בשיתוף:
עסקים בינוניים בישראל / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

עסקים בינוניים בישראל / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

עסקים בינוניים בישראל – תמונת מצב פברואר 2021

כ-18 אלף עסקים בישראל מוגדרים כעסקים בינוניים ● הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מספרת לנו מה שלומם, איך עברה עליהם 2020 ומה צופן העתיד

בשנה האחרונה כולנו למדנו להכיר מקרוב את המצוקות והאתגרים של העצמאים והעסקים הקטנים בישראל. עם זאת, ניכר כי העסקים הבינוניים בישראל נמצאים בשטח האפור וסדר היום שלהם לא תמיד עולה על השולחן.

אז מיהם העסקים הבינוניים ומה נמצא על השולחן שלהם? הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שתפה אותנו בעובדות, במחקרים ובסקרים שערכה במהלך השנה החולפת, כדי שנכיר אתכם - העסקים הבינוניים, קצת יותר טוב.

העסקים הבינוניים גילו חסינות יחסית לקורונה

משרד הכלכלה בישראל מגדיר את העסקים הבינוניים, כעסקים המעסיקים 20-100 עובדים ושמחזור העסקים השנתי שלהם נע בין 20 ל-100 מיליון שקלים. ממידע שנמסר מהרשות לעסקים קטנים ובינוניים עולה כי בתחילת 2020 היו כ-18 אלף עסקים בינוניים, שהעסיקו יחד כ-700 אלף עובדים וייצרו כ-110 מיליארד שקלים.

מהסוכנות נמסר כי עסקים בינוניים נפגעו ממשבר הקורונה, כמו מרבית המגזר העסקי, אולם באופן פחות קשה מאשר עסקים קטנים ויותר קשה מעסקים גדולים יותר. זאת הן בהיבט של כמות העסקים שנפגעו במכירות במעל 80%, והן בהיבטים של צמצום תעסוקה ושרידות. במהלך מרץ אפריל 2020 חלה ירידה ממוצעת במחזורי העסקאות של העסקים הבינוניים, בהיקף של כ-11.8%, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הירידה במחזורים במהלך יולי אוגוסט הייתה מינורית יותר - 3.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

עבודה מהבית זה נחמד אבל לא לכולם...

אחת הדרכים לאפשר לעסקים להמשיך ולעבוד במהלך הסגרים הייתה להמשיך ולעבוד מהבית, וגם כאן העסקים הבינוניים התמודדו עם אתגרים לא פשוטים. מהסוכנות נמסר כי כמחצית מהעסקים הבינוניים דיווחו כי עבודה מהבית אינה אפשרית מבחינתם וכי והעובדים שלהם גם לא מעוניינים להרחיב את העבודה מהבית. אתגר זה נותר בעינו במהלך כל המשבר כמעט, בעוד שהעסקים הקטנים מחד, והעסקים הגדולים מאידך הצליחו להתאים את עצמם לאתגרים של העבודה מרחוק והצליחו לשפר עמדות בתחום.

אחוז המועסקים שאין להם אפשרות לעבודה מהבית, לפי ענף וגודל עסק / באדיבות: משרד הכלכלה

המוטיבציה ליטול אשראי מושפעת מהפגיעה בעסק

מסקר שערכה הסוכנות עולה לדוגמה כי כ-16% מהעסקים הבינוניים דיווחו שיש סיכון שהעסק יאלץ להיסגר, בשעה שבקרב העסקים הקטנים 30% דווחו על חשש לסגירת העסק עקב המשבר. החשש מהשרידות העסקית מתבטא גם בנכונות ליטול אשראי לפעילות. באותו הסקר נשאלו בעלי העסקים על נכונותם ליטול אשראי. העסקים שלא נפגעו מהמשבר הביעו נכונות לגייס אשראי נוסף ואלה שנפגעו באופן בינוני או נמוך, ומעדיפים שלא ליטול אשראי, למרות שאינם חוששים לשלומו של העסק.

ההטבות בארנונה אינן מנוצלות דיין

הסוכנות לעסקים קטנים פרסמה לאחרונה כי עסקים שהיקף ההכנסות שלהם נפגע בצורה משמעותית בעקבות משבר הקורונה זכאים לקבל הנחה בשיעור של 95% בארנונה ופטור מלא בחודשי הסגר. ההטבה בתוקף עד ליוני 2021. מהסוכנות נמסר כי מעט מאוד עסקים ניצלו את ההטבה והיא עדיין בתוקף. כדי לקבל את ההטבה, יש להוכיח פגיעה הגבוהה מ-60% בהכנסות, לעומת התקופה המקבילה ב-2019.

את הבקשה להנחה ניתן להגיש באופן מקוון באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, עד לסוף שנת 2022.

אחוז המועסקים בעסקים המעוניינים להגדיל את היקף העבודה מהבית, לפי ענף כלכלי וגודל העסק / באדיבות: משרד הכלכלה

מערך הדרכה ותוכן המותאם לעסקים בינוניים

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים תומכת בעסקים בינוניים בתחומים כגון יעוץ, הדרכות, מענקים לשיפור הפריון, מענקים לשיפור העיצוב התעשייתי של מוצרים (בעיקר מוצרים חדשים), סיוע להטמעה של מסחר מקוון ועוד, סיוע בהנגשה של מימון ואשראי.

במחקר הערכה על תוכנית לעידוד מסחר מקוון שהסוכנות הפעילה בשנים 2015 - 2020 נמצא שעסקים בינוניים מנצלים טוב יותר את האפשרויות הגלומות במסחר מקוון מאשר עסקים קטנים או עסקים זעירים. במחקר הערכה אחר, שנעשה על עסקים שקיבלו סיוע בעיצוב תעשייתי ושרובם עסקים בינוניים, נמצא שיש שביעות רצון גבוהה בקרב עסקים בינוניים שהשתתפו בתוכנית. עסקים אלו הוציאו לשוק מוצרים רבים שעברו עיצוב תעשייתי בסיוע התוכנית.

רן קוויתי, מנכל הרשות לעסקים קטנים ובינוניים / צילום: סבין שטרנברג

צילום: סבין שטרנברג

אתם לא לבד...

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, מבקש להזכיר לעסקים הבינוניים כמה דברים חשובים: "תרומתם של העסקים הבינוניים למרקם הכלכלי והחברתי בישראל חשובה יותר מאי פעם: הם מפרנסים כ- 700 אלף משפחות, תורמים לתחרותיות במשק, מובילים יוזמה וחדשנות בכל הגזרות וכמובן, תורמים לפריון. למרות שבשנה האחרונה קולם של העסקים הקטנים שלט בשיח הציבורי, המקום שלכם - העסקים הבינוניים לא נפקד מעניינו אפילו לא לרגע אחד. אנחנו בסוכנות מכירים אתכם, דלתנו פתוחה וכולנו מייחלים ליום שנגרע אתכם מהרשימה שלנו, לטובת העסקים הגדולים. לכן, אנו מפתחים כלים ייחודיים עבורכם, ומשתפים פעולה עם משרדים אחרים כדי לאפשר לכם למצות את פוטנציאל הצמיחה שלכם במקסימום.

קבלי תוספת לציטוט: שנת 2021 יכולה להיות בעלת פוטנציאל מבחינת עסקים בינוניים רבים, משום שכתמיד, תקופה של שיקום ממשבר כלכלי עמוק מלאה בהזדמנויות. אנחנו פה כדי לסייע לכם למצות את ההזדמנויות באמצעות מגוון כלים קיימים וכאלה שנתפתח במהלכה".

כתבות

לכל הכתבות