גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביטקוין נוסק השנה. הסקפטית מגודלמן לא קונה את זה

שרמין מוסאבר-רחמני ידועה בדעותיה הבוטות על הביטקוין

שרמין מוסאבר־רחמני, מנהלת ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס ניהול הון / איור: גיל ג'יבלי
שרמין מוסאבר־רחמני, מנהלת ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס ניהול הון / איור: גיל ג'יבלי

חובבת קריפטו פנתה לשרמין מוסאבר-רחמני לפני כמה שנים בשאלה מדוע היא שלילית כל-כך בנוגע למטבעות דיגיטליים.

מוסאבר-רחמני רגילה להגן על עמדתה - כמנהלת ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס ניהול הון ( Wealth Management) ב-23 השנים האחרונות, היא הדריכה אלפי יועצי הון, לקוחות וסוחרים ומופיעה בטלוויזיה באופן קבוע.

הצוללת | מומחה למשברים פיננסים מזהיר - זו הבועה החדשה
האח הבכור של ה־S&P 500 והנאסד"ק משתרך מאחור. האם זו הזדמנות? 
האם הבירוקרטיה תחסום מאות מיליוני שקלים מלהיכנס לקופת המדינה? 

אך הפעם השאלה הגיעה ממתמחה בגולדמן זאקס שאמרה כי בבעלותה מטבעות קריפטו. מוסאבר-רחמני נפנפה את ההשקעה בקריפטו כלא יותר מספקולטיבית. "האם חשבת על השווי של זה?" נזכרת מוסאבר-רחמני ששאלה בקיץ ההוא בשנת 2022. "חשבת על הנקודה שבה תצאי?".

תשובת המתמחה לא הייתה מרשימה. היא גם לא נראתה להוטה למכור את הקריפטו שלה.

כך זה עבור מוסאבר-רחמני, הידועה בתחזיות השוק שלה, ושצדקה פעמים רבות במהלך השנים האחרונות. מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008, היא עודדה לקוחות להישאר מושקעים במלואם במניות בארה"ב ולצמצם את החשיפה שלהם לסין ולמדינות אחרות בשווקים מתעוררים, עצות שהכניסו למשקיעים כסף על רקע העלייה בשוק מאז אותה תקופה מסוכנת.

בכל הנוגע לשוק המטבעות המבוזרים, הקריפטו, מוסאבר-רחמני נותרה סקפטית גם כאשר הביטקוין זינק ב-64% השנה לשער של כמעט 70,000 דולר. עמדתה מעמידה אותה בסיכון של אובדן רווחים פוטנציאליים ללקוחות גולדמן, מעצם העובדה שאינם עומדים בקצב השווקים. ענקיות וול סטריט דוגמת בלקרוק ופידליטי אימצו את הביטקוין, והשיקו בינואר קרנות סל למעקב אחריו שמקלות על סוחרים יומיים להשקיע בו.

 

ישנם גם יועצים פיננסיים שהחלו לייעץ ללקוחות לכלול קריפטו בתיקים שלהם. אבל את מוסאבר-רחמני ממש לא מעניין מה עושים האחרים.

"אנחנו לא רואים בזה אפיק השקעה", אמרה בראיון, והשוותה את ההתלהבות מהקריפטו בתקופה האחרונה לשיגעון הצבעונים (TULIPS) של המאה ה-17. "אנחנו לא מאמינים בקריפטו". לטענתה הלקוחות מודעים היטב לביקורת שיש לצוות שלה על הקריפטו ולא התעניינו בהשקעה בתחום.

השקפתה של מוסאבר-רחמני מבוססת על העובדה שכמעט בלתי אפשרי להעריך במדויק מטבעות קריפטו, שאינם מייצרים רווחים, תזרים מזומנים או דיבידנדים. "אם אינך יכול לנקוב בערך הנכס, איך תוכל להיות שורי או דובי כלפיו?" היא תוהה.

מעריכה שלטון חוק: "קריפטו מאפשר פשעים"

הרקע האישי של מוסאבר-רחמני משפיע גם הוא על נקודת המבט שלה. היא בתו של דיפלומט איראני, השלימה את לימודיה התיכוניים באיראן ואז עזבה למערב ב-1976, שנתיים לפני תחילת המהפכה במדינתה. היא למדה באוניברסיטת פרינסטון, התמחתה בכלכלה וסיימה את לימודיה ב-1980.

כמהגרת, היא אומרת שהיא חשה הערכה מיוחדת לדמוקרטיה ולשלטון החוק. ישנם כאלה שפנו לקריפטו, בין יתר מהסיבה שהבנקים המרכזיים והממשלות פגומים בעיניהם. הם טוענים שהמוסדות האלה עשו טעויות יקרות, כמו שמירה על מדיניות מוניטרית רופפת לקראת המשבר הפיננסי של 2008, ומעלים תהיות לגבי הדולר ומטבעות פיאט (מטבע מוחשי שנוצר על ידי ממשלות, דוגמת הדולר) אחרים.

לעומת זאת, מוסאבר-רחמני סבורה שקובעי המדיניות בממשל ארה"ב ממלאים תפקידים מועילים בחברה, למרות טעויותיהם. סיבה נוספת שהיא מספקת להתרחקות ממטבעות קריפטו: הפשעים שהם מאפשרים. "שלטון החוק ומערכות בלמים ואיזונים הם חשובים", היא מדגישה.

מוסאבר-רחמני הצטרפה לגולדמן ב-1993, והפכה לאישה הראשונה שהצטרפה כשותפה. היא נשכרה על ידי ג'ון קורזין, מושל ניו ג'רזי לשעבר, שבאותה עת היה מנהל בכיר בגולדמן, והיא במקום השני מבין השותפים מבחינת הוותק בחברה.

ברחבי המשרד היא ידועה בדעות בוטות שלה. "אין לה פילטר, היא אומרת בדיוק מה שהיא חושבת", אומר מייקל סוול, שותף ומנהל לשעבר בבית ההשקעות שעבד איתה בצמידות. "כששרמין מדברת, אנשים מקשיבים".

ביוני 2021, מוסאבר-רחמני ועמיתיה פרסמו ביקורת על הקריפטו שכותרתה "נכסים דיגיטליים: היופי אינו בעיני המתבונן". המאמר בן 50 העמודים טען כי הביטקוין תנודתי מכדי להיות אמצעי חליפין אמין וכי "לא סביר שייעשה בו שימוש נרחב".

התחזיות אולי מבוססות אך מחירו של הביטקוין יותר מהכפיל את עצמו מאז. מוסאבר-רחמני אומרת שאינה חשה לחץ לשנות את דעותיה. למעשה, היא סקפטית כתמיד לגבי ביטקוין, שלדבריה "לא יוצר כל ערך בשום צורה שהיא".

יתרה מכך, היא מציינת שהשוריים על קריפטו "מדברים גבוהה על דמוקרטיזציה של הכספים, אך ההחלטות העיקריות בסופו של דבר מונעות על ידי מעט אנשים ששולטים בהם".

האומנם "גם למה שלא מייצר תזרים יש ערך"?

אנשים רבים אינם מסכימים עם המסקנות שלה. מאט הוגאן, מנהל ההשקעות הראשי של חברת נכסי הקריפטו Bitwise, טוען שעצם העובדה שלהשקעה מסוימת אין תזרים מזומנים, אין משמעותה כי אין לה ערך.

"לביטקוין לא היה תזרים מזומנים לפני 10 שנים ובכל זאת הוא עלה ב-15,000%", אומר הוגאן, ומוסיף כי המטבע רשם הצלחה בתקופות של אינפלציה גבוהה ונמוכה, כמו גם בעליות ובירידות של הריבית. "העולם מלא בדברים שלא מייצרים תזרים מזומנים אבל יש להם ערך", הוא אומר ומצביע על זהב, אמנות ופריטי אספנות.

ביטקוין מציע גם שירות לדבריו, בדמות "היכולת לאחסן הון בצורה מאובטחת מבלי להסתמך על מוסד מרכזי".

מוסאבר-רחמני ועמיתיה מכירים ביתרונות הפוטנציאליים של המרת נכסים כמו נדל"ן לטוקנים דיגיטליים, ואומרים שמטבעות דיגיטליים שמנפיק הבנק המרכזי יכולים בסופו של דבר להיות שימושיים. מוסאבר-רחמני מודה שגם זהב אינו מייצר רווחים וקשה להעריכו, ובכל זאת היה פופולרי מבחינה היסטורית כהשקעה וכתכשיטים. ועדיין, זו אינה סיבה מספקת כדי להחזיק קריפטו, לתפיסתה.

"את הזהב הפיזי אתה יכול לפחות להחזיק ולאחסן; אי אפשר לעשות זאת עם קריפטו", היא מציינת, "ובכל מקרה, אנחנו גם לא מעודדים אנשים להחזיק זהב".

עוד כתבות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן