ההפתעה שמכינים באוצר למחזיקי קריפטו שמתכננים לעלות לישראל

אחד הסעיפים שלא זכה לתשומת־לב יתרה בטיוטת חוק ההסדרים, מעניק סמכות לשר האוצר להטיל מס על רווחים של עולים חדשים בעולמות הקריפטו • עד היום החוק קבע כי קבוצה זו, כמו גם תושבים חוזרים, זכאית לפטור ממס ומדיווח על הכנסות בחו"ל באשר הן למשך עשור

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

במסגרת טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2023-2024, מתחבאת בין שלל הסעיפים הוראה שעשויה להשפיע על המס שיוטל על עולים חדשים ותושבים חוזרים בגין רווחיהם בזירת הקריפטו. במסגרת אותה הוראה, ניתנת לשר האוצר הסמכות לקבוע "כללים לגבי סיווג מיקום נכס דיגיטלי בהתאם לתושבות בעל הנכס הדיגיטלי, ובהתאם לזיקה של הנכס הדיגיטלי לישראל".

האוצר הציג חוק הסדרים חדש, אבל רוב הרפורמות כבר הופיעו בקודמו | בדיקת גלובס
מעבירים את העומס מוועדה לוועדה: חסמי התכנון שלא ייפתרו בחוק ההסדרים 

בכך, הלכה למעשה, רשות המסים ומשרד האוצר עוקפים את הטבת "חוק מילצ'ן", לפיה תושבים חוזרים ועולים חדשים זכאים לפטור ממס ומדיווח על הכנסות בחו"ל למשך עשור. אם אכן יוגדרו הנכסים הדיגיטליים שלהם לפי התושבות שלהם, ההכנסות בגין נכסים אלה יחשבו להכנסות שנצברו בישראל והן יחויבו במס.

"פגיעה בזכויות העולים החדשים ובעלייה"

"חוק מילצ'ן", שמעניק לתושבים חוזרים ולעולים חדשים פטור ממס ומדיווח על הכנסות בחו"ל למשך עשור, נחקק בשנת 2008 כדי לעודד עלייה של "כסף" יהודי לישראל, ובין השנים 2009 ל־2010 אכן נהרו לישראל בעלי הון שחיו בחו"ל, בהם ארנון מילצ'ן, סמי עופר ושי אגסי.

"בהצעת המחליטים (טיוטת חוק ההסדרים, אל"ו), בפרק העוסק בין היתר בהסדרת נכסים דיגיטליים, מוצע בסעיף 5 כי יקבעו כללים לגבי סיווג מיקום נכס דיגיטלי בהתאם לתושבות בעל הנכס הדיגיטלי", מסביר עו"ד איתי ברכה, מומחה למיסוי בינלאומי ושותף במשרד ברכה ושות'. "בעניין זה, הפגיעה הישירה והחמורה ביותר תהיה בעולים חדשים ותושבים חוזרים, אשר זכאים כידוע לפטור ממס ומדיווח למשך עשור ממועד עלייתם על הכנסה אותה הם מפיקים מחוץ לישראל. הצעת החוק במתכונתה הנוכחית פוגעת באופן ישיר בציבור העולים".

לדברי עו"ד ברכה, "עולים חדשים רבים המתעסקים בתחום הקריפטו טרם עלייתם, מבצעים מסחר מחוץ לארץ מתוך כוונה לנצל את הפטור המגיע להם על פי חוק. שינוי החקיקה בעניין הקריפטו ייצר במקרה זה פגיעה בזכויות העולים החדשים והדבר יוביל להימנעות מעלייה".

מיקום הנכס - בהתאם לתושבות ברכישה

לאורך השנים, במסגרת חוקי ההסדרים, ניסו מנהלי רשות המסים לבטל את הפטור מדיווח על הכנסות ונכסים בחו"ל שניתן לעולים חדשים ולתושבים חוזרים - אך ללא הצלחה. בחוק ההסדרים הנוכחי לא נכללה הוראה לביטול ההטבות מכוח "חוק מילצ'ן", אך בכל הנוגע לקריפטו כאמור, נראה שרשות המסים מצאה דרך לעקוף את הטבת המס שהחוק מעניק.

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר
 מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר

מרשות המסים נמסר בתגובה: "דוח אסדרת תחום הנכסים הדיגיטליים שפורסם על ידי אגף הכלכלנית הראשית בנובמבר 2022, ממליץ לקבוע בחקיקה ראשית את סיווג מיקום נכס דיגיטלי בהתאם לתושבות בעל הנכס הדיגיטלי במועד הרכישה, למעט נכס הדיגיטלי המשקף שווי של נכס או שירות בישראל אשר יסווג כממוקם בישראל.

"ככל שהמלצה זו תיושם, המשמעות היא שעולה חדש ותושב חוזר יהיה זכאי לפטור ממס למשך עשר שנים מיום שהיה לתושב ישראל בגין רווח הון ממכירת נכסים דיגיטליים שנרכשו במועד שקדם לעלייתו או חזרתו ארצה, זאת למעט נכסים המשקפים שווי של נכס או שירות בישראל, והכל בכפוף להוראות פקודת מס הכנסה".

לגישת רשות המסים לא מדובר בשינוי תפיסה אלא בעיגון העמדה הישנה שלה, לפיה נכסים שנרכשו לאחר העלייה או החזרה לישראל נחשבים לנכסים שחייבים במס.

אלא שהבעיה מתחילה כשמדובר בנכסים דיגיטליים שמנוהלים בחו"ל ו"מגויירים". עו'ד ברכה מסביר: "רוב האנשים שמרוויחים היום כסף בעולם הקריפטו כבר לא 'יושבים על הכסף' כמו בעבר. מי שרוצה להרוויח בקריפטו היום חייב לעשות מסחר, שמתבצע על יד מכירה ורכישה של מטבעות קריפטו כל הזמן. עולים חדשים לא סוחרים בקריפטו בארץ. הם משתמשים באנשים בחו"ל שעושים זאת עבורם, אבל כעת מס הכנסה אומר להם 'אתם תשלמו מס'".