גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי
עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"ועדות התכנון והבנייה והרשויות המקומיות חייבות לשנות את משוואת המכפילים של ההתחדשות העירונית, כי עלויות הביצוע עלו דרמטית, ומה שהיה כלכלי בעבר - אין לו היתכנות היום. אנחנו כבר דחינו כמה פניות של ועדי בתים שפנו אלינו לביצוע של פרויקט התחדשות עירונית אצלם, כי מצאנו שאין לו היתכנות", כך אומר עמית גוטליב, היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב ובמרכז.

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל
חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק  

גוטליב מספר כי פנה לראשי ערים וליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בבקשה לערוך חישובים מחודשים של כלכליות הפרויקטים, ובהתאם לזה לחשב מחדש את זכויות הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית, שאחרת - הם לא ימומשו.

"עבודה ציבורית היא חיידק"

גוטליב נבחר לראשות הארגון לפני כשבועיים, באחת התקופות הקשות ביותר לענף הבנייה.

 

מה גרם לך להתמודד על התפקיד?
"עבודה ציבורית היא חיידק. או שיש לך או שאין לך. כשהייתי ילד נבחרתי למועצת התלמידים. כשעבדתי אצל אבא שלי הצטרפתי לארגון הקבלנים ולאחר מכן מוניתי כחבר הנהלה, ולאט לאט התקדמתי, אחר כך עמדתי בראש ועדות בארגון ובהתאחדות ותמיד היה לי חלום להיות יום אחד יושב ראש".

גוטליב הוא יו"ר אגף כוח אדם, כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, בעברו אף שימוש כיו"ר ועדת העבודה ויו"ר הוועדה להתחדשות עירונית של ההתאחדות.

אילו אתגרים עומדים בפני הארגון אחרי ה־7 באוקטובר שלא היו לו קודם לכן?
"בראש ובראשונה מחסור בפועלים. עד המלחמה היינו עם 85 אלף עובדים פלסטינים, מזה חצי שנה אנחנו עם אפס. עובדים רבים שלנו נמצאים במילואים ויש גם עובדי עיריות וועדות תכנון ובנייה שמגויסים ולכן הוועדות מתעכבות, כמו כל הענפים במשק. זה אחרי שענף הבנייה סבל עוד קודם לכן ממשבר גדול מאוד של ריביות וירידות בעסקאות.

"קח בחשבון שמיד אחרי ה־7 באוקטובר עיריות סגרו את האתרים שלנו בצווים, אנחנו היינו הראשונים שפעלנו מול עיריית תל אביב, שהייתה הראשונה לפתוח את האתרים, ואחריה התחילו לפתוח כולם".

שמענו גורמים באוצר מתבטאים נגד הקבלנים, שהם הרוויחו הרבה לפני המשבר ועכשיו רוצים שהממשלה תעזור להם. איך אתה מגיב?
"אני מתנגד לסוג כזה של שיח שאומר שלא בסדר שקבלנים מרוויחים כסף, ואני לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח. כי כל פעם שאני מרוויח - גם המדינה מרוויחה. כל המסים שאני משלם חוזרים חזרה לציבור. למה כשבעלי חברת הייטק עושים אקזיט כולם אומרים 'איזה יופי, כל הכבוד', ולעומת זאת אם קבלן מרוויח אז שואלים 'למה הוא הרוויח?' זה שיח לא נכון. המדינה צריכה לעשות הכול כדי שנרוויח. אנחנו לא מוסד פילנתרופי, אלא ענף שמפרנס אלפי עובדים ותעשיות נלוות. אנחנו קטר שני במשק להייטק ומכניסים כסף למדינה. השיח צריך להשתנות".

איך אתה רואה את הממשלה בשעה זו?
"עברה חצי שנה מאז ה־7 באוקטובר ואנחנו נמצאים עם 1,500 פועלים בלבד ולא רואים עתיד, כי עד עכשיו לא מונה פרויקטור לעניין מטעם משרד ראש הממשלה. אירוע כזה לא יכול להתנהל על ידי משרד הפנים והשיכון ורשות ההגירה. צריך לתכלל ע"י משרד ראש הממשלה, שינהל אותו משם והוא יכתיב למשרדים מה לעשות. כי מה שקורה היום, שכל משרד נותן את ההערות שלו ואנחנו ניצבים בפני קטסטרופה. אני מבין שראש הממשלה מינה את יוסי שלי לנהל את הדברים ואני מקווה שהטיפול ישתפר ושסוף סוף יקרה משהו.

"עד לפני חודש 50% מאתרי הבנייה היו סגורים והיתרה עבדו בתפוקות נמוכות ושכר הפועלים עלה פי שלושה. בענף התשתיות זה בכלל קטסטרופה. אין בתי ספר, אין גני ילדים ואין מתנ"סים שנבנים היום. המדינה לא מבינה את המשמעות של כל זה. אנשים מנסים להביא מן הגורן ומן היקב, כדי לעמוד בהתחייבויות שלהם".

מה אתה שומע מחברי ארגון?
"שהמצב קשה, אבל שהמכירות השתפרו בתקופה האחרונה. מרגישים עלייה דרמטית בקונים, שיפור אדיר במספר העסקאות שנסגרות ולאט לאט המבצעים נגמרים: ה־20־80 מתחיל להיגמר, כנ"ל גם הלוואות קבלן, והשוק מתחיל לחזור. אנשים ששירתו בעזה חזרו הביתה אחרי תקופות ארוכות, אנשים שחזרו להורים מחפשים שוב דירות. הבעיה הגדולה היא שאם ב־2023 הייתה ירידה בהתחלות בנייה, ב־2024 תהיה ירידה נוספת ולא צריך להיות מתמטיקאי דגול כדי להבין מה יקרה כאן ב־2025־2026".

"אי אפשר לצפות שיעמדו בלוחות זמנים" 

עד כמה היזמים יוכלו לעמוד במועדי מסירת הדירות?
"בשנים האחרונות, אף שהיינו מבוססים על עובדים פלסטינים ומדי פעם היה סגר, ידענו להביא את זה בחשבון ולהסתדר עם לוחות הזמנים. אבל אירוע כזה, שכולל כל כך הרבה מגויסים, זה דרמטי.

"באופן אישי אני יכול לספר לך, שאנחנו, אחי עומר ואני, נשארנו באתר לבד. נעלנו נעלי עבודה ובשבע בבוקר הגענו לאתרים וניקינו ושטפנו ועשינו שפכטל, הכול כדי לסיים את הפרויקטים, וזאת אחרי חודש שהאתרים היו סגורים ונעולים, עם כל ההתחייבויות שלנו לבנקים, לקונים ולרשויות המקומיות. אבל הם העדיפו לסגור את האתרים, כי חשבו שהם מקור סיכון. החליטו שבבתי חולים אין בעיה וגנים אין בעיה, ובאתרי בנייה יש, וכך השאירו את הקבלנים עם 15% מכוח האדם.

"אז אי אפשר לצפות במצב כזה שקבלנים יוכלו לעמוד בלוחות זמנים. זה אירוע שהמדינה מתחילה להבין אותו ומשרד השיכון מנסה להגיע למתווה פיצוי שיתן מענה גם ללקוחות וגם לנו, לתקופות שלא עבדנו, כי חצי שנה עברה ואין לנו עדיין פועלים.

האם יש לך אומדנים בנוגע לאיחורים במסירות?
"קשה לעשות חישוב ממוצע, כי כל פרויקט לגופו ופרויקט של שבע קומות לא דומה ל־20 קומות ולא ל־40 קומות; ובפרויקט בשלבי סיום, האיחורים יהיו קטנים יותר מאשר בפרויקט בשלבי חפירה. ואם תתחיל מלחמה בצפון ונכנס חודשיים למקלטים - שוב יהיה סיפור אחר. אני לא יכול לנבא.

"היה לנו פרויקט שאליו הגיע קבוצת עובדים זרים שעבדו מצוין, אבל עכשיו קיבלנו אלינו פועלים שלא יודעים את העבודה. אלה אנשי מקצוע שעבדו בהודו, אבל בנהלים אחרים מאלה שנהוגים בישראל, אני מקווה שתקופת ההתאקלמות הקשה, התגברות על קשיי שפה ובעיות אחרות תסתיים מהר".

עוד כתבות

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים לבחינות עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מבטיח שהמחירים לא יעלו ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, הן לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: גופות ארבעת החטופים חולצו מתת-קרקע בג'באליה במבצע של צה"ל והשב"כ

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי