בחסות
x

שיתוף

סגירה

05

Explorium

מנוע לחיפוש והעשרת דאטה

מייסדים:

מאור שלמה, אור טמיר ועומר הר

משקיעים:

Emerge Fund, זאב ונצ'רס, F2 Capital, דיינמיק לופ, 01 Advisors

שנת הקמה 2017
עובדים 100
גיוסי הון 51 מיליון דולר
"אנחנו מחברים אינספור פיסות אינפורמציה שרלוונטיות ללקוחות"
אורי ברקוביץ'

יש שני סוגים של סטארט–אפים מעניינים. הראשון לוקח שוק קיים בעולם הפיזי, מתרגם אותו לעולם הדיגיטלי ויוצר שוק חדש אונליין. אמזון היא דוגמה לחברה כזו. הסוג השני מאתר נקודת כשל בשוק דיגיטלי קיים, וממציא לו פתרון (ועם הזמן, כשבאים גם מתחרים, נוצר שוק חדש סביב אותו פתרון).

אקספלוריום, שנוסדה ב–2017, היא חברה מהסוג השני. הפתרון שהיא מציעה פועל בשניים מהתחומים החמים והצומחים בשנים האחרונות - הבינה המלאכותית והביג דאטה.

שלושת המייסדים, המנכ"ל מאור שלמה (26), אור טמיר (38) ועומר הר (39), הגיעו מרקע של דאטה - שלמה הגיע מ–8200, טמיר הגיע מ–Natural Intelligence והר הוביל קבוצת data science ב–Ironsource. יום אחד הם נפגשו לשיחה, שבה הבינו שהם נתקלים באותן בעיות.

נקודת הכשל שהם איתרו הייתה הדאטה עצמו, ולא האלגוריתמים שמנתחים אותו. הוא פשוט לא היה מספיק איכותי על מנת לייצר את התובנות העסקיות שהחברות דרשו. מצד שני, אי אפשר לייצר מידע רלוונטי יש מאין.

כדי לגשר על התהום הזו הם פיתחו את אקספלוריום - מנוע חיפוש שסורק את הדאטה הקיים של חברה לאורך ולרוחב, ומחפש עבורה ברחבי הרשת דאטה רלוונטי שיוכל להעשיר אותו. הדאטה מגיע גם ממקורות פתוחים, כמו למשל מאגרי מידע ממשלתיים על תושבים או על מזג האוויר, אבל גם ממאגרים שאקספלוריום רוכשת.

"קחו למשל ענקיות כמו טסקו או וולמארט", מסביר שלמה. "מאוד חשוב להן להבין בכל חודש כמה הכנסות יהיו בכל חנות. לשם כך, הן בונות מודל חיזוי היסטורי שמסתכל על הכנסות קודמות כדי למצוא דפוס. אבל צריך להסתכל גם על משתנים סביבתיים כדי להבין מה יהיו ההכנסות בחודש הבא. המשתנים הללו יכולים להיות המחירים של המתחרים, כמה מתחרים נסגרו, מה היו המחירים של המתחרים בזמן שהם נסגרו, מה הדמוגרפיה באזור החנות, מזג האוויר, האם היו חגים. בקיצור, יש אינספור פיסות אינפורמציה שרלוונטיות לכל שאלה ושאלה שלקוחות שלנו שואלים".

בפועל, זה אפילו יותר פשוט ממה שזה נשמע. אם להשתמש בדוגמה שנתן שלמה - הלקוח מזין את הדאטה הקיים על ההכנסות ההיסטוריות למערכת בצורת אקסל. בשלב הבא, המערכת מציגה את כל מאגרי המידע שהיא מצאה שיכולים להיות קשורים לכך. ללקוח נשאר רק להחליט איזה מאגרים לשדך, ולהריץ עליהם את האלגוריתמים שלו.

xplorium - הצוות / צילום: איל יצהר, גלובס"

Explorium - הצוות / צילום: איל יצהר, גלובס

ניתוח הנתונים השתנה

מאז הקמתה גייסה החברה כ–51 מיליון דולר. היא צומחת במהירות, ומעסיקה כ–100 עובדים, בעיקר בישראל ובארה"ב. שלמה, שפועל מתל אביב, היה עד הקורונה על הקו ישראל–ארה"ב. "זה יותר קל כשאין עדיין משפחה", אומר הצעיר מבין המייסדים.

הקורונה היטיבה עם העסקים של אקספלוריום, משום שביום אחד היא הפכה את הבעיה האינהרנטית של חברות לבעיה אקוטית: המידע ההיסטורי הפך להרבה פחות רלוונטי, והיה להן הרבה יותר קשה לנתח נתונים ולהיערך למצב החדש.

במהלך שירותו ב–8200 הוביל שלמה שני צוותי פיתוח ומוצר. "אתה חושב על משהו, זו נטו מחשבה שעברה בתוך הראש שלך, ואז כותבים כמה דברים וזה הופך למציאות. בתוך 8200 זה מציל חיים לאינספור, ואצלנו זה הפך לחברה שיש לה אימפקט על אנשים. עם ההרגשה הזו רציתי לעשות משהו בחוץ. עכשיו כל מה שאני רוצה לעשות בחיים זה לבנות מוצרים. אין הרגשה שנייה לזה".

עצות מפייסבוק

כמנכ"ל צעיר, שלמה הקיף את עצמו בגלריה מרשימה של קודקודים מעמק הסיליקון, ביניהם דיויד מרקוס מנכ"ל ונשיא פייפאל לשעבר, חוויאר אוליבן סמנכ"ל הצמיחה של פייסבוק, היזם הסדרתי ומנכ"ל TripActions אריאל כהן, מנכ"ל 'טיפלתי' חן עמית, ואחד ממשקיעי החברה, אורן זאב.

"בסיבוב הגיוס האחרון הכנסנו גם את סמנכ"ל התפעול לשעבר בטוויטר, אדם ביין", הוא מספר. "אני מנסה להיעזר בהם, אבל בדרך כלל הדעות שלהם שונות ואין עצה אחת קונסיסטנטית".

מצד שני, הוא אומר, "אני לא מאמין שיש מתכון אחד לבנייה של חברה מוצלחת. אם אתה לא עושה את זה מבפנים, קשה לך לתת את העצה הנכונה. גם את זה אני לוקח בחשבון, כי הרי הם לא חיים את היומיום ולא נמצאים בשיחות עם הלקוחות, אז קשה להם להבין".

קראו עוד
סגור