x

שיתוף

סגירה
חזרה לרשימת הסטארט-אפים

בדרך להיות המובילאיי הבאה: מי מהחברות שברשימה תגיע לשם?

החברות של שנה זו ייכנסו לקטגוריה המלחיצה משהו של מי שעיניהם של רבים נשואות אליהן. נמתין בסבלנות עד שיצמחו מתוכן המובילאיי, מלאנוקס, צ'קפוינט ו-Waze הבאות. כי הן נמצאות ברשימות האלו והן בדרך לשם

יזהר שי

מנהלי הסטארט-אפים שנכנסו השנה לרשימת החברות המבטיחות של "גלובס" צריכים להיות מרוצים. ולא רק בגלל הכבוד הכרוך בעובדה שהנה, עשרות אנשי תעשייה בקטגוריות שונות - יזמים, משקיעים, מנהלים, יועצים ומומחים בתחומיהם השונים - כל אלה הביעו גם השנה את חוות דעתם המקצועית ושיקלול הצבעותיהם דירג את החברות הצעירות האלו בראש רשימת המבטיחות לשנת 2017. לא רק בגלל זה, אלא - ובעיקר - כי עיון ברשימות של שנים קודמות מלמד שסיכוייהן של החברות שנכללו בהן להגיע לכלל אקזיט מוצלח או לצמוח באופן משמעותי על ידי הגדלת עסקיהן ברחבי העולם ובמקביל גם על ידי גיוס סבבי השקעות מרשימים, סיכויים אלה גבוהים ביותר.

לא תמיד הצמיחה היא מהירה וחלקה. אבל מסתבר, שההמתנה משתלמת. כך מלמדת בחינה מהירה של הרשימה הראשונה שפרסם "גלובס" בשנת 2005. באותה רשימה, הגיעו 9 מתוך 10 החברות לכלל אקזיט שייצר רווחים עבור בעלי המניות והיזמים שלהן. חברה אחת מתוכן - Cyota - אפילו איפשרה ליזם שלה, נפתלי בנט, להחליט על שינוי דרכו ולהפוך להיות מנהיג פוליטי ושר החינוך של מדינת ישראל. ועוד: מתוך 10 החברות שנבחרו אז הגיעו שניים מהאקזיטים הישראלים המשמעותיים ביותר בכל הזמנים: מלאנוקס, חברה ציבורית (הנסחרת בנאסד"ק) גדולה ועדיין צומחת, בעלת שם עולמי בתחומה, נסחרה השבוע בערך שוק של כ-2.5 מיליארד דולר. ומי שהיתה אף היא באותה רשימה איכותית, חברת מובילאיי מירושלים, עשתה השנה היסטוריה כשהפכה לאקזיט הישראלי הגדול ביותר בכל הזמנים, בעת שנרכשה על ידי אינטל תמורת 15.3 מליארד דולר. זה לא קרה להן בן לילה, לא למובילאיי ולא למלאנוקס. אבל, כשבונים חברה גדולה, צריך אורך רוח, שיכול להיות מאוד משתלם לאורך זמן. תשאלו את איל וולדמן מנכ"ל מלאנוקס, תשמעו מה שיש לפרופסור אמנון שעשוע לומר על המסלול שעבר מאז הוקמה מובילאיי לפני 19 שנים. הם עברו דרך ארוכה, ובמעשיהם סימנו את הדרך ליזמים רבים אחרים, שחולמים לבנות כמוהם חברות ישראליות גדולות ומשמעותיות.

ואכן, לא מעט חברות שזכו להיכלל ברשימות של "גלובס" ממשיכות לבנות את עצמן לטווח הארוך. חברת יוטפו (רשימת 2015) הודיעה בתחילת נובמבר על גיוס מרשים של 51 מיליון דולר; VIA (רשימת 2016) הודיעה בספטמבר על גיוס ענק של 250 מיליון דולר בהובלת קונצרן הרכב דיימלר; חברת StoreDot (רשימת 2015) הודיעה באותו חודש על גיוס של 60 מיליון דולר, גם הוא בהובלת דיימלר; SimilarWeb (רשימת 2015) גייסה ביולי 47 מיליון דולר בדרכה להיות עוד חברה ישראלית שמצטרפת אל מועדון ה"יוניקורנים" היוקרתי – חברות ששווי השוק שלהן עומד על יותר ממיליארד דולר. והיא לא תהיה שם יחידה, היא תצטרף אל חברות אחרות מרשימות המבטיחות של גלובס, שכבר היו שם קודם, כמו GETT, איירון סורס ואחרות.

מעניין לבחון את הרשימות של החברות המבטיחות לאורך השנים, גם בראייה של תחומי העיסוק של החברות ברשימות הללו. הרשימות הראשונות הכילו ריכוז חברות בתחומי השבבים והתקשורת, מה ששיקף את נקודות החוזקה של ההייטק הישראלי בתקופה בה נוצרו רשימות אלו. ובהתאם, השנים האחרונות כוללות חברות רבות בתחומי הסייבר, הפינטק, התחבורה והביג דאטה. ניתן להעריך במידה רבה של וודאות שכמו בשנה זו, גם בשנים הבאות נראה חברות ישראליות מבטיחות בתחומים חדשניים כגון הרכב האוטונומי, מציאות רבודה ומדומה, טכנולוגיות ספורט, אגרי-טק וערים חכמות. כמו החברות שהיו ברשימה בעבר, כך גם החברות של שנה זו ייכנסו לקטגוריה המלחיצה משהו של מי שעיניהם של רבים נשואות אליהן. נמתין בסבלנות עד שיצמחו מתוכן המובילאיי, מלאנוקס, צ'קפוינט ו-Waze הבאות. כי הן נמצאות ברשימות האלו והן בדרך לשם.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל

חזרה לרשימת הסטארט-אפים

כתבות הטכנולוגיה הכי מפתיעות ברשת. בכל סוף שבוע.

אני מאשר / ת קבלת תוכן פרסומי מגלובס