גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטא הדהימה את השווקים, וצוקרברג הרוויח השנה 9.6 מיליון דולר לשעה

בסוף השבוע האחרון ענקית הטכנולוגיה הוסיפה לערכה לא פחות מ־205 מיליארד דולר ביום אחד - עליית השווי היומית הגבוהה אי פעם ● רק לפני שנתיים התרחיש הזה נשמע כמו חלום רחוק בפייסבוק, שהייתה חברה במשבר עמוק שחטפה מהלומה אחרי מהלומה ● אז איך היא הפכה מחברה בצרות למנצחת הגדולה של עונת הדוחות? ולמה 20 שנה אחרי שהוקמה היא מתחילה לחלק דיבידנד

מארק צוקרברג, מייסד מנכ''ל מטא (לשעבר פייסבוק) / צילום: ap
מארק צוקרברג, מייסד מנכ''ל מטא (לשעבר פייסבוק) / צילום: ap

בסוף השבוע האחרון פרסמה פייסבוק (מטא) את הדוחות הכספיים שלה לשנת 2023. הנתונים היו חלומו של כל משקיע: הרווח הנקי זינק בכמעט 70% בהשוואה לשנה שעברה והסתכם ב־39 מיליארד דולר; ההכנסות עלו גם הן מעבר לציפיות המוקדמות כ־135 מיליארד דולר; וקופת המזומנים גדלה יותר מפי שניים - מ־18 מיליארד דולר של תזרים חופשי ל־43 מיליארד. אבל הבשורה שטלטלה את השוק יותר מכל ככל הנראה, הייתה ההודעה כי מטא תתחיל לראשונה לחלק דיבידנדים.

פרשנות | מטא נסקה בזכותה, אפל ירדה: התלות המסוכנת של ענקיות הטכנולוגיה בסין
WSJ | אחרי גל של חגיגות פיננסיות, הטכנולוגיות האלה בעלות של מיליארדי דולרים צריכות הפסקה
ניתוח גלובס | עסקת הענק של מטא והמדד שהגיע לשיא היסטורי: האם שוק השבבים לקראת מפץ?

החדשות הטובות האלה הביאו את מטא לרשום היסטוריה ביום שישי: מניית ענקית הטכנולוגיה זינקה ביותר מ־20% והיא הוסיפה לערכה לא פחות מ־205 מיליארד דולר ביום אחד. כך, ביום הולדתה ה־20 של החברה שהפכה לשם נרדף לרשתות חברתיות, נשבר שיא חדש: תוספת השווי היומית הגדולה ביותר אי־פעם.

אבל ההישג של מטא מתחדד אפילו יותר כשמכניסים אותו לקונטקסט. עד לפני שנתיים פייסבוק הייתה הכבשה השחורה בשבע המופלאות. חזון המטא־וורס של המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג התקשה לרכוש את אמון המשקיעים, הרווחיות נשחקה, ההכנסות מפרסום דשדשו והמניה צנחה ב־76% בין ספטמבר 2021 לנובמבר 2022. כשמחיר המניה הגיע לשפל של כמעט עשור לשווי של פחות מ־90 דולר למניה, בוול סטריט החלו להישמע קולות שמספידים את הרשתות החברתיות מבית צוקרברג. תהו אם הוא יודע להפוך יותר מ־3 מיליארד משתמשים נאמנים למנוע הכנסות, להתרכז בעסקים צומחים במקום בפרויקטים כמו המטא־וורס שספק אם יש להם היתכנות עסקית כיום, והצביעו על הצרות הרגולטוריות שמחכות למטא בקונגרס ובמערכות משפט בארה"ב ובאירופה.

ולמרות ההספדים והתחזיות הקודרות, מטא הצליחה לרשום מהפך של ממש והיא מסתמנת בתור ההצלחה הגדולה של עונת הדוחות הנוכחית (פרט לאנבידיה שטרם פרסמה דוחות). איך מטא התגלגלה מחברה בצניחה להבטחת השנה? גלובס צולל למהפך של מטא.

AI במקום עובדים: הקיצוצים השתלמו

אם יש מהלך שמשקיעים בוול סטריט אוהבים במיוחד זה פיטורים. מעבר למודל עסקי רזה יותר סימן את השנה האחרונה אצל רוב ענקיות הטכנולוגיה, פרט לאפל, אבל במיוחד בפייסבוק. חוץ מאמזון, אף ענקית טכנולוגיה לא פיטרה בהיקפים של מטא. 21 אלף עובדים עזבו את החברה במה שצוקרברג עצמו הגדיר בתור "שנת ההתייעלות". ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי מסביר כי "צוקרברג הבין טוב מאוד שהוא חייב לשנות כיוון ולהתחיל לייעל את החברה".

צוקרברג הוא לא היחיד כאמור שהגיע להבנה הזאת. גם אמזון מצאה תרופה לרווחיות בגזרת הפיטורים והקיצוצים. זו אחת הסיבות לעלייה הגדולה ברווחים של החברה שפיטרה לא פחות מ־27 אלף עובדים בשנתיים האחרונות. בדוחות שפרסמה בשבוע האחרון, חשפה אמזון שהיא עבדה מהפסד נקי של 2 מיליארד דולר בסוף 2022 לרווח נקי של לא פחות מ־6.7 מיליארד דולר ב־2023. "אמזון חשבה שהרגלי הצריכה באונליין יישמרו, אבל זה התגלה כלא נכון. להן החברה הבינה שהיא חייבת לקחת את חטיבת הקמעונאות ולהתייעל בה. וכך עברו משולי רווח שליליים לחיוביים".

 

המשקיעים חיפשו הוכחה לעמידות מול משבר

אבל ההבנה שצריך להתייעל לכשעצמה לא הספיקה. מה שאיפשר למטא לחתוך רבע ממצבת העובדים שלה היה המהפכה הגדולה של השנה - הבינה המלאכותית. טכנולוגיות AI החלו להחליף עוד ועוד עובדים בחברות הטכנולוגיה בכלל ובמטא בפרט, במהלך שאותת לשוק חדשנות ויעילות. סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, אומר כי: "העוצמה של חברה גדולה ומובילה היא יציבות מול אתגרים - גם כלכליים, גם רגולטוריים וגם כמו מלחמות או מגיפות. החברה נמדדת בהתמודדות שלה בזמן משבר.

"כשאפל סגרו למטא את הברז ולא איפשרו להם יותר לעקוב אחרי פעילות המשתמשים מחוץ לאפליקציה, מטא נאלצה למצוא דרכים וערוצים חדשים כדי להגיע לקהלים השונים. לכן במטא עמלו על בינה מלאכותית ואלגוריתמים, כדי ללמוד עצמאית על התנהגות הצרכנים. בוול סטריט ראו את העבודה הטובה שלהם. בנוסף מבחינת הבורסה האמריקאית, מי שלא נמצא בבינה המלאכותית לא קיים. ככה פייסבוק הגיעה להישגים האלה".

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות בית השקעות, מעריך כי הסנטימנט הזה ימשיך ללוות אותנו גם בהמשך השנה: "כל ענקיות הטכנולוגיה מדברות על העלאת ההשקעה ברכישת ציוד שיכינו אותם לעידן הבינה המלאכותית. מטא, יחד עם מיקרוסופט, אמזון, וגוגל עשו צעדים בכיוון. היחידה שפחות מדברת על כך, ואולי לכן גם נענשת במחיר המניה היא אפל (ראו ידיעת צד)".

צוקרברג הפסיק לנסות למכור את המטא־וורס

לא רק גידול בהשקעות AI הקפיצו את מניית מטא. למעשה, נראה שמילת המפתח במקרה שלה היא "איזון". אחד המדדים בדוחות של מטא שתפסו את תשומת הלב של המשקיעים יותר מכל היו נתוני הוצאות ההון (capex). מדובר בנתון שמאגד השקעות בנכסים, ציוד ושדרוגים, ובמקרה של מטא בעיקר הוצאה על מטא־וורס וטכנולוגיות AI. בשנת 2022 הנתון הזה היה אחת הסיבות המרכזיות לצניחה במניית מטא, כשהוצאות ההון זינקו בחסות חזון המטא־וורס אל מעבר לרווחים, אבל ב־2023 נראה שצוקרברג מצא את האיזון. הוצאות ההון קטנו מ־32 מיליארד דולר ב־2022 ל־28 מיליארד דולר ב־2023. אמנם זה נראה כמו שינוי קטן, אך גודלו האמיתי מתברר כשמתחשבים בעובדה שבשנה החולפת נוספו לאותו הסעיף הוצאות נכבדות בתחום הבינה המלאכותית.

האם המשמעות היא שצוקרברג חותך הוצאות וגונז את חזון המציאות המדומה שלו? בינתיים לא. אבל נראה שהמנכ"ל והמייסד הפנים את העובדה שהוא מתקשה לרתום לחזון שלו את וול סטריט. סרגיי וסצו'ונוק מאופנהיימר, אומר כי "הבעיה של מטא היא המטא־וורס. זה גורם להם להפסדים רבים. אבל הבעיה הזו יכולה להיות גם הפתרון, כי היא מייצרת מצב בו למטא תמיד יש פוטנציאל התייעלות. אבל בינתיים, כל עוד מטא מרוויחה וצומחת לשוק פחות אכפת. המניה יחסית זולה והיא נחשבת לאחת ממניות הביג טק הכי זולות היום.

"בוול סטריט מפנטזים שחטיבת המטא־וורס תצטמצם. אם צוקרברג היה מוותר על ההפסדים התפעוליים שם שמגיעים למיליארדים, המניה שלו הייתה יכולה לקפוץ. אבל העובדה שבחברה לקחו אחריות על ההוצאה הזו והיא לא צומחת בצורה חסרת פרופורציה מביאה את וול סטריט לבלוע את הצפרדע. במבחן האמת צוקרברג הוכיח שהוא יודע לעשות שינויים משמעותיים ולהתאים את עצמו לסביבה".

למה מטא מתחילה לחלק דיבדנדים דווקא עכשיו?

אחת ההתאמות האלה היא ניסיון למשוך את משקיעי הערך. לראשונה בתולדותיה, מטא הודיעה בסוף השבוע האחרון כי היא תחלק דיבידנד. עם קופת מזומנים של 43 מיליארד דולר ענקית הטכנולוגיה צוקרברג מנסה להפוך את פייסבוק לחברה אטרקטיבית עבור משקיעים מסוג חדש. "זה מושך משקיעים או קרנות עם קריטריונים של חלוקת דיבידנד", מסביר אורגד מלאומי. "כך למעשה צוקרברג פותח קהל חדש של משקיעים המחפשים דיבידנד צומח שצפוי לגדול בשיעור נאה". בנוסף לחלוקת הדיבידנדים, מטא הכריזה כי היא תבצע מהלך של רכישות חוזרות בסך של 50 מיליארד דולר.

גם וסצ'ונוק מייחס את אותה משמעות למהלך: "חברת צמיחה לא אמורה לחלק דיבידנד. היא אמורה להשקיע לכאורה בצמיחה. המהלך הזה מסמן כיוון לחברה, אומר שיש לה קופת מזומנים גבוהה, ופותח קהלים חדשים בנוסף לבסיס המשקיעים שלהם. משקיעי ערך שמעוניינים בחלוקת דיבידנד. המשקיעים אוהבים לראות שהם לא משתגעים על פרויקטים חדשים ושהחברה סיימה את מסע ההרפתקאות שלה".

אבל נראה שיותר מכל, חלוקת הדיבידנדים היא ניסיון להעביר מסר למשקיעים: אחרי כל המשברים, אנחנו הופכים לחברה יציבה. "אחרי שנה של פעילות ליבה שהותקפה והתחרות מול טיקטוק, מה שרואים כעת הוא את חזרתה של מטא להיות מדפסת כסף", מסכם שחר כרמי מפסגות. "היא הצליחה להתגבר בדרך טכנולוגית על המגבלות של אפל, נותנת פייט לטיקטוק עם הרילס באינסטגרם וצומחת ביותר מ‏־20% בהכנסות מפרסום. את כל זה היא עשתה בין השאר על ידי שילוב נכון של בינה מלאכותית בקריאייטיב ובניהול קמפיינים".

עוד כתבות

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות הופעלו בגליל המערבי, צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון

זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • ראש האופוזיציה לפיד ייצא לביקור מדיני באיחוד האמירויות • דיווח ב-CBS: ארה"ב שוקלת לקלוט קבוצת פלסטינים מהרצועה כפליטים' כולל אופציה למעמד קבע • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאוייש של החות'ים בתימן ● עדכונים שוטפים 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היום ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר