לרכב הזה יש נוחות מרשימה, ממדים עצומים ומחיר מפלצתי בהתאם

גרסת הפלאג–אין של לנד רובר דיפנדר האייקוני לא זולה וגם החיסכון שלה בדלק רחוק מהמובטח • אבל יש לה קסם ברוטאלי, נוחות מרשימה ויכולת להחליק ברחובות העיר ללא זיהום

לנד רובר דיפנדר 110 פלאג–אין / צילום: יח''צ
לנד רובר דיפנדר 110 פלאג–אין / צילום: יח''צ

ההתכתשות בין סין לאיחוד האירופי נמשכת, על רקע הכוונה האירופית להטיל מכסים על כלי רכב חשמליים שמיובאים מסין, וכבר מסתמנת מרוויחה פוטנציאלית מהעימות: קבוצת לנדרובר הבריטית. בריטניה לא שייכת לאיחוד ולפיכך לא מחויבת לסנקציות אירופיות אם וכאשר יוטלו. אם העימות יסלים, יש להניח שלנדרובר לא תיענש מצעדי התגמול שממשלת סין תטיל על כלי רכב המיוצרים באיחוד.

מבחן דרכים | זו מכונית שתגרום הנאה גם לנהגים טהרנים, רק חבל שהתמחור שלה כה גבוה
מבחן דרכים | האבזור נדיב, העיצוב נאה אבל המחיר של הרכב הזה מנצח
מבחן דרכים | מסך ענקי ומחיר תחרותי: האלטרנטיבה האטרקטיבית לטסלה 3

סין היא שוק הייצוא הגדול ביותר של לנדרובר בעולם, עם 106 אלף כלי רכב שנמכרו שם ב-2023, עלייה של 25% לעומת 2022. אם מכסי יבוא בסין יפגעו בתחרותיות של מתחרים אירופיים כמו אאודי, ב.מ.וו ומרצדס, הבריטים ירוויחו בגדול. לנדרובר כבר מפתחת ומייצרת דגמים שתפורים לשוק הסיני ועבור תמריצי המס שם, כשאחד מהם הוא דיפנדר 110 עם הנעת פלאג-אין שהיא כיום כמעט דרישת חובה בשוק רכבי היוקרה הסיני. אם לוקחים בחשבון שהדיפנדר החדש הוא רכב נערץ בסין, ולראיה שלל ההעתקים והשכפולים שלו שהושקו בשנה החולפת, החיבור מתבקש.

עיצוב חיצוני

חיצונית הדיפנדר כמעט זהה לאחיו עם מנועי הבנזין המסורתיים. קווי המתאר הזקופים והגג השטוח מחצינים את ממדיו העצומים ובמיוחד את גובהו יוצא הדופן. החרטום המאסיבי נראה כמו אגרוף קפוץ, שיכול לפלס את דרכו דרך סלעים, ואת הרושם הקשוח משלימים צמד פנסי חזית שנראים כמו עיניים זועמות של דמות קומיקס.

פרופיל הצד מחצין חישוקים גדולים, דלתות אנכיות ושורת חלונות מושחרים, ואילו הצד האחורי האנכי נשלט על ידי כיסוי ענק של הגלגל הרזרבי. בשורה התחתונה זהו רכב מוחצן, שמיועד לאנשים שרוצים להשיג תשומת לב מסביבתם ובו זמנית להדוף תשומת לב מהסוג הלא רצוי. מסתבר שיש לא מעט כאלה בקהילת המתעשרים הבינלאומית.

פנים הרכב

תא הנוסעים זהה כמעט לזה שבגרסת הבנזין. הכניסה אליו דורשת תנופה לצורך דילוג מעל הסף הגבוה וגם היציאה דורשת תכנון. התא מרגיש מואר ואוורירי בזכות משטחי שמשות גדולים ואנכיים ושלל פתחים בגג.

עיצוב ה"טכנו רטרו" של התא כולל שלל פריטים נוסטלגיים שנועדו להזכיר את השורשים הצבאיים-חקלאיים של הדיפנדר המקורי, כמו ראשי ברגים בולטים, ידיות אחיזה מאסיביות, משטחים מדופני גומי חסין רטיבות ומתגים ענקיים, שניתנים להפעלה גם עם כפפות עבודה עבות.

מרחב הפנים שופע, וחמישה מבוגרים גבוהים ורחבים לא יתקשו להתמקם ברווחה. גרסת הפלאג-אין מוותרת על שורת המושבים השלישית, שקיימת בדגם הרגיל, לטובת מארז הסוללות הגדול שנמצא מתחת לרצפת תא המטען.

מולטימדיה ומצלמות

לצד אלה יש כמובן פריטי הייטק הכרחיים כמו לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מולטימדיה בממדים מכובדים. מערכת התפריטים די אפרורית למעט תפריט השטח, שמעניק מידע חזותי מקיף על מצב הרכב ביחס לתנאי הקרקע ולמכשולים בסביבתו. יש גם לא מעט מתגים פיזיים ומנופי תפעול קלאסיים כך שגם לקוחות מסורתיים לא יתקשו להתרגל. דגם הפלאג-אין מצויד גם במתג נפרד שמאפשר לעבור בין המצב ההיברידי למצב הנעה על חשמל בלבד.

תא מטען

הפתיחה של דלת תא המטען דורשת ידיים חסונות והדלת נפתחת הצידה, ולא למעלה כמקובל, מה שמגביל את שימושיות ההטענה בתנאים עירוניים. רצפת תא המטען גבוהה ואינה אידיאלית להנפת מטענים כבדים אבל היא מכילה נפח מכובד של *** עוד לפני קיפול המושב האחורי.

מנוע וצריכת דלק

גרסת הפלאג-אין משלבת בין מנוע טורבו-בנזין בנפח 2 ליטר לבין מנוע חשמלי חזק ומייצרת הספק משולב ומרשים של 404 כ"ס ומומנט מאסיבי של 68 קג"מ. המנועים נעזרים בסוללה בקיבולת של כ-19 קילוואט שעה, שאמורה לספק טווח חשמלי של עד 46 ק"מ ולהוריד את צריכת הדלק הממוצעת ל-38.5 ק"מ לליטר על פי תקן WLTP.

בפועל הנתונים המוצהרים די תיאורטיים. גם מי שיטעין את הסוללה במלואה כל ערב יתקשה להשיג יותר מ-15-16 ק"מ לליטר בתנאי אמת. זה עדיין נתון טוב משמעותית מזה של גרסאות הטורבו-בנזין הרגילות, שמתקשות להשיג צריכת דלק דו-ספרתית, אבל ספק אם החיסכון בדלק יכול להצדיק את תוספת המחיר. גם הטווח החשמלי המוצהר די תיאורטי ובנהיגה "ישראלית" שמשלבת עליות, פקקים והאצות, מנוע הבנזין לוקח פיקוד כבר אחרי 25־30 ק"מ. בצד החיובי, הרכב תומך בטעינה די מהירה של עד כ-50 קילוואט, כך שאפשר למלא את הסוללה בעמדה ציבורית בתוך דקות.

המעבר מהנעת בנזין להנעה חשמלית חלק מבחינה מכאנית, אולם יש אינדיקציה לכניסת מנוע הבנזין הקטן לפעולה שכן הוא קולני ונשמע "עסוק" תחת עומס. מנועי השישה צילינדרים של לנדרובר מרגישים ונשמעים יותר מעודנים.

על הכביש

הביצועים מרשימים ועם תאוצה מאפס ל-100 ב-5.6 שניות הפלאג-אין הוא אחד המהירים במשפחת הדיפנדר. הוא צובר מהירות כמו קטר ומאיץ בעליות כמעט באגביות.

המנוע החשמלי והסוללה מוסיפים כ-400 קילו למשקל הרכב, שמלכתחילה לא נמוך, ומציבים אותו על כ-2.6 טונות. לזכות המהנדסים הבריטים יאמר שבזכות כיול השלדה והמתלים כמעט לא ניתן להרגיש בהבדל. ההיגוי מרגיש מדויק, מתלי האוויר הממוחשבים מרסנים את נטיית הגוף בפניות מהירות ואחיזת הכביש טובה. אפשר לנוע עם הרכב בביטחון על כבישים הרריים מתפתלים, כל עוד זוכרים שהרוחב העצום מותיר מעט מרווח לתיקונים. היינו שמחים גם לקבל מערכת בלמים שמרגישה יותר הדרגתית.

נוחות הנסיעה טובה ומתלי האוויר סופגים ללא קושי מהמורות על האספלט או על דרכי עפר. ואם כבר אנחנו עוסקים בשטח התרשמנו שתוספת המשקל, הסוללה והרכיבים החשמליים לא פגמה ביכולות השטח המקצועיות של הרכב הזה. לטענת החברה גם אין לו בעיה לצלוח משטחי מים עמוקים כמו קודמיו. לא בדקנו.

מחיר

694 אלף שקל זה מחיר שרחוק מלהיות נגיש, אבל מסתבר שבמציאות המחירים של פלח רכבי הפנאי היוקרתיים בישראל הוא מציע לא מעט תמורה לכסף. במיוחד אם לוקחים בחשבון את "מקדם ההרתעה" של העיצוב ואת יכולות השטח, שהופכות אותו לרכב אידיאלי הן עבור הג'ונגל העירוני והן עבור הג'ונגל האמיתי. תשאלו את הסינים. 5.6 שניות

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X5-50

740 אלף שקל לגרסת פלאג-אין של ב.מ.וו X5. מנוע 6 צילינדרים בנפח 3 ליטר ומנוע חשמלי שמייצרים 490 כ"ס. סוללה גדולה שמאפשרת טווח חשמלי של עד 84 ק"מ

ב.מ.וו X5-50 / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו X5-50 / צילום: יח''צ

מרצדס GLE 350DE

750 אלף שקל לגרסת פלאג-אין של מרצדס GLE. מנוע טורבו-דיזל בנפח 2 ליטר ומנוע חשמלי שמייצרים 333 כ"ס. סוללה עם טווח חשמלי של עד 89 ק"מ

מרצדס GLE 350DE / צילום: יח''צ
 מרצדס GLE 350DE / צילום: יח''צ