גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המאבק מתרחב: כל מה שכדאי לדעת על שביתת העובדים ההיסטורית בארה"ב

עימות בין איגוד עובדי הרכב לשלוש יצרניות הרכב בארה"ב, לאחר שביום חמישי שעבר פג תוקפם של חוזי העבודה מול עובדי תעשיית הרכב המאוגדים ● בעקבות כך, החלו שביתות רחבות של יצרניות הרכב הגדולות ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס ● מה המשמעויות של השביתה, מה ביידן עושה בנושא והיכן עומד המשא ומתן?

איגוד עובדי הרכב האמריקאי דורש העלאת שכר מיידית של 20% / צילום: Associated Press
איגוד עובדי הרכב האמריקאי דורש העלאת שכר מיידית של 20% / צילום: Associated Press

ההתנגשות בין איגוד עובדי הרכב האמריקאי (UAW) לבין יצרניות הרכב האמריקאיות ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס - הובילה לשביתות עובדים. השביתה שמתקיימת לראשונה מזה 88 שנה, מעלה מספר רב של שאלות לגבי המניעים, האסטרטגיות וההשלכות הפוטנציאליות הן על UAW ויצרניות הרכב.

המיליארדר שחושף: זו הטעות שמשקיעים תמיד עושים
התוכניות להקמת קו המטרו M2 אושרו. איפה הוא יעבור?

מדוע איגוד העובדים UAW יזם שביתה נגד יצרניות הרכב?

השביתה התעוררה בעקבות משא ומתן לגבי העלאות שכר והטבות לחברי האיגוד UAW. לטענת ה-UAW, החוזים שנחתמו בעבר לא הצליחו לעמוד בקצב האינפלציה, והפחיתו את כוח ההוצאה של העובדים. ה-UAW דרשו העלאות שכר משמעותיות ושיפורי הטבות.

מה אסטרטגיית השביתה ובכמה עובדים מדובר?

במקרה זה לא מדובר בשביתה אחת ארוכה, אלא בשביתות ממוקדות. גישה זו יכולה לעצור את פסי הייצור תוך פחות משבוע, ולחסוך במשאבי האיגוד, הנאמדים בקרן השביתה בסכום של 825 מיליון דולר (מטרתם לספק תמיכה כספית לחברי האיגוד ופיצוי בחלק משכרם האבוד ולהמשיך להבטיח את קיומה של השביתה).

השביתות הממוקדות כרגע מתקיימות במפעל ג'נרל מוטורס במיזורי, אשר אחראי על הייצור של כלי רכב כמו הטנדר של שברולט קולורדו; מפעל סטלנטיס בטולדו, אשר אחראי על הייצור של דגמים נפוצים כמו ג'יפ רנגלר; ומפעל פורד במישיגן, האחראי על ייצור הטנדר פורד ריינג'ר ורכב השטח ברונקו. היקף השובתים נאמד ב-12,700 עובדים, המהווים 8% מתוך 146 אלף החברים באיגוד.

מהו האינטרס של כל צד?

ה-UAW, בהיותו מייצג עובדי רכב, דוחף להעלאות שכר משמעותיות ולשיפורי הטבות למען העובדים. מטעם האיגוד מדגישים שיצרניות הרכב יכולות להרשות לעצמן לעמוד בדרישותיהן ומבקשים להבטיח צדק כלכלי.

יצרניות הרכב בדטרויט, לעומת זאת, מודאגות מהנטל הפיננסי הפוטנציאלי של עמידה בדרישות אלו. הן רוצות להבטיח את מקומן בתעשיית הרכב המתפתחת במהירות, במיוחד במעבר לרכב חשמלי. עלויות עבודה גבוהות יותר עלולות להציב אתגרים למאמץ התחרות בחברות כגון טסלה, הנהנות מהוצאות עבודה נמוכות יותר.

כיצד הגיבו יצרניות הרכב בדטרויט לדרישות ה-UAW והיכן עומד המשא ומתן?

בתגובה לדרישות האיגוד, שכללו העלאה מיידית של 20% וארבע העלאות נוספות של 5% במשך ארבע שנים, שלוש יצרניות הרכב הציעו העלאות שכר חלקיות, זאת מתוך ההבנה שהסכמה לתנאים המלאים עלולה להביא להשלכות כלכליות ארוכות טווח. מנכ"לית ג'נרלס מוטורס, מרי בארה, הציעה את ההצעה המשמעותית ביותר מטעם יצרניות הרכב, שכללה העלאה של 20%, כאשר 10% ממנה תחל באופן מיידי.

האיגוד המשיך להתעקש על דרישותיו, לצד שיפורים נוספים בהטבות, על בסיס העלאות השכר המשמעותיות של מנכ"לי הרכב בשנים האחרונות. על פי רויטרס, המשא ומתן ממשיך להתנהל בקצב איטי. השיחות עם ג'נרל מוטורס, סטלנטיס ופורד חודשו בתחילת השבוע, ונראה שנשיא ה-UAW, שון פיין, נחוש להביא הישגים משמעותיים לאיגוד ולא יוותר בקלות.

אתמול (ו') דווח כי באיגוד העובדים UAW הוחלט להחריף את המאבק: השביתה תתרחב ל-38 אתרי ייצור והפצה של ג'נרל מוטורס וסטלנטיס ב-20 מדינות שונות בארה"ב, כך לפי נשיא האיגוד, שון פיין. לדבריו, האיגוד לא יזם שביתות נוספות בפורד משום שהחברה הוכיחה שהיא "רצינית בנוגע להגעה לעסקה". לשביתות בג'נרל מוטורס ובסטלנטיס יצטרפו כ-5,600 עובדים נוספים.

"עדיין יש לנו בעיות רציניות לפתור, אבל אנחנו כן רוצים להכיר בכך שפורד מראה שהם רציניים לגבי השגת הסכם", אמר פיין, והוסיף: "בג'נרל מוטורס ובסטלנטיס זה סיפור אחר". לדבריו, UAW ופורד הגיעו להתקדמות בנושאים הכוללים תנאי שכר וחלוקת רווחים. בהודעה שפירסמה פורד נכתב כי החברה "עובדת בחריצות עם UAW כדי להגיע לעסקה", אך "עדיין יש פערים משמעותיים לסגור בנושאים הכלכליים המרכזיים".

מה ביידן עושה כדי לפתור את השביתה?

מדיווח הניו יורק טיימס עולה כי הנשיא ביידן מצדד באיגוד העובדים, ואף שלח שניים מעוזריו הבכירים לדטרויט בקריאה לשלוש חברות הרכב האמריקאיות הגדולות לחלוק את רווחיהן עם העובדים. בהערות קצרות מהבית הלבן, ביידן הודה שיצרניות הרכב הגישו "הצעות משמעותיות" במהלך המשא ומתן על חוזה, אך הוא לא הותיר ספק כי בכוונתו לקיים הבטחה משנת 2020 לגבות תמיד את האיגודים. עם זאת, בניגוד לשביתות קודמות, לביידן אין סמכות חוקית מיוחדת להתערב.

רגע לפני הצבעת השביתה, ביידן התקשר לשון פיין, נשיא UAW, כמו גם למנהלים בכירים של חברות הרכב. עוזריו אמרו כי הנשיא אמר לצדדים כי יש להבטיח שהעובדים יקבלו חוזה הוגן והוא דחק בשני הצדדים להישאר ליד שולחן המשא ומתן.

ביידן הודיע כי ייסע למישיגן ביום שלישי הקרוב על מנת לתמוך בעובדי האיגוד בשביתתם. "אסע למישיגן כדי לעמוד בסולידריות עם הגברים והנשים של UAW בזמן שהם נלחמים על נתח הוגן מהרווחים שהם עזרו ליצור", צייץ בטוויטר, שעות לאחר שראש האיגוד פיין הזמין אותו להצטרף לעובדים השובתים.

הביקור של ביידן במישיגן יתרחש רק 24 שעות לפני שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ צפוי להגיע למדינה כדי לתמוך בעובדי הרכב.

בנאום קצר שנשא בשבוע שעבר אמר נשיא ארה"ב כי רווחי השיא בפורד, ג'נרל מוטורס וסטלנטיס "לא חולקו בצורה הוגנת עם העובדים".

איך השביתה תשפיע על השוק?

לפי כלכלנים, שביתה ממושכת, אם תימשך שבועות או אפילו חודשים, עלולה להוות מכה לכלכלה האמריקאית. מהערכות של "אנדרסון אקונומיק גרופ", עולה כי אם כל עובדי ה-UAW בפורד, ג'נרל מוטורס וסטלנטיס ישבתו למשך 10 ימים, זה יעלה לכלכלת ארה"ב 5 מיליארד דולר. אם השביתה תימשך שבועיים, הכנסה בשווי 440 מיליון דולר תאבד ברמה הלאומית. אם השביתה תימשך שמונה שבועות, תהיה פגיעה של 9.1 מיליארד דולר בהכנסות ברחבי המדינה.

"שביתת הענק של שלוש יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב עלולה להשפיע באופן משמעותי על שוק הרכבים החשמליים בשני היבטים מרכזיים: יכולת ייצור ומכירות", אמר ד"ר עמית סרוסי, יועץ אסטרטגי המתמחה בשינויים והשפעות עסקיים גלובליים. סרוסי הוסיף כי השפעות רחבות יותר על תעשיית הרכב באופן כללי והשפעות ברמה האסטרטגית מדינית. "מבחינת ייצור, השביתה גורמת לעיכוב בפסי הייצור של עשרות אלפים של רכבים חשמליים. מבחינה אסטרטגית מדינית, השביתה עלולה לייצר מכשולים רבים בדרך למעבר לרכבים חשמליים, כחלק מהמדיניות שהתווה ממשל ביידן".

השפעות נוספות של שביתה ארוכה עלולות להיות פיטורים של עובדים, ירידה של 10.6 מיליון דולר בהכנסות ממסים ועלייה במחירי הרכב, בשל מחסור. כך, למשל, אם השביתה תימשך עשרה ימים בלבד, כ-25 אלף כלי רכב לא ייווצרו.

עוד כתבות

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

הסתיים הדיון בבג"ץ; השופט סולברג: גיוס בני הישיבות הוא צורך קיומי

נציג היועמ"שית: הניסיון להעביר את שיקול־הדעת לצבא - מנוגד לדין ● השופט סולברג על התנגדות הממשלה לגייס 3,000 חרדים: "צעד בסיסי ומינימלי" ● נציג הממשלה טען כי זכותה לשלם לישיבות גם בהיעדר חוק לפטור מגיוס ● השופט גרוסקופף: "יש תנאי לתמיכות בתלמידי הישיבות, והוא שלא משתמטים מגיוס שלא כדין" ● נציג איחוד הישיבות טען לאכיפה בררנית אל מול האוכלוסייה הערבית ● עדכונים שוטפים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם דינה בן טל גנניה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין, מנחם רייס

מנכ"לית אל על פותחת הכול: איך הגיעה לתפקיד, המתקפה האיראנית וטירוף המחירים

היא נכנסה לתפקיד מנכ"לית אל על בעיצומו של משבר הקורונה, וכשנראה היה שהיא מנווטת את החברה חזרה לצמיחה, פרצה המלחמה וטרפה שוב את הקלפים ● בשיחה עם ערן גפן מדברת דינה בן טל גננסיה על הספרינט לצמרת, הזינוק במחירים והטריק שאפשר לה לייצר המשכיות כשכל הטיסות בוטלו

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים, שיובילו לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בה בעת, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים, ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; סנטינל וואן ירדה בכ-13%

הנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת ● הניקיי עלה בכ-1.3% ● מניית ג'יי.די. ספורטס נופלת בכ-11% בשל האטה במכירות ● מחירי הנפט ירדו ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בירידות ● מדד ה-PCE, מדד האינפלציה המועדף על הפד, עמד על 2.7% באפריל, בהתאם לציפיות

הישראלים שחוזרים, דווקא עכשיו / צילום: Shutterstock

‎"לא רוצה להגיע למצב שבו אני מרגיש מצורע": הישראלים שקיבלו החלטה גורלית דווקא עכשיו

רייזי עוזבת ג'וב חלומות בקנדה כדי לגדל את ילדיה בארץ, יניב מרגיש שאף אחד ברחוב שלו בלונדון כבר לא מבין אותו, את רם הכריעה העוינות מצד הסובבים אותו בסיליקון ואלי, ובינה ששבה ארצה אחרי עשור בצרפת בטוחה: "לכל מדינה יש את הבעיות שלה" ● אל מול הקולות שבטוחים שזה בדיוק הזמן להגר, יש מי שהחליטו לחזור לישראל

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים

צילום: רויטרס

מה הכי מפחיד: גבר זר, דוב או סטטיסטיקה

בשבועות האחרונים צצה ברשתות החברתיות שאלה שעוררה דיונים סוערים: במי תעדיפו להיתקל ביער, דוב או גבר זר? ניסינו לענות בעזרת נתוני אמת, וגילינו שמה שמפחיד באמת זה סטטיסטיקה ● הדרך שלנו להעריך סיכונים רצופה הטיות. האם נוכל להשתפר?

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

"טקטיקה ששימשה בעיראק ובסוריה": צה"ל שולף נשק חדש במערכה ברפיח

ישראל משתמשת בנגמ"שי M113 ("זלדה") בתור כלים מופעלים מרחוק ● הנגמ"ש נושא מערכות נשק, בהן רקטות מדויקות

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

מיליארדר בצרות: חברת הנדל"ן מת"א שמקדמת הסדר חוב

אלכס ספיר בעל השליטה בספיר קורפ פותח במגעים להסדר חוב מול מחזיקי שתי סדרות האג"ח בתל אביב ● הסיבה: החברה חוששת שלא תספיק למכור את המלון שלה במנהטן בזמן כדי לשלם את התשלום הקרוב ביולי

הכניסה לנהריה / צילום: אייל פישר

2 פצועים קל במטח לקריית שמונה, שרפה פרצה בנהריה - ככל הנראה משבר מיירט

הירי לצפון לא עוצר: עשרות רקטות שוגרו היום גם לקצרין - שם משתוללת שרפה • מוקדם יותר: 2 כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה • על רקע ההצעה הישראלית לעסקה: קבינט המלחמה יתכנס הערב ב-20:00 - בהשתתפות ראשי צוות המשא ומתן • בבית הלבן מבהירים: "ההצעה הישראלית הועברה לחמאס ביום חמישי" • גלנט מצהיר: "מקדמים חלופה שלטונית לחמאס" ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

אזרחים בהודו עומדים בתור כדי להצביע בבחירות, היום / צילום: ap, Prabhjot Gill)

OpenAI מאשימה: חברה ישראלית ניסתה להתערב בבחירות בהודו

OpenAI ומטא (Meta) הודיעו לאחורנה על חסימת מאות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם הקשורים לקמפיין פוליטי שמאחוריו עומדת חברה ישראלית ● כעת, דווח כי אותה חברה ניסתה להשפיע על הבחירות בהודו דרך הפצת ביקורת על המפלגה השלטת (ה-BJP) ●  "איום מסוכן" על הדמוקרטיה, כינתה המפלגה ההודית את הקמפיין

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מיהו המוזיקאי המפורסם שהפך ממיליונר למיליארדר בשבוע שעבר?

באיזה סרט של טרנטינו הופיעה דניאלה פיק, למה אברהם שלונסקי גרם ללאה גולדברג לבכות, ובמה עוסקים גרונטולוגים? ● הטריוויה השבועית

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

אבי נקש תובע את המנכ"ל אבי חורמרו: "נטל זכויות בשווי עשרות מיליוני שקלים תוך ניצול האמון"

נאמנות אבי נקש הגישה בקשה לתביעה נגזרת בשם שמונה חברות נגד אבי חורמרו, יו"ר וכמנכ"ל בחברות בקבוצה עשרות שנים, בסכום של "מעל 2.5 מיליון שקל" ● בבקשה נטען ל"התנהלות פסולה ומקוממת של חורמרו" באמצעות חברה בבעלותו ולניצול האמון שניתן בו ● חורמרו בתגובה: "טענות סרק מופרכות"

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

אדי ודר בהופעה. העיד בפני הקונגרס נגד טיקטמאסטר - וחזר לעבוד איתה / צילום: Reuters, Mario Anzuoni

כולם שונאים את טיקטמאסטר, אבל האם זה מונופול שכדאי לפרק?

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד לייב ניישן והחברה הבת שלה טיקטמאסטר, שיצרו יחד מפלצת שלא מאפשרת לתחרות להתרומם ● לא ברור מה זה יעשה למחירי הכרטיסים, אבל בענף המשלב פוליטיקה, הון, בידור ופשע, אין ספק שזהו צעד משמעותי

בן פסטרנק / צילום: ניר אלון

החברה הביטחונית שנמכרת בשווי של עד 100 מיליון שקל

קבוצת ה-IT אמן רוכשת את חברת אר.אס.אל, שלא נהנתה מהגאות בתחום התעשיות הביטחוניות, בעסקה במספר שלבים אשר משקפים לחברה שווי של עד כ-100 מיליון שקל

מטוס של קטר איירווייז / צילום: Nicolas Economou

"חברת התעופה של השנה" לא תגיע לישראל בקרוב

קטאר איירווייז היא "חברת התעופה של השנה" של 2024, עפ"י אתר AirlineRatings.com ● לחמשת המקומות הראשונים בדירוג הגיעו רק חברות שלא פועלות כיום בישראל ● אילו חברות תעופה נכנסו לדירוג, כמה מהן הפסיקו את פעילותן בישראל מאז המלחמה, ומי הן חברות הלואו קוסט המובילות בעולם?