בשיתוף:
זמן להשקיע במדע וטכנולוגיה / צילום: Shutterstock

זמן להשקיע במדע וטכנולוגיה / צילום: Shutterstock

זה הזמן להשקיע במדע וטכנולוגיה

משבר הקורונה שפוקד את העולם הביא בנוסף למשבר הבריאותי, גם למשבר כלכלי עולמי חמור. בתוך תקופת חוסר הוודאות בה אנו נמצאים, בהיעדר ממשלה יציבה ותקציב מדינה, חשוב להסתכל גם על הטווח הארוך, לתכנן את היציאה מהמשבר ולכן להמשיך להשקיע בתחומי המדע והטכנולוגיה.

המשבר הפיננסי העולמי שפרץ בשנת 2008, לימד אותנו שמדינות שבחרו להשקיע במנועי צמיחה, דווקא בשעת משבר, הן המדינות שהצליחו לצאת ממנו בצורה המהירה והטובה ביותר. לכן בהקבלה מסוימת ניתן ללמוד מכך על הצעדים שישראל צריכה לנקוט כעת, על-מנת לסייע למשק לצאת מהמשבר הכלכלי הנוכחי.

אחד מתפקידי הממשלה, לתפיסתי, הוא לקבוע סדרי עדיפויות לאומיים ארוכי טווח ולהחליט היכן נכון להשקיע את המשאבים הממשלתיים, שהם מוגבלים מטבעם, על מנת לייצר מנועי צמיחה כלכליים למשק. מנועי צמיחה אלו, הם אשר יניבו החזר גבוה ביותר על ההשקעה, אך בנוסף, דווקא בעת הזו חשוב שמנועי צמיחה יניבו גם תוצרים נוספים, כגון קבלת החלטות נבונה ומבוססת נתונים, התייעלות, שיפור בריאות הציבור, הקמת חברות חדשות והגדלת מספר מקומות העבודה. השקעות ממשלתיות בתחומים מדעיים וטכנולוגיים בעבר, הביאו להחזר גבוה על ההשקעה וכך סייעו ליצירת מנועי צמיחה משמעותיים. ההשקעה הלאומית בתחומי הסייבר, הבריאות הדיגיטלית או הטכנולוגיות הביטחוניות - כמו כיפת ברזל למשל, הן רק כמה דוגמאות להצלחה וישנן כמובן עוד רבות נוספות.

לכן, עכשיו זה הזמן להשקיע במדע וטכנולוגיה.

זה הזמן להשקיע בבינה מלאכותית. בינה מלאכותית מהווה מנוף הן לצמיחה כלכלית ופיתוח תעשייה והן להעלאת הפיריון והיעילות בתעשייה הקיימת ובמגזר הציבורי וחשובה במיוחד לאחר משבר הקורונה. מדינות אשר לא יפתחו תכנית לאומית משמעותית בתחום יישארו הרחק מאחור. ישראל מובילה בחדשנות בתחום הבינה המלאכותית, אך נמצאת בפער מול מדינות מובילות בעולם בכל הקשור לתשתיות לאומיות וסביבה ממשלתית תומכת. זה הזמן לקדם תכנית לאומית משמעותית הכוללת תשתיות לאומיות בתחום מחשוב על, שיפור יכולות עיבוד השפה העברית, הרחבת הקהילה האקדמית העוסקת בתחום, תמיכה בחברות הזנק והטמעה במשרדי הממשלה. תכנית כזו מקודמת בימים אלו על-ידי כל השחקנים הרלוונטיים בממשלה.

זה הזמן להשקיע במחקר ופיתוח בתחומי הבריאות. מגפת הקורונה העלתה ביתר שאת את הצורך להשקיע במחקר בתחום הבריאות. בעיקר התברר הצורך בהעברת תוצרי המחקר מהאקדמיה לארגוני בריאות ולתעשייה ובקידום מחקר מוביל עולמי בנושאי עדיפות לאומית בתחום הבריאות. מדינות מתקדמות רבות פיתחו לאורך השנים מנגנונים ייעודיים לקידום מחקר ופיתוח בתחום הבריאות. הקמת מנגנון ייעודי בישראל יניב תועלות כלכליות משמעותיות, לצד שיפור הישגיה המחקריים של ישראל בעולם. זה הזמן לתכנית לאומית משמעותית לקידום המחקר בתחום הבריאות, שתביא למיצוי תשתיות המחקר בארץ לצד הקמת תשתיות מחקר חדשות ולשיפור היכולת לתרגם מחקר לתוצרים, לשירותים ולכלי מדיניות.

זה הזמן להשקיע בתחום החלל ולהפוך את ישראל למעצמת חלל אזרחית. בשנים האחרונות הכלכלות המובילות בעולם זיהו את תחום החלל כמנוע צמיחה משמעותי, במיוחד לאור פריחת עולם ה-New Space והירידה החדה בעלויות ובחסמי הכניסה. שוק החלל מגלה עמידות גבוהה למשברים. גם בזמן המשבר הכלכלי ב-2008 שוק החלל חווה צמיחה משמעותית, כאשר נכון להיום, מכפיל ההכנסות בתחום החלל עומד על ממוצע של כ-8 דולר על כל דולר ממשלתי. תחום החלל האזרחי גם מסייע מאוד לחיזוק מעמדה הגיאו-פוליטי של ישראל וליצירת שיתופי פעולה עם מדינות רבות בעולם, כמו לדוגמה עם איחוד האמירויות. זה הזמן לתכנית לאומית לקידום ישראל כמעצמת חלל אזרחית. תכנית שתכלול פיתוח תשתיות חדשות, השקעה בהון אנושי, קידום תחום המחקר והכנסת שחקנים חדשים לשוק על ידי הצמחה של חברות חלל חדשות, תימרוץ חברות קיימות והבאת משקיעים פרטיים מהארץ ומהעולם.

מדע וטכנולוגיה צריכים לקבל עדיפות לאומית. זה הזמן להשקיע במדע וטכנולוגיה.

כתבות

לכל הכתבות