גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היועמ"ש לשעבר וינשטיין: נתניהו מעולם לא פנה אליי בעניין המתנות

וינשטיין מעיד מטעם התביעה בפרשת המתנות (תיק 1000) • שרה נתניהו הגיעה לדיון באופן חריג ● וינשטיין: "נתניהו מעולם לא אמר לי שהוא מקבל מתנות ולא פנה אליי לקבלת חוות-דעת"

היועמ''ש לשעבר יהודה וינשטיין מעיד במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, היום / צילום: ניצן שפיר
היועמ''ש לשעבר יהודה וינשטיין מעיד במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, היום / צילום: ניצן שפיר

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד יהודה וינשטיין, מעיד הבוקר (ד') מטעם התביעה בבית המשפט המחוזי בירושלים במשפט נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לפרשת המתנות (תיק 1000).

וינשטיין כיהן כיועץ המשפטי לממשלה בין השנים 2010-2016. קודם לכן עבד כסנגור בתחום הצווארון הלבן והיה סנגורם של נתניהו, אהוד אולמרט ואריה דרעי. 

העתירה החדשה להוצאת נתניהו לנבצרות נדחתה על הסף
עו"ד בעז בן צור, סנגורו של נתניהו בתיק 4000, ביקש להתפטר מהייצוג
בשל "אילוצי המלחמה": בית המשפט החליט לא להאיץ את הדיונים במשפט נתניהו
מילצ'ן על רכישת המתנות לבני הזוג נתניהו: הכמויות הלכו וגברו. לא יודע סכומים

אשת ראש הממשלה שרה נתניהו הגיעה לראשונה לאולם בית המשפט בירושלים לשמוע את עדותו. נתניהו נכחה גם בעדותו של ארנון מילצ'ן בבריטניה, ששודרה לבית המשפט בירושלים. 

"מעולם לא נתתי חוות-דעת בנושא המתנות"

וינשטיין נשאל על-ידי פרקליט מחוז מיסוי וכלכלה עו"ד יהונתן תדמור באיזו מידה ראש הממשלה סיפר לו, בעת שוינשטיין היה יועץ משפטי, שהוא מקבל מתנות מחברים. וינשטיין השיב: "הוא מעולם לא אמר לי". לאחר מכן הוא נשאל: "באיזו מידה נתניהו פנה אלייך ושאל את גבולות המותר והאסור בקבלת מתנות?". וינשטיין השיב: "הוא מעולם לא שאל אותי. גם לא שיחת אקראי".

בנוסף העיד וינשטיין כי הוא מעולם לא נתן חוות-דעת בעל-פה או בכתב בסוגי המתנות לנתניהו. כאשר נשאל אל מי ראש הממשלה אמור לפנות בסוגיה כזו, וינשטיין השיב: "שר פונה ליועץ המשפטי במשרדו. ראש ממשלה פונה ליועצת המשפטית של המשרד או ליועץ המשפטי לממשלה", והוסיף כי היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, מעולם לא פנתה אליו (לוינשטיין) בעניין המתנות.

וינשטיין גם העיד כי נתניהו מעולם לא דיבר איתו על ארנון מילצ'ן ולא הכיר את האינטרסים של מילצ'ן בישראל.

נתניהו מואשם בפרשה זו בכך שקיבל מחבריו המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר מתנות בשווי מאות אלפי שקלים, בעת שעסק בענייניו של מילצ'ן במסגרת תפקידו. קו ההגנה של נתניהו הוא שבינו לבין מילצ'ן היו יחסי חברות קרובים, גם בתקופה בה לא היה ראש ממשלה, ומותר היה לו לקבל מתנות מחברים.

כדי להסתמך על עצת עורך דין, יש לעמוד במבחנים נוקשים

נתניהו טוען טענת "הסתמכות על עצת עורך דין", לפיה התייעץ עם עורך דינו דאז, יעקב וינרוט המנוח, שאמר לו כי מותר לו לקבל מתנות אם מדובר בחברים. וינרוט הלך לעולמו בעיצומה של חקירת הפרשה, אך המשטרה הספיקה לגבות ממנו עדות שהוצגה בבית המשפט במהלך חקירתה של העדה הדס קליין, העוזרת של מילצ'ן. בחקירה מסר וינרוט כי נתניהו התייעץ עמו, והוא השיב לו כי אם המתנות ניתנות "מתוקף מעמדך כחבר ולא כאיש ציבור, אתה לא חייב לדווח על זה". הוא הזכיר בקבוקי יין, סיגריות וארוחות.

קליין העידה כי בני הזוג נתניהו אמרו לה כי מותר להם לקבל מתנות מתכלות, כל דבר חוץ מדירה, וכי נתניהו אמר כי התייעץ בנושא עם עורך דינו. וינרוט הספיק להתראיין בתוכנית "עובדה", שם גם אמר כי מותר לנתניהו לקבל מתנות כאשר מדובר בחברים.

לפי פסיקת בית המשפט העליון, כדי להסתמך על עצת עורך דין כהגנה מפני ביצוע עבירה פלילית, יש לעמוד במבחנים נוקשים - בין היתר, יש להוכיח כי הוצגו בפני עורך הדין כל העובדות הרלוונטיות, ולפנות לעורך דין המתמחה בתחום עליו מתבקשת חוות-הדעת. כמו כן, חוות-הדעת צריכה להיות בכתב ולקבל חוות-דעת של רשות מוסמכת, כאשר ניתן. במקרה של נתניהו, הרשות המוסמכת האפשרית הייתה היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, או היועץ המשפטי לממשלה דאז, עו"ד יהודה וינשטיין. 

"לא נכון להביא יועמ"ש להעיד על דברים שעשה במסגרת תפקידו"

וינשטיין העיד, לשאלת התובע תדמור, כי ראה את נתניהו מעשן סיגרים כאשר ישב עמו בלשכתו. לגבי עישון בישיבות הוא לא זכר. השופט משה ברעם שאל האם העובדה שנתניהו מעשן סיגרים שנויה במחלוקת, וביקש לעצור את קו החקירה. וינשטיין הוסיף כי אם מישהו היה אומר שהעישון מפריע, נתניהו היה מפסיק לעשן.

בחקירה הנגדית שנערכה על-ידי עו"ד עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה, אמר וינשטיין כי לא רצה להגיע להעיד. "לא נכון להביא יועמ"ש להעיד על דברים שעשה במסגרת תפקידו. בכל שנות המדינה לא היה לזה תקדים. לא חשבתי שאני זכאי לכבוד הזה בערוב ימי. ניסיתי לשכנע אותם".

התובע תדמור הקריא בבית המשפט מחקירתו במשטרה של וינשטיין לגבי התקופה בה היה עורך דינו של נתניהו. החוקר שאל: "במסגרת פרק זמן שאתה הסנגור בסוגיה הזאת, אתה נותן לו איזשהו סוג של ייעוץ אז ב-1999?". וינשטיין השיב: "לא. לפי מיטב זיכרוני התשובה שלילית. זו לא הייתה סוגיה על הפרק, זו הייתה סוגיה על דברים שהיו בעבר. היה סיפור של עבר, האם הם לקחו על-פי הטענה, לקחו מתנות, הגברת לקחה מתנות".

עוד הוסיף וינשטיין בחקירת המשטרה כי "לא הייתה שאלה אם מותר לקבל מתנות או אסור לקבל מתנות, הייתה שאלה אם מותר לקחת את המתנות האלה שלא כדין, מתנות שנתקבלו".

וינשטיין הסביר כי התייחס לפעולות בעבר ולא בעתיד. וינשטיין אמר בחקירה הנגדית בבית המשפט כי מדובר בשיחה עם נתניהו שנגעה לחשד עבר שנסגר אז על-ידי היועץ המשפטי לממשלה.

עו"ד חדד שאל את וינשטיין על דיונים שקיים עם נתניהו לגבי סגירת ערוץ 10. וינשטיין העיד כי התנגד לסגירת ערוץ 10, וכי נתניהו ביקש לסגור את הערוץ בנימוק שהערוץ לא עומד בהתחייבויותיו. "נתניהו ביקש בשתי הזדמנויות שונות לסגור את ערוץ 10, בגלל שהערוץ לא עומד בהתחייבויות שהוא נטל לעצמו. הוא חשב שבאופן עקרוני אין מקום לכל-כך הרבה ערוצים בישראל".

עוד הוסיף וינשטיין כי לפני הבחירות ב-2013, נתניהו קיבל את עמדת הייעוץ המשפטי כי לא נכון לסגור ערוץ בתקופת בחירות.

וינשטיין נחקר לגבי מעורבותו בפתיחת חקירה נגד נתניהו. וינשטיין השיב כי אישר לערוך בדיקה לגבי שתי טיסות (ספיח של פרשת "ביביטורס" - נ.ש.), והוסיף כי הוא לא הכיר את הכינוי "תיק 1000". מי שהמשיך לאחר מכן והרחיב את הבדיקה היה ד"ר אביחי מנדלבליט, שנכנס לתפקיד היועמ"ש בשנת 2016. 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר