גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אתם כל כך עסוקים. אתם מנהלים שיחות ב'סלאק' (Slack), במיילים ובפגישות זום בלתי פוסקות - לפעמים הכל במקביל. האם אתם באמת עובדים? קאל ניופורט לא חושב כך. "שום דבר מזה לא חשוב", אומר הפרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת ג'ורג'טאון, ופעיל נלהב למען מיקוד בעידן של הסחות דעת.

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים 
חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות 
ראיון | המנהלת הבכירה שמאמינה: אנחנו צריכים להתכונן לתרחיש עלטה מקומי 

ניופורט, בן 41, אומר שאנחנו יכולים להשיג יותר על ידי הסרת עומס היתר. את הפתרון שלו הוא מכנה "פרודוקטיביות איטית" - דרך לבעלי הישגים גבוהים לומר "כן" לפחות דברים, לעשות אותם טוב יותר ואפילו לנוח במינונים מבוקרים. איכות ברמה הגבוהה ביותר היא המטרה, ופעילות תזזיתית היא האויב. הדרך הזאת, הוא אמר לי, היא מה שיכול להציל את העבודה שלנו מבינה מלאכותית ומפיטורים, ואפילו לשמח את בעלי המניות.

היו לי שאלות. אחרי הכל, רבים מאיתנו רוצים פתרון למניעת שחיקה ולשמירה על המעמד הגבוה שלנו, וזו לא הפעם הראשונה שאנחנו שומעים הבטחות על כך שאנחנו יכולים לזכות בכל הקופה. תומכי שבוע העבודה בן ארבעת הימים מבטיחים שנוכל לוותר על יום עבודה שלם רק על ידי עבודה יעילה יותר. תומכי העבודה מרחוק מתעקשים שמדובר ב־win־win למעסיקים ולעובדים. חלומות מעטים מפתים יותר מהרעיון של להשאיר מאחור את תרבות העיסוק האינטנסיבי ועדיין להנות מהתגמולים שהיא אמורה לספק.

ניופורט מבין שסירוב למשימות כדי לשמור על הפרודוקטיביות שלנו יכול להיות מסובך. הוא מכיר בכך שליזמים יש יותר חופש, אבל אומר שגם אלו מאיתנו שיש להם מנהלים יכולים לגרום לזה לעבוד. אולי אפילו נבין שיש לנו יותר השפעה וערך למעסיקים שלנו. "כדאי לנסות את זה", הוא ממליץ, ומספק כמה טיפים.

העומס הניהולי

לדברי ניופורט, הדרך הנוכחית שבה אנחנו עובדים גורמת לבעיה גדולה לכלכלה. עובדים הפכו לפחות רווחיים לחברה ובכל זאת מרגישים יותר לחץ. הנתונים של מיקרוסופט מראים שרבים מאיתנו מבלים כשני ימי עבודה בשבוע רק על פגישות ואימיילים.

טעות אחת שאנחנו עושים, אומר ניופורט, היא לקחת על עצמנו יותר מדי פרויקטים, ואז להסתבך בעומס הניהולי שכל אחד מהם דורש. העבודה הופכת לשרשרת של פגישות תכנון, כשאנחנו מחכים למישהו ממחלקה אחרת שייתן לנו אישור להתחיל לעבוד.

ניופורט ממליץ להתמקד בכמה פרויקטים מרכזיים ולהכניס את השאר לרשימת המתנה על סמך חשיבותם. הוא ממליץ להפוך את הרשימה הזו לגלויה לכולם. "כאשר עומסי עבודה מוסתרים, זה כאילו אנשים פשוט זורקים משימות, וזה הופך להיות מסוכן לדחות אותם", מסביר ניופורט. אם מישהו מגיע אליך עם עוד עבודה - בקש ממנו לשקול היכן זה צריך להיכנס ברשימה שלך, הוא אומר.

כאשר אתם אומרים כן למשהו, תכפילו את לוחות הזמן המשוערים שהגדרתם להשלמת פרויקט. התוצאה היא כמה זמן ייקח לכם בפועל לעשות אותו טוב, הוא אומר, וממליץ לנסות את מה שהוא מכנה אסטרטגיית "אחת בשבילך, אחת בשבילי". כלומר - בכל פעם שאתם מזמינים פגישה של שעה, הקציבו שעה נוספת לעבודה עצמאית.

לאלו מאיתנו שתמיד אומרים כן לעבודה, הגישה של ניופורט עלולה להרגיש מאתגרת. הפילוסופיה שלו מדגישה את היותנו פתוחים ובטוחים בעצמנו. במקום - "תן לי לראות כמה מהר אני יכול לעשות את זה", נסו - "הבקשה הזו תיקח שש שעות. תהיה לי הפניות הזו בעוד שלושה שבועות".

גישה זו יכולה להיות בניגוד לנורמה בחברות מסוימות. המפתח, הוא אומר, הוא איך אתם מתקשרים את זה. לעולם אל תגרמו לזה להיראות כאילו משימות עבודה הן נטל שאתם לא אמורים להתמודד איתו. במקום זאת, הדגישו שאתם שואפים לעזור ככל האפשר לצוות ולחברה. שמרו על גישה חיובית והיצמדו ללוחות הזמנים שאתם מסכימים להם. כך תצטיירו כאנשים מאורגנים. אנחנו חושבים שבוסים רוצים מישהו שתמיד זמין, אומר ניופורט. אבל מה שבוסים באמת רוצים זה לדעת שפרויקט שהם מסרו לכם יתבצע.

כמו כן, לפי ניופורט, לנטוש את העבודה בשקט ולצמיתות זה לא רעיון טוב, אבל זה בסדר לעשות את זה "בקטנות". אל תרגישו אשמים, הוא מוסיף. אתם עובדים לפי מערכת חדשה ומשופרת. זה לא טבעי לעבוד במהירות הגבוהה ביותר כל יום ללא הפסקות או שינויים.

בחרו זמן - נניח חודש יולי - להאט. אל תתנדבו לעבודה נוספת. קחו על עצמכם פרויקט קל יותר. הוא גם ממליץ לצאת לסרט בקולנוע במהלך יום העבודה אחת לחודש. תגידו שזו פגישה אישית, ותיהנו מתחושת השליטה והיצירתיות שזה מביא.

אתם לא צריכים לצאת בהצהרות, הוא מוסיף, או לנסות לשנות את כל תרבות החברה. במקום זאת, צרו לעצמכם שינוי שקט.

חוקי המשחק

הקאץ' הוא שאתם צריכים להצטיין בהיבטים החיוניים של העבודה, וחייבים לבצע משימות משמעותיות. הרעיון הוא להפוך לעובדים מרוצים ופרודוקטיביים יותר. "אין מנוס מזה", אומר ניופורט.

הדבר הזה מפחיד הרבה אנשים. הם הפכו מיומנים בלהיות זמינים תמיד ולהכין סדר יום של פגישות אינסופיות. לקיחת פרויקט גדול הוא לרוב מאתגר יותר, ואין שום בטחון שתצליחו. בין אם זה מפחיד או לא, עבודה אמיתית הופכת להיות עניין חיוני.

בינה מלאכותית משתלטת על משימות שגרתיות בעבודותינו. מנהלים מזהים ומבטלים פרויקטים ותפקידים מיותרים, מסביר ניופורט. אף בוס לא רוצה להישאר עם צוות של אנשים שהם מצטיינים במתן מענה למיילים.

שליטה במיומנות בעלת ערך שמה אתכם בעמדה של כוח. ניופורט מספר על אנשים שעוזבים משרות ארגוניות מסורתיות ובוחרים לעבוד מאיפה שהם רוצים, עובדים בקבלנות וגובים מחירים גבוהים. ככל שתצמצמו במשימות לא חשובות ותנצלו את הזמן הזה כדי לשפר את מה שכן חשוב, כך תהיה לכם יותר גמישות.

"שוק העבודה לא מתחשב ברצון שלכם לעבוד בקצב איטי יותר", אומר ניופורט. "אם אתם רוצים יותר גמישות בלוח הזמנים שלכם, אתם צריכים לספק משהו בעל ערך בתמורה. אם תבינו את חוקי המשחק האלה, תוכלו להשיג גם הצלחה וגם שקט נפשי.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות קלות בנעילה בוול סטריט; טסלה קפצה ב-7%, צים ירדה ב-5%

הנאסד"ק עלה ב-0.3% ושוב שבר שיא ● מחירי הנפט נסחרו בירידות • ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, רמז שפרישתו קרובה, "אבל עדיין יש לי את האנרגיה שתמיד היתה לי" • וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

למה לא בשבת? איילון ייחסם בשבוע הבא. כל הפרטים

נתיבי איילון הודיעו על חסימה הרמטית של הכבישים לצפון ולדרום, מערב יום חמישי ה-30 במאי ועד הערב שלמחרת, בשל עבודות להנפת גשר בראשון לציון ● גם תנועת הרכבות באזור תופסק ● בדיקת גלובס העלתה שלא הוגשה בקשה לקיום העבודות במהלך סוף השבוע - על אף שמדובר בכביש העמוס ביותר במדינה

ינון אזולאי, ש''ס וילנסקי את ברדוגו, גלי צה''ל, 25.05.21 / צילום: יח''צ

האם החינוך החרדי מפוקח יותר מכל זרם חינוך אחר בישראל?

האם החינוך החרדי מופלה בסוגיית הפיקוח? לא בכיוון עליו חשב אזולאי ● המשרוקית של גלובס

חיילי צה''ל וכיפת ברזל. הוצאות המלחמה יעלו את תקציב הביטחון / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מערכת הביטחון דורשת עוד 30 מיליארד שקל. באוצר מתקשים למצוא מקורות

באוצר מבינים שתקציב הביטחון לשנה הבאה יהיה גדול יותר ממה שתכננו עד לפני מספר חודשים, כיוון שעלויות המלחמה מתבררות כגדולות יותר מכפי שחשבו במקור ● השאלה הגדולה היא מאיפה יגיע המימון?

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות; אלארום זינקה ב-13%, מיטרוניקס צללה ב-30%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש קלות מול הדולר ● אי.בי.אי: הגירעון צפוי לגדול עד 8% תוצר ב-2024 ● מידרוג העלתה אופק הדירוג לאפי נכסים: "מאזן בהיקף משמעותי" ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב לאחר המסחר ● בבלקרוק אופטימיים לגבי המניות היפניות

ברוך שי, מנהל חטיבת התאגיד / צילום: מיכה לובטון

מנהל חטיבת החדשות ברוך שי מודיע על עזיבה טרם סיום הקדנציה

שי היה אמור לסיים את הקדנציה השנייה שלו בתפקיד בשנת 2025, אך הוא יעזוב את תפקידו באוגוסט הקרוב

איראן בטוחה שהיא מנצחת את ישראל, אבל מה חושבים המומחים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן בטוחים שהם מנצחים אבל המציאות עשויה להיות שונה, בבריטניה לא רואים בעיה במכירת נשק לישראל והסכנה בניתוק הקשר בין בנקים ישראליים לבנקים פלסטיניים ● כותרות העיתונים בעולם 

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

רשות המסים יוצאת בנוהל גילוי מרצון לחשיפת העלמות מס, וזו ההזדמנות האחרונה

מדובר בנוהל גילוי מרצון האחרון שיפורסם – ומשכך ההזדמנות האחרונה של הישראלים שהסתירו הון לדווח על הונם ולקבל הקלות בקנסות והגנה מהליך פלילי ● הנוהל פונה במיוחד לקהילת הקריפטו, שעד כה התקשתה להכניס את רווחיה למערכת ההון המדווחת והממוסה ● בעקבות הנוהל, הציפייה היא לכניסתם של כ-2-3 מיליארד שקל לקופת המדינה

מרפסות בבניין בתל אביב. העישון ייאסר? / צילום: שלומי יוסף

למה לא אוסרים על עישון במרפסת? הצו של בג"ץ שמחייב את המדינה לספק תשובות

בג"ץ הוציא היום צו על-תנאי המורה למדינה להסביר מדוע היא אינה פועלת למנוע מפגע של חדירת עשן סיגריות מדירת מגורים אחת לשנייה ● בדיון שהתקיים אתמול בנושא עמדו השופטים על הקושי להתערב לאדם במעשיו בתוך מרחב ביתו

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה

מדינות שונות באירופה הציגו עמדות חלוקות בנוגע לתמיכה בהחלטת בית הדין הפלילי בהאג להוציא צווי מעצר לנתניהו ולגלנט ● בישראל מקווים כי מדינות פרו-ישראליות באירופה יסרבו לאכוף צווים של בית הדין, אם יוצאו ● עם זאת, מומחים אומרים לגלובס: "קשה לדמיין התעלמות מוחלטת מצווי המעצר"

המטבעות הדיגיטליים זינקו בעקבות ציוץ / אילוסטרציה: shutterstock

20% בתוך 24 שעות: מה עומד מאחורי הזינוק של מטבעות הקריפטו?

שני אנליסטים בבלומברג העריכו שברשות לניירות ערך האמריקאית קרן סל מבוססת את'ריום תאושר השבוע, זאת בניגוד להערכות הקודמות ● בתגובה, המטבע קפץ בשיעור דו-ספרתי ומשך מעלה את יתר המטבעות ● עד כמה מדובר במהלך משמעותי מבחינת שוק הקריפטו, ולמה יש התנגדות לאישור הקרן? גלובס עושה סדר

ניסים זוארץ / צילום: טל גבעוני

נשיא חדש לבורסה ליהלומים: ניסים זוארץ

ניסים זוארץ, הבעלים של DN יהלומים, נבחר לנשיאות הבורסה ליהלומים ● לאחר הבחירות אמר זוארץ: "כבר 28 שנה שאני מקדיש את חיי לענף היהלומים היקר שלנו ואני מתחייב להמשיך ולפעול למענו"

פדרו סנצ'ז, ראש ממשלת ספרד, ינס גר סטרה, ראש ממשלת נורבגיה, סיימון האריס ראש ממשלת אירלנד / צילום: AP, Geert Vanden Wijngaert, Harry Nakos, Jean-Francois Badias

כאב ראש כלכלי ומשפטי: משמעות הכרת נורבגיה, אירלנד וספרד בפלסטין

מספר מדינות מהציר הפרו־פלסטיני הודיעו במהלך מתואם על הכרה חד צדדית ● כיצד יושפעו היחסים הכלכליים והמדיניים של ישראל עם אירופה והאם מדובר בתקדים? ● גלובס עושה סדר

מוצר של חברת מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

הרווח של מיטרוניקס צנח ב-55%, והחברה מחקה שווי של מיליארד שקל ביום אחד

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות הציגה דוחות כספיים חלשים ומנייתה צוללת בכ-24% ●  מעבר לרווח הנקי שנחתך ב-55%, גם צבר ההזמנות התכווץ והתחזית להמשך ירדה ● החברה איבדה משוויה מעל 6 מיליארד שקל מאז השיא שרשמה בסוף 2021

ביל אקמן, וורן באפט וביל גייטס / צילומים: Richard Drew)AP), רויטרס, Shutterstock

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט

בשבועות האחרונים המשקיעים החזקים בעולם דיווחו על השינויים בהחזקות שלהם ברבעון הראשון של השנה ● וורן באפט מכר מניות אפל וחשף השקעה סודית בחברת ביטוח נוספת, ביל ומלינדה גייטס מכרו מניות מיקרוסופט וברקשייר האת'ווי ביותר ממיליארד דולר, ביל אקמן השתדל להימנע מתזוזות גדולות ומייקל ברי בעיקר קונה מניות

האנגר של התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

מבקר המדינה: אירועי מעילות והונאות בתע"א לא שינו את סדרי העדיפויות של החברה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדק בין החודשים ינואר-יולי 2023 את פעילות התעשייה האווירית, מערך ניהול הסיכונים בחברה, ובעיקר ניהול סיכוני מעילות והונאות, לקוי ● מהדוח עולה כי מינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א שלל אירועי מעילות והונאות, ובהם מקרים של דיווח שעות כוזב, גניבה וזיוף החזרי הוצאות

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

וולט מייבאת לישראל את פיצ׳ר ההזמנה הכפולה

פיצ'ר ההזמנה הכפולה ממסעדות (Double Order) מושק כעת בישראל ● הפיצ'ר החדש מהווה חלק משורה של פיצ'רים טכנולוגיים שמציגה החברה, והוא מאפשר הזמנה משני בתי עסק במקביל ללא תוספת דמי משלוח ● בשלב זה מתקיים פיילוט באזור המרכז, ובמהלך הקיץ צפויה התרחבות לכלל הארץ

רכב ''ת'מיס'' מתוצרת מילרם רובוטיקס / צילום: Shutterstock

רוסיה רצתה רכב אוטונומי למלחמה. אז היא גנבה אותו לאוקראינה

רוסיה הציעה פרס כספי ללוחמים שישיגו את הרכב הצבאי "ת'מיס" שבו משתמשת יריבתה ● הכלי שנלכד בולט בתחום הבלתי מאויש במלחמה ומשמש בין השאר לטיפול במוקשים ואיסוף מודיעין

מרינה אשדוד (מימין) מול מרינה אשקלון / צילומים: Shutterstock

מחירי הדירות במרינות באשדוד ובאשקלון מזנקים: "קו שני לים זה מספרים אחרים לגמרי"

המחירים לדירות בבניינים שסביב המרינות של אשדוד רושמים שיאים חדשים ● באשקלון הם עדיין נמוכים יותר, אבל גבוהים מהמחירים בשאר אזורי העיר ● כך משפיעים הפרויקטים החדשים על המחירים של הדירות על קו החוף

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

מתקפת סייבר נגד פירמת עוה"ד מהגדולות במשק: מה היקף הנזק?

הפירמה הגדולה הותקפה על ידי האקרים ועודכנה על כך על ידי מערך הסייבר ● במשרד אישרו כי הועתק מידע והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● החקירה מתנהלת ובין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב וכיצד בוצעה התקיפה?