גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אדוני ראש הממשלה (לשעבר), מר פוטין ידאג לך

רפובליקה פרלמנטרית או קרן גידור? זו השאלה. בנקאי איסלנדי מפורסם, שיש לו מועדון כדורגל אנגלי, אומר שכל מדינה זקוקה לקרן אם היא רוצה עצמאות כלכלית. אבל מה קורה כאשר ארץ שלמה מתנהגת כמו קרן, ומנסה להשקיע לא רק בנדל"ן זר אלא גם בפוליטיקאים זרים?

ג'ורג' סורוס הוא בימים האלה המבקר הקולני ביותר של פגמי אמריקה, אבל בשנות ה-90, מיליונים בכל רחבי העולם חשבו אותו לבבואת "האמריקני המכוער". הוא התעלל בלירה סטרלינג ב-1992, ומוטט מטבעות של ארצות משגשגות יחסית בדרום-מזרח אסיה חמש שנים אחר כך.

אחת מהן, מלזיה, היתה להוטה להפוך למדינה המוסלמית המתועשת הראשונה בעולם לא יאוחר משנת 2020. ב-1997 היא האמינה שסורוס שמט את הקרקע מתחת לרגליה.

הנה כי כן, מה אפשר לעשות בספסרי בורסה חסרי מעצורים, המגלגלים מיליארדים, מבחינים בפרצות, מוכנים להיכנס ולצאת כלאחר יד - והורסים בן לילה את מקורות המחיה של אומות שלמות? מה אפשר לעשות - חוץ מאשר לחרוק שיניים, ולעמוד על המשמר?

התשובה התחילה להסתמן עשר שנים אחר כך, כאשר שלומה של המערכת הבנקאית העולמית חזר והועמד בסכנה. האמצעי היעיל ביותר להילחם במהמרי שווקים הוא לנהוג כמותם.

קחו למשל את איסלנד הקטנטנה, בשוליים המרוחקים של הים הצפוני. היא היתה עד זה לא כבר סיפור הצלחה מהולל. עכשיו היא נלחמת בציפורניה כדי להגן על שלומו של המטבע הלאומי, הקרונה. היא העלתה את שער הריבית שלה ל-15%. זה שבועות אחדים ששלטונות איסלנד חוקרים חשד לקונספירציה: קרנות גידור הימרו על נפילת הקרונה, וציפו לרווחים פנומנליים. תחת הרושם של הגילויים האלה, האיסלנדים האזינו בשבוע שעבר להצעתו של בנקאי מקומי רב השפעה: כדי להילחם בקרנות הגידור, הבה נקים לנו קרן נאמנות לאומית להבטחת יציבותנו. הקרן הזו "תשאב את הכנסתה מן המשאבים הטבעיים והאנושיים של ארצנו". הקרן תבטיח את המשך השתתפותה של איסלנד בסחר הבינלאומי, ותאפשר לנו "לקיים כלכלה עצמאית ומטבע משלנו".

כדי לגבור על קרנות הגידור, איסלנד צריכה להפוך בעצמה לקרן גידור. זה רעיון שבעל טור ב"פייננשל טיימס" תיאר באירוניה קצת יותר מדי מושחזת עוד בסוף מארס. הוא כתב על מאמצי הבנק המרכזי של אירופה להציל את "איסלנד, קרן גידור ענקית השוכנת מערבה מן החוף הנורווגי, ובבעלותה נמצאים חלקים ניכרים של הרחובות המרכזיים בערי בריטניה", כולל כמה בתי קפה בצ'לסי. בעלי המניות של הקרן רותחים מכעס על הפסדיהם, "שהלוא רייקייאוויק עצמה שווה איזה עשרה מיליארד דולר".

אגב, הבנקאי האיסלנדי שהציע להפריט את ארצו הוא ביורגולפור גודמונדסון, בעל השליטה במועדון הכדורגל האנגלי ווסטהאם.

פרוור מדברי עשיר להחריד

הרעיון להפוך את איסלנד מרפובליקה פרלמנטרית לחברה בע"מ (או בעצם לא בע"מ) הוא כמובן הגזמה סאטירית. אבל אולי לא כל כך. דובאי, למשל, עומדת בעיצומה של טרנספורמציה מעין זו. סטטיסטיקה מראה שבעוד 12 שנה, חלקם של בעלי האזרחות באוכלוסייתה יפחת מתחת לאחוז אחד. גם אם עדיין יהיו לה סממנים של ריבונות מסורתית, ספק אם יהיה אפשר לחשוב אותה למדינה. היא תהיה פרוור מדברי עשיר להחריד של העולם המתועש, עם המון גדול של עובדי שירותים הודיים ופקיסטניים. אמנם יהיו לה שגרירים ויהיה לה צבא (באמצעות הפדרציה של האמירויות), אבל הקשר בינה ובין שאר העולם יהיה מיוסד בעיקר על האחזקות הענקיות שלה מעבר לגבולותיה. את האחזקות האלה מנהלת הקרן הלאומית שלה.

קרנות לאומיות מנהלות עכשיו את עסקיהן של שורת ארצות, מקצתן זעירות עד כדי גיחוך. רובן משתדלות להיות סובטיליות, זאת אומרת לא להיראות יותר מדי, לא לזכות בעודף תשומת לב. הן יודעות שנוכחות מופגנת תעורר שנאת זרים, ושנאת זרים תזין פופוליזם ודמגוגיה.

לא קל להיות רגיש.

קחו למשל את ולדימיר פוטין, נשיאה היוצא של רוסיה וראש ממשלתה הנכנס. הוא גילה זה כבר את הדרך להחזיר את רוסיה אל מעמדה הראוי: להפוך אותה לנסיכות נפט וגז.

בחמש השנים האחרונות, הנשיא פוטין שוקד על טשטוש הגבולות בין המדינה הרוסית ובין "גזפרום", חברת האנרגיה הגדולה ביותר עלי אדמות. גזפרום מחזיקה את אירופה באותו אזור עדין, סמוך למפשעה, שבו רוסיה מתעניינת זה 300 שנה ויותר. בלי גזפרום אין לאירופה חיים.

למי ניתן את הצינור הדרומי?

האינטרסים של גזפרום חייבו אותה לחפש חלופות לפרוזדור הגז החוצה את אוקראינה ואת בלארוס. צינור אחד נועד לעקוף אותן מצפון, דרך הים הבלטי, אל תוך מעיה של גרמניה. צינור שני נועד לעקוף מדרום, דרך טורקיה ויוון אל מעיה של איטליה.

את המשא ומתן על הצינור הצפוני ניהל פוטין בהצלחה ניכרת עם גרהרד שרדר, קנצלר גרמניה לשעבר. זמן קצר לאחר שהפסיד בבחירות, ב-2005, שרדר נענה בעונג להזמנת פוטין להיות היושב ראש של תאגיד רוסי-גרמני אשר יניח את הצינור החדש. השליטה בתאגיד שייכת לגזפרום.

את המשא ומתן על הצינור הדרומי התחיל פוטין עם סילביו ברלוסקוני, בתקופת הכהונה הקודמת שלו כראש ממשלת איטליה. ברלוסקוני, ידיד אישי קרוב של פוטין, הפסיד בבחירות ב-2006. יורשו, רומאנו פרודי, המשיך את המשא ומתן. הוא תמך בשותפות בין גזפרום לענק האנרגיה האיטלקי ENI. ממשלתו של פרודי נפלה בתחילת השנה, והקואליציה שלו הובסה בבחירות לפרלמנט בחודש שעבר. פוטין אינו מצליח להסתיר את קורת רוחו. הוא מחל על הפרוטוקול, וקפץ לביקור אצל ברלוסקוני עוד לפני שקמה ממשלה חדשה. אבל השבוע נודע שהוא גם הציע לפרודי להצטרף אל שרדר, ולהיות היושב ראש של חברת הצינור הדרומי.

לפי עיתוני איטליה, פרודי, המוסיף לעמוד בראש ממשלת מעבר, הודה לפוטין על ההצעה ה"מחניפה", אבל דחה אותה. הוא כנראה עדיין מחשיב את שמו הטוב.

השאלה המעניינת באמת אינה נוגעת לפרודי. היא נוגעת לפוטין ולשיטותיו. האם הנשיא היוצא וראש הממשלה הנכנס חושב שזו הדרך לתרגם כוח כלכלי להשפעה פוליטית? לטלטל תוכניות פנסיה נדיבות לפני כל פוליטיקאי אירופי שישרת את האינטרסים של רוסיה? ובעצם, מדוע רק פוליטיקאים אירופיים? פוטין אינו מסתיר את רצונו להרחיב את עסקי רוסיה באירופה: לא רק לשאוב את הגז, אלא גם לחלק אותו. זו תוכנית סבירה בהחלט בשביל תאגיד אנרגיה רב-לאומי. ל-Exxon , ל-BP, ל-Shell ואפילו לחברת הנפט הלאומית של ונצואלה יש רשתות הפצה משלהן. במרכז וושינגטון אפשר למצוא תחנת דלק הנושאת את שמה של חברת הנפט הרוסית Lukoil. אבל פוטין אינו מנכ"ל של חברה מסחרית, הוא עומד בראש ארץ ריבונית.

או האמנם? האם רוסיה היא רפובליקה פדרלית, כפי שאומרת חוקתה - או עסק מסחרי ענקי, שיש לו למרבה הנוחיות טריטוריה עצומה עם חסינות דיפלומטית? מה רוצה רוסיה בע"מ לקנות? את מי היא רוצה לקנות? מי יוכלו לעמוד בפיתוי, כאשר יתברר להם המחיר? האם אנחנו צריכים להציע שמבקר המדינה יתלווה מעכשיו אל כל נסיעה של פוליטיקאי למוסקבה? כמובן, ייתכן שכבר איחרנו את המועד.

רשימות קודמות של יואב קרני אפשר לקרוא ב-yoavkarny.com

עוד כתבות

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה מעורבת באסיה; מחירי הנפט מטפסים

הניקיי מוסיף 0.2%, בורסת שנחאי מאבדת 0.2%, בורסת שנזן יורדת ב-0.9% והקוספי מתחזק ב-0.6% ● עליות קלות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● בשוק הסחורות, מחיר חבית נפט מסוג ברנט עומד על 84.4 דולר, וחבית נפט אמריקאי נסחרת סביב ה-79.8 דולר

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים