obApi('track', 'Click to Appstore');
ב-One Zero מתבצע מדי יום צ'ק־אפ פיננסי ע''י טכנולוגיית בינה מלאכותית / צילום: Shutterstock

ב-One Zero מתבצע מדי יום צ'ק־אפ פיננסי ע''י טכנולוגיית בינה מלאכותית / צילום: Shutterstock

הכירו את הבנקאות האוטונומית שתהפוך את החיים שלכם למשתלמים יותר

בעזרת מערכת אינטליגנציה מלאכותית (AI) ובינה עסקית (BI), בנק ONE ZERO מבצע עבור לקוחותיו סריקה פיננסית יומית כדי לאתר חריגות, למנוע תקלות ולזהות הזדמנויות

13.02.2023 |

הכתבה בשיתוף ONE ZERO

השאלה המיתולוגית שהגדירה את עידן הרובוטים היא "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות". אבל האמת היא שאלו לא האנדרואידים שיש להם חלומות אלא אנחנו, בני האדם. אנחנו חולמים על עולם נטול דאגות, אנחנו חולמים שמישהו יעשה בשבילנו את העבודה השחורה והמבאסת, אנחנו חולמים להגיע אל המנוחה והנחלה. בדיוק כמו במעשייה על הזקן הסיני שעבד כל חייו קשה במטרה לפרוש לפנסיה כדי לסדר לעצמו פנאי לדוג דגים ובטוח שהוא הגשים את חלומו, עד שנתקל בדייג עני שפשוט עמד שם כל חייו על המזח מדי יום וחי לכאורה את החלום.

הסיפור של הקִדְמה והחדשנות הוא הפטנט, האלגוריתם, הדבר הזה שמעטים יודעים איך הוא עובד בדיוק אבל הוא אמור להקל על החיים שלנו. חוסר הידיעה, לפעמים, הוא מה שגורם לנו לחשוב אם זה מה שנכון עבורנו. בסוף המאה ה־19, כשג'ון ס' תורמן המציא את שואב האבק הממונע הראשון ועבר מבית לבית כדי לנקות אותו בתמורה לארבעה דולרים, חששו עובדי משק הבית בשכונה כי המכשיר החדש יגרום להם לאבד את פרנסתם. הם עדיין לא ידעו שמישהו יידרש להפעיל את הפטנט הזה ברגע שהוא יעבור לשלב הייצור ההמוני ושה"מישהו הזה" הוא הם בעצמם.

אוטונומי, לא מדע בדיוני


האלגוריתם הזה יכול לנקות את האבק, לייעל את היומיום, לשפר את איכות החיים ובמקרים מסוימים אף להציל אותנו מפני סכנת מוות. כולם מחפשים היום פתרונות של בינה מלאכותית, שמתבססים על יכולות כמו משין לרנינג ואיסוף של ביג דאטה כדי להיטיב עם האנושות. מילת המפתח בשנים האחרונות היא אוטונומיה. במילים פשוטות: אוטונומיה היא יכולתו המופלאה של האלגוריתם ללמוד את דרכו במרחב ללא תלות בגורם אנושי בזמן שהוא למעשה מסייע לאדונו האדם.

זה לא מדע בדיוני. אנחנו עדים לניצני התקופה כבר מזמן. נטפליקס מספקת לנו בשורה העליונה רשימת סדרות שיש סיכוי לא קטן שנאהב, ספוטיפיי מסדרת לנו רצף של שירים שגורמים לנו להרגיש טוב יותר בזמן ריצת בוקר, אמזון מציעה לנו לקנות את המתנה המושלמת לחברה הכי טובה, רומבה מנקה לנו את הסלון תוך כדי שהיא מהפנטת את החתולים, ווייז פוקד עלינו לפנות ימינה כדי לחסוך פקק שהתגבש בזמן אמת. החיים שלנו התחילו להיות אוטונומיים, זה מרגיש מצוין - ואין שום סיבה בעולם שלא ניקח את זה לשלב הבא.

האדם טועה - והמכונה מתקנת

החזון הגדול ביותר הוא כמובן להציל חיים. הצלת חיים, במובן הכי פשוט שלה, היא בראש ובראשונה היכולת לצפות מראש סיכונים אפשריים ולנסות להימנע מהם. הרפואה המודרנית משופעת ברעיונות אוטונומיים - החל משלב הבדיקה הפשוטה דרך האבחון ועד תהליך הטיפול. אבל הצלת חיים היא גם הימנעות מטעויות אנושיות. האדם, כידוע, אינו יצור מושלם. רופאים יכולים לטעות באבחנה כתוצאה מעומס, טרדות, משמרות ארוכות והיעדר שעות שינה. טעויות של נהגים בכבישים נובעת בדרך כלל מעייפות, שתיית אלכוהול, רשלנות והסחת דעת. לפי נתוני הרשות למניעת תאונות דרכים, 93% מהתאונות נגרמות בגלל הגורם האנושי. אנחנו בסך הכל בני אדם.

החברות הגדולות ביותר בעולם לא קמו כדי לעשות אקזיט אלא כדי לפתור בעיות קיימות. חברת מובילאיי, למשל, שהוקמה על ידי פרופ' אמנון שעשוע, עוסקת בצמצום טעויות של בני אדם, בטשטוש הגורם האנושי, כל זאת בסיוע של בינה מלאכותית. היא קמה מתוך הבנה עמוקה שבני אדם יכולים לטעות. את מה שעשה שעשוע בכבישים הוא מנסה להנחיל עכשיו גם בתחום הפיננסים בבנק הדיגיטלי ONE ZERO. אמנם מצב העובר ושב הוא לא בהכרח סכנת חיים מיידית לנו או לאחרים, אבל אי אפשר להקל ראש; מדובר במשאב יקר מאוד - הכסף שלנו ושל היקרים לנו. המשמעות של בנקאות אוטונומית דומה למשמעות של מכונית אוטונומית - יש מי שיחפה על הטעויות האנושיות.

מכונית אוטונומית / צילום: Shutterstock, metamorworks
 מכונית אוטונומית / צילום: Shutterstock, metamorworks


מנהלים לך את הכסף

כאמור, הטכנולוגיה היא כלי שנועד לשפר את החיים שלנו. נטפליקס עזרה לנו להיפרד מלוח השידורים ולראות מה שאנחנו רוצים כמה שאנחנו רוצים מתי שאנחנו רוצים בלי להחמיץ כלום אף פעם; שירותי הענן חסכו לנו שטחי אחסון של מחסנים וקלסרים; ווייז שחררו אותנו מלחץ של איחורים ופקקים; אמזון חסכה מאיתנו תורים ארוכים ופתקי החלפה. לקראת שנת 2023 אין סיבה שהמהפכה הזו לא תגיע לחשבון הבנק.

הבנקאות האוטונומית היא שדרוג עצום לבנקאות המסורתית שהרגילה אותנו לקבל טלפון מהבנק רק כשמשהו לא בסדר, כשאנחנו במינוס או כשהתבצע חיוב מוגזם. הבינה המלאכותית (AI) בתחום הבנקאות האוטונומית עלתה מדרגה לבינה עסקית (BI). למעשה, המערכת מנתחת מידע מדויק ועקבי באופן כזה שיאפשר לטייב עבור הלקוח את מצבו הכספי בעזרת שיחות ייעוץ, תרשימים גרפיים והדמיות. בבנק ONE ZERO מתבצע מדי יום צ'ק־אפ פיננסי מקיף על ידי טכנולוגיית בינה מלאכותית שסורקת מדי יום את החשבונות וכרטיסי האשראי, מאתרת כל אירוע חריג וגם הזדמנויות לצמיחה ומייצרת פתרונות חכמים לכסף של הלקוחות. בין הנושאים שהיא יודעת לאתר ולתקן אפשר לציין חיובים כפולים, העלאת דמי מינוי של ספקים שונים, המלצות לסוגי תשלום בחו"ל כדי לחסוך המרה כפולה, בדיקת תזרים חודשי, התראה לפני כניסה אפשרית למינוס ובעתיד הקרוב גם ייעוץ בתחומים שונים.

במידה מסוימת, בנקאות אוטונומית היא כמו בנקאות פרטית לעשירים, רק לכולם. בזכות טכנולוגיה חדשנית ופורצת דרך - מי שמרוויח הוא הלקוח. הרי לא כולנו נולדנו עם ידע כלכלי, ובטח ובטח שלא רכשנו אותו בין כותלי בית הספר. בדיוק כמו שאנחנו לא אמורים ללמוד לרפא את עצמנו כשאנחנו חולים או לתקן את המכונית שלנו כשהיא מתקלקלת - כך אנחנו לא אמורים "לרפא" בעצמנו את חשבון הבנק שלנו כשהוא במצב פחות טוב. אין סיבה שחשבון הבנק ידאיג אותנו, אין סיבה שנפסיד כסף בגלל חוסר ידע. אם הטכנולוגיה חוסכת לנו זמן, משפרת את החיים ומצילה אותנו ממצבים לא נעימים - הגיע הזמן שהיא תפתור לנו גם את נושא ניהול הכסף. ברגע שנבין שאנדרואידים לא חולמים על כבשים חשמליות אלא נמצאים כאן כדי להגשים לנו את החלומות, נוכל ללכת לישון בשקט, בלי דאגות.

להורדת האפליקציה ופתיחת חשבון לחצו כאן >>

כתבות נוספות

אורה לוי אבליה, מנהלת הכספים של בנק ONE ZERO / צילום: איתן אבליה

"ניהול כספים מתחיל מהחזון של החברה ומנהל הכספים חייב להאמין בו"

אורן לוי, מנהלת חטיבת הלקוחות של בנק ONE ZERO / צילום: יוסי לזרוף

"ה-DNA של הבנקאים שלנו זה לצאת מגדרם עבור הלקוחות"

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר