קאדילק אסקלייד 2023: החלום האמריקאי על סטרואידים

אין הרבה מכוניות בישראל שיודעות לספק כל־כך הרבה דרמה לשקל כמו ה־SUV הענק של קאדילק • יש לה ממדים קיצוניים, תא נוסעים מפואר ועמוס טכנולוגיות מהעתיד וצריכת דלק ששייכת לעבר

קאדילק אסקלייד 2023 / צילום: יח''צ
קאדילק אסקלייד 2023 / צילום: יח''צ

מי שעוקב אחרי כלי התקשורת האמריקאים בחודשים האחרונים, עשוי להגיע למסקנה ששוק הרכב בארה"ב נמצא בעיצומה של "מהפכה ירוקה". הממשל מקצה מאות מיליארדי דולרים למיזמי רכב חשמלי, ייצור סוללות וטעינה ברחבי ארצות־הברית ולא חולף חודש מבלי שיצרן כזה או אחר יודיע על כוונתו להשקיע מיליארדים בהקמת מפעל חדש בכלכלה הגדולה בעולם.

אבל מאחורי הקלעים התמונה שונה. רוב האמריקאים לא ממהרים להיפרד מרכבי ה־SUV והטנדרים הענקיים עם מנועי הבנזין הצמאים. רוכשי הרכב החשמלי בארצות־הברית שייכים ברובם לפרופיל צרכני די־צר של אנשי מקצוע צעירים מהמעמד הבינוני המבוסס ויצרני הרכב האמריקאים לא ממהרים להפוך "לירוקים" ולוותר על רווחי העתק מרכבי הבנזין.

קחו למשל את GM, שהודיעה לאחרונה כי בכוונתה להשקיע למעלה מ־35 מיליארד דולר בפיתוח ובייצור של כלי רכב חשמליים וסוללות בארה"ב. אלא שמניתוח של הודעות החברה לרשות לניירות ערך, עולה כי היא מתכוונת להשקיע בחמישה מפעלים מסורתיים לייצור רכבי בנזין גדולים כדי להאריך את פעילותם בעשור נוסף לפחות. בקיצור, הדינוזאורים האמריקאים לא ייכחדו כל־כך מהר.

 

עיצוב חיצוני

בפסגת הז'אנר הזה ניצב בכבוד כבר מזה כמה עשורים ה־ESCALADE הענק של קאדילק. הדור האחרון שלו נראה כאילו עוצב על פי טקטיקת "Shock an Awe", "חיל ורעדה" בתרגום חופשי, שיישמה ארצות־הברית במלחמת המפרץ השנייה. לא מדובר רק בממדיו החריגים, כמו אורך של 5.38 מ' וגובה 1.95 מ', אלא גם בקווי מתאר זקופים ועתירי זוויות ישרות שמדגישים את גודלו. הגג השטוח והאופקי משתרע על שטח של מגרש מיני־גולף, הדפנות הזקופות מצליחות לגמד אפילו את חישוקי ה־22 אינץ' העצומים ומכסה המנוע נמצא בגובה בו נמצאים רוב הגגות של כלי הרכב הפרטיים מסביב.

בשורה התחתונה הרכב משדר לסביבתו "שמור מרחק" ומצליח לפנות את הנתיב השמאלי בכבישים המהירים של ישראל בצורה יעילה יותר מרכב ממוגן של מג"ב עם סירנות.

פנים הרכב

פתיחת הדלתות שולפת אוטומטית מדרך חשמלי מתקפל מתחתית המרכב ובהתחשב בגובה בו נמצאת רצפת תא הנוסעים, זה לא גימיק. התא מציב את הנהג ונוסעיו גבוה מעל התנועה ומספק להם ראות פתוחה אל הנוף או, לחלופין, אפשרות להצליב מבטים עם נהגי משאיות בפקקים.

המרחב הפנימי מוגזם על פי מיטב המסורת האמריקאית. המושבים הקדמיים נוחים ומרווחים מאוד. מרחב הראש גבוה מספיק עבור שחקני NBA ושורת המושבים השנייה, שמגיעה עם שני מושבי "מחלקה ראשונה" נפרדים, מספקת מרחב רגליים וכתפיים גם עבור שחקני פוטבול מה־NFL. בעלי משפחות גדולות יוקירו גם את שורת המושבים השלישית, שיכולה לאכלס בנוחות שלושה מבוגרים בגודל מלא.

נפח האכסון לא נופל מזה של מסחריות גדולות ואפילו כאשר כל המושבים מאוישים ניתן לאכסן מאחור מטען בנפח 722 ליטר. קיפול כל המושבים כבר מאפשר לדחוק לרכב הענק מטען בנפח של יותר מ־3,500 ליטר(!).

כמתבקש בפלח הזה, רמת הפאר גבוהה עם ריפוד עור איכותי, שטיחים עמוקים ותפעול חשמלי מלא. גם איכות הייצור מרשימה כולל בידוד רעשים רציני. אבל פה ושם אפשר למצוא בתא מתגים ומשטחי דיפון מפלסטיק, שהגרמנים ואפילו הקוריאנים יימנעו מלהכניס לרכבי הפאר שלהם.

מולטימדיה ומצלמות

את טכנולוגיית הפיקוד והבידור באסקלייד רואים בדרך־כלל בבתים פרטיים של עובדי הייטק. זה אומר מערך רוחבי של מסכי תצוגה מרהיבים בטכנולוגיית OLED עם רזולוציה של 8K, שמגיב בהרף עין לפקודות. למערכת הקול 36 רמקולים ומערך מיקרופונים שמאפשר תקשורת נטולת מאמץ בין יושבי הרכב מלפנים ומאחור. יש גם מושבים עם מערכת עיסוי, מקרר עם מקפיא בין המושבים, ניווט עם מציאות רבודה, מערכת בטיחות סמי־אוטונומית ועוד רשימה ארוכה של טכנולוגיות שקצרה היריעה מלפרט. חלק גדול מהן, אגב, פותחו במרכז הפיתוח של GM בהרצליה.

התפעול של כל האופציות דורש ללא ספק לימוד, אבל גם מי שלא סיים טכניון יגלה שהנדסת האנוש הבסיסית פשוטה, יעילה, וכוללת כמות מכובדת של מתגים פיזיים שמאפשרים לנהוג גם בלי להתעמק.

מנוע וצריכת דלק

תא המנוע הענק שמלפנים לא נמצא למטרות רושם בלבד, אלא כדי לאכלס מנוע אמריקאי מסורתי עם שמונה צילינדרים בנפח 6.3 ליטר. למנוע הזה אין טורבו והוא מסתפק ב־420 כ"ס - לא הספק מרשים במיוחד לרכב ששוקל 2.64 טון לפני נוסעים.

ובכל זאת, אספקת הכוח חלקה וחסרת מאמץ. ב־140 קמ"ש על הכביש המהיר, למשל, המנוע הזה מסתובב עם פחות מ־1800 סל"ד ועדיין מסוגל לדחוף את הרכב בזריזות לעקיפה מהירה ובלתי מתוכננת. התיבה האוטומטית בת עשר המהירויות מתאימה היטב למומנט השופע של המנוע וכמעט בלתי אפשר לדעת באיזה הילוך נמצאים בכל רגע נתון.

מהנדסי GM מתגאים במערכת שמנתקת עד 6 צילינדרים בעת נסיעה רגועה לטובת הפחתת צריכת הדלק והפחתת הפליטה. אבל אם אתם רוכשים רכב כזה, במחיר כזה, קרוב לוודאי שצריכה ריאלית של 5־6 ק"מ לליטר היא הדבר האחרון שמטריד אתכם.

על הכביש

למרות הממדים, המשקל והשורשים ההנדסיים של השלדה, קל מאד לנהוג באסקלייד החדש. מערכת מתלי אוויר ממוחשבים דואגת לרסן היטב את נטיית הגוף בפניות הדוקות. גם הבידוד של הנוסעים מהמהמורות הישראליות מרשים.

כמובן שתנועה בעיר הצפופה או בחניונים עם הרכב הענק הזה עלולה להיות בעייתית למי שאין לו ניסיון בנהיגת משאיות עירונית. לרכב יש אפילו פוטנציאל שטח מעניין בזכות הנעה כפולה עם הילוך כוח ואפשרות להגביה את מרחב הגחון אלקטרונית. זה בוודאי שימושי למי שרוצה לגרור סירת מרוץ אל חוף הים.

מחיר

קאדילק אסקלייד 2023 עולה כ־900 אלף שקל. זה לא הרכב הכי שימושי בעיר ועל פרופיל הפליטה וצריכת הדלק שלו עדיף לא לדבר. אבל הוא מכוון היטב לנישה של לקוחות שמחפשים מרווח פנים חסר תחרות וטכנולוגיה עילית של רכבי פאר. יש בשוק הישראלי מעט מאוד מכוניות שיכולות למלא את המשימה הזו, ואף אחת מהן לא מציעה יותר דרמה לשקל בצד הזה של כדור הארץ.

חלק מהמתחרות

לנדרובר דיפנדר 130

במחיר שמתחיל בכ־664 אלף שקל מציע הדיפנדר ממדים חיצוניים מרשימים, ותא נוסעים של עד 8 נוסעים, כולל מבוגרים בשורה השלישית ויכולת השטח שלו מקצועית

לנדרובר דיפנדר 130 / צילום: יח''צ
 לנדרובר דיפנדר 130 / צילום: יח''צ

מרצדס GLS

930 אלף שקל עולה ה־SUV הענק והמפואר של מרצדס, שתוכנן עבור השוק האמריקאי. יש לו תא נוסעים מפואר ועתיר טכנולוגיות, שיכול להכיל עד שבעה נוסעים מבוגרים פלוס מטען. 

מרצדס GLS / צילום: יח''צ
 מרצדס GLS / צילום: יח''צ