גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סובארו קרוס־טרק 2023: לוקחת ברצינות את השם "פנאי־שטח"

המצטרפת החדשה למשפחת סובארו לא זולה וצורכת לא מעט דלק ● אבל היא מאפשרת נסיעת שטח שנדיר למצוא בשוק המשפחתיות

סובארו קרוס־טרק 2023 / צילום: יח''צ
סובארו קרוס־טרק 2023 / צילום: יח''צ

בשלהי העשור הקודם השמיעה טסלה "קריאת השכמה" קולנית לתעשיית הרכב. הסינים והאירופאים לקחו אותה ברצינות. מנהלים ואסטרטגים בכירים התוו תוכניות למעבר מבנזין לחשמל והקצו לנושא משאבי פיתוח רציניים. חברות סטארט־אפ סיניות לכלי רכב חשמלי הוקמו על ימין ועל שמאל, וממשלת סין אימצה את הטכנולוגיה לתוכנית החומש שלה. היפנים, לעומת זאת, איבדו את הדרך.

המכוניות החדשות שבדרך, ואיפה יטענו חשמליות בעוד שנתיים? | השבוע בענף הרכב 
מכת גניבות הרכב: חברות הביטוח שילמו אשתקד 700 מיליון שקל, זינוק של פי 2 

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, המשיכה להיאחז בקרנות המזבח של ההנעה ההיברידית וטענה כי "הטכנולוגיה החשמלית לא מספיק יעילה ובשלה מבחינה הנדסית". ניסאן, שהייתה חלוצה עולמית בפיתוח ושיווק של רכב חשמלי עממי בתחילת העשור הקודם, הקפיאה את הפיתוח ואיבדה את ההזדמנות להפוך למובילה עולמית. הונדה המשיכה להשתעשע עם טכנולוגיית הנעה מימנית יקרה ומאזדה שרפה מאות מיליוני דולרים על פיתוח "מנוע בנזין שמתנהג כמו מנוע דיזל".

גם סובארו, החברה הקטנה והגאה, התעוררה מאוחר ותשיק את הדגמים החשמליים העצמאיים שלה רק ב־2026. בינתיים יש לה דגם חשמלי בודד ש"הושאל" מטויוטה, והיא ממשיכה לפתח רכבי בנזין פרטיים ומסורתיים עם הנעה כפולה. רובם מיועדים למעמד הבינוני, המבוסס והמצליח של ארה"ב. אותו קהל שכיום נוהר בהמוניו לכלי רכב חשמליים.

 

עיצוב חיצוני

גם הקרוס־טרק 2023 שייך למשפחה "המסורתית" של המותג והוא ממשיך לשאת את קווי המתאר של "מכונית סטיישן מוגבהת", שמאפיינת את הסדרה עוד מהימים בהם נקראה "XV". יש לו אורך מכובד ומרווח גחון גבוה, שמודגש על ידי חישוקים גדולים וקשתות גלגלים בולטות. אבל הגג אינו גבוה כמו ברכבי SUV קלאסיים, ומשטחי החלונות הם בממדים של מכונית פרטית תקנית.

מעצבי סובארו העניקו לדור המחודש של הרכב מראה יותר רבוע וקשוח בנוסח אחיו הגדולים "פורסטר" ו"אאוטבק". השינוי בולט במיוחד בחרטום שכולל פגוש יותר אגרסיבי ופנסים חדשים. שינוי קוסמטי דומה בוצע גם בזנב, שזכה לקבל פגוש מושחר בחלקו. הממדים הכוללים נותרו זהים, ולמעט חובבי סובארו מושבעים, לא רבים מבחינים בהבדלים.

פנים הרכב

תא הנוסעים עבר עדכון מקיף ויש לו מעט מאוד משותף עם קודמו. האלמנט הבולט בתא הוא מערך פיקוד עדכני, שמזכיר את ה"אאוטבק" הנוכחי.

המושבים הקדמיים נוחים מאד והמרחב הפנימי מאורגן היטב עם מרחב מכובד לנוסעים בוגרים מלפנים ומאחור. מרווח הראש מאחור, לעומת זאת, מקביל לזה של מכוניות פרטיות ואינו נדיב כמו בכלי רכב קרוס־אובר קלאסיים.

מולטימדיה ומצלמות

לוח המחוונים עדיין לא עבר לעידן הדיגיטלי ומציג צמד שעונים אנלוגיים עגולים וגדולים כמו שהאמריקנים אוהבים (וגם אנחנו), שביניהם יש מסך צבעוני עתיר מידע. אבל לצד הנהג יש כעת מסך מולטימדיה אנכי ומאסיבי, שהוא אחד האיכותיים בשוק. יש לו רזולוציה גבוהה, סמלים גדולים ומאורגנים היטב ותגובה מהירה לפקודות. כגיבוי, יש גם פיקוד קולי יעיל (באנגלית), שמזהה ללא קושי אנגלית במבטא ישראלי טיפוסי.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב - כפי שניתן לצפות מחברה יפנית - וכוללת מוט הילוכים בעיצוב קלאסי. לטובת מאותגרי מסכי המגע יש גם כמות סבירה של מתגי שליטה פיזיים, שממוקמים משני צידי המסך ועל ההגה. תנוחת הישיבה גבוהה, וביחד עם ראות מצוינת לכל הכיוונים יש לנהג שליטה בטוחה על הנעשה מסביב לרכב.

האבזור התקני משתנה בהתאם לרמת הגימור, ובדגם העילי שבו נסענו הוא היה נדיב ומקיף. כל הגרסאות מצוידות בחבילת הבטיחות האקטיבית האחרונה של סובארו, שכוללת את רוב הפיצ'רים הקיימים במערכות כאלה פלוס תמיכה בנסיעה אוטומטית בכבישים מהירים ובפקקים. איכות הייצור סולידית, אולם מרכב שמגיע לטריטוריות של 180 אלף שקל היינו מצפים לפחות פלסטיק קשיח בטווח מגע של הנהג והנוסעים.

מנוע וצריכת דלק

בצפון אמריקה, שהיא כאמור שוק היעד המרכזי של הרכב, הוא מוצע גם עם מנוע 2.5 ליטר בנזין ויש אפילו אופציה היברידית. אלינו מגיע המנוע הוותיק והמוכר של סובארו בנפח 2 ליטר ללא טורבו, שמייצר 152 כ"ס ומומנט של 20 קג"מ ב־4000 סל"ד. בימינו אלה לא נתונים מרשימים עבור מנוע בנפח כזה וגם לא התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש, שאורכת 10.5 שניות. אבל המנוע מספק את הסחורה בנסיעה רגועה בעיר ועל הכביש המהיר. האצה בעלייה או עקיפה אגרסיבית מחלצות מהמנוע דציבלים די גבוהים, ותורמת לכך גם התיבה הרציפה.

חובבי הצליל הייחודי של מנוע הבוקסר של סובארו יטענו שזה צליל "שרירי" וערב לאוזן. נהגים שלא שייכים לכת הסוברואידים ימצאו אותו קולני וטורדני. צריכת דלק מוצהרת של כ־13.1 ק"מ לליטר, או קרוב יותר ל־10 ק"מ לליטר בשימוש יומיומי, מרשימה אולי את הלקוחות האמריקאים, אבל בסטנדרטים של מנועים מודרניים זו צריכה די מאכזבת.

על הכביש

על הכביש הקרוס־טרק הוא רכב נעים מאד לנהיגה ממושכת. אמנם נטיית הגוף בפניות חדות מורגשת, אבל ההנעה הכפולה מספקת שפע של אחיזה על כל סוגי המשטחים ומשרה הרבה ביטחון במהירויות גבוהות ובכבישים מתפתלים. ההגה מרגיש קליל אבל מספק כמות סבירה של מידע על הנעשה מתחת לגלגלים, ומשקל עצמי מתון יחסית מאפשר להשתעשע בכבישים מתפתלים. נוחות הנסיעה תמיד הייתה צד חזק של סובארו ובדגם המחודש היא טיפסה עוד דרגה וניצבת קרוב לצמרת של פלח.

סובארו מקפידה להדגיש את פוטנציאל עבירות השטח של ה־XV, ואכן, עם מרווח גחון של 22 ס"מ, זוויות גישה/נטישה מרשימות והנעה כפולה - שמאחוריה ניסיון של עשורים רבים - הרכב יכול לקחת את נוסעיו ליעדים שאליהם רוב דגמי הקרוס־אובר "המפונקים" לא יעלו בדעתם להגיע.

מצד שני זה לא לנד־רובר ואפילו לא לנד־קרוזר, ואנחנו לא רואים את רוב הקהל המשפחתי של הרכב הזה גורס את החישוקים המהודרים על הסלעים שבנגב (אלא אם זה רכב חברה כמובן).

מחיר

בשורה התחתונה סובארו קרוס־טרק המחודש הוא קרוס־אובר משפחתי, שימושי ויעיל, שבנוי לשרוד הרבה שנים. בטווח המחירים שלו, שנע בין 160־180 אלף שקל, אפשר למצוא כיום דגמי־אובר עם יותר מרווח, ביצועים וסטטוס, ואפילו עם כמה דגמים חשמליים יעילים. אבל אף מהם אחד לא מתייחס בכזו רצינות לביטוי "רכב פנאי־שטח".
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

טויוטה קורולה קרוס
במחיר של 170־180 אלף שקל יש לקורולה קרוס העדכנית מראה אופנתי וממדים דומים לקרוס־טרק. ההנעה היברידית עם מנוע 1.8 ליטר, מנוע חשמלי ותיבה רציפה.

טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ

מאזדה CX-3
במחיר שמתחיל ב־160 אלף שקל, לקרוס־אובר יש עיצוב חלקלק וממדים מעט קטנים יותר מקרוס־טרק. גרסת הבסיס מצוינת במנוע 2 ליטר בנזין ותיבה בת 6 מהירויות.

מאזדה CX-3 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים