מילצ'ן מעיד: "נתניהו רק רצה שמוזס ייעלם לו מהחיים"

משפט נתניהו: ארנון מילצ'ן, אחד מעדי התביעה המרכזיים בתיק 1000, העיד זה היום השלישי • העדות נמסרה באמצעות וידאו קונפרנס, כאשר מילצ'ן העיד בברייטון שבבריטניה בנוכחות שרה נתניהו • מילצ'ן התייחס בעדותו גם לתיק 2000 ואמר: "תיווכתי בשיחות להגבלת 'ישראל היום'" • הדיון יתחדש מחר בשעה 12:00

ארנון מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו, בנוכחות שרה נתניהו / צילום: אורן בן חקון
ארנון מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו, בנוכחות שרה נתניהו / צילום: אורן בן חקון

המיליארדר ארנון מילצ'ן העיד היום (ג') זה היום השלישי במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מילצ'ן הוא אחד מעדי התביעה המרכזיים בתיק 1000 ומי שהיה מקורבו של נתניהו. העדות נמסרה גם היום אמצעות וידאו קונפרנס, כאשר מילצ'ן העיד בברייטון שבבריטניה, בנוכחות שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה. 

הדיון הסתיים בשעה 17:00 ויתחדש מחר (ד') בשעה 12:00 להמשך החקירה הנגדית. 

נתניהו מואשם בתיק 1000 בעבירה של מרמה והפרת אמונים. לפי כתב האישום, מילצ'ן, שהיה בקשרי חברות קרובים עם נתניהו, מימן קו אספקת שמפניות וסיגרים לראש הממשלה ולרעייתו. במקביל, נתניהו עסק בענייניו של מילצ'ן - פעל לקדם את הארכת הפטור ממס לתושב חוזר שהייתה חשובה למילצ'ן. 

סנגורי נתניהו מתנגדים להאצת המשפט על-ידי הוספת ימי דיון בפגרת הקיץ 
מילצ'ן העיד: פניתי לנתניהו שיעזור לי בהארכת הוויזה 
מילצ'ן: "ההנחיה הייתה: כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים - תעשו"
השופטים במשפט נתניהו: נפרסם את תוכן השיחה הסגורה בנוגע לתיק 4000

שרה נתניהו (עם הגב) וארנון מילצ'ן לפני הדיון / צילום: ניצן שפיר
 שרה נתניהו (עם הגב) וארנון מילצ'ן לפני הדיון / צילום: ניצן שפיר

16:55 | מילצ'ן: העיסוק במיזם עם המיליארדר ההודי טאטא היה לטובת מדינת ישראל

עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, חקר את מילצ'ן על המיזם עם איש העסקים המיליארדר ראטן טאטא להקמת אזור סחר חופשי בשיתוף-פעולה בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית. בכתב האישום נטען כי למרות שנתניהו קיבל ממילצ'ן מתנות בשווי של מאות אלפי שקלים, הוא עסק בענייניו האישיים והעסקיים של מילצ'ן, בין היתר במיזם עם טאטא. לפי כתב האישום, בשנת 2010 פנה מילצ'ן לנתניהו בבקשה שיפעל לסייע לקדם מיזם בשיתוף איש העסקים ההודי.

בחקירה הנגדית, עו"ד חדד ביקש להראות כי למילצ'ן לא היה אינטרס עסקי ואישי במיזם, אלא רק אינטרס של טובת מדינת ישראל.

עו"ד חדד: "לא היה לך עניין אישי אלא רק לטובת מדינת ישראל, לטובת הכלכלה, מדע ופיתוח - נכון?"

מילצ'ן: "בהחלט".

עו"ד חדד: "ראית כמה טאטא חשוב וכמה הוא עוצמתי, מיד אתה חושב איך להפוך אותו לאוהב ציון. כלומר, איך נעזרים בו לטובת מדינת ישראל".

מילצ'ן: "נכון".

מילצ'ן אישר כי הוא ומאיר דגן, ראש המוסד לשעבר, חברים. לשאלת עו"ד חדד, מילצ'ן השיב כי דגן לא שתה ולא עישן סיגרים בביתו. כאשר אמר לו עו"ד חדד כי הדס קליין, העוזרת של מילצ'ן, אמרה שדגן עישן, אמר מילצ'ן: "לא זוכר אותו כמעשן. אני לא ראיתי". בהמשך הוסיף: "מה זה משנה אם ראש המוסד עישן סיגרים?".

בנוסף אישר מילצ'ן כי בעקבות פגישה עם ראש המוסד דגן, הסגן שלו, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ואיש העסקים טאטא, הוקמה חברה להדרכת אנשי ביטחון הודים. היקף ההסכם בין החברה לטאטא היה 5 מיליון דולר ובהמשך 10 מיליון דולר.

עו"ד חדד: "דיברת על האינטרסים של מדינת ישראל. לא אמרת לדגן 'בוא תעזור לי להרוויח כמה גרושים - אני הולך להקים עסק ולהתעשר מזה'. גם לאולמרט לא אמרת כזה דבר?"

מילצ'ן: "נכון".

ב-2009 נתניהו נבחר לראשות הממשלה. מילצ'ן אישר כי לאחר בחירתו של נתניהו התקיימה פגישה ראשונה בנושא קידום היחסים בין הודו לישראל ובנושא דלק מימני. 

עו"ד חדד: "הפגישה הייתה לציונות נטו, נכון?"

מילצ'ן: "נכון".

מילצ'ן אישר כי הוא מימן את שהותו של טאטא בארץ. "הוא אירח אותו בהודו, ואני אירחתי אותו פה", אמר.

בנוסף הזכיר עו"ד חדד מכתב למילצ'ן שכתב נתניהו לאחר שנבחר לראש הממשלה. היה זה, על-פי עדותו של מילצ'ן, המכתב הראשון שכתב ראש הממשלה לאחר בחירתו, ובו קרא לו נתניהו "My dear brother". עו"ד חדד העיר כי הניסוח מלמד על חברות עמוקה בין השניים כבר בשנת 2009. 

15:55 | מכתב ליועמ"ש 

הדיון בדלתיים סגורות הסתיים, וכעת מתחדש הדיון, כשראש הממשלה נתניהו יושב באולם בית המשפט המחוזי בירושלים ושומע את עדותו של מילצ'ן המועברת מבריטניה.

עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, אמר למילצ'ן: "הייתה חברות קרובה ואמיתית בינך לבין משפחת נתניהו".

מילצ'ן השיב: "נכון".

עו"ד חדד: "המתנות היו חלק מהחברות הזו".

מילצ'ן: "נכון".

בנוסף עלה בדיון כי מילצ'ן העביר באמצעות עו"ד בעז בן -צור, שאז ייצג אותו, מכתב ליועץ המשפטי לממשלה דאז ד"ר אביחי מנדלבליט, בעת שהיה חשוד, כדי לשכנעו לסגור את התיק נגדו בחשד למתן שוחד (כפי שהיה לימים - נ.ש.).

במכתב נטען כי מילצ'ן העיד שהמתנות ניתנו מבלי שקיבל כל תמורה מנתניהו תמורתן, שלא הייתה לו ציפייה לתמורה, ושכל המתנות ניתנו על בסיס החברות העמוקה ביניהם.

באותו המכתב כתב עו"ד בן-צור כי היקף המתנות גדל בשלב מסוים, "בעיקר נוכח בקשות של בני הזוג נתניהו, ובפרט של גברת שרה נתניהו, וסוד גלוי הוא שאישיותה המורכבת של גברת נתניהו הוליכה, מפעם לפעם, לדרישות תובעניות למדי. בקשות אלה נענו, ככל שנענו, בשל יחסי החברות האמורים ומן הטעם שלא היה נוח לסרב להן מחמת אי-נעימות הכרוכה בכך".

באשר לעבירה של הפרת אמונים, שלימים הואשם בה נתניהו, עו"ד בן-צור כתב ליועמ"ש כי "אין באמור בפנייה זו כדי להביע עמדה בשאלה האם נסיבות המקרה מקימות עבירה של הפרת אמונים מצד איש הציבור. סוגיה זו חורגת ממסגרת העניין של מילצ'ן".

14:55 | דיון בדלתיים סגורות 

מילצ'ן אישר שבשנת 2008 הוא חיסל את האינטרסים הכלכליים שלו בישראל. יש לו מתחם בתים בבית ינאי. עד 2004 הוא נמצא בישראל מעט מאוד, ומשנת 2004 התדירות עולה. הנכס המשמעותי שלו הוא חברה שבבעלותו, באמצעותה הוא מפיק את הסרטים. בנו מנהל את החברה.

עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, החל להתייחס לתרומתו של מילצ'ן לביטחון המדינה. בשלב זה קם התובע, עו"ד אלון גילדין, ואמר: "קיימת תעודת חיסיון בעניין זה, ובאולם (בישראל- נ.ש.) נמצאת נציגת משרד הביטחון. מוטב לסגור את הדלתות, ולו מפאת חשש לפגיעה בביטחון המדינה".

עו"ד חדד לא התנגד לקיום הדיון בדלתיים סגורות. מילצ'ן שאל: "מדוע לעשות בדלתיים סגורות?". השופטת השיבה: "שאדוני לא יתערב בחלק הזה. אדוני עד ועונה על שאלות".

הוחלט לקיים דיון בדלתיים סגורות. העיתונאים, האזרחים ושרה נתניהו יצאו מהאולמות בברייטון ובירושלים. במקביל, ראש הממשלה נתניהו הגיע לדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים כדי לשמוע את העדות. 

בנימין נתניהו בבית המשפט, היום / צילום: אורן בן חקון
 בנימין נתניהו בבית המשפט, היום / צילום: אורן בן חקון

14:15 | החקירה הנגדית החלה 

החלה החקירה הנגדית של מילצ'ן על-ידי סנגורי נתניהו.

עו"ד עמית חדד אמר למילצ'ן: "לפני שנתחיל, אני רוצה להוריד את גובה הלהבות ואת הרוח הרעה. אני מבין שאתה לא התכוונת לעשות משהו שהוא לא חוקי?"

מילצ'ן השיב: "נכון". 

עו"ד חדד המשיך: "השם שלך, האיש שתרם רבות למדינת ישראל, המפיק הכי גדול שהיה במדינת ישראל ובעולם, הפך לשם של ספק סיגרים ונותן כוס שמפניה - זה לא מי שאתה ומה שאתה, נכון?"

מילצ'ן: "נכון".

13:45 | הסתיימה החקירה הראשית

הסתיימה החקירה הראשית של מילצ'ן מטעם התביעה. בית המשפט יצא להפסקה של רבע שעה. אחרי ההפסקה תחל חקירתו הנגדית של מילצ'ן על-ידי סנגורי נתניהו. 

ארנון מילצ'ן סמוך לאולם העדות / צילום: תמונה פרטית
 ארנון מילצ'ן סמוך לאולם העדות / צילום: תמונה פרטית

13:40 | מילצ'ן: "נתניהו רק רצה שמוזס ייעלם לו מהחיים"

מילצ'ן נחקר על הניסיונות למכור את "ידיעות אחרונות" וחיפוש קונים על-ידי נתניהו. מילצ'ן התייחס לבחינת האפשרות למכור את "ידיעות" לשלדון אדלסון, לקבוצת שפרינגר הגרמנית ולמיליארדר לארי אליסון.

מילצ'ן אמר בעדות כי למו"ל "ידיעות" נוני מוזס היו "שתי אג'נדות: אחת עסקית - הנוכחות של 'ישראל היום' פגעה בו עד כדי כך שהוא התחיל לחפש קונים. השנייה - לא להגיע למצב שיציף את הארץ בחינמונים".

לדבריו, "נוני אמר לי: 'או שנגמור את המלחמה או שנלך למלחמה'. הוא העדיף, כמו שכולנו מעדיפים, להגיע להסדר".

התובעת, עו"ד ליאת בן ארי: "מה זה אומר' שנלך למלחמה'?"

מילצ'ן: "מבחינתו של שלדון אדלסון הייתה שאם נוני מתקיף את שרה נתניהו או את ביבי. אם שלדון מציף את המדינה בחינמונים, אז נוני רואה בזה מלחמה. נוני רואה בזה הצפה של המדינה, זו מלחמה ישירה בפרנסה שלו".

על הרעיון לקנות את "ידיעות אחרונות" אמר מילצ'ן: "לא היה שום סיכוי למכירה, כי נוני לא הסכים לבדיקת נאותות"; והוסיף על עסקאות אחרות: "העסקאות לא יצאו לפועל כי בלי בדיקת נאותות, חברה ציבורית לא יכולה לרכוש עיתון בארץ זרה".

מילצ'ן התייחס לניסיון של שלדון אדלסון לרכוש את העיתון, אך אמר שאדלסון אמר "אני לא קונה חתול בשק" וירד מזה מהר מאוד. לשאלת התובעת איך הוא ידע על הניסיון, השיב מילצ'ן כי מוזס ושלדון דיברו איתו. לדבריו, נתניהו שאל אותו "מה קורה עם זה?".

מילצ'ן נשאל "מה רצה מוזס ומה רצה נתניהו בעניין הזה?", והשיב: "מוזס הגיע למסקנה שאם הוא ימצא כל מיני כיסים עמוקים, הוא באופן דיסקרטי מאוד בחר כמה מועמדים. נתניהו רצה רק שמוזס ייעלם לו מהחיים".

עו"ד בן ארי הקריאה קטע מחקירתו של מילצ'ן לגבי מעורבות נתניהו במציאת רוכש ל"ידיעות אחרונות": 

מילצ'ן: "נתניהו ביקש שאני אשכנע את מוזס שיוריד את המחיר או שייתן ללארי אליסון. נתניהו ביקש שאני אנסה לשכנע את נוני שאם הוא לא ייתן מחיר נמוך, הוא יימחק לגמרי". 

חוקר: "מחיר נמוך של מה?"

מילצ'ן: "של העיתון".

על כך אמר היום מילצ'ן בבית המשפט: "אני זוכר, כן". 

13:20 | "נשב ביחד בכלא"

התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, הקריאה שיחה בין מילצ'ן לניר חפץ, שהיה ראש מערך התקשורת של נתניהו. באותה שיחה מילצ'ן אמר לחפץ שהוא אמר לשלדון אדלסון כי הדרך הטובה ביותר בה הוא יכול להסתבך, היא שיגיע ארצה וייפגש עם נוני מוזס, ואז - כך אמר - "כולנו נשב באותו תא בבית הסוהר אחד ליד השני". חפץ השיב: "הוא צודק, שיסתדרו לב,  שיעזבו אותנו". מילצ'ן: "הוא אומר לי 'רק תדאג שהם יעשו לנו קייטרינג טוב שם בבית הסוהר'".

כאשר מילצ'ן נשאל מה היה החשש מבית הסוהר, הוא השיב: "חשש לעשות הסדרים שלא מאושרים על-ידי הרשויות המשפטיות".

13:00 | מילצ'ן: תיווכתי בשיחות להגבלת "ישראל היום" 

מילצ'ן נשאל על מעורבותו להביא לסיכום בין בעלי "ישראל היום" שלדון אדלסון לבין מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. לדבריו, "דיברנו על איך מגיעים לנוסחה של 'חיה ותן לחיות', נוסחה מקובלת על שני הצדדים של מספר העותקים של שלדון ביום-יום ומספר העותקים בשבועון".

מילצ'ן הוסיף כי הייתה הבנה שאם ב"ישראל היום" יגבילו את מספר העותקים שמדפיסים ביום, "אז חלק מהעסקה תהיה לא לפגוע בראש הממשלה ובאשתו".

מילצ'ן נשאל "מדוע אתה וניר חפץ מעורבים בשיח הזה?", כלומר מדוע הוא היה מעורב בתיווך, והשיב: "הייתי קרוב לראש הממשלה, וחשוב לי שהם לא יעברו את הסבל שהם עוברים עם נוני, והדרך היחידה הייתה ש'ישראל' היום יהפוך את מאזן האימים".

עוד הוסיף מילצ'ן: "נתניהו היה זה שחטף כל יום מאימפריית הרשע, בעיקר על אשתו. אני מניח שהוא סבל לראות את אשתו סובלת, אפילו התקפות על בני משפחה. הסיבה השנייה היא דרך להכניס סעיף במקרה שיש הסכם".

מילצ'ן נשאל "מי גורם התקשורת ממנו בני הזוג נתניהו היו מוטרדים?", והשיב: "'ידיעות אחרונות'. כל אזרחי ישראל שיודעים לקרוא ידעו את הכוח של מוזס. אלה היו עיתונות ומדיה הכי מוצלחות והכי אמידות, ולכן מי שיקנה ויעשה שלום עם שלדון, כל דבר שיביא לזה שיפסיק את ההתקפות". 

נזכיר כי לפי כתב האישום בתיק 2000 (תיק "ידיעות אחרונות"-נוני מוזס), נתניהו חשש כי העלאת מהדורת סוף השבוע של "ישראל היום" תביא לפרסומים שליליים נגדו ונגד בני משפחתו ב"ידיעות אחרונות", ולכן הוא פנה למילצ'ן ולניר חפץ, שהיה ראש מערך הדוברות שלו ולפני כן כיהן כעורך "ידיעות אחרונות", וביקש להביא להסכמות בין אדלסון למוזס, אך המהלך לא יצא לפועל. 

12:20 | מילצ'ן: "הלוואי שנהיה עם שמח ומאוחד" 

החקירה של התביעה נמשכת היום, ובהמשך היום תחל החקירה הנגדית של מילצ'ן על-ידי סנגורי נתניהו, עורכי הדין עמית חדד, נועה מילשטיין וישראל וולנרמן. 

בפתח הדיון נשאל מילצ'ן על-ידי השופטת רבקה פרידמן-פלדמן מה שלומו היום, והשיב: "שלומי רגוע. פיזית פחות טוב, ונפשית - הלוואי שצד ימין וצד שמאל יחבקו אחד את השני, ונהיה עם שמח ומאוחד". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.