גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני ההחלטה הגורלית של בנק ישראל, זו הרוח שנושבת בארה"ב

נתוני האינפלציה, התעסוקה והצמיחה בארה"ב מגבירים את החששות מעלייה מחודשת של האינפלציה ● בזמן שבשוק צופים בין שתיים לשלוש הורדות ריבית השנה, ייתכן שהריבית תרד פחות ואף לא בכלל ● מהן המשמעויות לתיקי ההשקעות ומי צפוי להיפגע מכך?

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: ap, Carolyn Kastr
יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: ap, Carolyn Kastr

רו"ח ועו"ד איתי רושקביץ ועו"ד מור כ"ץ־אברהמי. מנכ"ל ואנליסטית בחברת הייעוץ Complex

השאלה כמה הורדות ריבית צפויות בארה"ב ב־2024 מתחלפת בשאלה חדשה: האם הריבית בכלל תרד?

רוצים לדעת מה יעשה בנק ישראל? תסתכלו על הנתון הזה
קרן הגידור הקטנה שמנסה להדיח את המיליארדר לארי פינק מבלקרוק

בסוף 2023 השווקים צפו שש הורדות ריבית בשנה החדשה, מרמה של 5.5% עד ל־4%, כאשר ההורדה הראשונה נצפתה במרץ. במאמר שפרסמנו בסוף דצמבר 2023 הערכנו שהציפיות מוגזמות והריבית תרד משמעותית פחות והרבה יותר מאוחר. ואכן, ברבעון הראשון הריבית נותרה בעינה. כעת, השווקים מייחסים להורדת ריבית ביוני הסתברות של כ־50% בלבד, וצופים בין שתיים לשלוש הורדות ריבית השנה. זאת, בעוד הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב (הפד), שומר על עקביות מסוף 2023 וצופה שלוש הורדות ריבית השנה. להערכתנו, גם הפעם תחזיות השוק והפד להורדות ריבית אופטימיות מדי.

התמתנות האינפלציה הפכה למגמת עלייה

הקושי בהורדת הריבית נובע מהאינפלציה המתמשכת ובפרט ה"מייל האחרון" להורידה מתחת ליעד בגובה 2%.

מדדי האינפלציה מעידים שמגמת הירידה נבלמה ואף התהפכה. להמחשה, מדד אינפלציית הליבה המועדף על הפד - ה־PCE, המודד את השינויים בצריכת הסחורות והשירותים על ידי משקי הבית - עלה בפברואר בקצב שנתי של 2.5%, עלייה מ־2.4% בינואר. בנוסף, בין דצמבר לפברואר חלה עלייה חדה לקצב שנתי של 3.5%.

מגמה דומה נצפתה במדד אינפלציית הליבה המקביל (CPI), המודד את הוצאות משקי הבית בנטרול רכיבים תנודתיים כמו מזון ואנרגיה, שעלה בינואר ובפברואר בקצב חודשי של 0.4%, המשקף 5% אינפלציה שנתית.

במקביל, שוק העבודה האמריקאי ממשיך בצמיחה מפתיעה. דוח התעסוקה שפורסם בשישי הציג 303 אלף משרות חדשות, הרבה מעבר לציפיות, ושיעור אבטלה שירד ל־3.8%.

בנוסף, כלכלת ארה"ב צמחה ב־2.8% ברבעון הראשון, מדד פעילות הייצור התרחב לראשונה מאז 2022 והוצאות וביטחון הצרכנים עולים.

שילוב הדברים מראה שכלכלת ארה"ב ממשיכה לצמוח למרות הריבית הגבוהה המתמשכת, ומוביל לתחזיות כלכליות אופטימיות. התחזיות למיתון בצל עליות הריבית הפכו ב־2023 לציפיות ל"נחיתה רכה", כלומר האטה כלכלית ללא מיתון. כעת הז'רגון השולט הינו "ללא נחיתה", כלומר שכלכלת ארה"ב תמשיך לצמוח גם בסביבת ריבית גבוהה, תוך ריסון האינפלציה.

האופטימיות פשטה גם בקרב המשקיעים, שברבעון הראשון הטיסו את מדדי המניות בארה"ב ב־10% לשיאים היסטוריים.

הפד כלוא בין ספירלת מחירים למיתון

החדשות הרעות הן סיכון מתמשך לספירלה אינפלציונית של עלייה במחירי נכסים ובתחושת העושר והביטחון של הציבור. זו, מזינה ביקושים המתדלקים עליות מחירים נוספות ומרחיקים את הורדת הריבית.

כתוצאה, הפד כלוא בין סיכון הורדות ריבית בטרם האינפלציה התבססה מתחת ליעד של 2% שעלולות לתדלק מחדש אינפלציה, למול הסיכון להאטה כלכלית גדולה מהנדרש בגלל ריביות גבוהות לאורך זמן.

לא בכדי הפד כבר נוקט בטון מסויג בהרבה בנוגע להורדות הריבית. להמחשה, יו"ר הפד ג'רום פאוול התבטא בשבוע שעבר שנדרש להמתין להוכחות נוספות לכך שהאינפלציה נבלמת טרם הורדת ריבית וחברי פד אחרים אמרו שייתכן שהריבית לא תרד בקרוב.

חשוב מכך, הריבית ארוכת הטווח אליה חותר הפד, המוגדרת כריבית הניטרלית, שאינה מעודדת צמיחה או האטה כלכלית, עולה בחדות, לאור היכולת המפתיעה של הכלכלה האמריקאית לצמוח בסביבת ריבית גבוהה. לריבית הניטרלית חשיבות עצומה, שכן היא משפיעה על עלות המימון לחברות וצרכנים לטווחי זמן ארוכים ועל הריבית הריאלית בכלכלה (שיעור הריבית בניכוי שיעור האינפלציה).

בעבר, הפד כיוון לריבית ניטרלית נומינלית של 2.5%, שבהנחת אינפלציה של 2% גזרה ריבית ריאלית של 0.5%. כיום הריבית הריאלית גבוהה בהרבה. בניסיון לרסן את האינפלציה היא נעה תקופה ממושכת בין 2% ל־2.5%. להערכתנו, כל עוד הפעילות הפיסקלית (התקציבית) של ממשלת ארה"ב תמשיך להיות מרחיבה, כפי שצפוי לקרות בשנת בחירות, והאינפלציה תיוותר מעל היעד - אז גם הריבית הריאלית תישאר גבוהה.

לכן, לטעמנו, בעתיד הנראה לעין הריבית הניטרלית תנוע בין 3.5% ל־4%. ציפיות להורדת ריבית מעבר לכך, אינן מציאותיות בראי האינפלציה ועוצמת הכלכלה.

המשקיעים צריכים להתרגל לריבית גבוהה

להערכתנו, הפד יבצע בין הורדת ריבית אחת לשתי הורדות ריבית ב־2024, בואכה הרבעון האחרון השנה, ואף קיימת אפשרות ריאלית שהריבית כלל לא תרד. קריאת אינפלציה גבוהה מהצפוי בסוף השבוע, או במהלך הרבעון השני, תרסק את הציפיות להורדות ריבית ביוני ויולי.

כתוצאה, נדרשות התאמות נוספות בציפיות הריבית ועליית תשואות בשוקי האג"ח הממשלתיות והקונצרניות. תשואות האג"ח הממשלתיות לשנתיים כבר עלו השבוע ל־4.75%, רמתן הגבוהה מנובמבר.

בפרט, בשוק אג"ח הזבל התשואות עשויות לעלות בחדות. חברות ממונפות ונכסים בסקטור הנדל"ן המסחרי, עלולים להגיע לחדלות פירעון בהיקף נרחב, שנדחו בחסות דחיות פירעון וולונטריות ממלווים, שניתנו בתקווה להורדות ריבית שיאפשרו שיפור ביכולת שירות החוב והתאוששות עסקית, שכעת יתעכבו משמעותית.

במקביל, חברות צריכות להתרגל לפעול בסביבת ריבית גבוהה ולפנות לכלים המאפשרים חיסכון בהוצאות מימון, כגון אג"ח להמרה, שמקנות קופון מופחת עבור אפשרות אפסייד עתידי במניות. לא בכדי חל זינוק של יותר מ־50% בהנפקות אג"ח להמרה בארה"ב מתחילת השנה.

גופים שהתרגלו לפעול במינוף גבוה להשאת תשואות גבוהות, כמו קרנות פרייבט אקוויטי, יצטרכו להפנים שהתנאים שאיפשרו זאת לא יחזרו. משקיעים יידרשו להתאמות בהרכב תיקי ההשקעות ויעדי התשואות, כתמונת ראי.

לטעמנו, ישנה עדיין עדיפות להשקעה בריבית משתנה, שכן עקום הריביות עדיין מגלם יותר הפחתות ריבית מאלה שיתרחשו בפועל להערכתנו. תקוות לרווחי הון מאג"ח בריבית קבועה בשל ירידת ריבית, עלולות שוב להפוך להפסדי הון בחסות עקום הריבית העולה.

חופש הפעולה של הנגיד בישראל מוגבל

לבסוף, פחות הורדות ריבית בארה"ב יגבילו מאוד את חופש הפעולה של בנק ישראל להוריד ריבית, למרות הצורך הכלכלי שעלול להיווצר בשל נזקי המלחמה, וירידת האינפלציה ל־2.5%, בתוך טווח היעד שבארץ עומד על 1%־3%. זאת, מכיוון שפערי ריביות גבוהים בין הדולר לשקל, בשילוב עם הגידול המתמשך בפרמיית הסיכון של ישראל בשווקים, עלולים להוביל לזינוק חד בשער הדולר מול השקל.

הגורמים בטור זה עשויים להשקיע בני"ע או מכשירים, לרבות אלה המוזכרים בו. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מתחזקות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שיודע אילו מילים בוטים רוסיים אוהבים

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים