בשיתוף:
מסחר אונליין / צילום: Shutterstock

מסחר אונליין / צילום: Shutterstock

עולם הקמעונאות משנה פניו במהירות - האם הספקים צריכים להיכנס ללחץ?

קמעונאות מעולם לא היתה עסק שקל לשרוד בו, והוא הולך ונהיה מאתגר יותר מיום ליום. עליית שיעורן של הקניות המקוונות, שהואצה בעקבות מגיפת הקורונה, מציבה קשיים גם בפני רשתות גדולות ומבוססות. בארץ ובעולם.

מודלים חדשים בעולם הקמעונאות מתפתחים. אמאזון מאתגרת את הרשתות הוותיקות בארה"ב, עם הודעתה האחרונה שתפתח חנויות כלבו. אמאזון אינה כבולה למודלים וממציאה מחדש מודלים חדשניים של קמעונאות. החנויות שתקים מבוססות מראש על מודל משולב של קניות און ליין וחווית קניה פיזית, אך לא כמו אלו שאנחנו מכירים, השטח יהיה קטן יותר, סידור חנות מותאם, מיקום החנות נגיש לצורך של השלמת החוויה הפיזית לחוויה המקוונת.

הרשתות הותיקות נאלצות להתמודד עם שינוי של מודלים שהתאימו לעולם הישן, בעוד הן "סוחבות" על עצמן משקל כבד של תקורות, התחיבויות קודמות, מתודולוגיות עבודה ועוד.

האתגרים המרכזיים של עולם הקמעונאות בשנים הקרובות יהיו לבנות חוויית קניה משולבת שתאפשר בין השאר:

● היפר פרסנוליזציה על מנת למשוך את הקונה לרשת באמצעות הצעות ערך שיווקיות ממוקדות ומותאמות אישית.

● חוויית קניה במובן הרחב - זהות בחווייה בקניה און ליין ובקניה בחנות, שפה אחידה, נראות.

● טיפול בכל עולם התשלומים -מגוון רחב של אמצעי תשלום, בנוחות מירבית, יעילות ומהירות.

● אוטומציה ושקיפות בעולם הלוגיסטיקה - מגוון של אפשרויות וקיצור של זמני ההמתנה כמו משלוח עד הבית, קניה און ליין ואיסוף בחנות (BOPIS), קניה בחנות ומשלוח עד הבית, משלוח לאתרים מגוונים ליד הבית ועוד.

● האצת התפתחות של מותגים פרטיים / מותגי בית לשיפור הרווחיות של הרשת.

האתגרים הגדולים של עולם הקמעונאות גורמים לכך, שאנחנו רואים יותר ויותר רשתות מבוססות שנקלעות לקשיים (בארה"ב לדוגמא אנחנו רואים את ג'יי סי פני ומייסיס, בארץ ראינו תהליכי קונסולידציה של רשתות אופנה עוד לפני משבר הקורונה).

הצורך של עולם הקמעונאות להשתנות במהירות משפיע על כל האקוסיסטם שחייב להתאים את עצמו גם הוא.

במסגרת המאבק על כל לקוח, הקמעונאים לא יוכלו להיות סבלניים לספקים שלא יעמדו בדרישות השירות - קנייה , אספקה, קבלת המוצר/ התקנה, טיפול בתקלות ועוד, כל תקלה או אי שביעות רצון של לקוח פוגעת בהם באופן ישיר.

עובדה זו מחייבת גם את הספקים לעולם הקמעונאי, לשנות לחלוטין את המודלים הישנים שבהם עבדו - לא עוד שרשראות הפצה ארוכות אלא שליטה מקרוב בשרשרת הלוגיסטית על מנת לעמוד בדרישות הרשתות הקמעונאיות הגדולות.

שירות לקוחות וטיפול בתקלות - הרשתות יטילו יותר ויותר אחריות על הספקים, שמצידם יצטרכו לתת מענה למגוון רחב של ערוצי שירות, בזמן קצר ושביעות רצון גבוהה. ספקים שלא יעמדו בדרישות יוחלפו באחרים.

הקניונים שנבנו בעיקר על חנויות עוגן של הרשתות יצטרכו להתמודד עם צמצום שטחי מסחר ולהחליף אותם באטרקציות חדשות שיצדיקו משיכה של קהל לקניון ויאפשרו פיצוי לירידת ההכנסות משכר הדירה של הרשתות.

לא כולם ישרדו, אבל כל מי שעיסוקו נוגע בעולמות של מוצרי צריכה, יצטרך לשאול את עצמו איך הוא משנה מודלים עסקיים ומתאים עצמו במהירות לעולם המשתנה. ככל שהתחרות בעולם הקמעונאות תגבר, כך הלחץ על הספקים יגבר. לרובם יש תחליף, והקמעונאיות לא יהיו סבלניות.

חברות ישראליות, העוסקות בעולם מוצרי הצריכה בשוק הגלובאלי, נמצאות ממילא בנחיתות מול חברות מקומיות. חברות אלו חייבות לגייס את היצירתיות ולפתח לצד דפוסי העבודה הקיימים, גם מודלים חדשניים, שהמטרה של כולם אחת - מקסימום ערך לצרכן, דרך ערך לקמעונאי הקצה שהוא לרוב המתווך שלו מול הצרכן.

כתבות

לכל הכתבות