המכוניות החדשות שבדרך, ואיפה יטענו חשמליות בעוד שנתיים?

גורמים בענף הרכב מעריכים כי תשתית הטעינה לרכב חשמלי בישראל עשויה להיקלע ל"צוואר בקבוק" עם עודפי ביקוש משמעותיים בתוך כשנתיים • הקרוס־אובר החשמלי מרצדס EQE SUV נחת בישראל • ומותג סיני נוסף בדרך לארץ השבוע בענף הרכב

הביקוש לכלי רכב חשמליים צפוי לייצר ''צוואק בקבוק'' / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הביקוש לכלי רכב חשמליים צפוי לייצר ''צוואק בקבוק'' / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איפה יטענו רכבים חשמליים בעוד שנתיים?

תשתית הטעינה לרכב חשמלי בישראל עשויה להיקלע ל"צוואר בקבוק" עם עודפי ביקוש משמעותיים בתוך כשנתיים, כך מעריכים גורמים בענף הרכב. ההערכות נובעות, בין השאר, מתחזיות עדכניות של משרד האנרגיה שאמורות להתפרסם בקרוב, ולפיהן עד סוף 2025 ינועו על כבישי הארץ קרוב ל־300 אלף כלי רכב נטענים, מתוכם יותר מ־200 אלף כלי רכב חשמליים (BEV) ויתרם פלאג־אין. 

זינוק חד במסירות רכבים חשמליים: זה הדגם החדש שיכול לשנות את כללי המשחק בשוק
אותה חריגה, פי 10 קנס: המוקש של רכבי הליסינג החשמליים | בלעדי
קאדילק אסקלייד 2023: החלום האמריקאי על סטרואידים

בסוף 2022 כבר נעו על כבישי הארץ כ־52 אלף כלי רכב חשמליים (BEV) ואילו בששת החודשים הראשונים של 2023 נוספו עוד כ־29 אלף כלי רכב חדשים. בענף צופים כי שנת 2023 תסתיים עם כ־40 עד 45 אלף מסירות של כלי רכב חשמליים ועוד יותר מעשרת אלפים רכבי פלאג. זאת, בין השאר בשל העלאת המס הצפויה בינואר 2024, שתאיץ את הביקוש לסגמנטים האלה במחצית השנייה.

על פי הערכות בענף, הביקוש החזק בפלח צפוי להימשך גם אחרי העלאת המס, לאור הצפי להגעתם של דגמים חשמליים מוזלים והורדת המכס לאחר חתימת הסכם הסחר הסין.

שיעור החדירה של הסגמנט עומד כיום על כ־20% מכלל השוק ומקדים את התחזית הקודמת של משרד האנרגיה שפורסמה ב־2019 וצפתה כי שיעור חדירה יגיע לכ־23% רק ב־2025. על פי התחזית העדכנית שיעור החדירה של כלי הרכב הנטענים עשוי להגיע ל־40% בסוף 2025.

הטעינה האלחוטית תגיע לישראל?

על פי הערכות פועלות כיום בישראל כ־350 עד 400 עמדות טעינה מהירות (DC) בלבד ועל פי הקול הקורא האחרון של משרד האנרגיה אמורות לקום בשנתיים הקרובות עוד כ־200 עד 330 עמדות טעינה מהירות בסיוע מימון ממשלתי. בענף מציינים כי גם בתרחיש אופטימי ולפיו כל העמדות המהירות המתוכננות יהיו פעילות תוך שנתיים, עדיין ייווצרו עודפי ביקוש בשעות הלחץ.

אחד הפתרונות שנבחנים כיום הוא שימוש בטכנולוגיה של טעינה אלחוטית, שיכולה לתמוך בטעינה מהירה בו זמנית של מספר כלי ללא צורך בהקמת שקעים נפרדים. את הטכנולוגיה הזו ניתן יהיה לאמץ, ככל הנראה, בתוך כשנה גם בכלי רכב קיימים ולא רק בחדשים.

לגלובס נודע כי מכון התקנים פועל לאימוץ התקן הבינלאומי לטעינה אלחוטית גם בישראל. אופציה נוספת, שנבחנת במשרד, היא לפתוח את מערך עמדות הטעינה האולטרה־מהירות של טסלה, שכולל כ־20 עמדות פעילות ברחבי הארץ, גם למשתמשים חיצוניים.

ממשרד האנרגיה והתשתיות נמסר: "המשרד ערך תחזית להיקף תשתית הטעינה הציבורית הנדרשת ואין אנו סבורים כי צפוי צוואר בקבוק. אולם קיימים אתגרים משמעותיים בהוספת נתח משמעותי של ביקושי חשמל למערכת ובשדרוג תשתיות חלוקת החשמל. לפיכך נערך המשרד גם בהיבט של הגדלת ייצור החשמל וגם בקידום ניהול טעינת הרכבים".

ביחס לטעינה אלחוטית נמסר: "מדובר בתקן בינלאומי שנמצא בדיונים במכון התקנים. המשרד רואה חשיבות רבה בשילוב טכנולוגיה זו במשק הישראלי אך עם זאת, לא מדובר בפריצת דרך, שכן שינוי משמעותי יתקיים רק כאשר יצרניות הרכבים החשמליים יציעו מערכת טעינה אלחוטית כסטנדרט או כאופציה. לצורך כך, יש לציין את חברת 'אלקטריאון' הישראלית אשר פיתחה טעינה אלחוטית לרכבים שעובדת תוך כדי נסיעה. החברה קיבלה מענק מהמשרד במסגרת קול קורא והזנק של יחידת המדען הראשי".

נחת בישראל: הקרוס־אובר החשמלי מרצדס EQE SUV

חברת כלמוביל השיקה בישראל את הקרוס־אובר חשמלי החדש מרצדס EQE SUV. הרכב ניצב על הפלטפורמה של מרצדס EQE סדאן שנמכרת בישראל. אורכו כ־4.86 מטר, רוחבו 1.94 מטר, גובהו 1.67 מטר ובסיס הגלגלים שלו הוא באורך 3.03 מטר. 

מרצדס EQE SUV
 מרצדס EQE SUV

הדגם מגיע לישראל בשלב הראשון בגרסת 350 עם שני מנועים חשמליים בהספק משולב של 292 כ"ס ומומנט של 78 קג"מ. יש לו סוללה בקיבולת 89 קילוואט־שעה שמאפשרת טווח של עד 510 ק"מ בתקן האירופי והוא תומך בטעינה מהירה של עד 170 קילוואט.

תא הנוסעים מצויד במערך פיקוד פנורמי, כולל מסך מרכזי בגודל 17.7 אינץ', וברמת אבזור מקיפה מאד כבר בגרסת הבסיס. כל הגרסאות מצוידות במערך בטיחות אקטיבי. המחירים מתחילים בכ־650 אלף שקל. 

גם לבעלי תקציב מוגבל: דאצ'יה לוגאן החל מ־115 אלף שקל

קבוצת פריזבי (קרסו מוטורס) החלה לשווק בישראל את הדור החדש של המשפחתית הקומפקטית דאצ'יה "לוגאן". אורכה של המכונית 4.4 מטר, רוחבה 1.85 מטר והיא ניצבת על בסיס גלגלים, שהוגדל ל־2.65 מטר. על פי המסורת של המותג יש לה תא מטען מאסיבי בנפח 520 ליטר. להנעה אחראי מנוע טורבו־בנזין עם שלושה צילינרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 90 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית רציפה, צורך בממוצע כ־17.5 ק"מ לליטר ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 קמ"ש ב־13.8 שניות.  

דאצ'יה לוגאן
 דאצ'יה לוגאן

תא הנוסעים עבר מודרניזציה מקיפה וכולל מסך מולטימדיה ובלימה אוטונומית אם כי מערכת הבטיחות עדיין פאסיבית ברובה וכוללת התרעת קרבה בהתקנה מקומית. גרסת הבסיס עולה כ־115 אלף שקל ואילו הגרסה המאובזרת יותר עולה כ־120 אלף שקל.

קבוצת כדורי קיבלה את הזיכיון של המותג הסיני DAYUN

קבוצת כדורי, יבואנית כלי הרכב של SKYWELL לישראל, הודיעה כי קיבלה את זיכיון היבוא של קבוצת DAYUN הסינית לישראל. הקבוצה היא אחת היצרניות הגדולות בסין של רכב כבד, בעיקר של משאיות ואוטובוסים, והיא מייצרת גם כלי רכב דו־גלגליים ומספר דגמים של כלי רכב פרטיים מונעי חשמל. הדגם העיקרי המיועד ליצוא הוא מיניוואן חשמלי עם שבעה מקומית בשם M1 שמצויד בסוללה של 90 קילוואט־שעה וטווח של עד 550 ק"מ בתקן הסיני. 

בכירי קבוצת כדורי והקבוצה הסינית  DAYUN במעמד החתימה
 בכירי קבוצת כדורי והקבוצה הסינית DAYUN במעמד החתימה

בנוסף, משווקת החברה מכונית עירונית חשמלית בשם S1, עם טווח של עד כ־300 ק"מ, שעולה בסין כעשרת אלפים דולר. הייצור של שני כלי הרכב ליצוא עבור רוסיה מתוכנן לאוגוסט השנה אולם עדיין לא ידוע אם ומתי יקבלו תקינה מערב־אירופית. בשנה שעברה הציגה החברה מותג פרמיום חשמלי חדש בשם VOYAGE עם ארבעה אבות טיפוס ובהם מיניוואן, שני רכב קרוס־אובר וסדאן, שניצבים על פלטפורמה חשמלית חדשה מתקדמת. חברת כלמוביל השיקה בישראל את הקרוס־אובר חשמלי החדש מרצדס EQE SUV. הרכב ניצב על הפלטפורמה של מרצדס EQE סדאן שנמכרת בישראל. אורכו כ־4.86 מטר, רוחבו 1.94 מטר, גובהו 1.67 מטר ובסיס הגלגלים שלו הוא באורך 3.03 מטר.

הדגם מגיע לישראל בשלב הראשון בגרסת 350 עם שני מנועים חשמליים בהספק משולב של 292 כ"ס ומומנט של 78 קג"מ. יש לו סוללה בקיבולת 89 קילוואט־שעה שמאפשרת טווח של עד 510 ק"מ בתקן האירופי והוא תומך בטעינה מהירה של עד 170 קילוואט.

תא הנוסעים מצויד במערך פיקוד פנורמי, כולל מסך מרכזי בגודל 17.7 אינץ', וברמת אבזור מקיפה מאד כבר בגרסת הבסיס. כל הגרסאות מצוידות במערך בטיחות אקטיבי. המחירים מתחילים בכ־650 אלף שקל.