בתוך חודש וחצי: אכלוס פרויקט אזורים בראשל"צ נדחה בשנית

עוד בטרם פרצה המלחמה, חברת אזורים עדכנה את רוכשי הדירות בפרויקט על דחייה, והצפי החדש לאכלוס עבר לחודש אפריל 2024 • כעת נשלח עדכון נוסף מהחברה לדיירים העתידיים, לפיו אין בשלב זה כל צפי לאכלוס, וגם הפיצוי נותר בסימן שאלה

בנייה / צילום: Shutterstock
בנייה / צילום: Shutterstock

רוכשי הדירות בפרויקט אזורים בשכונת הנרקיסים החדשה בראשון לציון היו אמורים להתאכלס בימים הקרובים. אלא שעוד בטרם פרצה המלחמה, החברה עדכנה אותם על דחייה, והצפי החדש לאכלוס עבר לחודש אפריל 2024. כעת נשלח עדכון נוסף מהחברה לדיירים העתידיים, לפיו אין בשלב זה כל צפי לאכלוס, וגם הפיצוי נותר בסימן שאלה.

מה קרה למחירי הדירות בערים שלא היו בהן אזעקות? בדקנו
דעה | החקיקה שמקלה על בניית ממ"דים עלולה לסכל פרויקטי התחדשות עירונית
התעלומה הירושלמית: מי קנה עשרות דירות קטנות בעיר מתחילת המלחמה?

"עלינו להודיעכם על עיכוב צפוי בהשלמת הפרויקט ומסירת הדירות לידיכם", נכתב לרוכשים. "בימים אלה נגרמים עיכובים קשים בכלל ענף הבנייה כתוצאה מהמלחמה בשל אי־הבהירות המתמשכת, לכן אין ביכולתנו לצפות את המועד הצפוי בו תימסרנה הדירות, ואנו נעדכנכם במועד המסירה הצפוי".

הפרויקט של אזורים שוכן בשכונת הנרקיסים שמוקמת במזרח העיר וכולל 212 יחידות דיור. 150 דירות בפרויקט השתתפו בהגרלת מחיר למשתכן שהתקיימה ב־2017, ונמכרו במחיר מוזל של 11,207 שקל למ"ר לפני ההצמדה למדד תשומות הבנייה (כ־1.5-1.7 מיליון שקל לדירות המוזלות בפרויקט). בחירת הדירות ורכישתן בוצעה במאי 2020 ואת הדירות הרוכשים היו אמורים לקבל בדצמבר 2023.

סוגיית הפיצויים לא זכתה להתייחסות

כאמור, סוגיית הפיצויים נותרה באוויר, ולא זכתה להתייחסות בהודעה השנייה של החברה. בעקבות כך, עו"ד ליאור לוי, המייצג את הרוכשים, פנה אל החברה לבירור הסוגיה, אך לדבריו לא זכה למענה. "עד היום לא נקבע בפסיקה שמלחמה או מבצע צבאי מהווה כוח עליון, וכך גם בקורונה", אומר עו"ד לוי. "אין מדובר באירוע לא צפוי, והחברה מחויבת לשלם פיצוי כספי במקרה של איחור במסירה. אירועים צבאיים קורים, ועל כן על כל יזם יש לקחת בחשבון אירועי קיצון שיתרחשו במהלך הפרויקט. אלה בין היתר הסיכונים שרובצים על כתפי החברה, ועל החברה לקחת זאת בחשבון בקביעת תאריך המסירה. צריך להבין שאיחור כזה במסירת הדירה יש השלכות חמורות שמכניס את המשפחות לסחרור כלכלי".

מחברת אזורים נמסר כי הפיצוי יינתן בגין עיכובים שנוצרו לפני פרוץ המלחמה ב־7 באוקטובר: "בספטמבר 2023, לאחר שנודע לחברה שצפוי עיכוב, היא הודיעה זאת לרוכשים על־מנת שיתארגנו בהתאם, וכן עדכנה את הדיירים על תשלום פיצויים בהתאם להוראות חוק המכר. בגין עיכובים אלה, החברה תשלם לרוכשים פיצויים בהתאם להוראות חוק המכר ולהודעתה מחודש ספטמבר. לאחר משלוח ההודעה האמורה, לצערה של החברה פרצה מלחמת 'חרבות ברזל', אשר הובילה לפגיעה חמורה במשק כולו ובפרט בענף, בין היתר בעקבות סגירת אתרים ופתיחתם רק לאחר תקופה ממושכת ורק תחת מגבלות קשות, לרבות מחסור משמעותי בכוח־אדם, מחסור בחומרי גלם, מגבלות תנועה ואבטחה ועוד.

"למרות שטרם התבררו כל השלכותיה של המלחמה על לוחות הזמנים של הפרויקט, ראתה אזורים לנכון לעדכן את הדיירים על עיכוב אפשרי נוסף. החברה, יחד עם החברה המבצעת עושות את מרבית המאמצים כדי לצמצם את ההשפעה עד כמה שניתן. החברה תמשיך לעדכן את הרוכשים עד למסירת הדירה".

בעיה דומה גם בפרויקט בשוהם

הפרויקט בראשון לציון אינו היחיד של חברת אזורים שנותר בסימן שאלה. בפרויקט אחר בשוהם, גם הוא במסגרת מחיר למשתכן, נותרו מחלוקות שהחלו בקורונה והובילו לאיחור במסירת הדירות. הפרויקט מאוכלס, אך הצדדים מצויים בהליך גישור סביב סוגיית הפיצוי על־ידי שופט בית המשפט העליון לשעבר, יורם דנציגר. הפרויקט כולל 424 יחידות דיור, מהן 320 בהנחת מחיר למשתכן.