גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם ההימור הגדול ביותר על ביטקוין יכול להחזיק מעמד?

המשקיעים מוכנים לשלם הרבה עבור ההימור של מייקל סיילור

מוכנים לשלם פרמיה על המניה הודות לנתח העצום שהיא צוברת בשוק הקריפטו / צילום: Shutterstock
מוכנים לשלם פרמיה על המניה הודות לנתח העצום שהיא צוברת בשוק הקריפטו / צילום: Shutterstock

 

 

תשכחו מ־EPS (רווח למניה) - ראשי התיבות הרלוונטיים כרגע הם BPS - ביטקוין למניה (bitcoin per share), או גאונות למניה אם שואלים את מעריצי מייקל סיילור, מנכ"ל ויו"ר חברת התוכנה מיקרו־סטרטג'י , שהפכה למחזיקת הביטקוין הגדולה בעולם.

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע
בעוד 40 יום זה קורה: האירוע שכל תעשיית הקריפטו מחכה לו
הוא קנה ביטקוין כשהיה שווה 20 דולר, אבא שלו אמר לו: "מה אתה דפוק, תקנה מניות טבע"

משקיעים רבים משוכנעים ששווה לשלם הרבה יותר עבור מניית מיקרו־סטרטג'י משווי הביטקוין שלה - משום שמנהיגותו של סיילור מהווה ערך מוסף, שאותו ניתן לכנות "פרמיית גאונות".

הם מאמינים שסיילור יצר מכונת כסף שמצויה בתנועה מתמדת. אני מאמין שביום מן הימים המכונה הזו תעצור.

סיילור הוא אדם חכם, נמרץ וכריזמטי, ואחד החסידים הנלהבים של המטבע המבוזר. תחתיו, MicroStrategy הזרימה כ־7.5 מיליארד דולר לביטקוין מאז 2020.

סיילור ומיקרו־סטרטג'י לא נענו לבקשות להגיב. השבוע גייסה החברה 592 מיליון דולר בחוב להמרה והשתמשה בכל התמורה לרכישת עוד ביטקוין.

החברה מסרה השבוע כי נכון ל־18 במרץ היא החזיקה ב־214,246 יחידות ביטקוין. במחיר הממוצע של המטבע הדיגיטלי בשבוע החולף (כ־65 אלף דולר) החזקותה שווה כמעט 14 מיליארד דולר.

בהכללת חוב ואופציות הניתנות להמרה, שווי החברה מוערך בכ־33 מיליארד דולר. זה בערך כפול מהשווי המשולב של עסקי התוכנה שנותרו במיקרו־סטרטג'י והחזקותיה בביטקוין.

יש המאמינים שזה רק מחיר הכניסה למה שעשוי להתברר כאחת מהזדמנויות ההשקעה הגדולות בהיסטוריה.

לפי אחת התאוריות, מיקרו־סטרטג'י בהובלת סיילור תשתלט למעשה על שוק הקריפטו. החברה תמשיך לקנות ביטקוין, המשקיעים ימשיכו לספק הון זול שיממן לה זאת, ומחיר השוק הן של הביטקוין והן של החברה ירקיע שחקים.

"סיילור לנצח!", כתב משתמש ברשת Reddit, "אין גבול למה שהם יוכלו לעשות". מעריץ אחר צייץ ב־X (טוויטר לשעבר) כי שווי החברה עשוי להגיע בקרוב ליותר מ־2 טריליון דולר.

במקום להידלל, המניה רק מתייקרת

מיקרו־סטרטג'י מימנה את רכישת הביטקוין שלה על ידי הנפקת מניות וחוב ביותר מ־5 מיליארד דולר.

בדרך כלל, חברות מדללות את הרווח שלהן למניה כשהן מוכרות מניות נוספות. בהנפקה של מיקרו־סטרטג'י ההפך קרה - הרווח למניה רק גדל. על ידי מכירת מניות במחיר כה גבוה בהשוואה לשווי הביטקוין שלה, ולאחר מכן שימוש בכסף הזה כדי לקנות יותר ביטקוין, שבתורו עלה עוד יותר, מיקרו־סטרטג'י העלתה את מחיר המניה שלה.

ג'וזף ואפי, אנליסט ב־Canaccord Genuity, העריך מוקדם יותר החודש שאם מיקרו־סטרטג'י תנפיק מניות בהיקף 500 מיליון דולר, המשמעות במחיר הנוכחי היא תוספת של כ־23 דולר למחיר המניה שלה (או 1.5%).

גיוס החוב האחרון של החברה נשא ריבית נמוכה של 0.875% בלבד, והוא ניתן להמרה תחילה למניות במחיר של 2,327 דולר למניה - כ־40% מעל מחירן הנוכחי. החוב מקנה למחזיקים בו זכות אך לא חובה להמיר אותו למניה רגילה.

הגיוני מצד סיילור לנסות לייצר רווחים מהערך הגבוה בשוק", אומרת טרייסי מייטלנד, נשיאת Advent Capital Management, חברה המתמחה בני"ע להמרה. "מאחר שמשקיעים מקצועיים רבים אינם יכולים להשקיע ישירות בביטקוין, הרי שהאג"ח של מיקרו־סטרטג'י נתפסות כדרך זולה יחסית ליהנות מהביצועים של ביטקוין".

מצגת של מיקרו־סטרטג'י מפברואר הדגימה כיצד הלוואות בסך מיליארד דולר לרכישת יותר ביטקוין יוכלו לייצר רווחים גדולים: אם הביטקוין יעלה ב־480%, הרווח של החברה יהיה אף גבוה יותר, ברמה של 740%.

מתנפחים ומשתוללים, עד שנופלים

האם קרוסלת הכסף הקסומה הזו יכולה להמשיך להסתחרר לנצח?

נפסע רגע אחורה בזמן לשנת 1929, אז קרנות השקעות, שפעלו בדומה לקרנות סל של היום (ETF), היו פופולריות. מנהלי קרנות השקעות, שמניותיהן נמכרו ביותר משווי המניות שבבעלותן, קנו קרנות אחרות שנמכרו גם הן בפרמיה. המשקיעים היו מרוצים מהפרקטיקה של שימוש בקרנות בעלות נמוכה כדי להרוויח יותר כסף.

'המגזין של וול סטריט', כתב העת הפופולרי אז, ציין כי המשקיעים צריכים להיות שמחים לשלם תוספת על "פרמיית גאונות", שכן "אם להנהלה יש היסטוריה של תשואות ממוצעות של 20% או יותר... מחיר של 150% עד 200% מעל שווי הנכס בפועל עשוי להיות הוגן". באותה עת גם פרמיות של 300% מעל שווי הנכס לא היו חריגות.

ואז הגיעה המפולת של השוק ב־1929.

בשנת 1932, רבות מהקרנות שמכרו "ביוקר" חוות נפילות ערך של עד ל־2 סנט בלבד לכל דולר שהחזיקו, כפי שגילתה מאוחר יותר רשות ניירות ערך.

תזכורת לכך שרכישת נכסים במחיר גבוה, אפילו עם החזקות בשוויים עוד יותר גבוהים, היא תמיד משחק מסוכן.

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?