גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיוני התקציב עולים שלב, וסמוטריץ' מסמן את שש הרפורמות העיקריות שלו

באוצר עובדים על סגירות אחרונות לטיוטת התקציב, ובתחילת השבוע הציג שר האוצר את עיקרי התוכניות ● על הפרק: הגדלת היצע הדיור, קידום התחרות בשוק המזון והפחתת העומסים במגזר הציבורי ● סמוטריץ' אף שלח מסר לשווקים הפיננסים: "התקציב מקצועי ואחראי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מתוך העמוד הרשמי של דוברות ראש הממשלה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מתוך העמוד הרשמי של דוברות ראש הממשלה

לילה לבן צפוי לשרי הממשלה ובכירי האוצר ביום חמישי בשבוע הבא. הם יתכנסו לאשר את תקציב המדינה לשנים 2023־2024, בדיון ארוך שמסורתית גולש לשעות הקטנות.

סמוטריץ' שוחח עם ראשי הבנקים על תקציב המדינה והרפורמה המשפטית 
ההפתעה שמכינים באוצר למחזיקי קריפטו שמתכננים לעלות לישראל 
מדעני מכון ויצמן: "מדענים כבר מבטלים את הגעתם להרצאות וכינוסים במכון" 

עד אז, באוצר עובדים על סגירות אחרונות לטיוטת התקציב וחוק ההסדרים שבצידו. בתחילת השבוע הציגו סמוטריץ' ואנשיו את תוכניות התקציב ליועמ"שית ולאחר מכן לראש הממשלה. קופת האוצר לא תידרש להקצות סכומים משמעותיים למימוש רוב התוכניות, אותן חילק שר האוצר לשישה תחומים שונים. 

הדיון לקראת תקציב 2023-2024 עם רה''מ בנימין נתניהו ואנשי משרד האוצר בראשות השר בצלאל סמוטריץ, השבוע / צילום: קובי גדעון-לע''מ

שוק הדיור: "תמרוץ השלטון המקומי"

הפיתרון המרכזי שסימן סמוטריץ' לבעיית מחירי הדיור הוא הגדלת ההיצע בצד הרשויות המקומיות. את זה הוא מתכוון להשיג דרך "תמרוץ השלטון המקומי לתעדף פרויקטים".

מדובר קודם כל בתמרוץ שלילי של רשויות לקדם בנייה לעסקים. הארנונה שמשלמים העסקים רווחית הרבה יותר עבור העיריות בהשוואה לארנונה של תושבים. פרויקטים למגורים, אליהם נלוות הוצאות לתשתיות וחינוך, נחשבים "הפסדיים" במונחי ראשי הערים. חוק ההסדרים מציע לגבות מהעיריות כספים על כל גידול בארנונה העסקית, שיופרשו לקרן מיוחדת.
לצד המקל, מציע האוצר גם גזר. כספי הארנונה העסקית שייצטברו בקרן ישמשו למענקים ליישובים השונים, בגין כל יחידת מגורים חדשה שתאושר.

חוק תשתיות לאומיות: "יאיץ ביצוע פרויקטים"

אחד מחסמי הצמיחה בישראל הוא הסחבת בהקמת תשתיות. מיזמים חשובים תקועים כבר שנים ארוכות - החל מהקמת המטרו, דרך פרויקטים לייצור חשמל וכלה בהכשרת שדה תעופה בינלאומי חדש.

פעמים רבות, העיכובים נגרמים בשל חוסר תיאום בין הגורמים השונים מטעם המדינה ואת זה מבקש להסדיר חוק תשתיות לאומיות. לכן דרש סמוטריץ' להחזיר את התוכנית הזנוחה של הממשלה הקודמת. לדבריו, החוק "יאפשר להאיץ את ביצוע פרויקטי התשתית ולקצר בחצי את זמן הקמתם".

 

החוק יאפשר לקבוע רשימה מצומצמת של פרויקטים שיזכו לתעדוף גבוה בהליכי התכנון, ונהלים לטיפול בחסמים שמקשים על קבלני הביצוע והחברות הממשלתיות.

סמוטריץ' אף ביקש לרכז לידיו את סמכויות התכנון, שפוזרו בשנים האחרונות בידי משרדים שונים. הוא מינה לתפקיד מנכ"ל האוצר את שלומי הייזלר, ששימש כיו"ר מטה התכנון אצל איילת שקד במשרד הפנים. לא מן הנמנע שסמוטריץ' עוד יבקש להקים מחדש את מטה התכנון במשרד האוצר.

יוקר המחיה: "קידום התחרות"

סמוטריץ' בישר שיקדם "צעדים משמעותיים לקידום התחרות והפחתת הריכוזיות - בשוק המזון והחקלאות, בבנקאות, בביטוח ובשוק הרכב".

אחת מרפורמות הדגל ברשימה היא התוכנית להגבלת כוחם של יבואני המזון. באוצר סבורים שהתוכניות להורדת מחירי המזון לצרכן צריכות להתמקד במקטע הייבוא.

הצעד העיקרי שמוצע הוא איסור על יבואנים להתקשר ביותר מהסכם אחד עם יצרן גדול, והם ייאלצו לוותר על זיכיונות ייבוא אחרים. התוכנית עוד תעורר התנגדות מצד העסקים.

באשר לחקלאות, סמוטריץ' מבקש להחזיר את הרפורמה בפירות וירקות שניסה להוביל אביגדור ליברמן ונבלם בהתנגדות שותפיו הקואליציוניים. אז, התנגדו החקלאים לפתיחה מלאה של הייבוא מחו"ל באמצעות הורדת המכסים וביטול המכסות - והסיבוב השני במאבק כבר בפתח.

בתחום הבנקאות, ימנה סמוטריץ' ועדה "לקידום התחרות במערכת הפיננסית", שתבחן כיצד להסיר חסמים בפני כניסת שחקנים חדשים. בתוך כך, סמוטריץ' בחר לאמץ את המלצת מנכ"ל האוצר הקודם, רם בלינקוב, להוצאת הפיקוח על חברות כרטיסי האשראי מידי בנק ישראל.

הפחתת הבירוקרטיה: "נסיר רגולציה עודפת"

בפרק זה פונה סמוטריץ' בעיקר אל המגזר העסקי. "נסיר רגולציה עודפת על יבואני מזון ונתאים אותה לסטנדרט האירופי, נחתוך את הבירוקרטיה למאות אלפי עסקים זעירים בתשלום המס, ונקל את מנגנון הרישוי של מפעלים בתעשיה", אמר סמוטריץ'. למה בדיוק הוא מתכוון?

בתחום המזון, לצד התוכנית המפורטת לעיל להגבלת היבואנים, האוצר מבקשים זה תקופה ארוכה להקל על יבואנים קטנים להיכנס לשוק.

אחרי שבממשלה הקודמת נקבע מסלול מהיר לייבוא תמרוקים ומוצרים שונים על סמך הצהרה לעמידה בתקנים בינלאומיים מוכרים, וללא צורך בבדיקות של מכון התקנים הישראלי, נעשה ניסיון להעביר חקיקה דומה גם בתחום מוצרי המזון המיובאים. אז משרד הבריאות סירב להסיר מעצמו סמכויות בפיקוח על מוצרי המזון. כעת מתכוון סמוטריץ' להמשיך את כוונת הממשלה הקודמת.

תוכנית אחרת של סמוטריץ' מופנית לעוסקים פטורים, עם מחזור הכנסות שנתי של עד כ־107,700 שקל. לפי ההצעה, הם לא יהיו מחויבים בדיווח על הוצאות מוכרות לצורכי מס ולמעשה לא יצטרכו יותר לשמור קבלות. לפי המתווה החדש, תיקבע הכרה אוטומטית לצורכי מס של 20% מההכנסה השנתית, והיתר ימוסה.

ייעול המגזר הציבורי: "הפחתת עומסים"

הזירה המרכזית לרפורמות במגזר הציבורי נמצאת בחדרי המו"מ של האוצר וההסתדרות, אבל גם בחוק ההסדרים קיימת התייחסות. הצעד הראשון שמנה סמוטריץ' הוא "הפחתת העומסים במערכת הבריאות, באמצעות ייעול תהליך הוצאת ימי מחלה וקבלת מרשמים".

עוד פירט סמוטריץ' ש"נביא צעדים לייעול כוח האדם והתקציב במערכת הביטחון". סוגיה זאת מעסיקה את האוצר בכל דיוני תקציב לאורך השנים. במערכת הביטחון דורשים תוספות תקציביות גבוהות ומנגד באוצר מצפים מצה"ל לרסן את הוצאות השכר, ומוחים על אי־העמידה של הצבא ביעדים שנקבעו לצמצום קצבת הפנסיה הממוצעת של פורשי צה"ל.

הגבלת מזומן: "מזין את הפשיעה"

בשנה שעברה ניסה האוצר להעביר תוכנית למיגור הכלכלה השחורה, בדגש על ארגוני הפשיעה במגזר הערבי. ההצעה נכנסה לטיוטת חוק ההסדרים ונגנזה בשל הבחירות. כעת יוצאת מהמגירה התוכנית להגבלת החזקת מזומן בסכומים גבוהים - "שהוא הגורם המרכזי המזין את ארגוני הפשיעה", לדברי סמוטריץ'.

באוגוסט האחרון כבר נכנסו לתוקף ההגבלות לתשלום במזומן (עד 6,000 שקל בתשלום לעסק ועד 15,000 שקל בין אנשים פרטיים). כעת, תיקבע בנוסף תקרה של 200,000 שקל להחזקת מזומן בבית או בעסק, עם החרגות קלות לעסקים גדולים.

לאחר שסיים לעבור על הרפורמות, הוסיף סמוטריץ' אמירה לשותפיו ולשווקים הפיננסיים וסוכנויות דירוג האשראי. "נידרש לוודא שציפיות השרים ריאליות ולהבין שיידרשו פשרות לאור צרכי השעה.

"ריסון ההוצאה משדר לציבור, לחברות הדירוג ולמשקיעים שהתקציב מקצועי ואחראי". לאחר אישור התקציב בממשלה, תונח הצעת חוק התקציב בשולחן הכנסת, בתהליך שאמור להסתיים בסוף מאי.

עוד כתבות

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

"חשש לחייו": אבד הקשר עם נשיא איראן אחרי תאונת מסוק

תאונת המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרחשה באזור העיר ג'ולפה שבמחוז מזרח אזרבייג'ן, כ-600 ק"מ מטהרן ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן ● בכיר איראני לרויטרס כי "יש חשש לחייו של ראיסי ושר החוץ"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"