גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

רשות המסים / צילום: איל יצהר
רשות המסים / צילום: איל יצהר

שני עורכי דין (כל אחד בנפרד) נחקרו על-ידי רשות המסים בחשד לביצוע עבירות על פקודת מס הכנסה. במסגרת החקירות קיבל פקיד שומה חקירות תל אביב מבית משפט השלום בתל אביב צו חיפוש במשרד של כל אחד מעורכי הדין, לפי פקודת סדר הדין הפלילי, ונתפס על-ידו מסמכים שונים השייכים לעורכי הדין החשודים.

כשעורכי הדין העלו טענות חיסיון עורך דין-לקוח על מסמכים אלה, הופקדו המסמכים בכספת בית המשפט המחוזי, שאמור היה להכריע אם להחזיר לעורכי הדין את המסמכים.

ואולם אז התעוררה סוגיה חדשה: האם בית המשפט המחוזי מוסמך בכלל לדון בהמשך תפיסת המסמכים? עורכי הדין טענו כי המסמכים נתפסו על-ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם על תפיסת המסמכים לבית המשפט המחוזי בהתבסס על הוראות פקודת מס הכנסה בהליכים אזרחיים. 

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון
דוח נציבות התלונות על השופטים: כשליש מהתלונות המוצדקות בשל התמשכות הליכים משפטיים

הבחירה בהליך האזרחי להמשך ניהול הדיון נובעת מכך שמדובר בהליך מקוצר יותר מבחינת הפרוצדורות שרשות המסים נדרשת להן - הדיון מתנהל בבית המשפט המחוזי בלבד, ולא ניתן לערער על החלטתו. במקרה של תפיסה לפי הדין הפלילי, ההליך מתחיל בבית המשפט השלום ויכול להגיע בערעורים עד לעליון. 

עורכי הדין טענו כי הרשות לא יכולה לדלג מההליך הפלילי לאזרחי כראות עיניה. בתי המשפט המחוזיים קיבלו עמדה זו וקבעו כי על הרשות לבחור במסלול אחד של תפיסת מסמכים. רשות המסים לא השלימה עם ההכרעה והגישה עתירה לבג"ץ, בבקשה שיאשר כי בסמכותה לבחור את המסלול לערעור על תפיסת מסמכים. 

ואולם גם כאן הפסידה רשות המסים. בית המשפט העליון דחה את עמדתה וקבע כי "מקום שבו מסמכים נתפסו אצל עורך דין במסגרת חיפוש שנערך מכוח צו חיפוש, אין מקום לברר טענות חיסיון המועלות על-ידו בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה. במקרים אלה אין מקום ל'קיצורי דרך', ויש לפעול בהתאם להוראות פקודת סדר הדין הפלילי, על כל המשתמע מכך".

עוד נקבע כי "אימוץ גישת פקיד השומה, על-פיה נתונה לו האפשרות לפעול במתווה פקודת מס הכנסה המועדף לו מדרך הטבע, במקביל לקיומו של הליך להוצאת צו חיפוש שיפוטי - אינה מתיישבת עם לשון הסעיף ואינה מתיישבת עם השאיפה לרכז את כלל העניינים הנוגעים להליכי החקירה בפני גורם שיפוטי אחד". 

הרשות לא יכולה לזגזג בין המסלולים 

הבסיס למחלוקת הוא ההבדלים בין הסעיפים המאפשרים תפיסת מסמכים על-ידי רשות המסים לפי פקודת מס הכנסה - אל מול אלה שבפקודת סדר הדין הפלילי. 

סעיפים 235א-235ד לפקודת מס הכנסה מעגנים את סמכותו של פקיד שומה לדרוש ולתפוס מסמכים המצויים בידי עורך דין, וכוללים הוראות שקובעות מי יכריע במקרה של טענת חיסיון מצד עורך הדין לגבי אותם מסמכים.

על-פי אותם סעיפים, עורך דין חייב, אם הוא נדרש לכך על-ידי פקיד שומה, למסור כל מסמך שברשותו ולאפשר לו לבדוק ולתפוס כל מסמך כאמור, אלא אם הוא טוען כי המסמך חסוי. כאשר מועלית טענת חיסיון, על פקיד השומה למסור את המסמך במעטפה סגורה לבית המשפט המחוזי שבתחום שיפוטו נמצא משרד עורך הדין, ובתוך 7 ימים רשאים עורך הדין או לקוחו לפנות לבית המשפט בבקשה להכריע בשאלת חיסיון המסמך.

במקרה שלא הוגשה בקשה, ייראו את המסמך כבלתי חסוי, והוא יימסר לפקיד השומה. במקרה שהוגשה בקשה, בית המשפט יבדוק את המסמך, ישמע את עורך הדין ובמידת הצורך גם את פקיד השומה, ויכריע בבקשה. הדיון בבקשה ייערך בדלתיים סגורות, והחלטת בית המשפט בעניין זה תהא סופית - כלומר: לא ניתן לערער עליה. 

לצד זאת, פקודת סדר הדין הפלילי קובעת הוראות כלליות ורחבות יותר בנוגע לתפיסת חפצים ולהעלאת טענות לגביה. על-פי הוראות פקודה זו, בית המשפט רשאי לתת צו חיפוש, שמכוחו ניתן גם לתפוס חפצים שונים המאותרים במסגרת החיפוש. על-פי בקשת שוטר מוסמך או על-פי בקשת אדם התובע זכות בחפץ שנתפס, בית משפט שלום רשאי לצוות כי החפץ יימסר לתובע הזכות או לאדם פלוני, או שינהגו בו אחרת כפי שיורה בית המשפט. על החלטת בית משפט כאמור ניתן לערער לבית המשפט המחוזי, ועל החלטת בית המשפט המחוזי ניתן לערעור ברשות לבית המשפט העליון. 

המחלוקת בין עורכי הדין הנחקרים לבין פקיד שומה חקירות תל אביב סבבה סביב השאלה האם ניתן לעשות שימוש במסלול המעוגן בפקודת מס הכנסה לבירור טענות המועלות על-ידי עורך דין לחיסיון מסמכים, מקום שבו המסמכים נתפסו על-פי צו חיפוש שניתן מכוח פקודת סדר הדין הפלילי. 

בית המשפט העליון השיב על כך בשלילה, ושלח את רשות המסים לבחור מסלול אחד ולא "לזגזג" בין המסלולים.

שיח כפוי

השופט דוד מינץ, בהסכמת השופטים רות רונן ועופר גרוסקוף, ציין כי "מלשונו הפשוטה של סעיף 235ב לפקודת מס הכנסה עולה כי הדרישה המופנית לעורך הדין למסירת המסמכים המצויים ברשותו, היא דרישה של פקיד השומה. כפי שנאמר בסעיף 'ברחל בתך הקטנה', עורך הדין חייב, 'אם נדרש לכך על-ידי פקיד השומה, למסור לו כל מסמך שברשותו'. סמכותו של פקיד השומה לפנות לעורך הדין בדרישה שכזו - ועל כך אין מחלוקת - נתונה לו ללא הזדקקות לבית משפט וללא מתן צו על-ידי בית המשפט. עם הדרישה מתנהל 'שיח כפוי' בין פקיד השומה לבין עורך הדין הנאלץ למלא אחר הוראות פקיד השומה - שהוא כאמור מקור הדרישה, ומעורבותו של בית המשפט תיעשה רק אם יפנה אליו עורך הדין מיוזמתו".

לעומת זאת, ציין השופט מינץ, "מקום שבו ניתן על-ידי בית המשפט צו חיפוש מכוח סמכותו בפקודת סדר הדין הפלילי, המקור לתפיסת המסמכים הוא הצו שניתן על-ידי בית המשפט ולא פקיד השומה. במצבים מעין אלה, בין אם עורך הדין הוא החשוד, ובין אם לקוחותיו הם החשודים - טענות חיסיון אשר יעלו לגבי חפצים שנתפסו מכוח הצו, יתבררו בהתאם למסלול המעוגן בפקודת סדר הדין הפלילי".

השופטת רונן הוסיפה כי בעת החקירה וביצוע צו החיפוש, פקיד השומה רשאי לבחור את מסלול התפיסה המתאים לו - מכוח פקודת מס הכנסה או סדר הדין הפלילי, ואולם "משבחר פקיד השומה במסלול אחד, הוא כפוף למכלול תנאיו. באופן יותר קונקרטי - משבחר העותר במקרה דנן במסלול של צו חיפוש מכוח פקודת סדר הדין הפלילי, טענות החיסיון ייבחנו בהתאם לקבוע בפקודה זו". 

עורכי הדין אורי קורב וסיון רוסו ממשרד בן צור קורב ושות', שייצגו את אחד מעורכי הדין שערער על תפיסת המסמכים, מסרו כי "מדובר בפסק דין תקדימי בו, בג"ץ קובע במפורש כי פרקליטות המדינה ורשות המסים נקטו פרקטיקה המנוגדת ללשון החוק במשך שנים. הרשויות פגעו בחיסיון עורך דין-לקוח, ובית המשפט קבע כי עליהם להקפיד הקפדה יתרה בנושא בעתיד". 

רשות המסים חויבה בהוצאות לטובת עורכי הדין שנחקר בסך של 30 אלף שקל (החקירה נגד עורכי הדין השני הסתיימה לפני שניתן פסק הדין, והוא לא היה מעורב בבג"ץ).

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

אלטרנטיבה לטיסות הקונקשן? חברת התעופה שרוצה להיכנס לוואקום בשמיים

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה