גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אתם כל כך עסוקים. אתם מנהלים שיחות ב'סלאק' (Slack), במיילים ובפגישות זום בלתי פוסקות - לפעמים הכל במקביל. האם אתם באמת עובדים? קאל ניופורט לא חושב כך. "שום דבר מזה לא חשוב", אומר הפרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת ג'ורג'טאון, ופעיל נלהב למען מיקוד בעידן של הסחות דעת.

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים 
חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות 
ראיון | המנהלת הבכירה שמאמינה: אנחנו צריכים להתכונן לתרחיש עלטה מקומי 

ניופורט, בן 41, אומר שאנחנו יכולים להשיג יותר על ידי הסרת עומס היתר. את הפתרון שלו הוא מכנה "פרודוקטיביות איטית" - דרך לבעלי הישגים גבוהים לומר "כן" לפחות דברים, לעשות אותם טוב יותר ואפילו לנוח במינונים מבוקרים. איכות ברמה הגבוהה ביותר היא המטרה, ופעילות תזזיתית היא האויב. הדרך הזאת, הוא אמר לי, היא מה שיכול להציל את העבודה שלנו מבינה מלאכותית ומפיטורים, ואפילו לשמח את בעלי המניות.

היו לי שאלות. אחרי הכל, רבים מאיתנו רוצים פתרון למניעת שחיקה ולשמירה על המעמד הגבוה שלנו, וזו לא הפעם הראשונה שאנחנו שומעים הבטחות על כך שאנחנו יכולים לזכות בכל הקופה. תומכי שבוע העבודה בן ארבעת הימים מבטיחים שנוכל לוותר על יום עבודה שלם רק על ידי עבודה יעילה יותר. תומכי העבודה מרחוק מתעקשים שמדובר ב־win־win למעסיקים ולעובדים. חלומות מעטים מפתים יותר מהרעיון של להשאיר מאחור את תרבות העיסוק האינטנסיבי ועדיין להנות מהתגמולים שהיא אמורה לספק.

ניופורט מבין שסירוב למשימות כדי לשמור על הפרודוקטיביות שלנו יכול להיות מסובך. הוא מכיר בכך שליזמים יש יותר חופש, אבל אומר שגם אלו מאיתנו שיש להם מנהלים יכולים לגרום לזה לעבוד. אולי אפילו נבין שיש לנו יותר השפעה וערך למעסיקים שלנו. "כדאי לנסות את זה", הוא ממליץ, ומספק כמה טיפים.

העומס הניהולי

לדברי ניופורט, הדרך הנוכחית שבה אנחנו עובדים גורמת לבעיה גדולה לכלכלה. עובדים הפכו לפחות רווחיים לחברה ובכל זאת מרגישים יותר לחץ. הנתונים של מיקרוסופט מראים שרבים מאיתנו מבלים כשני ימי עבודה בשבוע רק על פגישות ואימיילים.

טעות אחת שאנחנו עושים, אומר ניופורט, היא לקחת על עצמנו יותר מדי פרויקטים, ואז להסתבך בעומס הניהולי שכל אחד מהם דורש. העבודה הופכת לשרשרת של פגישות תכנון, כשאנחנו מחכים למישהו ממחלקה אחרת שייתן לנו אישור להתחיל לעבוד.

ניופורט ממליץ להתמקד בכמה פרויקטים מרכזיים ולהכניס את השאר לרשימת המתנה על סמך חשיבותם. הוא ממליץ להפוך את הרשימה הזו לגלויה לכולם. "כאשר עומסי עבודה מוסתרים, זה כאילו אנשים פשוט זורקים משימות, וזה הופך להיות מסוכן לדחות אותם", מסביר ניופורט. אם מישהו מגיע אליך עם עוד עבודה - בקש ממנו לשקול היכן זה צריך להיכנס ברשימה שלך, הוא אומר.

כאשר אתם אומרים כן למשהו, תכפילו את לוחות הזמן המשוערים שהגדרתם להשלמת פרויקט. התוצאה היא כמה זמן ייקח לכם בפועל לעשות אותו טוב, הוא אומר, וממליץ לנסות את מה שהוא מכנה אסטרטגיית "אחת בשבילך, אחת בשבילי". כלומר - בכל פעם שאתם מזמינים פגישה של שעה, הקציבו שעה נוספת לעבודה עצמאית.

לאלו מאיתנו שתמיד אומרים כן לעבודה, הגישה של ניופורט עלולה להרגיש מאתגרת. הפילוסופיה שלו מדגישה את היותנו פתוחים ובטוחים בעצמנו. במקום - "תן לי לראות כמה מהר אני יכול לעשות את זה", נסו - "הבקשה הזו תיקח שש שעות. תהיה לי הפניות הזו בעוד שלושה שבועות".

גישה זו יכולה להיות בניגוד לנורמה בחברות מסוימות. המפתח, הוא אומר, הוא איך אתם מתקשרים את זה. לעולם אל תגרמו לזה להיראות כאילו משימות עבודה הן נטל שאתם לא אמורים להתמודד איתו. במקום זאת, הדגישו שאתם שואפים לעזור ככל האפשר לצוות ולחברה. שמרו על גישה חיובית והיצמדו ללוחות הזמנים שאתם מסכימים להם. כך תצטיירו כאנשים מאורגנים. אנחנו חושבים שבוסים רוצים מישהו שתמיד זמין, אומר ניופורט. אבל מה שבוסים באמת רוצים זה לדעת שפרויקט שהם מסרו לכם יתבצע.

כמו כן, לפי ניופורט, לנטוש את העבודה בשקט ולצמיתות זה לא רעיון טוב, אבל זה בסדר לעשות את זה "בקטנות". אל תרגישו אשמים, הוא מוסיף. אתם עובדים לפי מערכת חדשה ומשופרת. זה לא טבעי לעבוד במהירות הגבוהה ביותר כל יום ללא הפסקות או שינויים.

בחרו זמן - נניח חודש יולי - להאט. אל תתנדבו לעבודה נוספת. קחו על עצמכם פרויקט קל יותר. הוא גם ממליץ לצאת לסרט בקולנוע במהלך יום העבודה אחת לחודש. תגידו שזו פגישה אישית, ותיהנו מתחושת השליטה והיצירתיות שזה מביא.

אתם לא צריכים לצאת בהצהרות, הוא מוסיף, או לנסות לשנות את כל תרבות החברה. במקום זאת, צרו לעצמכם שינוי שקט.

חוקי המשחק

הקאץ' הוא שאתם צריכים להצטיין בהיבטים החיוניים של העבודה, וחייבים לבצע משימות משמעותיות. הרעיון הוא להפוך לעובדים מרוצים ופרודוקטיביים יותר. "אין מנוס מזה", אומר ניופורט.

הדבר הזה מפחיד הרבה אנשים. הם הפכו מיומנים בלהיות זמינים תמיד ולהכין סדר יום של פגישות אינסופיות. לקיחת פרויקט גדול הוא לרוב מאתגר יותר, ואין שום בטחון שתצליחו. בין אם זה מפחיד או לא, עבודה אמיתית הופכת להיות עניין חיוני.

בינה מלאכותית משתלטת על משימות שגרתיות בעבודותינו. מנהלים מזהים ומבטלים פרויקטים ותפקידים מיותרים, מסביר ניופורט. אף בוס לא רוצה להישאר עם צוות של אנשים שהם מצטיינים במתן מענה למיילים.

שליטה במיומנות בעלת ערך שמה אתכם בעמדה של כוח. ניופורט מספר על אנשים שעוזבים משרות ארגוניות מסורתיות ובוחרים לעבוד מאיפה שהם רוצים, עובדים בקבלנות וגובים מחירים גבוהים. ככל שתצמצמו במשימות לא חשובות ותנצלו את הזמן הזה כדי לשפר את מה שכן חשוב, כך תהיה לכם יותר גמישות.

"שוק העבודה לא מתחשב ברצון שלכם לעבוד בקצב איטי יותר", אומר ניופורט. "אם אתם רוצים יותר גמישות בלוח הזמנים שלכם, אתם צריכים לספק משהו בעל ערך בתמורה. אם תבינו את חוקי המשחק האלה, תוכלו להשיג גם הצלחה וגם שקט נפשי.

עוד כתבות

היצרנים הסיניים מגבירים את זרם המכוניות לישראל / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אירופה מטילה גזרות על יצרני הרכב הסיניים: איך זה ישפיע על ישראל?

ההודעה הדרמטית על המכסים הכבדים שיוטלו באירופה החל מיולי על יבוא של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין צפויה להאיץ את ההגעה שלהם לישראל ● הנה כמה מהבולטים מתוך שפע הדגמים שיגיעו אלינו בהמשך השנה, רגע לפני העלאת מס הקנייה בינואר הקרוב ● השבוע בענף הרכב

ד''ר שי מרצקי, מנכ''ל ומייסד בונוס ביוגרופ / צילום: עופר וקנין

התביעות הייצוגיות נגד מייסד בונוס ביוגרופ סביב החקירה הפלילית בעניינו נדחו

שי מרצקי, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הביומד בונוס ביוגרופ, רכש לפני שנתיים 166 אלף מניות של החברה, ערב עדכון מדדי הבורסה ● הבקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו בשנת 2022, ושנתיים לאחר מכן פתחה הרשות לניירות ערך בחקירה גלויה באותו עניין

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

שרקוטרי בהופמן / צילום: גיל אבירם

ראשון לציון מקבלת דחיפה משני מקומות נהדרים בהובלה נשית

רתם לב־ארי פתחה את הופמן בעיר היין, שדווקא בה "אין מקום שווה לקנות או לשתות יין", והמעדנייה של עדי בלכר עושה חשק לטעום הכל

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

הקנצלר שולץ (משמאל) ליד מל''ט הרון TP של התעשייה האווירית. הראשון מהסדרה שגרמניה חוכרת / צילום: Reuters, IMAGO/Thomas Bartilla

טילים, מל"טים ומערכות הגנה "מייד אין איזראל": ביקור בסלון האווירי של ברלין

הסדר מתערער והעולם מתחמש, ולתעשיות הביטחוניות הישראליות יש היצע מגוון שהוכיח את עצמו בשדה הקרב ● בסלון האווירי של ברלין נראה כי למרות ההפגנות נגד המלחמה בעזה, והשחיקה במעמדה של ישראל כשותפה לגיטימית, ניסיון מבצעי הוא עדיין מילת קסם בנוגע למכירת נשק

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

הפד למד להיזהר: בלי ודאות שהאינפלציה נבלמת לא יוריד ריבית

לאחר שנכווה מטעויות העבר, הבנק המרכזי של ארה"ב נוקט זהירות וסבלנות, והציב רף נוקשה יותר מבנקים מרכזיים אחרים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

בניין בית הדין הארצי לעבודה / צילום: רפי קוץ

15 שופטים חדשים מונו לבתי הדין לעבודה. הרשימה המלאה

הוועדה טרם מינתה שופטים לבתי המשפט בירושלים - למחוזי ולשלום, וזאת עקב מחלוקת והיעדר הסכמה על זהות השופטים שימונו

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

ברודקום. הציגה תוצאות מרשימות לרבעון / צילום: Shutterstock, Michael Vi

הפתיעה את השוק: מניית השבבים שמזנקת היום בוול סטריט

ענקית השבבים ברודקום סיימה רבעון מוצלח כשרבע מהכנסות החברה הגיעו מתחום הבינה המלאכותית ● בחברה סיפקו תחזית חיובית גם לעתיד ומנייתה מזנקת במסחר המוקדם ● בדומה לאנבידיה, גם בברודקום הכריזו על פיצול מניות

אהוד ברק / צילום: איל יצהר

חברת הסייבר של מפקד 8200 לשעבר ואהוד ברק בדרך לאקזיט. ממה מוטרדת הרוכשת?

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לגלובס נודע כי פאראגון, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, מנהלת משא ומתן למכירת השליטה בה בתמורה לסכום שנע בין 700 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר ● העסקה מהדהדת את רכישת NSO על־ידי פרנסיסקו פרטנרס. מדוע הרוכשת חוששת מרגע אישור העסקה?

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

עיתונאיות ועיתונאי חדשות 13 שיגרו מכתב חריף לדירקטוריון, בו הביעו התנגדות למינוי יו"ר הרשות השנייה לשעבר ליו"ר החברה ● לפי המכתב, "המינוי כה פסול ומופרך, עד כי מתעוררת תהייה שמא דירקטוריון החברה פעל במודע בניגוד לטובתה העסקית והציבורית" ● רשת 13: "ועדת האיתור פעלה במקצועיות ובתהליך סדור"

יירוטים של ''כיפת מגן'' ימית מספינת סער 6 / צילום: דוברות משרד הביטחון

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל

ישראל תקפה הלילה באופן חריג מהים בכפר ג'נאתא שבאזור צור בלבנון ● לפי דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפה, ומספר הפצועים עומד בין 10 ל-30 ● באילו אמצעים ימיים השתמשה ישראל ומהן היכולות הימיות של חיזבאללה? ● גלובס עושה סדר

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

מכונית כיבוי אש / צילום: בן יוסטר

אחרי עשרות שיגורים: שרפה גדולה בגליל העליון

אחרי השיגורים מלבנון: שרפה גדולה פרצה סמוך לקיבוץ יראון, חשש שתתפשט ליישובים סמוכים • אחרי המטח הכבד לקריית שמונה, חיל האוויר פתח בגל תקיפות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל