x

שיתוף

סגירה
לימוד משותף במקום קורסים פרונטליים באולם הרצאות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לימוד משותף במקום קורסים פרונטליים באולם הרצאות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"העידן הטכנולוגי מאתגר את אופן הלימוד המסורתי באקדמיה"
השינויים בעידן הטכנולוגי מחייבים את האקדמיה להמציא אסטרטגיות למידה, שיתכתבו עם העולם החדש ויעניקו לסטודנטים חוויה אקדמית מגוונת
ליהי רון

 בשיתוף המרכז האקדמי פרס

בעידן הנוכחי נטרפו הקלפים כמעט בכל תחום שנשׂים עליו את האצבע. קצב החידושים והשינויים דורש טיוּנינג מחדש בתעשייה, במדע, בשוק העבודה ובאופן טבעי גם בעולם האקדמי. הכל משתנה בצעדי ענק ומי שלא עומד בקצב, נותר מאחור והופך ללא רלוונטי.

בואו נודה בזה ונמשיך הלאה: לימודים אקדמיים במתכונתם המסורתית כבר לא ממש מדליקים את הדור הצעיר, שצמח בעידן הטכנולוגי מול מסכי המחשב והסלולר, וצריך כל הזמן ריגושים חדשים. גם העניין במקצועות הלימוד הקלאסיים ירד עם פריחתם של מקצועות הדיגיטל בעשור האחרון, כאשר מקצועות כמו קידום אתרים, שיווק ברשתות החברתיות וניהול eCommerce , הפכו לכוכבים בשמי עולם התעסוקה. בנוסף, שיטת הלימוד בחלק מהמוסדות האקדמיים לא השתנתה, ונותרה נאמנה לשיטת הלימוד השמרנית של קורסים פרונטליים המועברים על ידי מרצה באולם הרצאות.

אבל בעידן הדינאמי של פלטפורמות פורצות דרך, מידע איכותי ונגיש, הרצאות יוטיוב, אינסטגרם וקורסים מקוונים, האקדמיה מוכרחה להמציא אסטרטגיות למידה חדשניות, שיהדהדו לעולמם הדיגיטלי של הסטודנטים ויעניקו להם חוויה אקדמית עשירה ומגוונת.

למידה מעודדת יצירתיות וחשיבה מקורית

בעבר לימודים אקדמיים נועדו למטרה אחת: לרכוש מקצוע שיביא פרנסה ויאפשר לשלם משכנתא ולכלכל את המשפחה בכבוד. החשיבה הייתה לרוב מעשית ומכוונת מטרה. גם היום כדאי להתחשב בשיקולים אלו בבחירת קריירה ומוסד לימודים מתאים. אבל לדור המסכים, שמצד אחד מחובר 24/7 לאקשן של העולם הוירטואלי ומצד שני חולם על קריירה מלאת תשוקה והגשמה עצמית, נדרשת חוויה הוליסטית הכוללת גם מרכיבים רגשיים, חברתיים ומעשיים בנוסף לרכישת ידע.

איך עושים את זה? מעניקים לסטודנטים חווית למידה שמפעילה אותם ומעודדת יצירתיות וחשיבה מקורית. כלומר, לימודים תיאורטיים במתכונת הקלאסית (אי אפשר וגם לא צריך לוותר עליהם), לצד סדנאות אינטראקטיביות, שיוצרות עניין ומוטיבציה ומכניסות לכיתה את העולם האמיתי באמצעות משחקים, תחרויות ולמידת חקר.

במילים אחרות: להבדיל מהגישה המסורתית שפועלת בסביבת למידה מובנית, שיטתית ונטולת רעשים, חווית הלמידה כיום צריכה להסתנכרן עם החיים עצמם ולייצר סביבת לימודים עתירת גירויים; מעין גרסה אקדמית ל- WOW experience (חווית וואו!), שמתכתבת עם עולם הממשקים וחווית המשתמש (UX) המוכרים כל כך לסטודנטים החדשים.

טלי נחמן / צילום: אסף בר שי

הפנמת הידע באווירה של למידה חווייתית

כשמדברים על למידה חדשנית בהקשר של עולם התעסוקה, חשוב לזכור שלא הכל שחור ולבן. שוק העבודה הוא מורכב ולא כל המקצועות הם טכנולוגים במהותם, למרות שברוב המקצועות כיום כן נדרשות מיומנויות טכנולוגיות. ד"ר טלי נחמן, סגנית נשיא לפיתוח אסטרטגי וראש היחידה לפיתוח קריירה במרכז האקדמי פרס, מציינת שצריך לדעת לנווט בין שני העולמות. לדבריה, מודל הלמידה הקלאסי צריך להישמר גם במרחב החדש שנוצר, אבל יחד עם זאת היא מדגישה את הצורך ברענון סגנון הלמידה.

"העידן הטכנולוגי מאתגר את אופן הלמידה המסורתי שקיים באקדמיה. הלימוד בכיתה לא צריך להתמקד רק בהעברת מידע וידע, שהרי אלה זמינים לכל סטודנט. לצד הקניית ידע אקדמי אנחנו במרכז שמים דגש רב על פיתוח החשיבה של הסטודנטים שלנו - יצירתיות, חשיבה ביקורתית וחשיבה רב-תחומית. בהתאם לכך, בכל קורס אנחנו מיישמים כלים מגוונים כדי לפתח את סוג החשיבה הזה, שמושתת על פיתוח היכולת לשאלת שאלות, לניתוח תופעות מורכבות ולפיתוח ראייה אינטגרטיבית בין מגוון הנושאים הנלמדים".

כאמור, העולם שועט קדימה והאקדמיה המודרנית לא יכולה להרשות לעצמה לדשדש מאחור. ד"ר נחמן מספרת כי המרכז האקדמי פרס מתאים את עצמו לשינויים בעידן הטכנולוגי דרך הפדגוגיה הייחודית המיושמת בו. "אנחנו מגייסים את הטכנולוגיות לתוך שיטות ההוראה המסורתיות שקיימות באקדמיה", היא מסבירה. "במהלך השיעורים אנו עושים שימוש באפליקציות שונות על מנת לייצר למידה המאפשרת משוב מיידי, שמספק אינדיקציה על הפנמת הידע תוך כדי יצירת אווירה של למידה חווייתית".

למידה דינאמית ופרקטיקה מעשית

העידן הטכנולוגי הוביל גם לשינויים בתפקיד המרצה. מדמות המספר היודע כל, המרצה הופך למנחה המנהל דיאלוג עם הסטודנטים ולסוג של מנטור. מסלול החברות במרכז האקדמי פרס לוקח את הלמידה ויחסי מרצה-סטודנטים צעד אחד קדימה. מדובר במסלול שנועד להדק את החיבור בין האקדמיה לפרקטיקה, לחשוף את התלמידים לשלל תחומים ותפקידים ולהעניק להם כלים מעשיים לעתיד. בכל אחד מקורסי מסלול החברות, שותפים מנהלים בכירים מחברות ומארגונים מובילים במשק הישראלי, יחד עם מרצה מסגל המרכז. בדרך זו נהנים הסטודנטים מלמידה פעילה ובלתי אמצעית עם פרקטיקה מעשית.

ערן ניר/צילום: גלי שטרקמן

כך למשל במסגרת לימודים לתואר ראשון במנהל עסקים, מתקיים במרכז האקדמי פרס קורס פרסום בשיתוף קבוצת הפרסום גיתם BBDO . ערן ניר, סמנכ"ל קריאייטיב בגיתם, שמעביר לתלמידי הקורס הרצאה בנושא Creative Media , מסביר על מה ההרצאה וטוען שכדי לשמור על רלוונטיות בעידן כה דינאמי צריך לחשוב אחרת ובעיקר לשבור פרדיגמות. "ההרצאה עוסקת בפער המתעצם בשנים האחרונות בין פלטפורמות הפרסום המסורתיות לאלו הדיגיטליות החדשות, ולגבולות הקריאטיביים שלהן שנפרצים כמעט מדי יום".

להתייחס לסטודנטים כאל צרכנים

"הלכה למעשה, ההרצאה ממחישה כיצד ניתן להשתמש בפלטפורמות הדיגיטליות ובחווית המשתמש שלהן כדי לייצר תוצר קריאטיבי ופרסומי מנצח. כל זאת דרך מילות חיפוש בגוגל והשימושיות שלהן בסטוריז באינסטגרם, בפרי-רולים של יוטיוב ועוד. בכל המדיומים שהצרכנים נמצאים בהם ביומיום, צריך ואפילו רצוי ליצור תוכן מפתיע וחדשני". כדי להמחיש את דבריו ערן מביא דוגמא מעולם הפרסום, שבאופן לא מפתיע משקפת את הצורך בשיטות למידה חדשניות, ומציין את חברת הביטוח " גייקו" (GEICO), שהקמפיינים המושקעים שלה מייצרים אינגייג'מנט ברמה העמוקה ביותר.

לדבריו, אפשר להשוות את הלמידה לקמפיין פרסומי בעידן החדש. כלומר, הסטודנטים במקרה הזה הם הצרכנים. "צריך לדאוג לבדר אותם ולתת להם ערך מוסף מעבר לידע התיאורטי. אם נעשה כן ונהיה רלוונטים, נרוויח את תשומת ליבם ואת ההקשבה שלהם. כמי שפוגש לא מעט סטודנטים בהרצאות ובראיונות עבודה, אני רואה פערים גדולים בין הידע התיאורטי שהם מקבלים במוסד הלימודים, שמהווה תשתית הכרחית וחשובה, לבין הפרקטיקה והחשיבה שהם מביאים איתם לשולחן העבודה".

לסיכום, למידה המשלבת בין הקלאסי לחדשני ובין התיאורטי למעשי, מעמיקה את החיבור בין הסטודנטים למוסד האקדמי, גורמת להם להתאהב בקריירה שלהם בכל יום מחדש ושולחת אותם לעולם האמיתי עם ארגז כלים עשיר בידע ובניסיון.

סגור

בואו להתאהב בקריירה שלכם עם מגוון מסלולי לימוד

שם: טלפון:

דוא"ל: אני מאשר קבלת תוכן פרסומי מגלובס והמרכז האקדמי פרס