בשיתוף:
התזמון בין ההוצאות להכנסות בחברה / צילום: Shutterstock

התזמון בין ההוצאות להכנסות בחברה / צילום: Shutterstock

חובות אבודים? לא הכל אבוד

כאשר תשלומים מלקוחות מתעכבים או לא מתקבלים כלל, יש לכך השפעה בלתי נמנעת על העסק או החברה שלכם. בזמן שהתשלומים להם אתם מצפים לא מתקבלים, הנכם נדרשים בינתיים לעמוד בהתחייבויות שלכם לספקים ולרשויות המס. הבנת התזמון בין ההוצאות להכנסות בחברה והכרת האפשרויות העומדות בפניכם כשהתשלומים מהלקוחות מתעכבים, חשובות מאד לפעילות העסקית שלכם.

גבייה מלקוחות

בין אם הנכם עוסק מורשה או בעלי חברה, תהליך הגבייה מלקוחות בוודאי מעסיק אתכם רבות והינו אחד הנושאים החשובים ביותר להמשך הפעילות העסקית שאתם מנהלים. ככל שרמת האשראי ללקוחות עולה, מה שמוכר לכם כשוטף + 30, שוטף + 60 או שוטף שיטפון, נקודת המפגש שלכם עם הכסף שאמור להתקבל מהלקוחות רחוקה יותר. ככל שהמפגש עם הכסף רחוק יותר, גדל הסיכוי שמשהו ישתבש בדרך אצל הלקוח, והסיכון לאי פירעון החוב גדל בהתאם.

בעולם בו אנו חיים אין כל בטוחה שאפילו הלקוח הכי גדול ומכובד שלכם, לא יהפוך לחדל פירעון או לפושט רגל. לאורך הזמן אנו עדים לחברות רבות וטובות, בעלות שם עסקי ומוניטין מעולים, שההידרדרות אצלן הייתה מהירה ומצאו עצמן בהליכי פירוק וכינוס נכסים.

זכרו שאין זה משנה כמה רווח אתם חושבים שייצא לכם מעסקה מסוימת, אם בסופו של דבר, אותו לקוח לא ישלם לכם את הסכום שהתחייב לו. כלומר, אם הוצאתם חשבונית ללקוח ובסופו של דבר הכסף לא הגיע, לא רק שנוצר לכם הפסד מאי פדיון החוב, אלא שהחוב בפועל גדול יותר ואליו מתווספים גם התשלומים שכבר שילמתם לרשויות המס, למע"מ ומס הכנסה, עבור אותה חשבונית מס שדיווחתם עליה בדוח התקופתי.

הכרה בחובות אבודים

ביכולתכם לדרוש את יתרת אותו חוב בספרים, בזיכוי מרשויות המס כחוב אבוד, זאת לאחר שהוכחתם כי נקטתם בכל הדרכים והשיטות בכדי לגבות את אותו החוב. התייעצו עם רואה החשבון שלכם כיצד לעשות זאת. למותר לציין כי התרת החוב בזיכוי אינו תהליך מהיר, ועשוי לקחת חודשים רבים ובמקרים מסוימים אף שנים. עד אז העסק שלכם, לצערכם, יממן את תשלומי המס כאמור בגין אותה חשבונית מס שדווחה ושהכסף בגינה לא נכנס לחשבון העסק.

מומלץ לעשות בדק בית ולבחון את נושא אשראי הלקוחות הנהוג אצלכם בעסק, יחד עם תיעוד מדויק של גיל החובות, רמת הסיכון, סממנים שמעידים על חדלות פירעון ושמועות בשוק, תוך אימוץ ומעבר לשימוש באמצעי סליקה וגבייה חכמים ודיגיטליים.

יש מה לעשות

אם יש לכם חשש לגבי לקוחות מסוימים שאמינותם הפיננסית מוטלת בספק, אל תהססו לפעול, ויפה שעה אחת קודם, להקטנת החוב ולמזעור נזקים כספיים שיכולים להיווצר אצלכם בעסק כתוצאה מלקוח מסוים שלא יוכל לשלם לכם.

בעולם המכירות והשיווק יש משפט שמרבים להשתמש בו ואומר ש"כל הקודם זוכה", במקרה של חובות אבודים הוא נכון, הראשון שיפעל לגביית החוב מלקוח שמפגר בתשלומיו, סיכוייו להשיב את כספו יהיו גדולים יותר, וזאת לפני ששאר הנושים יצטרפו למעגל התובעים.

בנוסף, ככל שתקדימו לנקוט בהליכי גבייה מקובלים להשבת החוב, כך גם רשויות המס ישתכנעו להכיר באותו חוב לקוח כחוב אבוד עסקי שיזכה אתכם בסופו של דבר בקבלת החזרי מס בגובה המע"מ ומס ההכנסה ששילמתם לגבי אותו חלק של החוב שהפך לאבוד, או לגבי אותו חלק של החוב שהוסכם לגביו בהסכם פשרה כי יופחת.

במקרים רבים, המסלול המקוצר בפנייה לרשויות המס ודרישה לזיכוי במס שמתקבל בגין ההכרה בחוב אבוד, שווה הרבה יותר לבעל העסק מאשר המאמצים הנואשים וחסרי הסיכוי שהוא ישקיע תוך תשלום לעורכי דין ולחוקרים מטעמו אם ינסה לגבות את החוב ישירות מהלקוח. בסופו של דבר, בעלי עסקים חוטאים למטרה כשהם מבזבזים הון עתק, זמן ומשאבים לגביית החוב שהתועלת הכלכלית שתצמח להם מהשבתו, בהשוואה לעלות הכספית ולזמן שכבר הושקעו על ידם ושוויו המקורי, היא שולית בהחלט.

* תוכן זה נועד להקנות מידע כללי בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי ואין לו תוקף של חוות-דעת מחייבת.

למידע על שירותי BDO >>

כתבות

לכל הכתבות