דאו ג'ונס | ניתוח

האח הבכור של ה־S&P 500 והנאסד"ק משתרך מאחור. האם זו הזדמנות?

ברבעון הראשון של השנה מדד הדאו ג'ונס הניב תשואה של 5% בקושי, בזמן שה־S&P 500 והנאסד"ק הציגו ראלי של כ־10% • "המטרה שלו היא לעלות פחות וגם לרדת פחות", מסביר מומחה

מדד הדאו ג'ונס / צילום: Shutterstock
מדד הדאו ג'ונס / צילום: Shutterstock

לפני 141 שנים עיתונאי צעיר בניו יורק, העורך של עיתון הוול סטריט ג'ורנל, צ'ארלס דאו, החל לפרסם מדי יום רשימה של מניות שנסחרו בבורסה האמריקאית. היו אלה הצעדים הראשונים לקראת ייסודו של מדד המניות הוותיק בארה"ב: מדד הדאו ג'ונס, שיתפרסם בהמשך, ב־1986. מאז, המדד גדל מ־12 מניות ל־30 וכל המניות שהרכיבו את המדד הראשוני כבר לא נסחרות בו.

המדד שקפץ, המניה שכיכבה וההיסטוריה שמגלה - זה מה שצפוי ברבעון הבא בשווקים  
WSJ | הפסיכולוג שהפך את עולם ההשקעות על ראשו: מה שלמדתי מפרופ' דניאל כהנמן 

אבל האח הבכור של מדדי הוול סטריט, כך נראה, משתרך מאחור. בעוד הדאו עלה ב־4.9% ברבעון הראשון, מדד ה־S&P500 עלה ב־10.6% ומדד הנאסד"ק עלה ב־11%. גם ב־5 השנים האחרונות המדד מפגר משמעותית ביחס לחבריו, כשהוא השיא תשואה של כ־50%, לעומת כ־81% במדד ה־S&P ויותר מ־100% במדד הנאסד"ק. עם זאת, מדד הבלו צ'יפ היה הראשון מבין המדדים שהגיע לשיא כל הזמנים, וכבר תקופה שהוא נע סביב מספר עגול חדש - 40 אלף נקודות, אבל מתקשה לחצות את הרף. במסחר אתמול בוול סטריט, נפל המדד הותיק ב-1%.

הברומטר של הכלכלה האמריקאית

בניגוד ל־S&P 500 או לנאסד"ק, מדד הדאו ג'ונס תופס פחות כותרות בישראל, בין היתר כיוון שהוא אינו נוצץ כמו השניים האחרים ומכיל בעיקר מניות בלו צ'יפ, חברות תעשייה מסורתיות אמריקאיות. בהתאם, הוא גם פחות תנודתי מהם. "המטרה שלו היא להפחית תנודתיות. הוא מדד שעולה פחות, אך גם נופל פחות בירידות", הסביר אחד הכלכלנים עמם שוחחנו. מדד הדאו ג'ונס מייצג את מניות התעשייה ולא מוטה למניות טכנולוגיה ובבית השקעות אי.בי.אי מגדירים אותו כ"ברומטר של כלכלת ארצות הברית". הדאו שונה משני המדדים האחרים בכך שהמשקל שמקבלת כל מניה בו לא נובע משווי השוק של החברה, אלא ממחיר המניה.

 

לדברי הפניקס בית השקעות, "המשמעות היא שגם אם חברה בעלת שווי שוק נמוך יותר מחברה אחרת, המשקל היחסי של המניה שלה בשקלול המדד יכול להיות גדול יותר, אם המחיר העדכני של המניה שלה גבוה יותר". כך, עלייה או ירידה חדה במניית חברת שירותי הבריאות יונייטד הלת' (UnitedHealth Group) שננעלה ביום שני במחיר של כ־490 דולר, יכולה להשפיע הרבה יותר על השינוי במדד מאשר מניית אפל שנסחרת במחיר של 170 דולר, וזאת למרות ששווי השוק של אפל גדול ממנה פי 6.

המדד כולל כיום כמובן חלק מענקיות הטכנולוגיה כמו מיקרוסופט, אפל ואמזון (אך כאמור המשקל של השתיים האחרונות במדד נמוך יחסית). הבולטות במדד, לצד בנקים כמו ג'יי פי מורגן וגולדמן זאקס, הן חברות כמו הום דיפו, קטרפילר, מקדונלד'ס, חברת כרטיסי האשראי ויזה ואחרות. עוד נמצאות במדד חברות תרופות כמו מרק וג'ונסון אנד ג'ונסון וכן וולט דיסני, פרוקטר אנד גמבל, ענקית האנרגיה שברון ויצרנית המטוסים בואינג.

כשהייטק יהפוך יקר מידי, יחפשו חלופות

האם מסתתרת הזדמנות חדשה כעת במדד?  הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות, רינת אשכנזי, מאמינה שהדאו ג'ונס צפוי לתת ביצועים עודפים בטווח הקצר: "הובלה כל־כך מרוכזת של מספר מניות מצומצם, 7 המופלאות שבינתיים נשאר מהן רק 4, לא מחזיקה לאורך זמן. לטווח הקצר יש לדאו פוטנציאל, יש כעת בשוק קולות שצריך להסתכל על סקטורים פחות יקרים מהטכנולוגיה. כך למשל, בשבוע שעבר ציינו בבלומברג ש־8 מתוך 11 הסקטורים במדד ה־S&P 500 נמצאים בדיסקאונט ביחס למחירם טרום מגיפת הקורונה. רואים את זה גם בתנועות הכספים וביצועי המניות, כאשר לפחות חלק מהמניות החזקות נחלשות ומנגד יש תנועה יותר חיובית בסקטורים הנוספים".

ובכל זאת, בטווח הארוך היא מעריכה שהסיפור ימשיך להיות תחום הטכנולוגיה: "כשהריבית תתחיל לרדת ובוודאי בטווח הארוך קשה לצפות שהדאו ימשיך לתת ביצועים עודפים, כי הוא מוטה יותר בנקים, למשל, ופוטנציאל העליות שם קטן מאשר ב־S&P ובוודאי בנאסד"ק שהם בעלי משקל גבוה יותר לחברות הצמיחה. העובדה למשל שאנבידיה לא נמצאת בו כמובן פוגעת בביצועים של הדאו".

בשבועות האחרונים המדד נסחר סביב רף היסטורי של 40 אלף נקודות, אך מתקשה לחצות אותו. באתר החדשות הפיננסיים מרקטווטש טוענים כי הסיבה, בין היתר היא פסיכולוגית. "במחקר משנת 1993 נמצא כי מספרים עגולים, בפרט כאלה מרובי אפסים (לדאו יהיו 4 כאלה) הופכים לחסם משמעותי". לשם ההשוואה, מדד ה־S&P 500 עומד על אלפים בודדים של נקודות (כ־5,200), והנאסד"ק סביב ה־16.4 אלף נקודות. לדבריהם, אם מדד הדאו ג'ונס היה מטפס בדומה למדד ה־S&P הרי שהוא היה חוצה את רף ה־40 אלף נקודות כבר ב־22 בפברואר. אלא שמנגד, טוען המחקר, החדשות הטובות הן ש"ברגע שהמחסום של המספרים העגולים נפרץ סופית הדאו צפוי לתת ביצועים טובים מהממוצע". כלומר העלייה איטית, אבל ברגע שהרף נחצה, המדד מזנק. מאז 1993 השתנו הרבה דברים בשוק המניות, אם הדאו ג'ונס ימשיך צפונה, המשקיעים יגלו האם תוצאות המחקר רלוונטיות גם היום.