הקהילה העסקית על הפרויקט
יהושע גורטלר / צילום: כפיר זיו

יהושע גורטלר

עו"ד, שותף במח' מסחר אלקטרוני וקריפטו בהרצוג פוקס נאמן

יהושע גורטלר / צילום: כפיר זיו
37, ת"א, אב לתאומים

"החלום: שלא נצטרך גיליון כזה"

"השנה יהיה מצעד הגאווה ה–20. המהפכה שקרתה כאן בדור אחד היא מטורפת. לפני 20 שנה כשנערך מצעד הגאווה בתל אביב, השוטרים באו לפנות את הצועדים עם כפפות. והיום זה אירוע שמתקיים לא סתם בחסות העירייה. קרתה כאן מהפכה חברתית שעדיין לא הסתיימה, המאבק של הקהילה לשוויון עדיין בעיצומו, אבל מבחינת התודעה החברתית לפחות בחלקים מסוימים של החברה הישראלית קרתה כאן מהפכה".

עו"ד יהושע גורטלר יצא מהארון כשהיה בן 20, בשנתו השלישית בלימודי משפטים. "אחרי תהליך מאוד לא קצר ולא פשוט שעברתי עם עצמי. לא היה מודל אחד לחיקוי שיכולתי להגיד עליו - כזה אני רוצה להיות. היום אני חושב שלצעירים גאים יש הרבה יותר מודלים".

בכל הנוגע לקהילה בה גדל מספר גורטלר (שהיה פעיל בתקופות שונות בארגונים של הקהילה הדתית הגאה), כי "הרבה חלקים במגזר הדתי לא סובלניים וקשים כלפי להט"בים". עם זאת, הוא אומר, "מאז שיצאתי מהארון נראה שיש שינוי לטובה במקומות מסוימים במגזר", כאשר מנקודת מבטו, מדובר "בשינוי דרמטי". "אני חושב ששני הדברים החשובים שקורים היום בקהילה הדתית הגאה הם, אחד, ארגון שובל - המקיים פעולות חינוכיות בקרב אנשי חינוך דתיים כדי לייצר נראות ללהט"בים דתיים". והדבר השני, שלדעתו חשוב יותר, הוא שבאיגי (ארגון הנוער הגאה) קיימות קבוצות דתיות - "זאת ממש הצלת נפשות".

לגבי היציאה שלו מהארון הוא אומר: "התחלתי לספר לחברים, שבחרתי בפינצטה. השיחות האלה לא פשוטות. אני לא הייתי מתורגל וגם החברים לא היו מתורגלים. למזלי הרב, התגובות הראשונות שקיבלתי מהחברים, היו כמעט באופן מלא תומכות, חיוביות ומחבקות וזה חיזק אותי מאוד. באותה תקופה, היה לי חבר כמה חודשים ובתוך התקופה הזו החלטתי לספר להורים שלי. כשילד יוצא מהארון הוא נותן להורים שלו 7 שניות להבין את מה שלו לקח להבין 7 שנים".

גורטלר נהפך לאב (לתאומים) לראשונה לפני כשלוש וחצי שנים, ונראה שההתרגשות לא פחתה מאז. "להיות אבא? הדבר הכי טוב שעשיתי בחיים שלי, זה משנה את מי שאתה ומשנה את החיים בצורה הכי רדיקלית שאפשר".

לדבריו, נטייתו המינית לא השפיעה על מסלול הקריירה שלו."ידעתי תמיד שאני רוצה להיות עו"ד". "בכל שנותיי בפרקליטות הצבאית היא נתפסה בעיני כמקום ליברלי וסובלני מאוד", בהתאם הוא מספר, שהפצ"ר דאז אביחי מנדלבליט על אף היותו חובש כיפה "נתן לי להרגיש מאוד בנוח", תוך שהוא מספר כי את דרגות רב הסרן שקיבל בשעתו, "העניקו לי מנדלבליט ובן זוגי דאז גם יחד".

הפרקליט הצבאי הראשי כיום תא"ל שרון אופק, צפוי לעלות בדרגה ולהיות האלוף הגאה (הגלוי) הראשון בתולדות צה"ל. גורטלר: "שרון מביא הרבה גאווה לקהילה, לפרקליטות ולצבא. בלי קשר לנטייה שלו אין ראוי ממנו לתפקיד.

"זה כבוד גדול בשבילי להיות בגיליון הזה. אבל החלום האמיתי שלי, שבעוד לא הרבה שנים, לא נצטרך לעשות את הגיליון הזה, כי כולנו נהיה נונשלנטיים לגבי זה וזאת גם התקווה שלי".

מנחם שטאובר

הקהילה העסקית | כל הזכויות שמורות לגלובס 2018