משפטן מחונן, פילוסוף, ידען רב-תחומי, הסנגור האולטימטיבי: עו"ד יעקב וינרוט הלך לעולמו בגיל 71

הקהילה המשפטית נפרדת היום מאחד מבכירי עולם המשפט הישראלי - עו"ד וינרוט הלך לעולמו הלילה לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן • מי שייצג עד יומו האחרון כמעט את רה"מ נתניהו בשלל חקירותיו, ייצג בעברו רבים מראשי המדינה והמשק, שצעדו למשרדו בציפייה שאשף הליטיגציה ימלט אותם מאימת הדין • "יעקב היה מופלא באישיותו, בחוכמתו, בחריפות שכלו, בתחושת הצדק שלו ובנאמנותו לעמו", ספד לו רה"מ

עו"ד יעקב וינרוט / צילום: אמיר מאירי
עו"ד יעקב וינרוט / צילום: אמיר מאירי

עו"ד יעקב וינרוט נפטר היום (ג') בגיל 71 ממחלת הסרטן. וינרוט היה איש מורכב. הוא היה משכיל, עשיר, גאון, נדיב, וכשצריך גם אכזר. איש מלא ניגודים פנימיים, איש שהוא קונפליקט מהלך.

וינרוט, התגורר בעיר החרדית בני-ברק, אבל פעל בעיר הכה-חילונית - תל-אביב, הוא היה דוקטור למשפטים אבל הוסמך גם לרבנות, הוא הגן במשך שנים על שרים וראשי ממשלות שנחשדו בפלילים והועמדו לדין, אבל הסתבך גם בעצמו עם החוק, הועמד לדין פלילי בגין מערכת יחסיו עם פקיד השומה לשעבר, שוקי ויטה, ונאלץ להיאבק על חפותו עד שניצח ויצא זכאי.

וינרוט היה ליטיגטור כמעט מושלם שהזדהה באופן מוחלט עם לקוחותיו הבכירים. גם כאשר אלה הואשמו בשחיתות חמורה. הוא הרבה לבקר את המערכת שבתוכה פעל. בראיון שנתן ל"גלובס" בעבר אמר כי "היסודות שעל-פיהם מתקבלות הקביעות המשפטיות, הם לפעמים מצחיקים. הקביעות מתבססות על מצב-רוחו של שופט מסוים ביום מסוים, על הידיעה או על הבורות או על הבינוניות שלו. אין שום נתון קבוע במקצוע הזה".

בעשורים האחרונים וינרוט ביסס את מעמדו כאחד מבכירי עורכי הדין בארץ. אם לא הבכיר והמוכר מכולם. למצעד הלקוחות שחלפו במשרדו לא היה שני. הוא ייצג, בין היתר, את ראש הממשלה המנוח, אריאל שרון, את שר הפנים, אריה דרעי, את הרמטכ"ל והשר לשעבר, רפאל איתן המנוח, את השר לשעבר מאיר שטרית, את השר לשעבר אברהם הירשזון, את שר הביטחון, אביגדור ליברמן, את אנשי העסקים מיכאל צ'רנוי, מוטי זיסר, תד אריסון המנוח ולב לבייב וגם את מרגלית הר-שפי וחברי המחתרת היהודית ועוד, ועוד.

"שחיתות היא טבע אנושי"

הלקוח הבכיר והבולט ביותר של וינרוט ומשרדו בעת האחרונה היה ראש הממשלה, בנימין נתניהו. וינרוט היה קרוב מאוד לנתניהו וייעץ לו כיצד להתמודד עם חקירותיו בפרשות 1000, 2000, ו-4000. וינרוט המשיך לייעץ לנתניהו ולסנגר עליו בתקשורת גם בימי מחלתו הקשים. וינרוט ייצג גם את רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, העומדת לדין בפרשת הזמנת הארוחות למעון ראש הממשלה. וינרוט סבר שנתניהו צריכה להגיע להסדר עם הפרקליטות ובעקבות חילוקי דעות מקצועיים עם עורך-דינה הנוסף, יוסי כהן, פרש מהייצוג שלה לאחרונה.

בראיון שנתן ל"גלובס" לפני כשנתיים, הוא אמר שיש התגברות של השחיתות בארץ. לדבריו, "כחלק מהתפרקות של העם". "אנחנו היינו עם שחי בחגורות-פלדה, עכשיו אנחנו עם שרוצה ליהנות מהחיים. זאת השאיפה של הישראלי המצוי, וזה מה שהוא רואה כאידיאל. אז שחיתות היא משהו שנלווה לזה", אמר וינרוט. לדבריו, "אם עיקר החיים זה ליהנות, אז למה לא? אז אתה נוגס פה ולוקח שם. שימו לב, שזה קורה להרבה מאוד אנשים שנתנו המון למדינת ישראל, המון! כי הם מרגישים שעכשיו מגיע להם. הם יוצאים מעולם שכולו עולם של הקרבה, של ערכים - יוצאים החוצה לרחוב, ומרגישים אפסים. הם מרגישים כלום".

וינרוט הוסיף ואמר כי לתופעת השחיתות יש הרבה הסברים, אבל הבסיס שלה הוא אחד: הטבע האנושי. "אני הייתי עו"ד מתחיל כאשר זיגל היה ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), ותפס את כל המי-ומי במדינה, את מנכ"ל בנק הפועלים, את אשר ידלין, את מי לא. אנשים נכנסו לבית-סוהר, העיתונות געשה ורעשה, וחשבו שהנה נפתח דף חדש. עברו כמה שנים, ושום דבר לא השתנה. צריך לזכור, שהטבע האנושי הוא טבע שהיצר לפתחו רובץ".

רב, נחלוואי ומשפטן מצטיין

וינרוט הלך לעולמו כאדם עשיר ומצליח, אבל הוא לא גדל עם כפית של כסף בפה. רחוק מכך. את משרדו המשגשג הקים וינרוט בעשר אצבעותיו. הוא נולד ב-1948 בגרמניה, הוריו עלו לארץ כשהיה בן שנתיים, והמשפחה התיישבה בנתניה. אביו היה מנהל חשבונות ראשי בקופת-חולים, ואמו עקרת-בית. בנערותו למד בישיבת היישוב החדש בתל-אביב, ובגיל 18, כשסיים את לימודיו בישיבה, המשיך ללמוד בישיבת פוניבז' בבני-ברק, ולאחר מכן המשיך ללמוד בישיבת מיר בירושלים. הוא הוסמך לרבנות. לאחר מכן התגייס לצה"ל ושירת בנח"ל בשירות סדיר, ובמילואים שירת בפרקליטות הצבאית.

וינרוט רכש את השכלתו המשפטית באוניברסיטת תל-אביב וקיבל בה תואר ראשון בהצטיינות יתרה ב-1972, תואר שני בהצטיינות יתרה ב-1974 ותואר דוקטור ב-1981. עבודת הדוקטורט שכתב בנושא "דין המורדת" עסקה, בין היתר, בהפעלת מנגנונים יצירתיים של כפיית גט שלא יהפכו את הגט לגט מעושה וממילא פסול. בסוף עבודת הדוקטורט שלו העלה הצעה לחוק, שלבסוף הפכה לחוק בכנסת: חוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושים) התשנ"ה-1995. החוק, שהתקבל על דעתם של פוסקי הלכה, שיפר את מצבן של עגונות וזכה לכינוי "חוק וינרוט".

בשנת 1972 הקים וינרוט את המשרד שבו הוא פעל עד למותו. מ-1974 עד למותו, שימש כמרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, והוא אף הרצה בבית הספר לפילוסופיה באוניברסיטת תל-אביב. וינרוט היה נשוי לג'יזל והם הורים לשישה ילדים שארבעה מהם הם עורכי-דין. אחיו, אברהם, היה שותף במשרדו במשך שנים ושניים מבניו של וינרוט מועסקים בו.

מעמד בכיר בשני העולמות

מרגע היוודע דבר מותו של וינרוט החלו לזרום הספדים של פוליטיקאים, עורכי דין, אנשי אקדמיה, ואנשים רבים ממקומות שונים ומגוונים שהכירו את וינרוט ושהוא היווה השראה עבורם. בקמפוסים החרדיים ללימודי משפטים של הקריה האקדמית אונו באור יהודה ובירושלים התחילו הבוקר את השיעורים בקריאת פסוקי תהילים לעילוי נשמת של וינרוט.

בהודעה שהפיצה הקריה לסטודנטים נאמר כי עבור אלפי בוגרי ותלמידי הקמפוסים החרדיים שלנו בקריה האקדמית אונו, עו"ד ינרוט היה הרבה יותר מאשר "ד"ר למשפטים, פרקליט צמרת ורב. הוא היה, קודם לכל, פורץ דרך של ממש ומודל לחיקוי. כמי שבא מלב האליטה החרדית - ישיבת פוניביז' - והיה מכובד ומקובל על כל מנהיגיה, לרבות הקיצוניים שביותר. העובדה שהוא נע ונד בין עולם התורה לעולם המשפט נתנה לגיטימציה גם להם לחצות שוב ושוב את הגבולות בין שני העולמות. מעמדו הבכיר בשני העולמות ומעבריו הבלתי פוסקים הביאו לכך שבאזורים רבים קו הגבול הזה היטשטש לגמרי, והמעבר הפך לטבעי ואף לא מורגש".

ראש הממשלה נתניהו כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "רעייתי שרה ואני המומים מצער על פטירתו של יקירנו עו"ד יעקב וינרוט ז"ל. יעקב היה מופלא באישיותו, בחוכמתו, בחריפות שכלו, בתחושת הצדק שלו ובנאמנותו לעמו. זהו אובדן גדול למשפחתו, למכריו ולמוקיריו, וזהו אובדן גדול לעולם המשפט הישראלי. אנו מחבקים את ג'יזל ואת כל בני משפחת וינרוט היקרים לנו כמשפחתנו. יהי זכרו ברוך".

שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה שיעקב וינרוט מסמל את פאר הציונות בת-ימינו. "וינרוט תמיד סימל את התפר בין חלקי החברה הישראלית. אדם שתבניות צרות היו ממנו והלאה", אמרה שקד.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ, הביעה גם היא צער על מותו וינרוט. "הציבור יזכור אותו מן הסתם כפרקליטם של עשירי ישראל, אך דמותו הייתה מורכבת הרבה יותר. על אף הסתירה שבדבר, הוא החזיק בדעות סוציאליסטיות מנומקות היטב ונשענות על ידע רב, גבה שכר-טרחה מזערי ממי שידם אינה משגת ותרם סכומים ניכרים ביותר לצדקה בלי יחסי ציבור נלווים. אני משתתפת בצערה של משפחתו. יהי זכרו ברוך", אמרה.

עו"ד נבות תל-צור, שעבד משך שנים במשרד וינרוט וייצג את וינרוט במשפטו הפלילי, אמר היום: "יעקב וינרוט, שהיה משפטן מחונן, פילוסוף, מורה הלכה, ידען רב-תחומי ואדם מלא רגש, עיצב עבור דורות של תלמידים את דמות הסנגור האולטימטיבי בעולם המשפט, כתפקיד שהוא לא רק מקצוע אלא שליחות חברתית, להגן על בני אדם מפני כוחן של הרשויות ולהזדהות עם מצוקותיהם. לאורך קריירה מזהירה של למעלה מ-40 שנה, וינרוט פעל ללא מורא לאור תפיסתו זו. תנחומי לג'יזל היקרה ולכל בני המשפחה". 

הועמד לדין וניהל קרב משפטי עיקש להוכחת חפותו

ההישגים המקצועיים שהשיג וינרוט עבור לקוחותיו, למרבה האירוניה, דווקא הם שסיבכו אותו בעבר בחשד לפלילים. בינואר 2010 הועמד וינרוט לדין על-ידי המדינה בגין שוחד ועבירות נוספות בשל התנהלותו מול פקיד שומה גוש דן באותו זמן, שוקי ויטה. לפי הנטען אז, וינרוט גבה שכר-טרחה מופחת מויטה, כשהעניק לו ייצוג משפטי בנוגע לעיכוב קידומו ברשות המסים, ובתמורה אישר ויטה, בתפקידו כפקיד שומה דן, הסדרי מס מקלים ללקוחותיו של וינרוט בהם צ'רנוי וגאידמק - מהם קיבל וינרוט שכר-טרחה בסכום-עתק של כ-30 מיליון שקל.

וינרוט ניהל קרב משפטי עיקש להוכחת חפותו. הוא יוצג על-ידי שורה של עורכי דין בכירים בתחום הצווארון הלבן שיצאה להגנתו - נבות תל-צור, ירון קוסטליץ, נוית נגב, פרופ' דוד ליבאי, איריס ניב-סבאג, ועודד גזית. מול סוללת הסנגורים ניצבו שלושה פרקליטים - עורכי הדין שרון כהנא, יפעת שטיין ורותם שגיא. במהלך המשפט הוכיח וינרוט כי הוא מרבה להעניק ייצוג פרו-בונו (ייצוג חינם עבור לקוחות מיעוטי יכולת), וכי בתיקים רבים הוא מוותר על גביית שכר-טרחה בסכומים גבוהים, ממניעים של עזרה לזולת.

ב-31 באוקטובר 2011 החליט השופט גלעד נויטל לזכות מחמת הספק את וינרוט מכל האישומים נגדו - הן מתן שוחד והן הלבנת הון - בפרשת וינרוט-ויטה (עם זאת, בית המשפט הרשיע את ויטה ב-3 עבירות של מרמה והפרת אמונים). "התמונה הראייתית הכוללת, המורכבת משילוב, איחוד והצלבת כל הראיות, מצביעות על האפשרות הסבירה והחלופית, לפיה הנאשמים לא ביצעו את עבירת השוחד" - קבע השופט. במקרה אחר, שנחשף ב"גלובס" שילם וינרוט לרשות המסים יותר מ-12 מיליון שקל בגין טענות של הרשות לחוב מס שהיה שנוי במחלוקת בינה לבין וינרוט.