המיליארדר שחושף: זו הטעות שמשקיעים תמיד עושים

מהי הטעות הכי גדולה שהמשקיעים עושים, האם כדאי לקנות אג"ח או להחזיק מזומן, ואיפה הכי כדאי להשקיע בתחום הבינה המלאכותית • המיליארדר האמריקאי, ריי דליו, ענה על כל השאלות הבוערות בפסגת אסיה שהתקיימה בסוף השבוע האחרון

ריי דליו / צילום: Reuters
ריי דליו / צילום: Reuters

"הטעות הגדולה ביותר של המשקיעים היא לחשוב שאפיקי השקעה שהציגו ביצועים טובים הם השקעות אטרקטיביות ולא יקרות", כך הדגיש המיליארדר האמריקאי ריי דליו בפסגת אסיה של מכון מילקן בסינגפור שהתקיימה בשבוע שעבר.

"יש אפסייד בשוק הישראלי": מנהלי השקעות ממליצים - איפה כדאי לשים את הכסף 
במשך שנים אינטל כשלה איפה שאנבידיה הצליחה. האם במיזם החדש המזל יאיר לה פנים? 

דליו, שנחשב לאחד המשקיעים הגדולים בהיסטוריה, הקים בשנת 1975 את קרן ברידג'ווטר, שנחשבת כיום לקרן הגידור הגדולה בעולם. הוא נמצא במקום 103 ברשימת המיליארדרים של בלומברג עם הון שמוערך ב-16.5 מיליארד דולר. לפני מספר חודשים הוציא לאור את ספרו "עקרונות לניווט משברי חוב גדולים".

"תשקיעו בחברות שמאמצות את טכנולוגיית ה-AI" 

בנאומו בפסגת אסיה, שהתקיימה בשבוע שעבר, דליו התייחס לתחום הבינה המלאכותית והסביר כי הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום ה-AI יגרמו לנו להרגיש שנוצר עיוות בזמן ומציין כי "בחמש שנים הבאות העולם הולך להיראות אחרת ממה שאנחנו מכירים היום, וזאת לאור הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום ה-AI שמייצרים חדשנות משבשת". במקביל הוא מדגיש כי להערכתו יש להשקיע בחברות שמשתמשות בטכנולוגיית הבינה המלאכותית בצורה הטובה ביותר ולאו דווקא באלה שמייצרות אותה. 

בהמשך לכך, דליו ציין כי "למשקיעים חדשים צריך להיות פורטפוליו השקעות מגוון לאור הרוחות המשתוללות בזירה הכלכלית העולמית והגיאופוליטית", והסביר כי גיוון בתיק ההשקעות יכול להפחית את הסיכון, "אך לא בצורה חדה מדי, במידה ועושים את זה נכון". הוא הדגיש כי היה רוצה לראות יותר גיוון בפורטפוליו ההשקעות של משקיעים וציין כי "מה שאני לא יודע הולך להיות הרבה יותר גדול ממה שאני כן יודע". 

דליו התייחס גם לסביבה המאקרו כלכלית בארה"ב, שם האינפלציה עדיין לא הגיעה ליעד יציבות המחירים של הפד, מה שמעלה את חשש המשקיעים כי סבב העלאות הריבית בארה"ב טרם הסתיים. בהמשך לכך הוא מסביר כי "לאור החששות המתגברים מהלחצים האינפלציוניים והמשך העלאות הריבית, אני מעדיף להחזיק מזומן באופן זמני ולא אג"ח". דליו מסביר כי "בזמן שתשואה על אג"ח ממשלתי של ארה"ב ל-30% עומדת על 5%, עדיף למשקיעים לקבל 4% על פקדונות וחסכונות בבנק". 

הקרב על השליטה בקרן ברידג'ווטר

כאמור, דליו הקים בשנת 1975 את קרן ברידג'ווטר, שנחשבת כיום לקרן הגידור הגדולה בעולם, אותה גם ניהל עד חודש אוקטובר אשתקד. לאחר פרישתו מתפקיד המנכ"ל, דליו נשאר בדירקטוריון על תקן מייסד ומנטור, וניהול הקרן הועברה לידי הישראלי ניר בר דעה ומארק ברטוליני

בסוף השבוע האחרון דווח בניו יורק טיימס כי לאור התשואות השליליות שהניבה הקרן מאז פרישתו של דליו, הוא מבקש להקים קרן חדשה, כחלק מקרן ברידג'ווטר, במטרה לשפר את רווחיה. עם זאת, הצעתו של דליו נדחתה ומספר בכירים בקרן, לצד המנכ"ל ניר בר-דעה, איימו כי במידה ודליו יממש את המהלך הם יתפטרו, וזאת לאור החשש כי דליו מתכנן להשתלט מחדש על הקרן.