גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צמצום רגולוציה, מהפכה בחדשות ומה יקרה לתאגיד: חוק השידורים החדש של שר התקשורת נחשף

בין השינויים שמתכנן השר שלמה קרעי בחוק השידורים החדש: סגירת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין ופתיחת רגולטור חדש בעל סמכויות פחותות; מודל עסקי חופשי ללא התערבות בפרסומות והגבלתן; ושימוש חופשי בתכני התאגיד ● אגודת העיתונאים בתגובה: "קרעי מנסה לחסל את העיתונות" ● רשת, קשת והתאגיד: "שלב נוסף במהלך הכולל לריסוק התקשורת החופשית"

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

שר התקשורת שלמה קרעי הציג היום (ב') את עיקרי תוכניתו לחוק השידורים - ביחס לשידורי הטלוויזיה. בליבת החקיקה, קרעי מדגיש את הרצון לפתוח את השוק לתחרות ולהוריד חסמי רגולציה, ומציג מהלכים (חלקם מוכרים וחלקם חדשים) שנועדו לשנות את שוק השידורים בישראל. ביחס לחקיקה על שוק הרדיו בישראל, קרעי צפוי להציג את תוכניתו בעוד שבועיים, ושני החלקים יאוחדו לחוק שלם.

על הכוונת של משרד הביטחון: חברות המודיעין המבוסס על צפייה בפרסומות
מה רשת 13 תפסיד מהעזיבה האפשרית של אברי גלעד לקשת 12?
תוכניות העבודה של משרדי הממשלה מלאות בחורים בנתונים

מבחינת לוחות הזמנים, השר קרעי מתכנן לפרסם את תזכיר החוק להערות הציבור בהמשך השבוע, ואז תחל ספירה של חודש להערות הציבור ופגישות נוספות עם הדמויות הרלוונטיות. משמעות הדבר היא שהחקיקה תעבור למושב החורף, כשבחודש אוקטובר היא צפויה לעלות לוועדת השרים לחקיקה, לאחר מכן צפויים חודשיים של בחינה ודיונים בוועדת הכלכלה של ח"כ דוד ביטן, ובחודש דצמבר התכנון הוא שהחוק יגיע לקריאה שנייה ושלישית.

השר קרעי מגדיר זאת כרפורמה בשוק התקשורת, ואומר כי שוק השידורים במדינת ישראל נמצא במצב של היפר-רגולציה. עוד אמר קרעי כי השוק, בדומה לתעשיות אחרות בשנות ה-80, התייחס בעיקר להעדפות של היצרניות עצמן, ולא למה שהצרכן באמת רוצה. "התקשורת הישראלית נשארה בשנות ה-80, שוק של יצרנים. לא מעניין את התקשורת מה העדפות הצרכן. הם בוחרים את סדר היום, והם עושים זאת כמו שהם רוצים".

סגירת הרגולטורים ופתיחת "רשות התקשורת הישראלית"

לאורך מסיבת העיתונאים שקיים, העביר קרעי את התפיסה שכל הרגולציה הנוכחית תבוטל, ושהוא בונה מחדש את העקרונות המושתתים: בראש ובראשונה, מה שכונה בשנים האחרונות "ברית המועצות" - סגירת הרגולטורים השונים (הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין) ופתיחת רגולטור חדש, רזה יותר ובעל סמכויות פחותות - "רשות התקשורת הישראלית". מדובר יהיה לדבריו ביחידת סמך (גוף הפועל במסגרת משרד ממשלתי) המורכבת מתשעה חברים (שלושה עובדי מדינה בהמלצת שרי החינוך, המשפטים והתקשורת, שני נציגים של שר התקשורת, שלושה נציגים מוועדת איתור ויושב-ראש).

מצד אחד השר קרעי מדבר על תקשורת חופשית ועל פתיחת השוק, ומצד שני הוא בוחר שהרגולטור החדש יהיה יחידת סמך ולא רשות סטטוטורית (משמע, בעלת סמכויות חקיקתיות, משפטיות ושיפוטיות, בלי קשר למשרד המשויך לו).

עקרונית, קרעי מדבר על כך שהכוח נמצא בידיים של הציבור. אם הציבור לא יאהב את מה שקורה על המסך, הוא יצביע בשלט ויעבור לערוץ אחר. כך הוא רוצה להפוך את שוק התקשורת לשוק של צרכנים.

אז מה יהיו סמכויות הרגולטור החדש? במסגרת המצב כיום, הרגולטור יכול להתערב ולהטיל תנאים מכבידים כמו אישור לוח שידורים וחובות תקציביות. הרגולטור החדש לא יתערב בתוכן.

בנוסף, השר קרעי מעוניין לבטל את הצורך במתן רישיון לחדשות ואת הפקדת הערבויות על סך 3 מיליון שקל. ערוצים יירשמו במרשם של משרד התקשורת, אך לא תהיה חובת חברת חדשות נפרדת. כל זאת במטרה שיוקמו ערוצים נוספים.

מודל עסקי חופשי ומודל הרמזור

ומה רוצים להשאיר תחת הרגולטור? ראשית, קרעי מציג את מודל הרמזור: מסלול ירוק - קבלת היתר בלבד. מסלול צהוב - עבור מי שמחזיק באתר אינטרנט חדשותי או עיתון, המורשה לשידורי רדיו בהתאם לנתח שוק, יידרש אישור המועצה אשר תבצע שיקולי תחרות וביזור בתחום החדשות. מסלול אדום - עבור מי שמחזיק אתר אינטרנט חדשותי ועיתון. תאגיד שפעילותו העיקרית היא פרסום, או מפלגה, יהיו מנועים מקבלת היתר.

שנית, נושא האיסור על הבלעדיות בתחום הספורט, אשר עלה סביב מיזם FreeTV, כשחברת RGE, המספקת תכני ספורט לפלטפורמות השונות, נכנסה כשותפה למיזם. למשרד התקשורת יהיו הסמכויות לוודא שספק התכנים יהיה מחויב למכור את מוצריו במחיר בלתי מפלה, מה שלטענתו יוביל להורדת מחירים משמעותית. השר קרעי מתייחס גם לפרצה בחוק של FreeTV: כיום קיים איסור בחוק על קיום גוף שהוא גם פלטפורמה וגם ערוץ חדשות, כמו קשת. במסגרת החוק החדש, קרעי מתיר את קיומו של ספק אחוד.

שלישית, החובה ליצירה ישראלית של דוקו ודרמה: לפי תוכניתו של קרעי, ספקי תכנים בגופים ובפלטפורמות השונות יחויבו ביצירה ישראלית לפי הגודל שלהם: לספקים עם מחזור הכנסות של עד 300 מיליון שקל לא תהיה חובת הפקות מקור; עד 600 מיליון שקל - חובת הפקות מקור של עד 2% מההכנסות; ומעל ל-600 מיליון שקל - 4% מההכנסות. לדבריו, גם שחקניות בינלאומיות יהיו מחויבות בכך. ערוץ ישראלי בינוני יהיה חייב ב-6%, וערוץ ישראל גדול יהיה חייב ב-12%.

קרעי מקדם מודל עסקי חופשי: במסגרת זאת, הרגולטור לא יתערב לשחקניות המסחריות בתחום הפרסומות והגבלתן. בנוסף, הוא מעוניין לבטל את חלוקת השחקניות על-פי ברודקאסטריות כמו קשת ורשת, המכניסות כסף מפרסום - לעומת פלטפורמות כמו yes, הוט, פרטנר וסלקום, שגובות דמי מנוי ולא יכולות לשדר פרסומות. כל שחקנית תפעל כאוות נפשה.

מה מתוכנן לתאגיד?

ומה השר קרעי מתכנן ביחס לתאגיד השידור הציבורי? ראשית, הוא יחייב לאפשר שימוש חופשי בתכניו, לאחר שלטענתו התאגיד הגדיל את הכנסותיו בצורה לא ראויה כשדרש תשלום על תכניו או איפשר פרסומות בפלטפורמות שלו. לדבריו, המדינה השקיעה קרוב ל-200 מיליון שקל כדי להפוך את התכנים לדיגיטליים, ולכן אין סיבה שהם יימכרו פעם נוספת. בנוסף, קרעי יקדם בחוק איסור פרסומות לתאגיד השידור הציבורי. כיום ההכנסות הנוספות של התאגיד מפרסום עומדות על 100 מיליון שקל. 

השר קרעי אף דיבר על הקמת ועדת מדרוג חדשה, שתתבסס על נתונים נוספים, ולא רק על מדגם השלטים של פיפל מיטר.

לדברי אלעד מלכא, סגן מנכ"ל משרד התקשורת, החוק נועד לבטא הסתכלות אחודה על השוק, "הסתכלות שלא קרתה כאן מאז שנת 1992". לדבריו, "כשהרגולציה בתחום התקשורת הוצבה, משאב השידור היה מוגבל, ולכן היינו צריכים לפקח בצורה הדוקה על המונופול שפעל כאן. היום הטכנולוגיה היא לא חסם". 

"שילוב של בורות וזדון" 

גורם בתעשיית היצירה הישראלית תקף את תוכניתו של קרעי ואמר כי "השר הציג היום, בשילוב של בורות וזדון, את תוכניתו לחסל את התקשורת ואת היצירה הישראלית. בין אם במתן פטור מחובת השקעה לתאגידי ענק, בין אם בהפקדת הרגולציה בידי מינויים פוליטיים ובין אם בפגיעה בתאגיד השידור הציבורי. הכול כדי להיטיב עם מקורבי הליכוד בערוץ 14 ובתחנות הרדיו האזורי, בתוכנית שאם תצא לפועל, תוגדר בעוד תקופה קצרה כתיקי 2000 ו-4000 חדשים.

"מצער שכך מתנהל שר שעיקר תפקידו לשמור על תקשורת חזקה וחופשית ויצירה בשפה העברית. אנחנו ניאבק בתוכניות ההרס של מר קרעי וסביבתו בכנסת וברחובות, כי חשוב שתמשיך להיות לציבור אפשרות ליהנות מיצירה ישראלית איכותית וכן לצרוך תקשורת חופשית ועצמאית". 

"קרעי מנסה לחסל את העיתונות" 

מאגודת העיתונאים ירושלים נמסר בתגובה לרפורמת קרעי: "בדרך לפירוק הדמוקרטיה - השר קרעי מנסה לחסל את העיתונות. בפעם הראשונה, שר תקשורת בישראל מציג תוכנית שכל כולה מתרכזת במילה אחת: לסגור. בלי רגולציה, בלי מכרזים, בלי אמות-מידה מקצועיות, בלי הפרדה בין פייק לניוז ובין מסחרי לעיתונאי.

"בכוונת מכוון, השר קרעי מסיר כל הגבלה על הגופים המשדרים חדשות ויוצר סביבה תקשורתית שתהפוך את ישראל למעצמת פייק ניוז. קרעי יכול להמשיך לעטוף את זה בהבטחות לפלורליזם וגיוון, אבל כשכל דיכפין ייצר חדשות - לא תהיה עוד מחויבות לאתיקה עיתונאית ולאמות-מידה מקצועיות מחייבות.

"אבל קרעי לא עוצר פה: בזמן שהוא פותח את הדלת בחדשות לתכנים מסחריים, קרעי סוגר את ברז הפרסום לשידורי הרדיו הציבורי בישראל. המשמעות היא פגיעה קשה בשידור הציבורי והשתת העלויות הכבדות שמשלמים היום המפרסמים - על כתפיו של הציבור".

רשת, קשת והתאגיד: ריסוק חופש הביטוי והתקשורת החופשית

הערוצים המסחריים רשת וקשת ותאגיד השידור הישראלי הגיבו לתוכנית שהציג היום שר התקשורת ומסרו: "התוכנית היא שלב נוסף במהלך הכולל לריסוק התקשורת החופשית בישראל. יישום התוכנית ההרסנית, שכוללת פיקוח ממשלתי וצנזורה ממשלתית על חדשות, כנהוג בדיקטטורות, יביא לפגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית ובחופש הביטוי והעיתונות בישראל.

"בעוד בדמוקרטיות נאורות הממשלות מרחיקות את התקשורת מהפוליטיקה - מדינת ישראל פועלת הפוך ומנסה להחזיר את השליטה המלאה לידיה. בנוסף, בזמן שתוכנית השר פוגעת כמעט בכל שוק התקשורת הישראלי הפרטי ובשידור הציבורי, ישנם גורמים שהיא מטיבה עמם, מטעמים ברורים". 

ערוץ 14: הרפורמה של קרעי תסייע לקשת

ערוץ עכשיו 14 הגיב לתוכנית שהציג שר התקשורת ומסר: "שר התקשורת שלמה קרעי פרסם היום רפורמה שתסייע במיליוני שקלים לקשת 12. בין הצעדים: חובה על ערוצי הספורט של צ'רלטון למכור תוכן ל-FreeTV של קשת 12 (היום לא חובה); התערבות במחיר שבו ספקי תוכן צריכים למכור את שידוריהם לקשת (FreeTV); ביטול חובת השקעות כספיות בהפקות מקור, ועוד. כמו כן, בניגוד לדקלומים של מר יאיר לפיד, ההקלות ברפורמה שחלות על ערוצים ייעודיים (כגון עידן פלוס) לא יחולו על ערוץ עכשיו 14, שהחל משנת 2022 אינו ערוץ בעל רישיון ייעודי".

עוד כתבות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לעשרות עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

בהתאם לצפי: הפד הותיר את הריבית בארה"ב על כנה

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן