המספר הסופי של תביעות נזקי מלחמה לרכבים עשוי להיות גבוה מעשרת אלפים

על פי נתוני מס רכוש עד תחילת השבוע הוגשו 5,995 תביעות על נזקים לכלי רכב בגין המלחמה • גורמים בענף מביעים דאגה מפוטנציאל הנזקים כתוצאה מהריכוז חסר התקדים של כלי רכב חדשים, שעומדים כיום בנמלים • ובכיר בענף האנרגיה מרגיע: ישראל לא צפויה לעמוד בפני מחסור בדלק

רכבים שרופים באזור המסיבה בקיבוץ רעים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
רכבים שרופים באזור המסיבה בקיבוץ רעים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היקף כלי הרכב האזרחיים שניזוקו עד כה מתחילת המלחמה צפוי לעלות על עשרת אלפים. כך עולה מהערכות בענף הרכב. על פי נתוני מס רכוש עד תחילת השבוע הוגשו 5,995 תביעות על נזקים לכלי רכב בגין מלחמת חרבות ברזל. מתוכן 4,130 במוקד אשקלון, 1,790 במוקד תל אביב, 56 במוקד חיפה ו־19 במוקד טבריה.

ניתוח | אלפי מכוניות חדשות מגיעות לישראל גם בתקופת המלחמה, וזה המרוויח הגדול
שאלות ותשובות | צה"ל "גייס" אלפי כלי רכב אזרחיים מתחילת המלחמה. כך זה עובד

עם זאת הנתונים אינם כוללים כלי רכב, שטרם נגררו מעוטף עזה וכלי רכב שנגררו אך טרם הוגשה תביעה בגינם מסיבות שונות. על פי הערכות מדובר באלפי כלי רכב נוספים, שנמצאים עדיין במרחב העוטף ומחוצה לו וחלקם נטושים. הנתונים אינם כוללים מספר לא ידוע של כלי רכב, שנגנבו לרצועת עזה בעת שהגדר הייתה פרוצה.

חלק משמעותי מכלי הרכב מוגדרים "אובדן מוחלט" בשל פגיעות רסיסים או הדף ברכיבי מפתח כגון השלדה, המנוע וכו'. חברות הליסינג וההשכרה לבדן ספגו על פי הערכות מאות פגיעות בכלי רכב שבבעלותן ואשר בזמן המלחמה היו בידי לקוחות. הנזק לקופת המדינה בגין תשלום פיצויי מס רכוש על כלי הרכב הללו עשוי להגיע על פי הערכות ליותר מ־400 מיליון שקל.

הרכבים תקועים בנמלים

גורמים בענף מביעים דאגה מפוטנציאל הנזק הביטחוני, הסביבתי והכלכלי, שנובע מהריכוז חסר התקדים של כלי רכב חדשים, שעומדים כיום בנמלים, בעיקר בנמלי אשדוד וחיפה. על פי הערכות בשני הנמלים הללו בלבד מרוכזים כיום מעל 45 אלף רכבים, חלק ניכר מהם חשמליים או פלאג־אין.

כלי רכב פרטיים חשמליים לא נכנסים להגדרה של "מטען חומרים מסוכנים" ולפיכך הוראות המיגון והאבטחה המיוחדות של חומ"ס לא חלות עליהם. זאת למרות, שכיבויים בעת התלקחות הסוללה בעייתי במיוחד. יצוין כי שווי מלאי כלי הרכב בנמלים הללו בלבד מתקרב לכ־5 מיליארד שקל במחירי מחירון. על פי נתוני רשות המיסים באוקטובר בלבד יובאו כמעט 18 אלף כלי רכב פרטיים. רובם עדיין נמצאים בנמלים, שבהם הם נפרקו, בשל העדר מקומות אחסון חלופיים ואמצעי הובלה.

ענף האנרגיה: למרות שינויים ביבוא, אין חשש למחסור בדלק

ישראל לא צפויה לעמוד בפני מחסור בדלק בעקבות המלחמה וזאת למרות ההשפעה השלילית על הגעת מכליות נפט גולמי לישראל. כך אומר לגלובס בכיר בענף האנרגיה.

בכתבה שפרסם השבוע האתר האמריקנים CNBC, מעריכים מומחי ספנות ואנרגיה כי לישראל יש בשגרה מאגרים, שאמורים לספק את הביקוש המקומי לכ־50 יום ושישראל מייבאת בשגרה כ־10-13 מטענים של נפט גולמי מדי חודש במיכליות.

בנוסף האתר מציין כי מתחילת המלחמה שותקה רוב הפעילות בנמל אשקלון - האחראי המרכזי לייבוא הנפט בישראל. בנוסף, חלק מהמיכליות של חברות זרות נמנעות מלהגיע לנמלי הים התיכון בישראל בשל התרעות ביטחוניות.

עוד צויין כי גורמי ספנות מזהים הסטה של מיכליות מאשקלון לנמל אילת, שנחשב בטוח יחסית. ודרכו מוזרם ככל הנראה הנפט צפונה דרך קו צינור הנפט אילת־אשקלון (קצא"א) ומשם לבתי הזיקוק. מדובר בשינוי מהותי לאחר שהזרימה בקצא"א מדרום לצפון הייתה מושבתת במשך מספר שנים.

איראן מנסה להפריע

בענף האנרגיה אומרים, שאספקת הנפט הגולמי נמשכת כסדרה דרך הים וכי המלאים, שבידי צרכני האנרגיה הגדולים בישראל ובהם חברות הדלק, אף עולים מהביקוש הצפוי. בשבועות האחרונים מנסה איראן לשכנע מדינות מוסלמיות ובהם אזרביג'אן וטורקיה שלא לספק נפט לישראל או לאפשר העברת נפט לישראל דרך שטחן. עד כה לא נרשמה לכך היענות.

ממשרד האנרגיה נמסר: "אנו פועלים כל העת על מנת להבטיח אספקה סדירה של מוצרי דלק למשק ולנהל את אספקת מלאי הדלקים. פעולה זאת מתבצעת בשגרה, ועל אחת כמה וכמה בחירום". במשרד לא הגיבו על נושא פריקת הדלק באילת.

מספר חברות הרכב מסין יתרחב: שלושה מותגי קבוצת צ'רי בדרך

נראה שלמרות היחס של הסינים לישראל בימי הלחימה בעזה, ההערכות הן שהישראלים ימשיכו לקנות את המותגים הסינים. מספר מותגי הרכב הסינים שמשווקים בישראל, צפוי להמשיך ולצמוח בשני הרבעונים הראשונים של 2024. כרגע נמצאים "על קו השיגור" שורה ארוכה של מותגים, שהיו אמורים להיות מושקים עוד השנה אולם השקתם נדחתה בשל המלחמה.

ביניהם שורת מותגי פרימיום חשמלי - XPENG, מיובא על ידי קרסו; NIO, מיובא ע"י דלק רכב; ZEEKR, מיובא ע"י יוניון מוטורס. בנוסף, גם מותגי הרכב החשמלי SMART, מיובא ע"י כלמוביל; NETA, מיובא ע"י קבוצת בליליוס; Forthing, מיובא ע"י UMI.

Jaecoo 7 / צילום: יח''צ
 Jaecoo 7 / צילום: יח''צ

לשוק הרחב ולפרימיום

לרשימה זו אמורים להצטרף ברבעון השני של 2024 שלושה מותגי רכב חדשים של קבוצת צ'רי, שהיצוא שלהם לאירופה הוכרז לאחרונה. שניים מהם פונים לשוק הרחב וייובאו על ידי כלמוביל ואחד מיועד לפרמיום.

הראשון הוא המותג OMODA, שיתמקד בשלב הראשון בפלח המרכזי של שוק רכבי הקרוס־אובר החשמליים. השני מכונה Jaecoo ומיועד להתחרות בפלח רכבי הפנאי עם מנועי בנזין בעלי מיצוב גבוה מזה של צ'רי. הדגם הראשון של המותג Jaecoo 7 הוא רכב פנאי־שטח בעל עיצוב "קשוח" שמידותיו דומות לאלה של קיה ספורטאג'.

במקביל צפויה צ'רי לייצא לאירופה, וכנראה גם לישראל, את מותג הפרימיום Exlantix, שהושק בסין תחת המותג Sterra. המותג מיועד להתחרות בטסלה ויושק גם עם הנעה חשמלית והנעת פלאג־אין. טרם ברור מי יהיה היבואן בישראל.