בונים לעתיד בונים לעתיד | תוכן מקודם

קיימות, אחריות כלפי האדם והסביבה וחשיבה אקולוגית - הם בלב העשייה שלנו

כניסתו לתוקף של תקן הבנייה הירוקה תשפיע במישרין על כל השחקנים הפועלים בענף ותחייב אותם בסטנדרטים סביבתיים חדשים. כאחת ממובילות שוק מוצרי הבנייה והצבע, מפתחת טמבור מגוון פתרונות ושירותים לבנייה ירוקה מתקדמת, לצד כלים המסייעים לאנשי מקצוע לעמוד בתקן החדש
08.11.2022 |

הכתבה מטעם טמבור

עשור לאחר שהוצג, הפך לאחרונה תקן הבנייה הירוקה בישראל למחייב על ידי מינהל התכנון והמשרד להגנת הסביבה. במקביל הצהיר פורום ה-15, ארגון הגג של 15 הערים העצמאיות, כי יחייב פרויקטים לעמוד בדרוג של שני כוכבים, הגבוה יותר מדרוג כוכב אחד שאותו דורשת תקנת הבנייה הירוקה

מהלכים חשובים אלו, שעתידים להזניק את ענף הבנייה לכיוונים ירוקים ומקיימים, ישפיעו במישרין על כל השחקנים הפועלים בענף - מחברות יזמות ובנייה, דרך מעצבים ואדריכלים ועד ליצרניות ומשווקות חומרי הבנייה עצמם. באופן טבעי, חברות שעוד לפני אישור התקן, כבר פעלו לאור העקרונות של קיימות ומודעות סביבתית וכן לפיתוח של מוצרים העומדים בדרישות התקן - זוכות ליתרון על פני השאר.

דוגמה לחברה כזו היא טמבור. החברה, המזוהה אצל מרבית הישראלים בעיקר עם מוצרי הצבע שלה, היא גם ממובילות שוק מוצרי הבנייה המקומי, וככזו בחרה לקדם פיתוח פתרונות ומוצרים שעונים על הדרישות המחמירות של התקן הירוק. כעת, משענף הבנייה נדרש, כאמור, לעמוד בסטנדרט סביבתי חדש, טמבור מציעה מגוון רחב של פתרונות לעוסקים בענף; כאלו שיכולים לתרום לביצועים האנרגטיים של המבנים השונים ולסייע להם בעמידה בדרישות התקן לבנייה ירוקה.


כך למשל, החברה מייצרת ומשווקת לוחות גבס לבנייה - חלופה סביבתית לחומרי הבנייה הקונבנציונליים דוגמת בטון ובלוקים. מלבד הגמישות שהם מאפשרים בתכנון, ההשפעה הסביבתית של לוחות הגבס פחותה מזו של חומרים מבוססי בטון. כמו כן, מספקת החברה חומרי גמר לגגות עם מקדם החזרה גבוה, המסייע בהפחתה של ספיגת החום בגגות שטוחים ובכך ממתן את תופעת "איי החום העירוניים".

חידוש נוסף מבית טמבור הוא סופרקריל eco - צבע אקרילי בעל תו A+, לאיכות אוויר פנים-מבנית וללא תרכובות אורגניות נדיפות (VOC). הצבע החדש שומר גם על איכויותיו המוכרות של הסופרקריל - כושר כיסוי והסתרה מצוינים, נוחות בשימוש ומגוון מלא של כל גווני מניפת הצבעים של טמבור, 1,650 במספר. תפישת הקיימות מתבטאת גם באריזה שלו, המכילה למעלה מ-30% פלסטיק ממוחזר.

לפתוח מחשבונים

טמבור מבקשת לקדם קיימות בכל תחומי פעילותה. כך, בנוסף לפיתוח מוצרים, משקיעה החברה גם בפיתוח שירותים חדשניים אשר מסייעים לעוסקים בענף לתת מענה מלא אל מול דרישות הרגולציה. למשל "מחשבון בנייה ירוקה" - כלי עזר פשוט וקל המחשב על בסיס החומרים שנבחרו לצורך הבנייה או שיפוץ המבנה את הניקוד הצפוי על פי תקן הבנייה הירוקה.

מחשבון בנייה ירוקה מיועד בראש ובראשונה לאנשי מקצוע, אך יכול לשמש את כל מי שמעוניין לבדוק (בלחיצת כפתור) אילו מוצרים קיבלו את התו הירוק של מכון התקנים - מצבעים לקירות הפנים של הבית, דרך חומרי הכנה ומילוי ועד מוצרי גבס שונים לשימוש בפרויקט הבנייה.

"עם הפיכת התקן לבנייה ירוקה למחייב זיהינו את הצורך לסייע למתכננים, ליזמים ולקבלנים להתמודד עם הדרישות שלו בצורה קלה וידידותית", מסבירה עדי אשכנזי הרפז, מנהלת קיימות ובנייה ירוקה בטמבור. "המחשבון למעשה חוסך לאנשי המקצוע את השיטוט המתיש באתרי החברות השונות בחיפוש אחר אסמכתאות למוצרים, שלא פעם מתגלה כי תוקפן פג". אשכנזי הרפז מוסיפה כי "ניתן להשתמש במחשבון גם כדי לגלות כמה נקודות בנייה ירוקה יוסיפו מוצרי טמבור לפרויקט, ואז לקבל בקליק אחד חישוב חכם וסופי של הניקוד - לאחר הבחירה בכל המוצרים הרלוונטיים".


עדי אשכנזי הרפז, מנהלת קיימות ובנייה ירוקה בטמבור / צילום: באדיבות טמבור

הביקוש יגדל

"ענף הבנייה עובר שינוי מהפכני, וכל מי שלא יסתגל אליו יישאר מאחור", מוסיפה אשכנזי הרפז, ומעריכה כי הביקוש למוצרים ידידותיים לסביבה יגדל משמעותית בעקבות הפיכת התקן למחייב. עם זאת, היא מדגישה כי "תקנות הבנייה הירוקה לא נועדו להקשות עלינו, מטרתן היא לשפר את איכות חיינו ולהפוך את העתיד שלנו לנכון ובריא יותר. אני מקווה שהודות לתקן בעוד שנים ספורות השימוש בחומרים עם תו ירוק יהפוך למובן מאליו".

באשר למקומה של טמבור בעידן תקן הבנייה הירוקה המחייב, אשכנזי הרפז אופטימית: "קיימות, אחריות כלפי האדם והסביבה וחשיבה על ההשפעה האקולוגית שלנו הם נושאים שאנחנו בטמבור הצבנו בלב העשייה שלנו - מתהליכי הייצור, דרך השינוי שיוצרים המוצרים עצמם ועד לאיכות החיים של כל אחד מאיתנו. כחברה משפיעה ומובילה בענף הבנייה בישראל, טמבור רואה עצמה כיום ותמיד תראה עצמה כמי שעומדת בחזית השינויים בענף הבנייה הישראלי - לא כל שכן באלה הקשורים לבנייה ירוקה".

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר