בונים לעתיד בונים לעתיד | תוכן מקודם
פרויקט NOY בנווה צדק בתל אביב שזכה לדרוג 3 כוכבים בתקן הישראלי לבנייה ירוקה

פרויקט NOY בנווה צדק בתל אביב שזכה לדרוג 3 כוכבים בתקן הישראלי לבנייה ירוקה

המטרה: להקטין את טביעת הרגל הסביבתית של תעשיית הבנייה ולהטמיע בענף כולו נורמות של בנייה ירוקה

רונן רזון וערן לוי, בעלי חברת יזמות הנדל"ן "אלטנוילנד", לקחו על עצמם אתגר גדול במיוחד: לקדם בנייה ירוקה, לא ברמת הפרויקט הבודד - אלא בשוק בכללותו. בכנס השנתי של המועצה לבנייה ירוקה שנערך לא מכבר, הציג ערן לוי את "המסלול הירוק": תוכנית רחבת היקף הכוללת את כל ההיבטים הרלוונטיים המבטיחים כי שוק הבנייה הירוקה יפרוץ קדימה מהתכנון, דרך הרישוי ועד לבנייה עצמה
08.11.2022 |

הכתבה מטעם חברת יזמות הנדל"ן "אלטנוילנד"

אל מול משבר האקלים המחריף והולך, נדרשת תעשיית הבנייה לשינוי תפישתי עמוק ולעדכון אופני הפעולה שלה. אלא שהאתגר הזה לא פשוט כלל: תחום הנדל"ן על גווניו, מגופי היזמות ועד לחברות הבנייה, מאופיין לרוב בהיצמדות לפרקטיקות מסורתיות, ולצערנו גם אנטי-סביבתיות, בעולם - וגם בישראל.

פועל יוצא מכך הוא המיעוט היחסי של שחקנים בענף הבנייה הישראלי המכירים בחומרת הנזקים שמסבה התעשייה לסביבה, ומציעים פתרונות יצירתיים. חברת היזמות אלטנוילנד, בבעלותם של רונן רזון וערן לוי, נמנית על אלה שמבינות את הנחיצות שבאימוץ דפוסי חשיבה ופעולה שונים וחדשניים. זאת על מנת לייצר אימפקט משמעותי במענה על האתגרים הסביבתיים.

להוביל שינוי רחב היקף


לאחרונה, מתוך תפיסת אחריות כוללת על הנעשה בענף, בחרה החברה להתמקד באתגר גדול במיוחד - להוביל שינוי ירוק, לא ברמת הבניין או הפרויקט הבודד - אלא ברמת השוק בכללותו.

ערן לוי, מנכ"ל ובעלים משותף באלטנוילנד מסביר: "קיימים ארבעה גורמים עיקריים שמעכבים את הבנייה הירוקה מ'לפרוץ' בישראל: המשבר בשוק הדיור, שמתבטא קודם כל בפיגור גדול של ההיצע אחר הביקוש מביא לכך שהדגש הוא על צמצום הפער הזה ולא מושם על בנייה ירוקה; כמו כן עד היום לא גובשה תוכנית ממשלתית סדורה למעבר לבנייה ירוקה. אמנם לאחרונה אושר התקן לבנייה הירוקה, אבל התקינה צריכה להיות רחבה בהרבה ולכלול גם תמריצים משמעותיים ליזמים ולחברות בנייה שיפעלו על פיה; חסם נוסף הוא השמרנות של תעשיית הבנייה וההימנעות שלה מאימוץ שינויים רדיקליים; וכמובן קיים גם החשש שהמעבר לבנייה ירוקה יביא לעלויות נוספות שתייקרנה את מחירי הדירות, אולם המסלול הירוק שפיתחנו סותר זאת ואף מדגים את ההיפך הגמור".

ערן לוי, מנכ''ל ובעלים משותף מדבר בכנס השנתי של המועצה לבנייה ירוקה

מיפוי החסמים של בנייה ירוקה הוביל את אלטנוילנד לפרסם לראשונה את ה"מסלול הירוק": מסמך מדיניות פשוט וישים להפיכת כל השלבים בחייו של פרויקט נדל"ני - מהתכנון, דרך הרישוי ועד לבנייה - לתומכי קיימות וסביבה. זאת, תוך רתימתם למשימה של כלל הגורמים הפועלים בשוק הנדל"ן, בהם יזמים, רשויות תכנון, עיריות, משרדי ממשלה ובנקים. המטרה: להקטין את טביעת הרגל הסביבתית של תעשיית הבנייה ולהטמיע בענף נורמות של בנייה ירוקה.

"כגורם מוביל בתחום הנדל"ן המקומי, זיהינו כי בעוד בנייני משרדים ומסחר מאמצים בהדרגה כללים תומכי סביבה, ענף המגורים מציג מעבר איטי מאוד לבנייה ירוקה. כל זאת כשהתודעה הצרכנית לפתרונות ירוקים וחדשניים דווקא הולכת ומתחזקת", אומר לוי.

תשובות בכל קנה מידה


"המסלול הירוק", אשר הוצג לראשונה בכנס השנתי של המועצה לבנייה ירוקה שנערך לא מכבר, מציע תוכנית רחבת היקף הכוללת את כל ההיבטים הרלוונטיים המבטיחים כי שוק הבנייה הירוקה יפרוץ קדימה ויספק לתושבי ישראל סביבת מגורים בריאה ומקיימת בקנה מידה נרחב. כך, כוללת התוכנית קידום של תוכניות בניין עיר (תב"ע) שייצרו שכונות מגורים ירוקות, חדשניות ומתחשבות בסביבה, ואשר ילוו בקמפיין הסברתי ובתמריצים ממשלתיים.

שלב התכנון, הקובע אולי יותר מכל את מידת הקיימות של כל פרויקט עתידי, זוכה להתייחסות מיוחדת במסגרת תוכנית המסלול הירוק, וכולל הקלות תכנוניות לפרויקטים ירוקים, דירוג ירוק למשרדי אדריכלים ולא פחות חשוב - קיצור לוחות הזמנים במתן היתרים. התועלות שיצמחו ליזמים מפרקטיקות הבנייה הירוקה יבואו לידי ביטוי גם כן בשלב שיווק הדירות לרוכשים, לרבות מסלולי משכנתא ירוקה בתנאים מיוחדים.

לפי התוכנית המוצעת, שלבי ההקמה של הפרויקטים הירוקים יקוצרו משמעותית הודות להטמעה של טכנולוגיות חדשות, ויבחנו ביחס למדד עתידי של מדידת הזיהום והמיחזור באתרי הבנייה. כשבהתאם לו יתאפשר מתן תמריצים לחברות היזמיות. לבסוף, מירב התועלת מהשינוי הירוק בתעשיית הבנייה תגיע לדיירים ורוכשי הדירות - אשר ייהנו מחוויית מגורים מתקדמת, חסכונית התורמת לבריאות ולתחושת WELL BEING.

עוברים לשלב המעשים

"עיקר העבודה עוד לפנינו", מודה לוי ומוסיף כי כעת, לאחר הצגת התוכנית אנחנו עוברים לשלב המעשים. בכדי להוציא את התוכנית מהכוח אל הפועל בכוונתנו לנקוט בשורה של מהלכים, ביניהם גיוס שותפים למהלך מהמגזר העסקי, האקדמיה, השלטון המקומי והחברה האזרחית שתחום הבנייה הירוקה קרוב לליבם, לפתוח ערוץ תקשורת מול מקבלי החלטות בכנסת ובממשלה, ולקדם חקיקה שתביא לידי ביטוי את התוכנית ועוד.

"הרצל אמר בספרו ש'כל מעשה האדם היה לפנים חלום'", מסכם לוי. "אנחנו באלטנוילנד מאמינים במשפט הזה בלב שלם והחזון שלנו הוא לצמצם ככל שניתן את ההשפעות של משבר האקלים עלינו ועל ילדינו. אני קורא לכל מי שחושב כמונו להצטרף אלינו. עכשיו זה הזמן לחולל שינוי אמיתי, למען העתיד שלנו ושל הדורות הבאים".

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר