גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקביעה של בית המשפט שעשויה לעלות לקבלנים מאות מיליוני שקלים

בית המשפט קבע כי פרויקטים של מחיר למשתכן לא מיועדים בהכרח לזוגות צעירים ● בענף הנדל"ן חוששים כי המשמעות הרוחבית תוביל להוצאה לא מתוכננת של מאות מיליונים מכיס היזמים

פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר
פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר

תוכנית מחיר למשתכן נועדה לסייע למחוסרי דיור ולא בהכרח לזוגות צעירים. אי לכך, חברות המקימות את הפרויקטים אינן זכאיות להנחות באגרות הבנייה שניתנות לפרויקטים המיועדים לזוגות צעירים - והן עשויות לשלם עוד מאות אלפי שקלים לכל פרויקט, כך פסק בימים האחרונים בית משפט השלום בירושלים, שגם הסתייע בחוות דעת דומה ממשרד המשפטים.

בתוך חודש וחצי: אכלוס פרויקט אזורים בראשל"צ נדחה בשנית

המשמעות הכלכלית של ההחלטה יכולה להגיע להיקף של מאות מיליוני שקלים שהיזמים יצטרכו להוסיף כתשלומים למדינה. בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ הזהירו כי פסק הדין יכביד עוד יותר על חברות הבנייה, שכבר היום מצויות בקשיים, עקב המצב הכלכלי והמלחמה בעזה.

המחלוקת סביב הגדרת הפרויקט

אגרת בנייה משולמת בעבור קבלת היתר בנייה. היא מגיעה כיום לכ־34 שקל למ"ר וגובהה תלוי בייעודי הבנייה (מגורים, משרדים, מבני ציבור וכדומה), וכן באופי השטחים (שירות, חנייה וכדומה). מכיוון שפרויקטים רבים כוללים עשרות אלפי מ"ר, גובה האגרה מגיע למאות אלפי שקלים וגם למיליוני שקלים. עם זאת, התקנות פוטרות חברות בנייה הפועלות מטעם המדינה מתשלום מחצית מהאגרה כשמדובר בפרויקטים של המדינה המוגדרים כשיכוני עולים ומפונים, בנייני מסחר ומלאכה שנבנים לצורכי עולים ומפונים ושיכוני זוגות צעירים, במקרים שבהם הרשות המקומית או משרד השיכון נותנים את אישורם.

לכן, יזמים רבים שמקימים דירות במסגרת תוכניות הדיור המסובסדות כגון מחיר למשתכן, סברו כי באותם פרויקטים, או לפחות הדירות המוזלות והמוגרלות שבהם, יקוטלגו כ"שיכוני זוגות צעירים", ויכירו בהם כשליחי המדינה לביצוע אותם פרויקטים.

במקרה שהגיע לבית משפט הוא של חברת הבנייה "אופק שלי", שזכתה במכרז להקמת פרויקט מגורים בבית שמש במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. לצורך קבלת היתרי הבנייה, שילמה החברה לוועדה המקומית אגרות בנייה בהתאם לדרישתה, אך לטענתה היא עשתה זאת בלית ברירה כיוון שהתשלום היה תנאי לקבלת ההיתר. לטענת החברה, מאחר שמדובר בפרויקט מחיר למשתכן, היא בנתה אותו עבור זוגות צעירים בעידוד המדינה, ולכן היא זכאית להנחה של 50% בתשלום האגרה ועל הוועדה המקומית להשיב לה כ־115 אלף שקל.

מנגד, טענה הוועדה המקומית, באמצעות עו"ד יונתן מוטעי ממשרד עפר שפיר ושות', כי לא מדובר בפרויקט שהוגדר כפרויקט לזוגות צעירים - לא על ידי עיריית בית שמש ולא על ידי המדינה. בנוסף, לטענת הוועדה, החברה התחייבה בתנאי המכרז לשלם את האגרות וההיטלים, ובתביעתה היא מנסה, בדיעבד, לשפר את תנאי המכרז.

השופט התנגד לפרשנות המורחבת של ההוראות

מאחר שמדובר בשאלה בעלת השלכות רוחביות, ביקש השופט שדן בתיק, גד ארנברג, את עמדת משרד המשפטים בעניין. מהמשרד השיבו לו כי בניית פרויקט מחיר למשתכן לא מזכה בפטור חלקי מתשלום עבור היתר בנייה, שכן הפרויקטים מיועדים למחוסרי דיור ולא בהכרח לזוגות צעירים בלבד. עוד נכתב בעמדת המשרד כי החברה לא יכולה להיחשב כמי שבנתה את הפרויקט "מטעם המדינה", וכי את ההוראות שמעגנות את ההנחה על האגרות יש לפרש בצמצום כדי לשמור על הקופה הציבורית.

גד ארנברג - שופט / צילום: אתר בית משפט

ארנברג הגיע למסקנה דומה לזו וקבע כי החברה הקבלנית לא בנתה את הפרויקט עבור המדינה כפי שטענה, והאחרונה הייתה רק מעורבת בשיווק הקרקע. "הפטור החלקי של תשלום האגרות ניתן למטרות מסוימות וברורות הכוללות דיור לזוגות צעירים, שיכוני עולים ומפונים, בנייני מסחר מלאכה ותעשייה", כתב השופט. "תוכנית מחיר למשתכן לא מיועדת ספציפית לאף אחת מהקבוצות הנ"ל, אלא למחוסרי דיור שיכולים להיות צעירים אך גם לא, יכולים להיות עולים אך גם לא, ויכולים להיות מפונים אך גם לא. היותו של הרוכש 'זוג צעיר' אינו בגדר הקריטריונים המקנים זכות לרכישת דירה בתוכנית מחיר למשתכן".

ארנברג הוסיף כי חלק מתנאי המכרז היה תשלום לרשות המקומית: "ככל שהתובעת סברה שמדובר בדרישה לא חוקית, היה עליה לברר זאת קודם להגשת ההצעה במכרז".

לדברי עו"ד יונתן מוטעי, "לפסק הדין חשיבות רבה כיוון שיש גל ארצי של חברות שתובעות השבה של אגרות בנייה ששילמו לפרויקטים של מחיר למשתכן באמצעות אותה טענה. פסיקתו החד־משמעית של בית המשפט כאן שומטת את הקרקע תחת דרישות אלה". את החברה ייצג עו"ד אורי דויטש.

מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר בתגובה: "ללא קשר להחלטת בית המשפט, אנו סבורים כי לאור המצב הקשה שאליו נקלע ענף הבנייה והתשתיות, מוטלת חובה על גופים ציבוריים לעמוד לצד הקבלנים בכל מקום בארץ. ענף הבנייה והתשתיות הוא מהענפים העסקיים שבהם הפגיעה של המלחמה היא הקשה ביותר. בשל מחסור מסוכן בעובדים ובעקבות מצבו הפיננסי של הענף, יש לשער שחלק מהקבלנים לא ישרדו את תקופה זו, וזאת דווקא לאור העבודה שבקרוב תוטל על הענף משימת שיקום הרס הבנייה והתשתיות שהביאה המלחמה, לצד צורך דחוף בחזרה מהירה להיקפי בנייה שיעמדו בצרכי המשק".

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל