גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוסר ודאות קיצוני בענף הרכב: שני תרחישים לשנת המכירות 2024

שוק הרכב הישראלי נכנס לתקופה של אי־ודאות חסרת תקדים ● בתרחיש האופטימי, ההשפעות הפסיכולוגיות לצד הנזק שנגרם לאלפי כלי רכב במלחמה יתרמו לעלייה בביקוש לניידות אישית ● אולם בתרחיש הפסימי, 2024 עשויה להיות משברית לענף

מגרש מכירת כלי רכב / צילום: Shutterstock
מגרש מכירת כלי רכב / צילום: Shutterstock

בענף הרכב הישראלי, נובמבר הוא לרוב חודש שבו מסכמים את השנה החולפת ומשרטטים תחזיות לשנה הבאה. אבל בנקודת הזמן הנוכחית, מכירות הרכב ב־2023 נראות כמו היסטוריה לא רלוונטית, ואילו חיזוי מדויק לעתיד - אפילו רק לרבעון הראשון שבו מתרכזות כ־30%־40% ממסירות הרכב השנתיות - הוא כמעט בלתי אפשרי לנוכח הנסיבות.

ניתוח גלובס | אלפי מכוניות חדשות מגיעות לישראל גם בתקופת המלחמה, וזה המרוויח הגדול 
צה"ל "גייס" אלפי כלי רכב אזרחיים מתחילת המלחמה. כך זה עובד
המספר הסופי של תביעות נזקי מלחמה לרכבים עשוי להיות גבוה מעשרת אלפים  

לפיכך, נאמץ כאן את השיטה שמקובלת בקרב אנליסטים בחברות מחקר כאשר הם נדרשים לנתח שוק שנמצא באי־ודאות קיצונית, ונשרטט שני תרחישים אפשריים ושונים מאד לשנת המכירות 2024. שניהם תלויים כמובן בהתפתחויות הכלכליות והביטחוניות.

התרחיש האופטימי: הביקוש יעלה במהירות

בתרחיש האופטימי אפשר לצפות להתאוששות מהירה של הביקוש לרכב לאחר תום המלחמה. זאת בין השאר בשל האכזבה מתפקוד התחבורה הציבורית ותנודות האוכלוסייה מיישובי הספר למרכז בעת המלחמה, שהדגישו את הצורך בניידות אישית. בישראל גם לא ישכחו מהר, שהרכב הפרטי היה אמצעי התובלה של מאות אלפי אנשי מילואים לשטחי הכינוס.

בתרחיש הזה, ההשפעות הפסיכולוגיות לצד הנזק שנגרם לאלפי כלי רכב במלחמה, יתרמו לעלייה בביקוש לניידות אישית כאשר המצב הביטחוני יתייצב בחודשים הבאים - אולי עוד לפני התייצבות המשק. הביקוש יגיע גם מלקוחות חדשים, שלא נמנו עד כה על מעגל בעלי הרכב, וגם ממשפחות שכבר יש להן רכב אחד או שניים.

סביר להניח שחלק גדול מהרכישות, במיוחד של "מצטרפים חדשים", יהיו באמצעות אשראי, ולכן קצב הביקוש יהיה תלוי בזמינות של אשראי בנקאי וחוץ בנקאי לרכישת רכב, גובה הריבית, חזרה לתעסוקה מלאה ויכולת ההחזר של משקי הבית אחרי המלחמה. בתרחיש האופטימי, בנק ישראל ימשיך את המדיניות המקלה לייצוב המשק ויגדיל את זמינות האשראי, בדומה לצעדים שנקט לייצוב המשק במהלך משבר הקורונה.

בתרחיש האופטימי גם שערי מטבעות יבוא הרכב, ובראשם הדולר והאירו, יחזרו די מהר לרמה מתונה ויעניקו למחירי הרכב דחיפה כלפי מטה. לפחות למחירים "הלא רשמיים" שמגולמים בהנחות ובמבצעים של היבואנים, ובערוצי "אפס קילומטר".

לתרחיש של ההתאוששות המהירה עשויה לתרום גם העלאת מס הקנייה על מכוניות חשמליות בינואר. זו תייצר ביקוש לעשרות אלפי כלי רכב חשמליים, שכבר שוחררו מהמכס ב־2023 ויימכרו במחצית הראשונה של השנה במחירים טרום־עליית־המס. במקביל אפשר לצפות ל"מלחמה שיווקית", בעיקר בפלח הרכב החשמלי, שבו ייכנסו לתחרות בתחילת 2024 עוד שישה־שבעה מותגים חדשים, שהשקתם בישראל נדחתה בגלל המלחמה.

אמנם, ייתכן שינואר, ואולי גם פברואר, יהיו חודשי מכירות חלשים יחסית לנורמה, אבל בתרחיש האופטימי שוק הרכב ישמור ב־2024 על נתוני מכירות סולידיים שנתיים בטווח של ה־250־270 אלף מכירות.

התרחיש הפסימי: קריסת הר האשראי לרכב

הבסיס לתרחיש הפסימי הוא התחזית הקודרת של סוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס, שפורסמה בשלהי אוקטובר. נזכיר, שהסוכנות הורידה את תחזית הצמיחה של ישראל לשנת 2024 וצופה כי התוצר השנתי יתכווץ בכ־1.4%, להבדיל מצמיחה חד־ספרתית, שאותה חוזה בנק ישראל. בנוסף הסוכנות צופה כי בעקבות המלחמה תזנק האינפלציה בישראל לרמה של 6.8% - פי שניים וחצי מהתחזית של בנק ישראל. התוצאה תהיה מצב של סטגפלציה - אינפלציה גבוהה שמלווה במיתון ואבטלה. זאת לצד המשך פיחות מואץ של השקל.

בשוק הרכב התוצאה המיידית תהיה ירידה מהירה ומתמשכת בביקוש לרכב חדש של לקוחות פרטיים ושל חברות, שיצטרכו לצמצם את רכישות רכבי הליסינג עקב "התאמות בכוח אדם והידוק חגורה". אבל החשש הגדול ביותר לא נובע רק מירידת הביקוש לרכב חדש, אלא גם מהצפה בכלי רכב שיחזרו למשווקים ולחברות הליסינג כתוצאה מהתערערות "הר" האשראי לרכב בישראל, שנאמד ב־20־22 מיליארד שקל.

כבר השנה, כאשר האינפלציה הייתה נמוכה משמעותית מזו שחוזה מודי'ס, הורגשה האטה בקצב נטילת המימון לרכב ועלייה בשיעורי חדלות הפירעון - כלומר עלייה במספר הלקוחות שלא הצליחו לעמוד בתשלומים החודשיים על ההלוואות לרכב.

אם התופעה הזו תעמיק בשל נתוני מאקרו שליליים מאוד כפי שחוזה מודי'ס, ומעבר של המשק למיתון או סטגפלציה, עשוי שוק הרכב לעמוד בפני מצב חסר תקדים: החזרה המונית של כלי רכב, שמשמשים כבטוחה כנגד הלוואות שנטלו לקוחות מגופים בנקאיים, חברות אשראי וגופים חוץ בנקאיים. תסריט כזה יעורר תגובת שרשרת, שתביא להכחדת ערך בשוק המשומשות מצד אחד, ולמחיקות משמעותיות אצל המלווים מצד שני.

נזכיר שעל פי נתוני בנק ישראל, היקף האשראי לרכישת רכב של הבנקים וחברות האשראי כנגד הלוואה תוך שימוש ברכב כבטוחה (שיעבוד הרכב), נע סביב 11 מיליארד שקל. לאלה אפשר להוסיף עוד סכום המוערך בכ־7־8 מיליארד שקל שהעניקו יבואני הרכב וחברות חוץ בנקאיות כנגד שיעבוד רכב, ואג"חים של חברות ליסינג, שכלי הרכב הם הבטוחות העיקריות שלהם. כלי הרכב "החוזרים" הללו יתווספו אל יותר מ־100 אלף כלי רכב שנמצאים כיום במלאי של היבואנים וייצרו נטל משמעותי.

המשמעות: "הישרדות החזקים"

אם התרחיש הפסימי יתממש, תוצאת לוואי אחת עשויה להיות התכנסות עסקית של השוק סביב קבוצות יבוא הרכב והליסינג החזקות ביותר, שיש להן די רזרבות לשרוד משברים כאלה לאורך זמן. משהו בנוסח "הישרדות החזקים". המשמעות: קבוצות עסקיות רבות בתחום היבוא העקיף, הליסינג ואפילו היבוא הישיר, שבעבר התייחסו לענף הרכב בתור "בית דפוס להדפסת כסף" ונשענו על מינוף גבוה והון עצמי נמוך, ייאלצו לצמצם משמעותית את פעילותם או שייבלעו על ידי קבוצות גדולות יותר. סימנים מעידים ראשונים כבר אפשר לראות בנמלים בדמות תופעה של "נטישת כלי רכב" מייבוא עקיף, אם כי כרגע זו תופעה שולית.

כך או כך, סביר להניח שגם התרחיש השלילי, אם יתרחש, יהיה בסופו של דבר זמני. התאוששות של שוק הרכב תגיע, אם כי ההמתנה עשויה להיות ממושכת. נזכיר שבעת המשבר העולמי בשוק ההון ב־2008 לקח לענף כמעט שנתיים להתאושש, אבל בסוף הוא רשם קפיצה של 25% וחזר לשבור שיאי מכירות רכב. כעת הסיבות למשבר הרבה יותר קרובות אלינו אבל רכב הוא עדיין מוצר חיוני בישראל. כך שהכל פתוח.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט משיקה מחשבים חדשים עם שבבי AI של קוואלקום

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מבטיח שהמחירים לא יעלו ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים