בחסות
x

שיתוף

סגירה

02

Vayyar

חיישני תלת-ממד ש"רואים" דרך חומרים

מייסדים:

רביב מלמד (מנכ"ל), נפתלי חייט, מירי רטנר

משקיעים:

וולדן ריברווד, ITI , באטרי, בסמר, Israel Cleantech Ventures וכללטק

שנת הקמה 2011
עובדים 100
גיוסי הון 79 מיליון דולר
"הבנו מההתחלה שהחיישן שלנו יכול לעזור בהמון תחומים"
יסמין יבלונקו

מעטים הפיתוחים הטכנולוגיים ששימושיים בכל כך הרבה תעשיות ועולמות ידע כמו החיישן הקטן שפיתח הסטארט-אפ ואיאר (Vayyar) מיהוד. מה אפשר לעשות איתו? לאפשר למכונית לזהות אם תינוק נשכח בתוכה; "לראות" דרך קירות, וכך לסייע לקבלנים, אנשי שיפוצים ואינסטלטורים; לבדוק רמת קרינה בטלפונים סלולריים; לומר לצרכני אופנה איזו מידת חולצה מתאימה להם; להפעיל שואב אבק חכם שלא מתבלבל מזגוגיות; להשגיח על בריאותם של קשישים; ואפילו למדוד את הערכים התזונתיים בחלב. וזו רק רשימה חלקית של מוצרים המתבססים על החיישן.

רביב מלמד, נפתלי חייט ומירי רטנר, שייסדו את ואיאר ב-2010, לא התכוונו שזה מה שיצא מהחיישן שלהם. השלושה הקימו את החברה במטרה לפתח מוצר שיסייע לבצע בדיקות זולות, יעילות ונטולות כאב לגילוי מוקדם של סרטן השד. וכך, בראשית ימיה, החברה התמקדה פיתוח מכשיר דמוי חזייה עבה, שנותן תמונה מלאה של תוך השד בתוך כמה שניות.

השבב שפיתחה החברה כולל למעשה לא חיישן אחד, אלא שניים - האחד משדר גלי רדיו והאחר קולט אותם. גל רדיו הוא גל אלקטרומגנטי, המאט כאשר הוא "נכנס" לתוך חומר בעל מקדם אלקטרומגנטי גבוה יותר. החזרי הגל השונים, הנקלטים על ידי החיישן השני, מאפשרים לשבב לזהות את הרכב החומר וצורתו. לצורך המחשה, האפקט הפיזיקלי דומה לזה שמתרחש כאשר מסתכלים על כפית שנמצאת בתוך כוס מים, ונראית עקומה: הסיבה ל"התעקמותה" היא השינויים במהירות האור כאשר הוא עובר במים לעומת האוויר.

"אנחנו מודדים שני דברים", מסביר חייט, "ראשית את זמן המעוף הלוך-חזור של הגל, מה שנותן לנו הערכת מרחק. שנית, אנחנו מציבים במערכת אחת חיישנים רבים ומסתכלים על הפרשי הזמן שבהם הגל מגיע אליהם. כך אנחנו מחשבים את הזוויות של הגל, ומייצרים תמונה תלת-ממדית של העצם. על בסיס הצורה שלו אנחנו מנסים להעריך מהו". ההערכה לגבי מהות החומר מתבצעת על ידי שכבה של אלגוריתמים מבוססים למידת מכונה, שלומדים לזהות כיצד נראים חומרים ועצמים שונים.

וות Vayyar / צילום: איל יצהר"

קראו עוד
סגור

כתבות הטכנולוגיה הכי מפתיעות ברשת. בכל סוף שבוע.

אני מאשר / ת קבלת תוכן פרסומי מגלובס