גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ
ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

השבוע חשפה ניסאן את תוכנית הדגמים האסטרטגית שלה לשנים הקרובות. עד 2027 מתכוונת החברה היפנית להשיק לא פחות מ-30 דגמים, אבל רק 20% מהם יהיו חשמליים, וגם הם לא עממיים. היעד החשמלי הצנוע הזה ממחיש כיצד החמיצה ניסאן הזדמנות היסטורית להפוך למובילה בפלח המבטיח של שוק הרכב הגלובלי.

בלעדי | קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל
המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו
לרכב הזה יש נוחות מרשימה, ממדים עצומים ומחיר מפלצתי בהתאם

באוגוסט 2009, כשאלון מאסק עוד גייס משקיעים ובסין רק מלגזות הונעו בהנעה חשמלית, השיקה ניסאן את ה-LEAF. זו הייתה משפחתית חשמלית עם תא נוסעים מרווח וביצועים נמרצים. הטווח הראשוני היה אומנם מוגבל אבל הדור השני הציע טווח שימושי במחיר נמוך ב-30% מטסלה. אבל היכן שהוא לאורך הדרך, ניסאן שינתה כיוון בחדות, וכיום היא מדביקה פערים בפלח החשמלי במקום להוביל אותו.

חסידי מנועי הבעירה הפנימית יכולים להתנחם שעוד יש יצרנים שמתכוונים להשקיע גם בשנים הבאות ברכבי בנזין מסורתיים, ושהטכנולוגיה תתקיים גם בעתיד הנראה לעין. בקטגוריה נכללת גרסת הטורבו-בנזין של ניסאן XTRAIL, שהושק בשנה שעברה.

כבר לקחנו למבחן את הדגם הזה בגרסה עם שני מנועים חשמליים ומנוע בנזין שמשמש רק לטעינת הסוללה, שהייתה יקרה. עכשיו תור גרסת הבנזין המסורתית.

 

עיצוב חיצוני

ל-X-TRAIL יש פרופורציות SUV רחבות, ארוכות ומוצקות, שלא נכנעות לתכתיבים האווירודינמיים הקיצוניים של הדגמים החשמליים העדכניים. פרופיל הצד מחצין עמוד גג אחורי די זקוף, קשתות גלגלים גדולות, חישוקים מסיביים וגג כמעט אופקי. בחרטום גריל טרפזי ענק שמשני צדדיו גופי תאורה מתוחכמים למראה, והזנב עתיר קפלים עם חלון אחורי גדול וזקוף וצמד פנסים בעיצוב רטרו במקום "פסי התאורה" האופנתיים. זה לא עיצוב עתידני, אבל המראה עתיר סטטוס.

פנים הרכב

הכניסה לתא הנוסעים נוחה מלפנים ומאחור, בזכות סף כניסה גבוה ודלתות רחבות שנפתחות הצדה בכמעט 90 מעלות. המרחב מלפנים נדיב עם שפע חופש לרגלי ולכתפי מבוגרים. גם בשורה השנייה יש מרחב מכובד לשלושה מבוגרים, וחבל רק שמשענת הגב של הנוסע במרכז אינה ידידותית לישיבה ממושכת.

הרכב מוגדר לשבעה מקומות ישיבה, אבל הגישה למושבים בשורה השלישית לא קלה. מרחב הרגליים בהם די תיאורטי בשל בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' בלבד. כדי לאכלס מאחור מבוגרים, יש להסיט את מושבי השורה השנייה קדימה, וגם זה רק לנסיעות קצרות. יש בפלח חלופות עם שורה שלישית שימושית יותר, סורנטו וקודיאק למשל.

מולטימדיה ומצלמות

חבילת הגימור שבה צויד רכב המבחן ("אסנטה טק") אינה מהודרת כמו הגרסה העילית של הרכב, אך כוללת פריטים הכרחיים בפלח כמו חלון גג, מערכת שמע איכותית ומצלמות היקפיות. אין בה אביזרים שיש כיום בכמעט כל חשמלית סינית, כמו ריפוד עור, מושבים קדמיים חשמליים או אפילו משטח טעינה אלחוטי. ניתן להתנחם בחבילת בטיחות אקטיבית איכותית, שכוללת את רוב הפונקציות.

מערך הפיקוד כולל לוח מחוונים דיגיטלי גדול עם גרפיקה עשירה ומסך מולטימדיה בינוני בגודלו, המציע מערך תפריטים קל לזיהוי ולשימוש. לצדם יש שלל מתגים פיזיים "מסורתיים" לשליטה מהירה ונטולת תפריטים על מערכת האקלים, פתחי האוורור, המראות ועוד פונקציות שימושיות שיצרני רכב נוטים להעביר לתפריטי מגע. לעומת זאת, מוט ההילוכים הקצר מאמץ עיצוב "ג'ויסטיק" קצת מצטעצע, ופגשנו נוחים ממנו.

תא מטען

כשכל המושבים מאוכלסים, תא המטען מסתפק בנפח סמלי של 120 ליטר. קיפול המושב האחורי מגדיל את חלל ההטענה ל-485 ליטר וקיפול מושבי השורה השנייה מאפשר לדחוק לתוכו מטענים גדולים. פתח ההטענה רחב ומאפשר הטענה קלה ולתא כולו שלל חללי אחסון שימושיים.

מנוע וצריכת דלק

ל-X-TRAIL יש שתי גרסאות הנעה המשלבות מנועים חשמליים ומנוע בנזין, אבל גרסת הבסיס מאמצת את מנוע טורבו-בנזין ללא סיוע מנועים חשמליים, פרט למערכת "היברידית קלה", שנועדה בעיקר לסייע להפחתת הפליטה.

זהו מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, שמייצר 163 כ"ס ומומנט מרשים של 30 קג"מ, שזמין כבר בסל"ד נמוך. ההספק אינו מרשים בעידן שבו כמעט כל סינית חשמלית מייצרת 200 כ"ס וצפונה, אבל ה-X-TRAIL נטול הסוללות נהנה ממשקל עצמי צנוע יחסית של 1.67 טון, ובעולם האמיתי מפגין מרץ מפתיע.

הוא צובר מהירות בקצב מכובד במישור ובעליות, ומשייט בשלווה במהירויות גבוהות. תיבת ההילוכים הרציפה (CVT) היא אחת הטובות מסוגה בכל הנוגע ל"החלקת" העברת הילוכים מדורגת. בהאצה תחת רגל כבדה עדיין אפשר להבחין בזינוק בסל"ד, שאופייני ל-CVT. זה לא המנוע הכי שקט ומעודן בשוק והוא נשמע צרוד תחת עומס. אבל לפחות זה צליל טבעי עם אופי ולא צליל סינתטי שנשמע דרך הרמקולים, כמו בכמה כלי רכב חשמליים שפגשנו.

ניסאן נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של 13.7 ק"מ לליטר אבל בכבישי ישראל, אפשר לצפות לנתון של 10-11 ק"מ לליטר.

על הכביש

ה-X-TRAIL ממלא היטב את המטלות המשפחתיות שעבורן תוכנן. הכיול הרך יחסית של המתלים ובולמי הזעזועים מאפשר לו לספוג בצורה מרשימה בורות ושיבושי כביש מכל סוג וגודל, היציבות הכיוונית תחת רוחות צד טובה, ונטיית הגוף בפניות הדוקות מוגבלת יחסית למרות מרכז הכובד הגבוה. ההיזון החוזר לנהג פחות חד ורהוט מאשר בחלק מהמתחרים, אבל ההיגוי עדיין מאוזן יחסית ולא דורש תיקונים תכופים.

עם מרווח גחון של 20 סנטימטר והנעה קדמית, זה לא רכב למסע שטח קשוח, אבל הוא יכול לצלוח ללא קושי שבילי עפר ומכשולים סבירים.

מחיר

בגרסה האבזור הבסיסית עומד המחיר על 207 אלף שקל והגרסה המאובזרת יותר, בה נסענו, מתחילה ב-222 אלף. אלה מחירים די תקניים בפלח רכבי הפנאי עם שבעה מקומות, והם מציבים את הרכב בתחרות לא קלה מול מתחרים כבדי משקל. אבל לניסאן יש עדיין לא מעט להציע בפלח הזה, לפחות עד, ואם, תחליט לחזור לשורשים החשמליים שלה. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

מיצובישי אאוטלנדר 2X4

ב-200-240 אלף שקל, הדגם הנמכר בפלח מציע עיצוב אופנתי וקשוח, מערך פיקוד עדכני ותא מרווח. מנוע 2.5 ליטר בנזין נטול טורבו מייצר 181 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה.

מיצובישי אאוטלנדר 2X4 / צילום: יח''צ

סקודה קודיאק 2X4

ב-203-237 אלף שקל הקודיאק הוותיק מציע תא נוסעים מרווח כולל שורת מושבים שלישית. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו עם 150 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

סקודה קודיאק 2X4 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו