גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישגי התביעה, ההצלחה של ההגנה ושאלת הוויזה: 3 הערות על עדות מילצ'ן

נסיבות מערכת היחסים בין ראש הממשלה למיליארדר ארנון מילצ'ן מלמדות כי לא מדובר בהחלפת מתנות סטנדרטית בין חברים ● מילצ'ן סיפק לפרקליטות את הסחורה, לא ברצון רב, ועכשיו ההגנה מכרסמת בהצלחות ● אלה הסוגיות המרכזיות בהן ביהמ"ש יצטרך להכריע

ארנון מילצ'ן מחוץ לבית המלון בבריטניה בו סיפק את עדותו / צילום: Reuters, CARLOS JASSO
ארנון מילצ'ן מחוץ לבית המלון בבריטניה בו סיפק את עדותו / צילום: Reuters, CARLOS JASSO

המיליארדר ארנון מילצ'ן הוא אולי העד המסקרן ביותר מאז תחילת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כשלוש שנים. מילצ'ן חבר של נתניהו מעל 20 שנה והיה מהיחידים שקיבלו גישה חופשית אליו בכל שעה ביום. בניגוד לעדי תביעה אחרים, שהפכו לעדי מדינה, מילצ'ן מגיע כעד מן השורה.

השבוע זה התחיל - באולם במלון בברייטון שבבריטניה, כששרה נתניהו ניצבת מולו. מילצ'ן סיפק את הסחורה, לא ברצון רב, וכעת ההגנה מכרסמת בהצלחות. אלה הסוגיות המרכזיות שבית המשפט יצטרך להכריע בהן בעדות מילצ'ן.

יום העדות הראשון: "ההנחיה הייתה: כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים - תעשו"
יום העדות השני: "פניתי לנתניהו שיעזור לי בהארכת הוויזה"
יום העדות השלישי: "נתניהו רק רצה שמוזס ייעלם לו מהחיים"
יום העדות הרביעי: "נתניהו לא עזר לי עם הוויזה לארה"ב"
יום העדות החמישי: "קיבלתי את הארכת הוויזה בלי קשר לנתניהו"

1 החברות ה"אמיצה" תסייע או תזיק להגנה?

לאורך עדותו של מילצ'ן התאמצה ההגנה להוכיח את עומק הקרבה בינו לבין ראש הממשלה, זאת על-מנת להוכיח כי המתנות ניתנו מתוקף החברות ולא בציפייה לקבל תמורה. "ראיתי אותו בתור חבר קרוב", אמר מילצ'ן ואישר את דברי נתניהו בחקירת המשטרה: "אני מכיר אותו 20 שנה. היינו מבלים יחד, חברות חזקה, אמיצה. חוגגים ימי הולדת יחד".

מילצ'ן גם סיפר על מכתב שכתב לו נתניהו כאשר נבחר לראש הממשלה בשנת 2009, בו הודה לו על שעמד לצידו בזמנים קשים, וכינה את מילצ'ן "My dear brother". "כיצד יכול אדם להביע הכרת-תודה לידידות חסרת גבולות? עבורי, עבור משפחתי ועבור המדינה?". לבסוף כתב נתניהו: "לכל זמן שהותי בתפקיד זה ולשארית חיי, לעולם לא אשכח את שעשית למעני, חברך לתמיד, בנימין נתניהו". 

הדגשת הקרבה בין המיליארדר לראש הממשלה נועדה להוכיח כי המתנות ניתנו מתוקף החברות ולא בציפייה לקבל תמורה. אלא שהחברות הקרובה לא תסייע לנתניהו - אם השניים חברים קרובים, הוא מנוע מלעסוק בענייניו. ככל שהוא חבר קרוב יותר של נתניהו - ובמיוחד כאשר נתניהו מקבל מתנות בהיקפים נרחבים - כך מתחזק ניגוד העניינים בו מצוי נתניהו כשהוא עוסק בעניינים הנוגעים לחברו.

כראש ממשלה חלים על נתניהו כללי ועדת אשר (1977), המחייבים אותו לדווח על יחסי קרבה שעלולים להביא לניגוד עניינים. בכתב האישום נטען כי נוכח "מערכת היחסים מרובת הזיקות" שקיים ראש הממשלה עם מילצ'ן, היה עליו לדווח למבקר המדינה, אך הוא לא עשה זאת.

הנסיבות מלמדות כי לא מדובר בקניית מתנות סטנדרטית בין חברים, גם אם מדובר במיליארדר: המתנות ניתנו ביוזמתו של מילצ'ן, אך לפי עדותו נקנו בהמשך על-פי בקשות של בני הזוג. "נתתי להדס קליין (העוזרת) 'קארט בלאנש' לביבי, וזה הפך לשגרה. לפעמים זו הייתה יוזמה שלי כשהייתי בא לבקר". מילצ'ן הודה כי חלק מהסיגרים והשמפניות ניתנו באמצעות הנהג שלו.

מילצ'ן אישר כי הוא לא נתן מארזים של שמפניות וסיגרים לאף חבר אחר. מאפיין נוסף היה שבני הזוג ומילצ'ן דיברו בקודים: שמפניות כונו "ורודים", סיגרים היו "עלים", וחולצות "גמדים".

מילצ'ן נשאל למה לא סירב לבקשות בני הזוג. "לא רציתי לומר 'לא' מאותה סיבה שאמרתי 'כן'". ראש ההרכב, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, הקשתה: "מה הסיבה שאמרת כן?", ומילצ'ן השיב: "אמרתי כן כי היינו חברים. שמחתי לתת להם מתנות".

האם המתנות היו הדדיות? מילצ'ן השיב בשלילה. הוא ציין כי אשתו אמנדה נתנה לשרה, אבל הוא לא יודע מה, ושאולי הוא קיבל מחזיק מפתחות בעבר מבני הזוג.

2 מה היקף המתנות, ואיך מילצ'ן נכנס לתמונה?

אחת הטענות המרכזיות של ההגנה היא בעניין היקף השמפניות והסיגרים שרכשו המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר עבור נתניהו ורעייתו. התביעה מייחסת מתנות בסכום של 690 אלף שקל, בהסתמך על קבלות מעובדיו של מילצ'ן ועל בסיס הערכה של הדס קליין. עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, הצליח להוכיח בחקירה הנגדית של קליין כי עדותה מוגבלת בכל הנוגע להיקף המדויק של השמפניות שהועברו לבני הזוג. זאת, מכיוון שבזמן אמת לא בוצע רישום על החלק שעבר מתוך השמפניות שנקנו ב-184 אלף שקל.

ואיך מילצ'ן תורם לעניין? החקירה הנגדית עוד לא החלה בנקודה זו, אך עדותו של מילצ'ן מוגבלת, מאחר שהוא נתן יד חופשית לעובדיו, "קארט בלאנש" במילותיו, לקנות לבני הזוג מה שיבקשו. "זה לא היה בראש מעייניי לשמוע דיווחים. ההנחיה הייתה - כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים, תעשו. הם קיבלו אישור גורף".

מילצ'ן העיד כי המסה העיקרית של הסיגרים שרכש היו לנתניהו, וכי הוא עצמו לא מעשן אותם. קליין אמרה דברים זהים. מילצ'ן צפוי להיחקר על השימוש שנעשה על-ידי בני ביתו ואורחיו בבית ינאי בשמפניות ובסיגרים, בניסיון להפחית את הכמויות. בינתיים, כאשר נשאל מילצ'ן בנגדית אם ראש המוסד מאיר דגן, שהיה חברו, עישן מהסיגרים - מילצ'ן השיב כי הוא לא מכיר שדגן עישן.

3 האומנם אינטרס לאומי? וסאגת הוויזה

מילצ'ן תיאר את מתן המתנות במסגרת החברות וכדי לשמח את ראש הממשלה, על-מנת לאפשר לו לקדם יחד איתו פרויקטים לטובת המדינה. בחקירה הנגדית מילצ'ן אישר לעו"ד חדד כי הוא לא ציפה לתמורה בעקבות המתנות. "אתה נטול אינטרסים בישראל חוץ מחברות ורצון לעזור למדינה", אמר עו"ד חדד, ומילצ'ן אישר.

יחד עם זאת, מילצ'ן לא מכחיש שפנה לנתניהו שיתערב בענייניו: הוא ביקש מחברו הטוב לסייע לו בסיפור הארכת הוויזה לארה"ב שפגעה בעסקיו שם. הוא ביקש מנתניהו לסייע בהארכת תקנות המס לתושבים חוזרים, שם נתניהו התערב כשפנה לשר האוצר דאז יאיר לפיד, אך לא הצליח לסייע. להארכת התקנות הייתה משמעות רבה עבור מילצ'ן, שעזב את ישראל לאחר שאלה לא הוארכו ועבר להתגורר בבריטניה.

כתב האישום מייחס לנתניהו פעילות בשלושה ניגודי עניינים: הארכת הוויזה של מילצ'; הארכת תקנות המס לתושבים חוזרים; ועיסוק בעסקת רשת-קשת בה החזיק מילצ'ן מניות. טענת ההגנה היא שנתניהו לא פעל לקידום האינטרסים של מילצ'ן, ושאם הוא התערב, היה זה כי חשב שמדובר בהגנה על אינטרסים לאומיים.

בסיפור הוויזה, ההגנה קיבלה חיזוק משמעותי בחקירה הנגדית, כאשר מילצ'ן חזר כמה פעמים על כך שנתניהו לא עזר לו לקבל את הארכת הוויזה ולא יכול היה לעזור, למרות שביקש ממנו. הפרקליטות תנסה לשקם את העדות בחקירה החוזרת בעניין זה, לצד עדויות של עדים נוספים, כולל של נתניהו עצמו.

אחת הנקודות בה התמקדה ההגנה הייתה האם מילצ'ן פנה לשגריר ארה"ב בישראל דאז דן שפירו, בעזרת נתניהו - או שמא לפני שפנה אליו. מילצ'ן חזר על כך שדיבר "עם כל העולם ואשתו" על בעיית הוויזה, ולא הכחיש שדיבר עם נתניהו. הוא אישר לעו"ד חדד כי נתניהו אומנם הפנה אותו לשפירו, אך הוא שוחח עמו כבר נוכח היכרותם.

ארי הרו, שהיה ראש הסגל של נתניהו, העיד במשפט כי מילצ'ן הגיע באחת הפעמים עם סיגרים ושמפניות לבלפור, ושאל באותו מפגש את נתניהו על הטיפול בוויזה. מילצ'ן השיב כי הוא לא זוכר את האירוע. כאשר התבקש לאשר כי אין קשר בין המתנות לבין הוויזה, אמר: "זה ברור, אין קשר. למה שמישהו יטען את זה?".

על הבקשה לעזרה מנתניהו בעניין הפטור ממס, שינה מילצ'ן את גרסתו. רגע אחד אמר: "יכול להיות שהזכרתי לו את זה, שאלתי אותו איך פותרים את זה"; לאחר מכן אישר שלא אמר לנתניהו מילה על כך; ובהמשך אמר כי זו הייתה הערת צד. לפיד העיד במשפט כי נתניהו פנה אליו פעמיים בעניין התקנות שכונו "חוק מילצ'ן".

למילצ'ן היה קשה מאוד לספר על קו אספקת המתנות. מתחילת החקירה הראשית התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, נאלצה להקריא לו את הודעות המשטרה ולאשר איתו פרט אחרי פרט, כששרה נתניהו ניצבת מולו ומסתכלת עליו. בהמשך התחבק עם שרה ושוחח עמה. כעת הוא מתמסר להגנה בשמחה.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; הין ירד לשפל חדש

הניקיי עולה ב-0.9% ● הין בשפל של 34 שנים, חצה את רף ה-160 ין לדולר ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך גם השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי