<b>גלובסקול - </b>לומדים מרחוק
ממשלת ארה"ב הקצתה מאות מליארדי דולרים עבור מענקים לעסקים אמריקאים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

ממשלת ארה"ב הקצתה מאות מליארדי דולרים עבור מענקים לעסקים אמריקאים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

"מקלות וגזרים" בקבלת מענקים בארה"ב

מאת: ד"ר אמיר חנצ'ינסקי, שותף מס אמריקאי, EY

מענקים בסך כולל של מאות מיליארדי דולרים הוקצו לסקטור העסקי בארה"ב ● חקיקה מעודכנת בארה"ב מאפשרת גמישות רבה יותר בתנאי המענקים, ועדכון אחרון דחה את הדד-ליין להגשת בקשה למענק ל-8 באוגוסט 2020 ● לצד ההטבות, גוברות הקריאות לביצוע ביקורת על מענקים שהתקבלו, והממשל האמריקאי מגיב בהתאם ● חשיבות עליונה להכנת תיעוד תומך ומסמכים מבססים מתאימים
05.07.2020 |

ד"ר אמיר חנצ'ינסקי, שותף מס אמריקאי, EY / צילום: EY ארה"ב
 ד"ר אמיר חנצ'ינסקי, שותף מס אמריקאי, EY / צילום: EY ארה"ב

כידוע, ממשלת ארה"ב הקצתה מאות מליארדי דולרים עבור מענקים לעסקים אמריקאים אשר עומדים בתנאים מסוימים. מענקים אלו ניתנים בדרך של הלוואה ניתנת למחילה ("הלוואת-מענק") במסגרת תכנית ה-Paycheck Protection Program) PPP), ועשויים להגיע לסכומים נכבדים (עד כ-20 אלף דולר לעובד).

התכנית זכתה לתהודה רבה, שהתבטאה הן במספר הבקשות הרב שהוגש לקבלת הלוואת-מענק (אשר בעקבותיו הסכום שהוקצה לתוכנית כמעט שהוכפל בפעימת הכספים השניה), והן בדעת הקהל האמריקאי ובלחץ הציבורי שהופעל על הממשל לייעל את המענק ולוודא כי יגיע למי שאכן זקוק לו. בתגובה הודיע ה-SBA (הגוף האחראי לחלוקת המענקים) כי יבצע ביקורות לפי שיקול דעתו, כאשר כל חברה שלקחה את הלוואת-המענק היא מועמדת פוטנציאלית לביקורת. חברות רבות אף החזירו את הכספים שקיבלו, מחשש למחאה ציבורית ואף לסנקציות אזרחיות ופליליות.

לפיכך, אולי אין זה מפתיע כי תנאי הלוואות-המענקים משתנים לעיתים קרובות. בחודש יוני נכנס חוק חדש לתוקף: Paycheck Protection Program Flexibility Act of 2020. חוק זה מהווה את הצעד האחרון בשורה של צעדים אשר מחילים שינויים מסוימים בתכנית הלוואות המענקים, ומטרתו להקל על החברות האמריקאיות בבואן לנצל את כספי המענקים:


יותר גמישות באופן השימוש בכספים: על 60% מסכום המענק לשמש לתשלום הוצאות שכר, לעומת הרף הקודם, שעמד על 75%.

יותר גמישות בתקופת השימוש בכספים: ככלל, ניתן לנצל את כספי ההלוואה במשך 24 שבועות, או עד ה-31 בדצמבר 2020, כמוקדם מביניהם (חברה שקיבלה את ההלוואה לפני כניסת החוק לתוקף, יכולה לבחור בתקופת השימוש המקורית, אשר עמדה על 8 שבועות מיום קבלת ההלוואה).

יותר הטבות: כעת ניתן גם לקבל את המענק, וגם ליהנות מדחיית תשלום חלק המעסיק בביטוח הלאומי (6.2%).

יותר גמישות בתנאי שימור העובדים: ככלל, על פי תנאי התכנית המקורית, הפחתה במספר העובדים או בשכרם תביא להפחתה תואמת בסכום המענק. החוק הנ"ל מאפשר, בנסיבות מסוימות, חריגים לכלל זה.

יותר תשלומים נדחים: התקופה בה ניתן לדחות את תשלומי החזר ההלוואה הוארכה, מחצי שנה לעד מועד מחילת החוב (ההפיכה למענק).

יותר זמן: תקופת ההלוואה הוארכה משנתיים לחמש שנים (חברה שלוותה כספים לפני כניסת החוק לתוקף, יכולה להגיע להסכמה הדדית עם הבנק המלווה על מנת לקבל הארכה זו).


אנו ממליצים לחברות שקיבלו הלוואת-מענק לעקוב ולהתעדכן אחר השינויים בליווי גורם מקצועי, על מנת שתוכלנה לעמוד בהוראות הזכאות והדיווח הנדרשות.

לצד ההזדמנות האטרקטיבית הגלומה בתכנית המענקים, ישנן גם חשיפות וסיכונים: חברות צפויות לעבור ביקורת על ידי הרשויות בארה"ב עד שש שנים מיום ההפיכה למענק, וחברה שיימצא כי אינה עומדת בדרישות הזכאות והדיווח, יכול שיוטלו עליה סנקציות אזרחיות ופליליות. כמו כן, במקרה של רכישת חברה או גיוס כספים ממשקיעים, החברה צפויה להידרש להסברים במסגרת הליכי גלוי הנאותות (Due Diligence).

ריבוי התנאים מחייב הכנה של תיעוד תומך ומסמכים מבססים מתאימים על ידי כל חברה שלקחה הלוואת מענק, על מנת שתוכל להכין עצמה לביקורת עתידית צפויה באופן המיטבי.

ומה לגבי חברה שלא לקחה הלוואת-מענק?

ראשית נציין כי עוד לא מאוחר מדי - בעקבות עדכון חקיקה אחרון, ישנו חלון הזדמנויות קצר לבקש הלוואת-מענק, עד ליום ה-8 באוגוסט 2020. אף אם חברה מסוימת החליטה בעבר שלא לפנות לקבלת הלוואת-מענק, לאור השינויים התכופים בהנחיות הרשויות וחלון ההזדמנויות החדש שנוצר, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ על מנת לבחון הזדמנות זו.

שנית, קיים מסלול הטבות חלופי בדמות זיכוי מס בגין ביטוח לאומי (Employee Retention Tax Credit) - חברות שבחרו שלא לקבל הלוואת-מענק ונפגעו מהמשבר שפרץ בעקבות הנגיף, יוכלו לקבל זיכוי מס בסך של עד 5,000 דולר לעובד, בנסיבות המתאימות. יתרה מכך, זהו זיכוי בר החזר, כלומר, במידה ששולם מס עודף, החברה תקבל החזר בגינו. לאור הסגר הארוך בארה"ב, ייתכן מאוד שחברות הפועלות בארה"ב תהיינה זכאיות להטבה זו.

לסיכום, הלוואת-המענק מציגה הזדמנות ייחודית להשגת אפיק מימון אטרקטיבי עבור החברה. עם זאת, כדאי להיות ערים לסיכונים ולחשיפות הכרוכים בה, ולהיערך אליהם מבעוד מועד. אחד הכלים העיקריים העומדים לרשות החברה הוא התיעוד המבסס שלה - עליו להראות כי החברה שקלה את כלל הדרישות למענק ואת יישומן לגביה. לאור מורכבות החוק והשינויים התכופים בו, מומלץ לבצע את האנליזה והתיעוד בסיועו של גורם מומחה חיצוני לחברה. כמו כן, לרשות החברה עומדת אלטרנטיבה להלוואת-המענק, והיא זיכוי מס בגין ביטוח לאומי, אשר עשוי להגיע לסכום של עד 5,000 דולר לעובד. מומלץ לחברות להתייעץ ולבחון את שתי החלופות הנ"ל בטרם קבלת החלטה.

*מטרת מזכר זה להביא לידיעתכם מידע פיסקלי-מיסויי עדכני; אין ליישם את האמור לעיל מבלי להיוועץ בגורם מקצועי.

כתבות נוספות:
אסם נסטלה פרופשיונל וגלובסקול בסדרת מפגשים אונליין לעסקים בתחומי המזון והמסעדנות

עוד מעט מוציאים שולחנות: איך להתכונן לפתיחה המחודשת של תחום ההסעדה והמזון?

אסם נסטלה פרופשיונל וגלובסקול בסדרת מפגשים אונליין, המסייעת לבעלי עסקים בתחומי המזון והמסעדנות להתמודד עם המציאות החדשה באמצעות הכוונה עסקית במגוון תחומים

לצפייה במפגשים>>

פאבל - בניית בוט בפייסבוק שיהפוך גולשים ללידים

בניית בוט בפייסבוק שיהפוך גולשים ללידים

בסדנא נלמד מדוע בוטים, בדגש על פייסבוק, זה כלי אדיר שיווקי מעולה שהופך גולשים ללידים, ונבנה בוט כזה צעד צעד.

  • מרצה: דודו ציזנר, מנכ״ל Leandolini
  • 6 שיעורים
  • מועד: לבחירתכם
  • מחיר: 285 ₪ לקורס אחד או 485 ₪ לכל הקורסים, המחירים כוללים מע"מ.
  • הנחה מיוחדת של 25% לרשומים לאתר גלובס באמצעות קוד קופון globes בעמוד הרכישה. 
  • קורס זה ניתן לרכוש רק במסגרת חבילת "דיגיטל אקספרט", פרטים נוספים בעמוד ההרשמה.
     
הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר