ספוטיפיי / צילום: שאטרסטוק

מנכ"ל טמבור מיכה שרייר בחר בספוטיפיי

ספוטיפיי / צילום: שאטרסטוק
מיכה שרייר, מנכ"ל טמבור, בחר בספוטיפיי שהצליחה לעשות את הבלתי אפשרי - לגרום לצרכנים לשלם על שירות שניתן בחינם
23.07.2019 | מיכה שרייר

אני אוהב לעקוב אחר חברות שמצליחות לפרוץ בתחומן, במיוחד כאלו שעושות זאת דרך שינוי המודלים העסקיים המקובלים. ברמה האישית וכחובב ספורט, אני נהנה לשמוע מוזיקה במהלך הריצה או הרכיבה, לבנות פלייליסטים ולגלות תכנים חדשים. מבחינתי, ספוטיפיי, חלוצת הסטרימינג, משלבת את שני העולמות הללו - מוזיקה ופריצת דרך. מדובר בשירות המוזיקה הדיגיטלי המוביל בעולם, וספוטיפיי נחשבת לחברה ששברה את כל הקונבנציות בתחום והמציאה את ענף המוזיקה מחדש.

פריצת הדרך המרכזית של החברה הייתה המודל העסקי החדשני: הציפייה שהמשתמשים ישלמו על מוצר שאותו ניתן לקבל בחינם. מייסד החברה, דניאל אק, הקים את ספוטיפיי מתוך אמונה מוזרה שלפיה הדרך היחידה להרוויח כסף ממוזיקה היא ליצור מצב שבו בסופו של דבר המשתמשים החינמיים ישלמו על מה שקיבלו עד כה ללא תשלום.

מיכה שרייר, מנכל טמבור  / צילום: אלי גרוס
 מיכה שרייר, מנכל טמבור / צילום: אלי גרוס

התחזיות של האנליסטים הזהירו שזה עומד להיות כישלון, אבל אק התעלם. לימים הוא גם יאמר: "ניצחנו באמצעות הסתירה שלנו ולא דרך הרציונל, כי הרציונל אמר שזה ייכשל בוודאות". 

ההימור הצליח. ספוטיפיי הושקה ב-2008 והפכה מיד להצלחה גדולה עם מאות משתמשים ומנויים בעולם, ולאחרונה אף הוכרזה כשירות המוזיקה הדיגיטלי הראשון שלו 100 מיליון מנויים משלמים. המתחרה המרכזית - אפל מיוזיק - נותרה הרחק מאחור עם 50 מיליון מנויים בלבד. הנועזות של ספוטיפיי השתלמה.

פריצת דרך נוספת הייתה חוויית המשתמש החדשנית של החברה והמצאת הפלייליסטים. רשימות שמיעה לא לפי ז'אנרים מוזיקליים כפי שהיה מקובל עד כה, אלא לפי פעילות או אווירה - מה שיוצר חיבור רגשי עם הקהל. במקביל לאותם פלייליסטים, שהפכו לערך מבדל מרכזי של ספוטיפיי, הציעה החברה ערך ייחודי נוסף - חוויית הגילוי. היכולת לזהות את טעמו האישי של המשתמש ולספק לו המלצות מדויקות למוזיקה, כזו שהוא טרם מכיר אבל כנראה שיאהב.

האלגוריתם של ספוטיפיי נחשב לטוב בשוק וחוויית הגילוי של תכנים חדשים, לצד אספקה שוטפת שלהם בתדירויות קבועות, גרמה למשתמשים להתמכר. והרי לכך בדיוק שאפה החברה מלכתחילה: להפוך את השימוש להרגל עבור הקהל ואז לגרום לו לשלם עליו.

עם זאת, פריצת הדרך הגדולה ביותר של ספוטיפיי לדעתי, מעבר להצלחה השיווקית והחדשנות המוצרית, היא ברמת המקרו. החברה שקיימת רק 13 שנה הצליחה לנצח את התעשייה הפיראטית ולהחזיר את ענף המוזיקה לצמיחה ולרווחיות אחרי שני עשורים שחונים, תוך כדי יצירת אקוסיסטם ייחודי בענף המוזיקה ובכלל בעולמות העסקים.

מצב של WIN-WIN-WIN שבו כולם מרוויחים - ספוטיפיי מובילה את השוק, המשתמשים מאוהבים בשירות ומוכנים לשלם יותר תמורת נוחות, והאמנים יכולים סוף-סוף להרוויח מהיצירות שלהם ולחזור להתפרנס מאמנות, מה שלא קרה בעידן הפיראטי.

זה ההישג הגדול של ספוטיפיי: יצירת "כלכלת מוזיקה" חדשה שטובה לכל הצדדים, והצלת תעשיית המוזיקה העולמית מדעיכה - ורק על כך חייב כל אוהב מוזיקה להכיר לה תודה גדולה. 

כתבות נוספות:
אוהדים של ליברפול / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חיה בועטת

ברק סורני

הקמפיין של נייקי עם קולין קאפרניק / צילום: צילום מסך

לא לפחד מפרובוקציה

אורי וטרמן