גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זו הייתה הבוננזה של קיבוץ יזרעאל, ואז השווי שלה התכווץ בכמעט 7 מיליארד שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות פרסמה השבוע דוחות שחשפו צניחה של חצי ברווחיות ובהזמנות ותחזית מאכזבת ● התוצאה הייתה צניחה של כ־30% ביום, שהפכה את הירידה במניה לנפילה של ממש ● מאז השיא, חברי הקיבוץ ששולט בחברה, הפסידו כמעט 4 מיליארד שקל על הנייר

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן
מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

חברי קיבוץ יזרעאל בוודאי מרטו את שערותיהם לנוכח ירידה יומית של קרוב ל־30% במניות יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות מיטרוניקס , בעקבות דוחות מאכזבים שפרסמה החברה לרבעון הראשון. קריסת המניה מחקה כמיליארד שקל משווי השוק של החברה, מחיקה שאת רובה הגדול סופג הקיבוץ הצפוני המחזיק ב־56% ממניות החברה.

הרווח של מיטרוניקס צנח ב-55%, והחברה מחקה שווי של מיליארד שקל בשעה 
מכירות הדירות זינקו: הרווח הנקי של אאורה עלה ל-83 מיליון שקל 
מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט 

כל חבר קיבוץ איבד כ־13 מיליון שקל

רק לפני כשנתיים וחצי עמד שווי המניות הללו שמחזיקים כ־300 חברי יזרעאל על יותר מ־5 מיליארד שקל. אלא שמאז הידרדר מחירה של מניית מיטרוניקס ב־74% ושווי החזקות הקיבוץ שעומד כעת על 1.3 מיליארד שקל "בלבד", נחתך בלא פחות מ־3.8 מיליארד שקל מהשיא. מדובר באובדן מוערך של כ־13 מיליון שקל "על הנייר" לכל חבר בקיבוץ יזרעאל.

ועדיין, מדובר בחברה שייצרה לחברי הקיבוץ ערך מרשים ביחס להצעת רכישה שדחו בשנת 2012 מהמתחרה האמריקאית של מיטרוניקס, הייוורד (Hayward), שנקבה בתמורה של 180 מיליון שקל על החזקותיהם. גם כעת, לאחר התרסקות המניה, היא הניבה תשואה של מאות אחוזים מאז אותם ימים, כשבדרך אף מכר הקיבוץ למשקיעים מוסדיים מקצת מהחזקותיו תמורת כ־230 מיליון שקל (בשנים 2017 ו־2020).

אותם מימושי מניות של קיבוץ יזרעאל קדמו לזינוק מרשים שרשמה מניית מיטרוניקס בשנים 2020־2021 בעקבות מגפת הקורונה, שהובילה לעלייה חדה בביקושים למוצרי ניקוי הבריכות ובתוצאותיה העסקיות. אלא שלאורך השנתיים האחרונות תוצאות החברה נמצאות במגמת נסיגה חדה המתבטאת בנפילת המניה מהשיא שאליו הגיעה בנובמבר 2021 וחזרה 4 שנים אחורה.

הדוחות שהביאו לנפילת המניה

לאורך התקופה האחרונה בכירי החברה הקיבוצית מנסים לשדר אופטימיות ולטעון שעוד רגע הבעיות מסתיימות ומיטרוניקס חוזרת לצמוח. כך למשל היה גם בדוחות השנתיים שפורסמו לפני חודשיים, כאשר החברה סיפקה תחזית לצמיחה בהכנסות של 4%־8% בשנת 2024 - וטענה שאחרי הצטברות המלאים הגדולה אצל מפיציה שגרמה לפגיעה בתוצאות 2023 "הירידה ברמת המלאי... בכניסה לשנת 2024 תומכים בחזרה לצמיחה כמותית במכירות הרובוטים לניקוי בריכות פרטיות".

אלא שביום שלישי פרסמה מיטרוניקס, בניהולו של שרון גולדנברג, את דוחותיה לרבעון הראשון של 2024 ובהם הופתעו המשקיעים לגלות שלא דובים ולא יער. החברה הציגה ירידה חדה בהכנסות וברווחים לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובעיקר חתכה בחדות את התחזית קדימה. כעת, היא צופה ירידה של 2% עד עלייה של 4% בהכנסות לשנה הנוכחית ביחס ל־2023 (אז רשמה מכירות של 1.9 מיליארד שקל).

ברבעון הראשון דיווחה מיטרוניקס על ירידה של 13% בהכנסות ל־456 מיליון שקל - נפילה של 26% ברווח הגולמי ל־177 מיליון שקל ופגיעה גם בשיעור הרווחיות הגולמית (מתוך ההכנסות) ל־38% לעומת 46% ברבעון המקביל אשתקד. הללו השתרשרו להתרסקות של 48% ברווח התפעולי, שעמד על 60 מיליון שקל ונפילה של 55% ברווח הנקי ל־39.7 מיליון שקל. לעומת הרבעון המקביל ב־2022 מדובר בירידה דרמטית אף יותר של 65%. וגם צבר ההזמנות של החברה צלל ב־48% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכם ב־192 מיליון שקל בלבד.

המנכ"ל שפרש רגע לפני ההידרדרות

המשקיעים ההמומים מיהרו להיפטר מהמניה וזו צללה כאמור בקרוב לכ־30% בצהרי יום רביעי, מה שמביא את שווייה של מיטרוניקס לכ־2.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 9.1 מיליארד שקל בשיא - השמדת ערך של 6.8 מיליארד שקל. אגב מי שעזב את החברה בזמן, רגע לפני ההרעה בתוצאות וההתרסקות, הוא המנכ"ל הקודם אייל טריבר, שהוביל אותה לשיאים של רווח ושווי. שרון גולדנברג, סמנכ"ל הכספים שהפך למנכ"ל, נאלץ להיות זה שמתמודד עם ההרעה בשתי החזיתות הללו.

פעילותה של מיטרוניקס מתרכזת בפיתוח ושיווק רובוטים לניקוי בריכות שחייה פרטיות וציבוריות, וכן מוצרים נלווים (כיסויים לבריכות, אמצעים להגנה מטביעה ועוד). את עיקר ההכנסות והרווח שלה צוברת מיטרוניקס במחצית הראשונה של השנה, לקראת פתיחתן של הבריכות הפרטיות בחודשי הקיץ. כך תקופת ההצטיידות של לקוחות החברה (מפיצים ברובם) נעשית בחודשי ינואר־יולי. מכאן שהרבעון הראשון של מיטרוניקס, נחשב מסורתית לחזק ביותר שלה במהלך השנה, כאשר בעלי הבריכות הפרטיות בשווקים העיקריים שלה (צפון אמריקה, אירופה ואוקיאנה) מצטיידים ברובוטים מתוצרתה.

הפגיעה בתוצאות החברה היא בעצם שילוב של העובדה שמדובר במוצר מותרות, שהופך פופולרי פחות בתקופות בהן לחצי אינפלציה וריבית גבוהה מכות בצרכנים. התוצאה מכל אלו וכן מהירידה הטבעית במכירות לאחר ימי הקורונה שבהם היו הצרכנים מסוגרים בבתיהם, היא הצטברות מלאים גבוהה אצל החברות שמפיצות את הרובוטים של מיטרוניקס והאטה חריפה במכירות החברה.

מיטרוניקס אמנם ציינה בדוחות את מלחמת חרבות ברזל כגורם סיכון, אבל גם הודתה שההשפעה שלה חלשה עד לא קיימת, שכן כמעט כל הכנסותיה מקורן בחו"ל. 98% מהכנסותיה נובעות ממכירות ושירותים בחו"ל. בתור יצואנית היא אף נהנתה קלות מהיחלשות השקל בשיעור של 3.1% מול הדולר והאירו, מה שהוסיף להכנסות שלה כ־12 מיליון שקל.

עוד מוקדם להספיד את החברה

גם אחרי הנפילה הגדולה לא בטוח שצריך להספיד את מיטרוניקס. החברה היא כאמור היצרנית הגדולה ביותר ומחזיקה להערכתה בכחצי מהשוק שלה, כאשר שתי המתחרות הבאות מחזיקות כל אחת בכ־20%. בתרגום של התחזית של מיטרוניקס למספרים, היא צופה כעת הכנסה שנתית של 1.85־1.96 מיליארד שקל בשנה הנוכחית.

בדוחות השנתיים מיטרוניקס אף ניסתה להמשיך ולהציג תחזית אופטימית להמשך וציינה כי היא שואפת להגיע להכנסות של 3.2 עד 3.6 מיליארד שקל בשנת 2028 ורווחיות תפעולית של 14% עד 18%. אז כנראה שהיא לא תצמח השנה יותר מדי אבל מי שבכל זאת יבחר להאמין לתחזית שהציגה החברה רק לפני חודשיים, היא אמורה לצמוח בשנים הבאות בקצב של כ־14% לשנה.

עוד כתבות

סלט עגבניות של לה בוסתן / צילום: אלי אלחלל

עגלת הקפה בחורשה שמגישה סלט בוראטה עסיסי ומאפין פירות יער מושחת

עגלה שמציעה כריכי פרעצל נהדרים, אשת הייטק שהפכה לצורפת לאחר שחלתה, ויצרני שמן זית שחוו שנה קשה ● ביקור בחבל מודיעין נתן לנו קצת תקווה

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

ברודקום. הציגה תוצאות מרשימות לרבעון / צילום: Shutterstock, Michael Vi

הפתיעה את השוק: מניית השבבים שמזנקת היום בוול סטריט

ענקית השבבים ברודקום סיימה רבעון מוצלח כשרבע מהכנסות החברה הגיעו מתחום הבינה המלאכותית ● בחברה סיפקו תחזית חיובית גם לעתיד ומנייתה מזנקת במסחר המוקדם ● בדומה לאנבידיה, גם בברודקום הכריזו על פיצול מניות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

הפד למד להיזהר: בלי ודאות שהאינפלציה נבלמת לא יוריד ריבית

לאחר שנכווה מטעויות העבר, הבנק המרכזי של ארה"ב נוקט זהירות וסבלנות, והציב רף נוקשה יותר מבנקים מרכזיים אחרים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

המפכ''ל יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המפכ"ל ליועמ"שית: בן גביר ניסה למנוע מהמשטרה לאבטח את שיירות הסיוע ההומניטרי

המפכ"ל קובי שבתאי שלח ליועמש"ית לממשלה מכתב בו הוא מתאר את התנגדותו להנחיית בן גביר שלא לאבטח את משאיות הסיוע לעזה ע"י המשטרה, ושבתגובה איים עליו בן גביר כי "יהיו לכך השלכות" ● ביום שלישי בג"ץ יקיים דיון בתיקון לפקודת המשטרה, המאפשר, לפי הטענה לבן גביר להתערב בפעילותה

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"