סערה בגרמניה: מגישת טלוויזיה האשימה את ישראל ב"רצח עם"

המגישה הושעתה באופן מיידי מעבודתה ברשת ממלכתית, אחרי שכינתה את המתרחש ברצועת עזה "רצח עם" בחשבונות הרשתות החברתיות שלה • בנוסף פרסמה המגישה וידאו בעמוד האינסטגרם שלה שבו היא משתמשת באפליקציה שפותחה במטרה להחרים מוצרים ישראלים

בניין ערוץ SWR הגרמני / צילום: Shutterstock, Andreas Marquardt
בניין ערוץ SWR הגרמני / צילום: Shutterstock, Andreas Marquardt

מגישת טלוויזיה גרמנית הושעתה באופן מיידי מעבודתה ברשת ממלכתית, אחרי שקידמה חרם על מוצרים ישראלים וכינתה את המתרחש ברצועת עזה "רצח עם" בחשבונות הרשתות החברתיות שלה. הלן פארס, בת להורים מסוריה שנולדה בלייפציג, אשר הגישה תוכנית דיונים בשם "MixTalk", פוטרה על-ידי ערוץ SWR הממלכתי, בפרשה שמעוררת סערה בגרמניה ביממה האחרונה.

מאיומים למעשים: הסנקציות של ארדואן נגד ישראל 
גרמניה נתבעת בהאג על תמיכתה בישראל: "מסייעת לרצח עם בעזה"

פארס פרסמה אתמול (ב') וידאו בעמוד האינסטגרם שלה שבו היא משתמשת באפליקציה שפותחה במטרה להחרים מוצרים ישראלים. היא שיתפה עם הצופים כיצד היא מחפשת משקה בטעם שוקולד של חברות שאינן נמצאות ברשימה שהרכיבו פעילי BDS של חברות "התומכות בישראל". האפליקציה, ששמה "No Thanks", זכתה לפופולריות ברשתות החברתיות בחודשים האחרונים מצד חוגים פרו-פלסטיניים באירופה ובארה"ב.

מבחינת הערוץ הממלכתי SWR (האחראי לשידורים הציבוריים באזור שטוטגארט ודרום-מערב גרמניה), זה היה הקש ששבר את הגמל. פארס, מסתבר, הביעה בעמודי המדיה החברתית שלה באופן תכוף בחודשים האחרונים תמיכה בחרם על מוצרים ישראלים, וכינתה את המלחמה הישראלית נגד חמאס כ"ג'נוסייד" (רצח עם). היא גם קראה לפסול את השתתפות ישראל באירוויזיון.

הערוץ הודיע לפארס אמש כי הוא משעה אותה מיידית מעבודתה כמנחה בתוכנית הדיונים "MixTalk" בשל "הבעה סדרתית של עמדות פוליטיות קיצוניות בחשבונות המדיה החברתית הפרטיים שלה".

הערוץ הבהיר כי בעוד שלכל עיתונאי שמורה הזכות לדעה פרטית ולעמדות משלו, "למי שמשמשים כמנחים של תוכניות פוליטיות יש אחריות לשמור על ניטרליות כדי להגן על העצמאות והתדמית של התוכנית. גברת פארס חסרה את התכונות הללו בפעילות שלה ברשתות החברתיות".

ההשוואה ל"אל תקנו מיהודים"

מה שעורר במיוחד סערת רגשות בגרמניה הוא הקריאה להחרים מוצרים ישראלים. דיווחים תקשורתיים ביממה האחרונה על הפרשה התמקדו בכך והשוו את האפליקציה שבה השתמשה פארס ואת העמדות שאותן קידמה לסיסמאות הנאציות כמו "אל תקנו מיהודים" שרוססו על חנויות ופורסמו בכלי התקשורת בתקופה הנאצית. אפליקציית "No Thanks", למשל, מצהירה כי היא מסייעת לקונים "לדעת אם המוצר שאתם מחזיקים בידכם תומך בהרג ילדים בפלסטין או לא". האפליקציה עדיין זמינה להורדה בחנות האפליקציות של אפל, למשל.

פארס הגיבה לפיטורים בווידאו שפרסמה באינסטגרם, בו טענה כי היא כלל אינה אנטישמית, וכי "ישראל נחקרת בימים אלה בחשד לג'נוסייד", בהתייחסות לעתירה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. היא אמרה כי קיבלה "מאות הודעות נאצה", וכי חרם נגד ישראל הוא מוצדק, בין היתר משום ש"אלפי יהודים תומכים בו". היא אמרה כי מדובר באנטישמיות נגד אותם יהודים המתנגדים למדיניות ישראל. בשורת הביוגרפיה שלה פארס מגדירה את עצמה כ"סורית בגרמניה".