גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo
פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

שבעה חודשים לתוך מלחמת חרבות ברזל, חמאס רחוק מלהיות מובס, ומעורר בישראל את החשש שהיא בדרך למלחמה נצחית.

חמאס, שהוכרז כארגון טרור על ידי ארה"ב, משתמש ברשת המנהרות שלו, תאים קטנים של לוחמים והשפעה חברתית רחבה לא רק כדי לשרוד אלא גם כדי לתקוף ללא הרף את הכוחות הישראליים. האררגון הפך תוקפני יותר, ופתח בהתקפות תכופות עם נשק נ"ט על חיילים ישראלים התופסים מחסה במבנים ובכלי רכב צבאיים, אמר חייל מילואים ישראלי מחטיבת הקומנדו 98 הנלחמת כעת בג'בליה.

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה
חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"
כותרות העיתונים בעולם | היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

החוסן של חמאס מהווה אתגר אסטרטגי עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלדבריו, מטרת מלחמה מרכזית היא השמדה מוחלטת של הארגון האיסלאמיסטי הפלסטיני. בישראל גובר החשש, גם בתוך מערכת הביטחון, שאין תוכנית מוצקה להחלפת שלטון חמאס ברצועה, וכל ההישגי צה"ל עלולים ללכת לאיבוד.

כאשר צה"ל העביר טנקים וכוחות לרפיח, שאותה הגדיר כמעוז האחרון של חמאס, פתח ארגן הטרור בסדרה של התקפות פתע על כוחות ישראליים בצפון עזה, אמרו עדים. אזורים שהיו שקטים יחסית הפכו לשטחי קרב כאשר ישראל הזעיקה בשלישי טנקים כדי לתמוך בכוחותיה נגד עשרות חמושים ופגעה ביותר מ-100 מטרות מהאוויר, כולל אחת שכונתה "חדר המלחמה" של חמאס במרכז עזה.

"חמאס נמצא בכל מקום בעזה", אמר יוסט הילטרמן, ראש תוכנית המזרח התיכון וצפון אפריקה ב-International Crisis Group, ארגון ליישוב סכסוכים. "חמאס רחוק מלהיות מובס".

התמונה שמצטיירת היא שישראל רחוקה מלהשיג את הניצחון המוחלט של נתניהו. בין אם ישראל תמשיך במתקפה בקנה מידה מלא על רפיח ובין אם לאו, חמאס עשוי לשרוד ולהתמיד באזורים אחרים ברצועה, על פי גורמי צבא ישראלים בהווה ובעבר, והערכות המודיעין האמריקני.

"לא נעצור עד שנביא לקריסת משטר הטרור של חמאס. ננקום באלה שביצעו את הפיגוע, עד האחרון שבהם", אמר נתניהו ביום שני בהתייחסו לפיגוע של חמאס ב-7 באוקטובר.

בלשכת ראש ממשלת ישראל סירבו להגיב על הופעתו המחודשת של חמאס בעזה.

החמאס הפך בחזרה לארגון טרור

בנוסף לאתגרים, המנהיג העליון של חמאס בעזה, יחיא סינוואר, שהורה על פיגועי ה-7 באוקטובר שהרגו 1,200 בני אדם, רובם אזרחים, על פי הרשויות הישראליות, הצליח להחזיק מעמד תחת המתקפה הישראלית כשהוא מסתתר במנהרות הארגון שמתחת לעזה. רשת המנהרות התבררה כגדולה מהצפוי, מה שהקשה על צה"ל, שניסה להרוס את המנהרות באמצעות חומרי נפץ לאחר שקודם לכן ניסה להציף אותן במי ים.

סינוואר, מנהיג חמאס, אמר למתווכים בדיונים על הפסקת אש שחמאס מוכן להמשיך ולהילחם ברפיח. הוא חושב שהרעיון של נתניהו להשמיד את חמאס אינו מציאותי.

"הוא תמיד רצה להראות שחמאס עדיין בפיקודו ושפעיליו לא נטשו את שדה הקרב ויכולים להמשיך חודשים, אם לא שנים", אמר מנהל משא ומתן ערבי על סינוואר.

חמאס השתמש במנהרות, בלוחמיו ובמאגרי הנשק שלו כדי לעבור מניהול ושליטה של רצועת עזה כממשלה, תפקיד שהחזיק הארגון מאז שניצח בבחירות לפרלמנט ב-2006 והחל בהשתלטות צבאית ב-2007, לחזרה להתמקדות בלוחמת גרילה.

השינוי משקף חזרה בין השאר לשורשי הארגון כקבוצה שארגנה התנגדות לכיבוש הצבאי הישראלי בגדה המערבית ובעזה במהלך האינתיפאדה הפלסטינית הראשונה, או 'המרד', בשנות ה-80. כעת, במלחמה הזו, המשמעות היא שימוש בטקטיקות פגע וברח ופעולה בקבוצות קטנות יותר של פעילים, אומרים מנתחי ביטחון ועדים בעזה.

הארגון לא הראה שום סימן של חוסר רצון להילחם. ישראל הזהירה במהלך הסבב האחרון של שיחות הפסקת האש כי אם לא תושג התקדמות, היא תיכנס לרפיח, שם חוסים יותר ממיליון עקורים פלסטינים, בניסיון ללחוץ על חמאס לרכך את דרישותיו. גורמים בחמאס אמרו למנהלי המשא ומתן כי הם כבר גילו מספיק גמישות כדי להגיע להפסקת אש וכי האיומים של נתניהו על הפלישה לרפיח לא ישנו את עמדתם.

"ישראל מאיימת לתקוף את רפיח ולסיים את פעולתה שם", אמר בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק בראיון לערוץ MBC ב-6 במאי. "מי עוצר אתכם? קדימה, בצעו את ההתקפה שלכם וסיימו את עבודתכם".

במספר רגעים חשובים בשיחות הפסקת האש, סינוואר בחר לפתוח באש, אמר מנהל המשא ומתן הערבי. סבב השיחות האחרון נעצר כאשר חמאס תקף מעבר גבול חיוני לסיוע הומניטרי, והרג שלושה חיילים ישראלים.

לישראל אין תוכנית לעזה

יותר מ-35 אלף בני אדם נהרגו בעזה מאז תחילת המלחמה, רובם אזרחים, לפי גורמים פלסטינים. הספירה לא מפרידה בין לוחמי חמאס לאזרחים.

לאחר מתקפת החמאס באוקטובר, ישראל נכנסה לרצועת עזה, ועל צה"ל הוטלה משימה "לנקות" שטחים ברצועה מפעלי החמאס, החל מצפון הרצועה. עם זאת, לישראל לא הייתה תוכנית מי ישתלט על השטחים האלה ברגע שהכוחות הישראליים יסוגו. כאשר ישראל נסוגה  מצפון עזה מוקדם יותר השנה, כאשר מרכז המאמץ הושקע בפעילות במרכז ובדרום עזה, נותר פתח לחזרת חמאס למרכזי הכוח.

כמה גורמי ביטחון ואנליסטים ישראלים האשימו את ממשלת נתניהו על שאין לה שום תוכנית להקים רשות שתחליף את חמאס. אחרים תוהים אם היה אפשרי להקים ממשלה פלסטינית אחרת במהלך הסכסוך, במיוחד כאשר חמאס איים לתקוף כל מי שמשתף פעולה עם הצבא הישראלי.

"לגבי מי שיחליף את חמאס, אין ספק שחלופה אפשרית יוצרת לחץ על הארגון, אבל זו עניין שהדרג המדיני צריך לפתור", אמר אתמול (ג') דובר צה"ל דניאל הגרי.

ג'בליה הייתה אחד האזורים אליהם שלחה ישראל בימים האחרונים כוחות כדי לפנות אותה שוב מפעילי חמאס. הצבא הישראלי אמר בעבר כי הוא פירק את מבני הפיקוד של הארגון ברחבי צפון עזה.

גורמים אמריקאים אמרו שהם מודאגים מהצורך של צה"ל לחזור לצפון הרצועה, וציינו שממשל ביידן רוצה זה זמן רב תוכנית רשמית ליום שאחרי המלחמה. הלחימה המחודשת מראה שנותר מקום לחמאס ולפעילים אחרים לחזור, אמר גורם הגנה אמריקאי.

נתניהו דחה שיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית שבסיסה בגדה המערבית בעזה, והאשים אותה בתמיכה בקבוצות מיליטנטיות פלסטיניות.

חמאס לא ויתר על תפקידו כרשות שלטונית דה פקטו בחלקים מעזה, וממשיך לשלוח אליהם את פעיליו ללא מדים. גורמים רשמיים ישראלים רואים את חמאס חוזר לשלוט באמצעות יחידות משטרה והגנה אזרחית בפיקוח משרד הפנים שבראשותו. הארגון ממשיך גם כתנועה חברתית.

"גם אם אתה שוחק את פעילות הטרור, עדיין יש לך את המבנים החברתיים, את תחושת האחווה האסלאמית, את האלמנטים האידיאולוגיים והדתיים", אמר האלוף תמיר היימן, לשעבר ראש המודיעין הצבאי הישראלי. "זה לא משהו שאפשר לעקור אותו מהשורש".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים קפץ ב-2%, מג'יק וטלסיס עלו ב-9%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ● כצפוי, בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית ללא שינוי ● הנגיד מצפה מהממשלה לצמצם את הגירעון; אם לא, הציבור ישלם ● תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עקפה אתמול את רף ה-5%, שיא של כ-13 שנים ● מנועי בית שמש מזנקת ב-8% ● בנק לאומי: הרווח הנקי זינק בכ-200% ● אלביט: צבר ההזמנות בשיא, הרווח הנקי זינק בכ-20%, אך תזרים המזומנים היה שלילי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הריבית הגבוהה כואבת לישראלים יותר. הנתונים מראים שהיא כאן כדי להישאר

בגוש האירו צפויים להתחיל בהורדת הריבית כבר ביוני, לאחר שסחרור המחירים מהשנה שעברה נבלם ● בבריטניה האינפלציה עומדת על 2.3%, כשבשיא היא הייתה גבוהה פי חמישה, וגם בקנדה ישנה הקלה ● בישראל עם זאת המגמה הפוכה והקונצנזוס הוא שהאינפלציה תטפס ● וגם: למה נוטלי המשכנתאות פה סובלים יותר?

שרת התחבורה מירי רגב ומנכ''ל המשרד משה בן זקן / צילום: דוברות השרה רגב

בדיקת משרד התחבורה הראתה שהנת"צים יעילים. אז למה המנכ"ל רוצה לבטלם?

מנכ"ל משרד התחבורה רצה להקצות מיליוני שקלים למטרונית בקריית אתא תוך דילוג על הדרג המקצועי, אך העבודות נבלמו ע"י משרדי האוצר והתחבורה משלא נמצאו התחייבויות תקציביות ● והנתונים שמראים: חרף ההתנגדות המחודשת של בן זקן אליהם, הנת"צים כן יעילים

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

מתקפת הסייבר על משרד עורכי הדין הגדול מסתבכת: "אותר גורם עוין ברשת"

במשרד עוה"ד גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקף בשבוע שעבר ע"י האקרים, עדכנו כי עדיין קיימת פעילות של גורם עוין ברשת, וקיים חשש לדליפת מידע ● עפ"י ההודעה, במשרד החליטו, בהתאם להמלצה המקצועית, לנתק באופן מיידי את התקשורת החיצונית

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

אחרי שעות ארוכות של חקירה: אפי נוה שוחרר בתנאים מגבילים

בלשי יחידת להב 433 הגיעו לבתיהם של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס איתן אורנשטיין ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים ● החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים ● נוה ואורנשטיין שוחררו בתנאים מגבילים, ובהם ערבות בסף 20 אלף שקל

מטוס של bluebird airways / צילום: Shutterstock

חברת התעופה שהפכה לאחת הפופולריות בנתב"ג, והקשר הישראלי

"בלו בירד", חברת תעופה יוונית, הייתה בין הראשונות שחזרו לפעול בארץ לאחר ה-7 באוקטובר, וכעת היא ניצבת ברשימת חמש החברות הפופולריות ביותר בנתב"ג ● היא אמנם לא רשומה כישראלית, אך שייכת לקבוצת התיירות המקומית "קווי חופשה"

נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה / צילום: Shutterstock, Isaac Fontana

בפעם השנייה: ברזיל מעכבת עסקה עם חברה ביטחונית ישראלית

זרוע היבשה של צבא ברזיל יקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה של טילי נ"ט מתוצרת רפאל, כך לפי דיווח במדינה ● אין סיבה רשמית לצעד, אבל סביר מאוד שהוא נובע מההתנגדות של ברגיל למלחמת חרבות ברזל

מחסום סגור בגבול פינלנד-רוסיה / צילום: Reuters, LEHTIKUVA

חומת מל״טים מנורבגיה ועד פולין: קו ההגנה החדש נגד רוסיה

שש מדינות אירופיות, להן גבול ישיר עם רוסיה או עם בעלות בריתה, נמצאות בשיחות סביב הקמת "חומה וירטואלית" שתורכב מהמוני כטב"מים ● רוסיה הגבירה לאחרונה את החיכוך באזור הגבול שלה עם מדינות נאט"ו, ובין היתר, כלי טיס שלה ביצעו גיחות מעבר לשטחה הטריטוריאלי - שנתפסות כצעדים של התגרות

תרגול כוחות צה''ל בגבול הצפון / צילום: דובר צה''ל

נקודות זיכוי או קדימות במכרזים: המחלוקת באוצר בנוגע להטבה למילואימניקים

לפי הצעת חוק היסוד החדשה שהוגשה לכנסת, חברות שמעסיקות שיעור גבוה של מילואימניקים יזכו לעדיפות במכרזי רכש של המדינה ● בחשכ"ל סבורים שהמהלך יסרבל הליכים וייקר מכרזים וקיים חשש משפטי מפגיעה בשוויון ● בין החלופות שנבחנות: הענקת נקודות זיכוי ממס

גיא חכמי, מנהל ההשקעות הראשי של הבנקאות הפרטית בבנק דיסקונט / צילום: דוברות דיסקונט

מנהל ההשקעות שבטוח שענקיות הטכנולוגיה לא ימשיכו להוביל בעשורים הבאים

גיא חכמי, מנהל השקעות בדיסקונט, בטוח שענקיות הטכנולוגיה שמובילות את וול סטריט לא יעשו זאת בעתיד ● בהתאם הוא ממליץ לפזר את ההשקעות בעולם ולהתמקד באג"ח קונצרניות: "יש אפיקים בשוק החוב שנותנים 8%–9% שנתיים, כלומר יותר מלהכפיל את הכסף בעשר שנים"

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

אפוד וקסדה ב־150 מיליון שקל: פימי במגעים לרכישת מחצית ממרעום דולפין

הקרן במו"מ לרכישת מחצית ממניות יצרנית הציוד הטקטי, שנהנית מביקוש גובר למוצריה מאז תחילת המלחמה בעזה, לפי שווי חברה של 250-300 מיליון שקל

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

מאז חקירת רה"מ בנימין נתניהו והעמדתו לדין לפני ארבע שנים הלך ופחת מספר חקירות השחיתות נגד אישי ציבור ● אולם גלי בהרב־מיארה, הוכיחה בשנה האחרונה שיש לה אומץ ויכולת לעמוד איתנה מול הממשלה ● ייתכן שההחלטה לפתוח בחקירה הנוכחית מלמדת על עידן חדש ויציאה מההקפאה באכיפת שחיתות בישראל

ההסתבכות של יוסי כהן, ההבטחה של טראמפ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טרמאפ הבטיח לגרש מפגינים פרופלסטינים מארה"ב, אבל גם אמר לישראל "תפסיק להרוג אנשים", קבוצת הכדורסל של המועצה האיזורית אשכול התאחדה לראשונה בניו יורק ● ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

"עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב

בית המשפט בארה"ב הודיע השבוע כי הוא דוחה את בקשתה של ענקית הסייבר וויז למחוק את תביעת הפרת הפטנטים שהגישה נגדה המתחרה אורקה סקיוריטי ● כשהוגשה התביעה לפני פחות משנה היו מי שאמרו כי היא חסרת שיניים, וכעת אומרים בשוק: "זו לא תביעת סרק"

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

מדד ראסל מעדכן את המניות בו: אלה הישראליות שייכנסו

מה הוא מדד ראסל 3000, מי מנהל אותו, אילו מניות יכולות להיכלל בתוכו, ואיזו תשואה הוא הניב לעומת מדדי S&P 500 ונאסד"ק? ● וגם: המניות הישראליות שנכנסות כעת למדד, ואלה שיוצאות ממנו - דברים שכדאי לדעת לקראת עדכון המדד בסוף חודש יוני

אלי כהן, מנכ''ל קבוצת הבינלאומי / צילום: אייל טואג

למרות ירידה בהכנסות וברווח, הבנק הבינלאומי עם תשואה להון של 18.7%

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי ירד ב-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל ירידה בהכנסות ממימון • הבינלאומי רשם הכנסות בסעיף הפסדי האשראי, מה שמעיד על ביטחון ביכולת הלווים להחזיר הלוואות • בתיק האשראי נרשמה ירידה של 2% במהלך הרבעון ● הבנק יחלק דיבידנד בשיעור של 40% מההון

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים חאן / צילום: ap, Peter Dejong

ההשוואה המקוממת של התובע בהאג: על ישראל לנהוג כמו בצפון אירלנד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אמר בראיון ל"סנדיי טיימס" כי ישראל הייתה צריכה להגיב להתקפת חמאס ב־7 באוקטובר כפי שהגיבו כוחות הביטחון הבריטיים להתקפות של ה־IRA ● "הבריטים לא אמרו 'ברחוב המרכזי של בלפסט יש ללא ספק כמה חברי IRA, ולכן בואו נפיל עליו פצצות של טון'", אמר חאן

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בת"א; אל על עולה ב-2% לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● עונת הדוחות בבורסה המקומית תופסת תאוצה: היום יפרסמו דוחות הפניקס, הראל השקעות, אזורים ואל על ● אנבידיה ממשיכה במומנטום החיובי לאחר הדוחות, הנאסד"ק שוב שבר שיא ● במורגן סטנלי מסבירים אילו תחומים ייהנו מהראלי במניות ה-AI