גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה
''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

פרשת החברה הגרמנית "וויירקארד" הסתמנה כבר מתחילתה כסיפור שקשה להעלות בדמיון. חברת טכנולוגיה בעלת עשרות אלפי עובדים, נסחרת בבורסה הגרמנית, בעלת שווי של 24 מיליארד אירו, המבוססת למעשה על תרמית ועל זיוף מסמכים? קריסה בין-לילה שכוללת מעצר של המנכ"ל מרקוס בראון, בריחה של הסמנכ"ל יאן מרסלק, התאבדות של עד מפתח בפיליפינים והמון שאלות פתוחות? נדמה שכל שלב של הפרשה, שפרצה בבוקר ה-18 ביוני 2020, ושעדיין מתנהל בגינה משפט מתוקשר במינכן, היה מופרך יותר מקודמו. לא פלא ששימשה כבסיס לסדרה ב"נטפליקס".

בדרך למתקפה איראנית, האם ישראל תשלוף נשק תקדימי?
מטוסי קרב ונגמ"שים: המדינה שיוצאת למסע קניות במיליארדים
סערה בגרמניה: מגישת טלוויזיה האשימה את ישראל ב"רצח עם" 

אבל בימים האחרונים התפרסמו בווינה ובלונדון גילויים חדשים, שהופכים את הפרשה לדמיונית אפילו יותר. במרכזם עומד מרסלק, בן 44 כיום, סמנכ"ל התפעול דאז של החברה, שבזמנו טענה כי היא מובילה עולמית בתחום של פתרונות סליקה מקוונת ואבטחת תשלומים בתחום הצומח של מסחר אונליין. "ילד-פלא" בתחום המחשבים, במקור מאוסטריה, שהצטרף לחברה עוד לפני שנות ה-30 לחייו, כ"יבוא אישי" של המנכ"ל בראון, גם הוא מאוסטריה.

יחד, השניים הצמיחו את החברה בעזרת שקרים, מניפולציות ומסמכים שזויפו בפוטושופ -לצמרת העולמית של התחום ולגאוות גרמניה. כאשר קיבלו השניים את כספי המשקיעים בבורסה השתמשו בהם כדי לרכוש פעילות חברות אחרות, ולדאוג לעצמם באמצעות חשבונות בקריביים ונכסים ברחבי העולם. כעת, אל רשימת השאלות הפתוחות לגבי הפרשה מצטרפת אחת מרכזית: האם מרסלק היה למעשה סוכן-על רוסי, שהפעיל נכסים ביבשת והעביר להם תשלומים בחסות החברה?

 

בלעה אותו האדמה

ראשית תקציר העניינים. מרסלק ובראון היו אנשי המפתח בחברה הגרמנית, שהוקמה בשנות ה-90 אבל צברה תאוצה רק בתחילת שנות ה-2000, כשעברה מהתחום המפוקפק של הימורים, לאספקת שירותי סליקה למסחר מקוון. בראון נשכר בתחילה כיועץ מטעם חברת KPMG כדי לחלץ את החברה מצרותיה, אך בסופו של דבר פרש מחברת הייעוץ ורכש את "וויירקארד".

בהדרגה, עם צמיחת התחום, הפכה החברה למתחרה לחברות כמו "פייפאל" ו"מסטרקארד", וב-2018 היא נכנסה למדד ה"דאקס" הגרמני שבו נכללו אז 30 החברות המובילות בגרמניה.

כבר מראשית פעילותה נפוצו הערכות ושמועות על אי-סדרים פיננסים ו"עסקי אוויר". אלו הוכחשו ונסתרו על ידי דוחות של חברת EY (לשעבר "ארנסט את יאנג"), שהיתה האחראית על ניהול הספרים שלה.

העיתון הבריטי "פייננשל טיימס" ניהל מסע צלב נגד החברה, בהתבסס על דיווחים אנונימיים, כשהוא מאשים אותה בזיוף ובמרמה, שהיו למעשה רק קצה הקרחון ממה שהתרחש באמת. אך הרשויות בגרמניה היו כה גאות בחד-קרן הטכנולוגי הנדיר שגדל בגרמניה, עד שקיבלו את גרסת בראון ומרסלק, לפיה "שורטיסטים אלמונים" מנסים להפיל את ערך המניה.

לתקופה מסוימת, הרגולטור הגרמני אפילו אסר להציב "שורטים" על המניה שלה, וחקר את הכתב הבריטי שפירסם את החשדות. כדי להשקיט את ההאשמות, ולא ברור לגמרי מדוע, החברה שכרה ב-2019 את KPMG כדי לבקר את הפעילות השוטפת של EY. שתי החברות הודיעו במאי-יוני 2020, כי הן אינן מוצאות קרוב לשני מיליארד אירו שהיו אמורים להיות בחברה, מה שהוביל לשרשרת גילויים שהסתיימה בקריסה, בפשיטת רגל, בצווי מעצר לבכירי החברה ובמשפט המתנהל עדיין נגד בראון. בין המוקדים האחרים בהם התנהלה הפרשה היו סינגפור והפיליפינים, שבהן לפי החשד זויפו מסמכים המציגים לכאורה חשבונות של מיליארדים שמעולם לא היו, ודובאי, מרכז הפעילות של החברה במזרח התיכון.

כאשר מגדל הקלפים הזה קרס, נעצר בראון בבית הפרטי המפואר שלו לא רחוק ממינכן, אך מרסלק חמק ממעצר. בתחילה חשבו הרשויות כי זה עניין של זמן. שאיש הטכנולוגיה והפיננסים מסתובב ברחבי גרמניה ונמלט על נפשו, מאלתר ככל שהימים עוברים. הן הוציאו נגדו צו מעצר בינלאומי, אך ראו כיצד השבועות, ואז החודשים, ואז השנים, עוברות. אף אחד לא ראה את מרסלק, אף אחד לא הבין כיצד ברח. היו דיווחים על מגעים עם עורך דין שייצג אותו, אבל הם לא הבשילו לכדי הסגרה מרצון לרשויות. בגרמניה חיכו להופעתו, אך זו לא קרתה מעולם.

ההתפתחות הראשונה אירעה כשנה אחרי הפרשה, אז עקבות חדשות הצביעו על כך שמרסלק ברח באמצעות דרכונים מזויפים ורשת של אנשי קשר בטיסה לבלארוס. משם נחלקו הדעות. חלק סברו כי הוא נמצא בדובאי, וחלק סברו כי הוא נמצא במוסקבה. תמונות שלו עם זקן עבות פורסמו על ידי הרשויות, לכל מקרה. הוא נכנס לרשימת המבוקשים ביותר של האינטרפול. בינתיים, עד מפתח בפרשה מת במנילה שבפיליפינים. אחד אחר הפך לעד המפתח נגד בראון, שמצדו מנסה במשפט לגלגל את כל האשמה על מרסלק.

אבל כעת, כפי שעולה מצו מעצר מעודכן שהוציאה המשטרה האוסטרית השבוע בפרשת ריגול פנימית שמטלטלת את המדינה, נראה כי מרסלק לא המתין בשקט מתחת לרדאר כל אותו הזמן. לפי הצו, מסתבר, מרסלק נמצא ככל הנראה במוסקבה, ועוד לפני קריסת "וויירקארד" - אבל במיוחד אחריה - הוא היה מעורב במבצעי ריגול אחרי מתנגדי משטר רוסיים, בהשגת טלפונים חכמים ומחשבים מוצפנים לטובת רוסיה, והתנהג יותר כמו קצין מן השורה ב-FSB (שירותי המודיעין הרוסיים), מאשר איש עסקים גרמני שנמלט מאימת הכלא.

מה שמעלה את השאלה, אולי מרסלק היה כזה כבר מהתחלה? "ייתכן שמרסלק היה אחד מנכסי המודיעין הגדולים ביותר של הקרמלין באירופה בשנים האחרונות", דיווח העיתון האוסטרי "דר סטנדרט", שחשף את תוכן הצו ומצטט בהרחבה בימים האחרונים מתוך החקירה המודיעינית המתנהלת. הסיבה שהצו הוצא כעת היא מעצרם בבריטניה של חמישה חשודים בולגרים, ששימשו ככל הנראה כחולייה מטעם הקרמלין למבצעים מיוחדים. החוקרים מצאו התכתבויות טלגרם ענפות בין מרסלק לבין מנהיג החולייה, וגם התכתבויות עם בכירים במודיעין האוסטרי שהיו ככל הנראה סוכנים של רוסיה. החמישה אמורים לעמוד לדין בחודש הבא בבריטניה.

החולייה הבולגרית

בתוך אוסטריה, הגילויים הובילו לפני כשבועיים למעצר של בכיר לשעבר בשירות הביטחון הפנימי של המדינה (המקביל לשב"כ בישראל), אגיסטו אוט. לפי העדויות המובאות בתקשורת, אוט היה בקשר עם מרסלק כבר משנת 2017, וביצע בהנחייתו שורת פעולות ריגול ומודיעין למען רוסיה. אז היה מרסלק בתפקיד של סגן נשיא לענייני תפעול ב"וויירקארד", איש עסקים לגטימי לכאורה. לפי העדויות החדשות מבריטניה, וכן תחקיר של קונסורציום כלי תקשורת מערביים בפרשה, מרסלק גויס למעשה כבר ב-2014 לטובת שירותי המודיעין הרוסים. אחת הסיבות שהצליח להתחמק בקלות מגרמניה היה שימוש בדרכון מזויף שהרוסים העבירו לו ליום סגריר.

אוט, שלפי החשד הופעל בחלקו על ידי מרסלק, השיג בין היתר מידע על יעדי מודיעין של הממשלה הרוסית באירופה, כפי שהם נאספו בסוכנויות אכיפת החוק האירופיות, כולל הנסיעות שלהם ברחבי גוש שנגן ודיווחים פנים-משטרתיים מסווגים.

על הכוונת היו מתנגדי משטר רוסיים, אך גם סוכני מודיעין של רוסיה עצמה. המעקב אחרי הקבוצה השנייה נועד ללמוד כיצד מתחקות הרשויות באירופה אחרי תנועת סוכנים ו"להפיק לקחים" מהטעויות. כאשר רוצח מטעם הקרמלין התנקש ב-2019 בחייו של מתנגד משטר צ'צ'ני בפארק בלב ברלין, ונתפס לאחר מכן, סיפק אוט בתיאום עם מרסלק "תחקיר" לגבי הטעויות שביצע.

עוד חושדות הרשויות, כי אחרי שנמלט מגרמניה ומצא מקלט במוסקבה, סיפק אוט למרסלק מידע על כריסטו גרוזב, עיתונאי רוסי עטור-פרסים הנאבק במשטר פוטין מאוסטריה, כולל כתובת ופרטים אישיים. מרסלק עצמו ארגן ב-2022, לפי החשד, פשיטה של החולייה הבולגרית על הדירה, במטרה להשיג מידע מודיעיני על המקורות של העיתונאי, אך הם הצליחו למצוא רק מחשב ישן עם מידע לא רלוונטי. ההתכתבויות בין ראש הצוות למרסלק, שנחשפו בתקשורת האירופית, מצביעות על כך שהבולגרים גייסו כייסנים כדי לגנוב את הנייד של גרוזב, אך העלו בחכתם נייד ישן. העיתונאי נמלט מווינה אחרי שהרשויות הזהירו אותו כי רוסיה מתכוונת להתנקש בחייו.

בנוסף, מרסלק סייע כדי להבריח למוסקבה מחשב SINA - מחשב בעל הצפנה מובנית שבו משתמשים האלמנטים הרגישים יותר בממשל הגרמני כדי לתקשר ביניהם. "אנחנו צריכים אותו לבחינה על ידי ה-FSB", כתב בהודעת טקסט לראש החולייה הבולגרית. פרשה נוספת שנחשפה היתה כיצד אוט הבריח למוסקבה את התוכן בטלפונים הניידים של שלושה בכירים בממשל האוסטרי, כולל אנשי מודיעין. הם עצמם פנו לאוט - שפעל בשירות ביטחון הפנים האוסטרי - כדי "שיציל" את המידע שבטלפונים אחרי שהם נפלו לדנובה במהלך מפגש. בתיאום עם אוט, מרסלק שלח שליח מזויף של DHL לכתובות, והעביר את הניידים לפיצוח. גם פעולה זו התרחשה עוד ב-2017.

טלטלה באוסטריה

הגילויים הנוכחיים לא צובעים באור חיובי את מה שקורה מאחורי הקלעים באוסטריה. המערכת הפוליטית המושחתת במדינה - ראש הממשלה לשעבר סבסטיאן קורץ צפוי לעמוד לדין באשמה שניסה להטות את התקשורת לטובתו, ראש מפלגה אחר, היינץ-כריסטיאן שטראכה, תועד כשהוא מציע חוזים לאוליגרך רוסי תמורת השפעה פוליטית - ידועה ברחבי העולם בתככים הפנימיים שלה. גם הקשרים של וינה למוסקבה ידועים וברורים, וזכורה התמונה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כשהוא מגיע בשיירה מאובטחת לרקוד בחתונתה של שרת החוץ לשעבר קארין קנייסל. בינתיים, קנייסל עברה לסנט-פטרבורג ומשמשת כמנהלת מכון מחקר במימון הקרמלין.

אבל כעת, המעורבות העמוקה של שירותי המודיעין האוסטרים, כולל משרד הפנים, המשרד להגנה על החוקה ושירותי הביון, מציירים תמונה של כישלון מוחלט. גילויים לפיהם מרסלק ביקר כמה פעמים במשרדו של הרברט קיקל, ראש מפלגת החירות האוסטרית, מערבים גם את המפלגה בפרשה, כמה חודשים בלבד לפני בחירות כלליות במדינה. קיקל גם נחשד על ידי כלי התקשורת כמי שפעל לקדם את אוט בתוך שירות המודיעין האוסטרי, למרות שהחשדות נגדו צצו כבר לפני שבע שנים.

ואילו בגרמניה, הפרשה ממחישה עד כמה התרשלו הרשויות הפיננסיות בחובתם לפקח על הפעילות של החברות הנסחרות בבורסה הגרמנית, עד כי "וויירקארד" יכלה לשמש ככלי של הרוסים להעברות כספים בחצר האחורית של נאט"ו, ללא ידיעת שירותי המודיעין המערביים. הגילויים החדשים מכים גלים בימים האחרונים, ומרסלק כונה על ידי השבועון "די צייט" - "המרגל שאהב את הבורסה הגרמנית".

בשלב מסוים, נזכרו כתבי השבועון, כי החברה אף בדקה אפשרות לרכוש את "דויטשה בנק". המשקיעים הגרמנים שאיבדו את כספם, אזרחים אך בעיקר קרנות השקעה, עדיין מחפשים כיצד להשיג את כספם. בין היתר, הם הגישו תביעה נגד חברת EY וטוענים כי התרשלותה לכאורה בבדיקת העניינים הפיננסיים של "וויירקארד" אחראית להפסד המיליארדים. EY עצמה פתחה בתהליך "ארגון מחדש", שלפי התובעים עלול לנשל אותם מכל גישה לנכסים כספיים.

"העכביש במרכז הקורים"

דמות המפתח מרסלק ממשיכה לפעול מאחורי הקלעים, כך נראה. "הוא היה העכביש במרכז רשת קורים" שטוותה מוסקבה, כינה אותו מומחה המודיעין הגרמני תומאס ריגלר, שהתראיין לסוכנות הידיעות AP בנוגע לפרשה. היו בגרמניה מי שנזכרו כי כבר כנער הוא הסתבך בצרות. מרסלק עזב את בית הספר התיכון לפני סיום הלימודים ונכנס באופן עצמאי לתחום המחשבים וטכנולוגיה. אמו סיפרה בעבר, כי תמיד אהב לתכנת, וגם כי נכנס לחובות באופן קבוע - וכי הנושים היו מגיעים אליהם הביתה לדרוש את התשלום מההורים. העיתון "דר סטנדרט" ציין כי הוא ככל הנראה "מתגעגע" לווינה, משום שבאחת ההתכתבויות בינו לבין ראש החולייה הבולגרית הוא הזמין ממנו, ממאפיה מסוימת בעיר, שתי עוגות זאכר טורט ישר למוסקבה.

עוד כתבות

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

הצהרת משפחות מירן וסיגל בכיכר החטופים / צילום: Paulina Patimer

בתו של קית' פרצה בבכי: "אל תמות שם במנהרות"

משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-16%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?