מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור • ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן
גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת תאגיד השידור הציבורי סביב עלויות שידורי משחקי היורו. על-פי מידע שהגיע לגלובס, בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור. יוכפז איים לפוצץ את הדיון אם לא יקבל התנצלות. התנצלות הגיעה, והדיון נמשך.

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש
בלעדי | מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום
שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן באירוויזיון?

על-פי מידע שהגיע לגלובס, ויזנטל טען כי התאגיד מבזבז כספי ציבור בהפקה של היורו. סביב משחקי היורו, התאגיד העמיד עסקה מול צ'רלטון, בעלת הזכויות של משחקי היורו בישראל. למעשה, התאגיד, המחזיק את זכויות השידור של המונדיאל בישראל, עשה עסקה עם צ'רלטון, כך שהתאגיד יקבל חלק מזכויות השידור על היורו, בעוד שהתאגיד יעביר חלק מזכויות השידור של חלק מהמשחקים במונדיאל 2026. מדובר במיטב משחקי היורו, 25 משחקים מתוך 52, כולל רבעי גמר, חצאי גמר וכולל הגמר עצמו.

נקודת המחלוקת נסובה סביב המספרים: על-פי הערכות, זכויות השידור של צ'רלטון ביורו מוערכות במיליוני שקלים, בעוד שההפקה עולה 800 אלף שקל, כך הוצג בפגישה בתאגיד. הביקורת שהופנתה בתוך המועצה הייתה סביב עלות ההפקה שהתאגיד ישקיע סביב היורו - קרוב ל-3 מיליון שקל. 

אולפן בברלין

בפגישה נטען כי התאגיד רוצה להקים אולפן בברלין - החלטה שנמתחה עליה ביקורת, שכן היורו מתפרש על כמה ערים שונות, ורק הגמר נערך בברלין. במהלך הפגישה הוצגו נתונים שלפיהם גם אם יקימו את האולפן בישראל, העלות תהיה דומה - 2.8 מיליון שקל. על רקע הנתונים האלה, ויזנטל טען כי מדובר בנתונים שקריים וגם בבזבוז כספי ציבור. למעשה, שני חברי מועצה, בהם ויזנטל, התנגדו למהלך והביעו את הביקורת.

מבחינת הנהלת התאגיד והמועצה, המטרה הייתה להביא את המשחקים המרכזיים בחינם לצופה הישראלי. בתאגיד יודעים שאם ישראליים היו רוצים לצפות במשחקים, היה עליהם לשלם כסף, במקרה הזה לצ'רלטון.

בתאגיד שקלו מה האפשרויות שלהם, ובין היתר שקלו לפתוח את השידור לצ'רלטון, כאשר מעבר לשיקול מדיניות של לא לאפשר לשחקן מסחרי את פלטפורמת השידור הציבורית - הברייקים או מבזקי החדשות לא ישתלבו בצורה הרמונית כפי שזה ייעשה אם זה אצל התאגיד.

בהנהלת התאגיד הבינו שלאחר השידורים במונדיאל קטר הם הציבו סטנדרט גבוה לצופה, והם לא היו מעוניינים לעשות פחות. ולכן, לדברי גורמים בהנהלה, נעשה כאן ניסיון לעשות שידור דומה בתקציב המינימלי ביותר. 

ביחס לשורש המחלוקת - בדיון במועצת התאגיד הוצג כי העלות בשידור באולפן בישראל תהיה לא נמוכה בהכרח מהשידור בברלין, שכן לפי גורמים, שידור בישראל ידרוש ציוד נוסף, יכולות טכנולוגיות משוכללות יותר כמו AR (מציאות רבודה) ויכולות שעולות לא מעט כסף. לעומת זאת, להקים אולפן בברלין כשרואים ברקע את העיר, זה נותן את התחושה שצריך לשידור בלי להוסיף כסף על קישוט או תאורה.

במובן הזה, בתאגיד השידור הציבורי מצביעים על מהלכים שמראים שהם פועלים לצמצום עלויות בתאגיד. הדוגמה שנותנים בהנהלה היא המעבר לפארק נעימי - חיסכון של 17 מיליון שקל לעשור הקרוב, משמע חיסכון של 1.7 מיליון שקל לשנה. מדובר במהלך שהוביל יוכפז מרגע כניסתו לתפקיד. 

התאגיד: "מקפידים על התייעלות כלכלית" 

מתאגיד השידור הציבורי "כאן" נמסר בתגובה: "הנהלת התאגיד מקפידה קלה כבחמורה על התייעלות כלכלית ושמירת כספי ציבור, מתוך כוונה להגדיל את ההשקעה בתוכן ובהפקות של 'כאן' לטובת כלל הציבור. למועצת ולהנהלת התאגיד היה חשוב להביא את מיטב משחקי יורו 2024 לצופה הישראלי - ללא תשלום - וכך נעשה.

"התאגיד מתכוון לשמור גם בשידור משחקי היורו על חוויית צפייה מעולה לצופיו, בדיוק כפי שעשה במונדיאל 2022, ולא לרדת מאיכות הפקה זו, שזכתה לאהדה אדירה בקרב הקהל הישראלי. בתאגיד יבחרו את צורת ומרכיבי ההפקה הטובים ביותר ביחס עלות-תועלת, מתוך כוונה לשרת באופן הטוב ביותר את הצופה, שמצפה לחודש של חגיגת כדורגל באיכות הפקה ראויה״.