בשיתוף:
שינוי אסטרטגיה בעת מגפת הקורונה / צילום: Shutterstock

שינוי אסטרטגיה בעת מגפת הקורונה / צילום: Shutterstock

צמיחה בתקופת משבר הקורונה

מגיפת הקורונה הציבה אתגרים רבים בפני עסקים רבים, בעיקר בניהול תזרים המזומנים בתקופה של חוסר ודאות. על בעלי העסקים לחשוב מחוץ לקופסה ולשנות אסטרטגיה על מנת להמשיך ולצמוח גם כשהקופה ריקה.

להלן 10 תובנות אסטרטגיות אשר לא רק יסייעו לעסקים לצוף על המים הסוערים אלא גם יעזרו להם להתקדם קדימה ולבסס צמיחה עסקית.

- פילוח הלקוחות - התנהגות הצרכנים יכולה להשתנות בעיקר בתקופות משבר ולכן עליכם להגיב בהתאם. יהיה עליכם להבין מי סוג הלקוחות שקונים או צורכים את המוצרים שלכם ומה מניע אותם לצרוך את המוצרים. אחרי שפילחתם את סוגי הלקוחות התמקדו באלה שמניבים עבורכם את הרווח הגבוה ביותר. פילוח והתמקדות עשויים להוביל אתכם להשתמש נכון יותר במשאבי העסק ולהניב תשואה גבוהה יותר.

- מעקב אחרי פעולות המתחרים - חשוב לחקור את פעולותיהם של המתחרים, מה הם עושים על מנת לצמוח ולנסות ללמוד מכך מה מתאים לעסק שלכם.

- חיבוק להון האנושי - בתקופות כאלה זקוקים לאנשים הטובים ביותר, אלה שגם בחל"ת יתרמו ואינם דורשים תשומות ניהוליות, כי הם עצמאיים. יש להסתמך על עובדים שיכולים לעבוד מהבית עם מינימום עזרה ופיקוח. בנוסף, כדאי להסתייע במומחים, תובנות ממומחה יכולות לתת לכם את היתרון התחרותי על פני המתחרים.

- היו פתוחים למימון - הממשלה וארגונים נוספים מעמידים לטובת העסקים הלוואות ומענקים רבים על מנת להגביר את המימון להון חוזר. זה הזמן למחזר חובות ולממן צמיחה באמצעות תמיכה ממשלתית וארגונים נוספים.

- העריכו מחדש את השיווק - המגיפה השפיעה על משקי הבית ועל התנהגות הצרכנים ופגעה בחלק מהעסקים, לפיכך, יש לבצע הערכה מחודשת של התוכנית השיווקית ולבדוק את מאמצי השיווק שלכם. עליכם לבדוק את המדיה החברתית על מנת להגיע ליותר לקוחות, להשקיע בבניית המותג ולחזקו, לחזק את הפלטפורמות השונות שהעסק שלכם לא פעל בהן לפני. שדרגו את אתר האינטרנט שלכם, פתחו את הפייסבוק העסקי והאינסטגרם, השקיעו בחנויות מקוונות.

- בדקו את הרלוונטיות של המוצרים/השירותים שלכם - המשבר הנוכחי שינה את העדפות הצרכנים, יחד עם הטיפול בשיווק ובקידום המכירות יש לוודא שהמוצרים/השירותים של העסק עדיין רלוונטיים. קחו פסק זמן קצר להבין מה הלקוחות שלכם מצפים מכם ובצעו התאמות נדרשות על מנת להישאר רלוונטיים גם בתקופות מורכבות אלה.

- טרנספורמציה דיגיטלית - כיום הטכנולוגיה מאפשרת לעסקים קטנים להתמודד במגרש של הגדולים. אימוץ טכנולוגיות מתקדמות יאפשרו לעובדים לעבוד כמעט מכל מקום ולהגיע ללקוחות כמעט בכל מקום. עסקים המעוניינים בצמיחה צריכים לאמץ את השינויים הדיגיטליים, הטכנולוגיה תתרום להגברת היעילות ותחסוך זמן וכסף.

- גמישות מחשבתית - לחלק מהעסקים היו תוכניות עסקיות ויעדים עסקיים שרצו להשיג, אולם המגיפה שינתה את הרגלי הצרכנים, שינתה את שוק העבודה, על מנת לשרוד ולצמוח יש לאמץ גמישות ולקבל שינויים והתאמות של העסק לשוק המשתנה (מישהו הזיז את הגבינה שלי?). כבעלי עסק עליכם לקבל החלטות נועזות על מנת למקסם הזדמנויות ולצמוח.

- תתכוננו ליציאה מהמשבר - בסופו של דבר המגיפה תודבר, יש להתמקד בעתיד ולהתכונן לכך, יש לדאוג לשיפור הסביבה העסקית של העובדים ולחזק את התרבות הארגונית, להיערך עם מלאים, לרכוש חומרי גלם. בעלי עסקים שינהיגו את עסקיהם נכון ויעודדו את עובדיהם ייהנו מהצמיחה העסקית שתגיע עם סיום המשבר.

- היערכו באמצעות ניהול פיננסי מתקדם - תזרים המזומנים הוא נשמת אפו של כל עסק. עליכם לבדוק שההגה הפיננסי בעת המשבר בידיים הנכונות. על מנת לצמוח, יתכן ויש לקצץ חלק מההוצאות הקיימות ולהשקיע במקומות שבהם הצמיחה צפויה להיות גבוהה יותר ושם הרווח הצפוי גבוה יותר. בצעו ניתוח של הדוחות הכספיים (מאזנים ודוחות רווח והפסד) והתמקדו בתזרים המזומנים החזוי של העסק. במידת הצורך הסתייעו במומחים שיוכלו לסייע לכם בניהול פיננסי מתקדם על מנת לשמור ולהצמיח את העסק שלכם.

במאמר זה נסקרו אסטרטגיות צמיחה בהן תוכלו להשתמש על מנת להבטיח שרידות במהלך המגיפה וצמיחה לאחריה, יהיה עליכם למצוא את היעדים והצרכים המיוחדים לעסק שלכם.

רוצים לדעת יותר? המומחים של BDO מחכים לכם כאן>>

כתבות

לכל הכתבות