קרן אקטיביסטית קטנטנה מנסה להדיח את לארי פינק

להצעה של בלובל קפיטל להדיח את מנכ"ל בלאקרוק מתפקידו כיו"ר אין סיכויים רבים להתקבל

יו''ר ומנכ''ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: Reuters, David Dee Delgado
יו''ר ומנכ''ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: Reuters, David Dee Delgado

קרן גידור אקטיביסטית קטנה שואפת להדיח את מייסד בלקרוק, המיליארדר האמריקאי־יהודי לארי פינק, כיושב הראש של חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם.

בלובל קפיטל פרטנרס (Bluebell Capital Partners), שבסיסה בלונדון, הציגה החלטת בעלי מניות שתשנה את תקנון בלקרוק כך שיידרש בו כי יושב הראש יהיה דירקטור עצמאי. כך על פי הצהרת הפרוקסי של בלקרוק, שהוגשה בשבוע שעבר לרשות ניירות ערך (SEC).

לא רק מקדונלד'ס: חברות ההייטק חוששות מחרם ומוסיפות סעיף אזהרה בדוחות
המשקיע האינטלגנט | סוף סוף, יש טוויסט טוב לאחת ההחלטות המטופשות של חברה נסחרת
הפלונטר של הפדרל ריזרב מתנקז לשאלה: האם הריבית בכלל תרד ב-2024?

להצעה אין סיכויים רבים. בלובל תצטרך לשכנע כמה מן עמיתיה הגדולים של בלקרוק להצביע נגד המלצת הדירקטוריון של החברה.

בלובל אמנם שיחקה במגרשים של גדולים ממנה בעבר - כאשר פעלה למשל נגד חברות ענק באירופה - אך האחזקה שלה היא ככל הנראה פחות מ־0.01% משווי השוק של בלקרוק, העומד על 120 מיליארד דולר.

"סתירות רבות וחוסר עקביות"

פינק, בן 71, כיהן כיו"ר ומנכ"ל מאז שהיה שותף להקמת בלקרוק ב־1988. בתור הנציג הבוטה של מנהל הנכסים בסך 10 טריליון דולר, הוא משך אליו ביקורת נוקבת מצד פוליטיקאים שטוענים כי החברה מחזיקה בכוח הצבעה רב מדי כמנהלת של מיליוני משקיעים בקרנות האינדקס שלה.

הוא ספג אש במיוחד בשנים האחרונות על שימוש בכוחו כדי לדרבן חברות להביא בחשבון גורמים של סביבה, חברה וממשל תאגידי - אסטרטגיה שזכתה לכינוי "השקעות ESG". פינק אמר שכבר אינו משתמש בראשי התיבות האלה.

בלובל טענה במצגת לבעלי המניות כי מועצת המנהלים של בלקרוק, המונה 17 חברים, היא גדולה מדי ואינה עצמאית מספיק כדי לפקח על פינק, וכי עליה "לתקן פונקציית מִשְׁמָרִיּוּת (stewardship) שבוצעה בצורה גרועה".

ההצעה גם אומרת שחוסר פיקוח בבלקרוק הוביל ל"סתירות רבות וחוסר עקביות בין אסטרטגיית ה־ESG של החברה לבין היישום שלה". על פי בלובל, ההצעה לא נועדה להיות הצבעת אי־אמון בפינק.

בלקרוק כתבה בהצהרת הפרוקסי כי הדירקטוריון שלה שקל את ההצעה, ואינו מאמין שהיא לטובת בעלי המניות. "הדירקטוריון קבע השנה שוב, כי שימושו של מר פינק בתפקיד מנכ"ל ויו"ר בלקרוק הוא מבנה המנהיגות המתאים והיעיל ביותר", כתבה החברה והוסיפה כי מניות בלקרוק רשמו תשואה כוללת של 9,000% בהנהגתו של פינק.

תפקידי יו"ר־מנכ"ל הולכים ופוחתים

גם בעלי המניות של גולדמן זאקס אמורים להצביע על החלטה להפריד בין תפקיד היו"ר והמנכ"ל באספה השנתית של הבנק בהמשך החודש. צעד דומה בשנה שעברה זכה רק ב־16% מן הקולות, אם כי יועצת הפרוקסי רבת־ההשפעה, "Institutional Shareholder Services", המליצה בשבוע שעבר לפצל את התפקידים.

תפקידי יו"ר ומנכ"ל משולבים הולכים ופוחתים ומייצגים כעת פחות ממחצית מהחברות במדדים בארה"ב, על פי דוח של ISS. אחת מכל ארבע חברות S&P 500 שעומד בראשה דירקטור לא־עצמאי קיבלה הצעה הקוראת לשינוי במחצית הראשונה של השנה שעברה, אולם לפי ISS ההצבעות כמעט אף פעם אינן זוכות לרוב.

כאמור, בלובל היא קרן קטנה המנסה לפעול נגד כמה מן החברות הגדולות בעולם. לאחרונה היא מציקה לענקית הנפט הבריטית BP, שהעניקה לה לא מזמן פגישה עם היו"ר שלה.