X

שיתוף

סגירה
חזרה לרשימת הנשים

איך נבנתה הרשימה

ורד רמון ריבלין, עורכת ליידי גלובס

זו שנה שניה שאנחנו מפרסמים את פרויקט היזמיות הבולטות של מגזין ליידי גלובס.

לראשונה נוצרה בתעשיית ההיטק בישראל שכבה משמעותית של מנהיגות נשים. אלה הסטארטפיסטיות שהקימו מיזם משלהן ואף גייסו הון ממשקיעים.

בפרויקט #מדינת הסטארט אפ המהפכה הנשית של ליידי גלובס התחלנו אשתקד ב2016.

 זה דור חדש של נשים שעשויות לא רק להביא את הסטארט אפ שלהן לאקזיט, אלא להפוך סוכנות של שינוי עבור הדור הצעיר יותר של נשים שרואות בהן מודל והשראה.

 רוב היזמיות ברשימה הנוכחית לקחו חלק במשלחת השניה לעמק הסיליקון למפגש עם משקיעים ועם נציגי תאגידי האינטרנט הגדולים בעולם.

משלחת הנשים הראשונה יצאה לשם בנובמבר 2016. במשך שבעה ימים התלוויתי ל20 יזמיות שכבר גייסו מיליונים והציגו פיתוחים טכנולוגיים מבוססי רעיונות דיסרפטיביים, חלקם מהפכניים.

גם בפאלו אלטו העיר שבה כל אבן שתזרוק תיפול על מישהו שכבר עשה ארבעה אקזיטים ועוד שתי הנפקות ציבוריות, ומכריז על עצמו כמי שהולך לשנות את העולם, לא רגילים לראות קבוצה כל כך עוצמתית של יזמיות, כמו זו שאיתה הגענו מישראל.

הן לא רואות בעיניים, חותרות להגשמת החלום, משנעות עצמן על פני כל הגלובוס. בארבע וחמש בבוקר הן כבר מתיישבות עם הלפ טופ לעבוד.

בפיצ'ים שהן נשאו בפני נבחרת המשקיעים הגדולה בפאלו אלטו, ניכרה הבשלות והנחישות.

אחת מהן גייסה בתוך 48 שעות מרגע הגעתנו מעל חצי מיליון דולר, ככה על הדרך. מתחת לפני השטח רחשה בתחילה תחרות סמויה ביניהן על כמות הגיוסים - מי כבר הצליחה לגייס יותר כסף לסטארט–אפ שלה, לאיזה מוצר יש פוטנציאל שוק גדול יותר. התחרותיות באה ממקום כמעט הישרדותי, הן תמיד היו צריכות מאוד להתאמץ כדי לעקוף את האחרים. גם הן לא רגילות להיות בחדר אחד עם 20 נשים כמותן. הן תמיד יחידות בין גברים. אבל הרתיעה והתחרותיות פינו תוך זמן קצר מקום לחיבור מאוד אינטנסיבי ביניהן. לאט לאט מצאו עצמן בשיחות אישיות, מתייעצות אחת עם האחרת.

זה דור חדש של נשים יזמיות שלא הכרנו בעבר. אנרגטיות, עם רעל בעיניים, סופר מקצועניות, יצירתיות, פורצות דרך, שמנסות להצליח במקום הכי תחרותי. מעניין שרובן מגיעות מרקע של ספורט. הן חונכו על ברכי משמעת ברזל. רובן אמהות, גם לשלושה וארבעה ילדים. מתוקתקות. הן מייצגות בצורה מופתית את תרבות הגם וגם וגם, שבאמריקה פחות מוכרת.

איך אמרה לי אחר כך אחת מנציגות המשקיעים מעמק הסיליקון: "ברושם ראשוני קצת זלזלתי בהן, ולקח לי זמן לזרוק הצידה את הצחוקים והחיבוקים ולהבין שמדובר בסטארט–אפים מאוד רציניים. אפילו אני הפכתי שוביניסטית בלי להרגיש. לא הצלחתי בהתחלה לראות את העומק".

 האם צריך משלחת נשים ב–2017? התשובה היא כן. עובדה שמשלחות שיצאו לשם בעבר, כללו רק גברים. עוד יש הרבה עבודה לעשות בקשר לשיפוטיות כלפי נשים. שוב ושוב סיפרו לנו בוואלי על היחס הסקסיסטי. יש שם שוביניזם חריף שעוד נדבר עליו.

"אין עליכן את הנטל הזה של אי השוויון, כי הייתן בצבא", הם אומרים לישראליות.

שנים כתבנו כאן על נפקדותן של נשים מצמרת ההייטק.

בשנים האחרונות אט אט הבריקו יזמיות מחוננות, מקרים בודדים. והנה, עתה הבשילה קבוצה של נשים שלא חיכו שימנו אותן לתפקידים, אלא יזמו והקימו סטארט–אפים מתוחכמים בעצמן. הן מפגינות מיומנות גבוהה, האנגלית המלוטשת מתגלגלת בפיהן, הן מעודכנות פיננסית, מדברות טכנולוגית. גם אם באו בכלל מפילוסופיה או ספרות.

זה דור חדש של נשים, שעשויות בתרחיש הטוב לא רק לעשות אקזיט, אלא להפוך סוכנות שינוי עבור הדור הצעיר ששואב מהן השראה. בעיניי, הן מחוללות השינוי הגדול. מדינת הסטארט–אפ? באיחור של שנים מתחילה גם המהפכה הנשית.

אחת הרווקות היחידות במשלחת אומרת לי: הסטארט–אפ הוא הילד שלי. איך אפשר אפילו לקבוע דייט כשבאמצע את מקבלת טלפון מארה"ב וחייבת לצאת לדבר שעתיים?

"תמיד אני יודעת איפה למצוא אותך", אני אומרת לאחת מהן, שתופסת עמדה ליד השירותים. "לשירותים צריך ללכת לא מתי שרוצים, אלא מתי שיש", היא מסבירה. "ככה זה בדיוק גם בגיוסי הון", צוחקת אחרת, ונכנסת בעקבותיה. מתי בפעם האחרונה פגשתם נשים שמריצות דחקות על גיוסים בשירותים?

את משלחת הנשים מובילה דריה הניג שקד, מייסדת הארגון WEACT.

vered-r@globes.co.il

חזרה לרשימת הנשים